Skocz do zawartości


Zdjęcie

Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria


11687 odpowiedzi w tym temacie

#9741 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2825 postów

Napisano 15 styczeń 2021 - 20:49

Mnie paski pewnie przyjdą do 2-3 tygodni to podzielę się też opinią ;). Acz mnie mało co uczula, więc na pewno nie będzie to test na uczulanie..



#9742 Ulepekin

Ulepekin
  • Użytkownik
  • 289 postów
  • SkądMeseritz

Napisano 15 styczeń 2021 - 21:02

Pasek z ali, ten co Prozor podesłał ostatnio przyszedł z Chin w 8 dni, aż sam się zdziwiłem że dostałem dziś info - ;) odwiedź paczkomatff5482999cb27b69beaf4fa3bdea1b6a.jpg



#9743 Cysiek

Cysiek
  • Użytkownik
  • 29 postów

Napisano 15 styczeń 2021 - 21:34

Zgadza się. Chyba wszystkie urządzenia Garmina miałem z akumulatorem naładowanym do mniej więcej 3/4 pojemności. Może być, bo może faktycznie zdarzyło się, że po testach nie wyłączyli urządzenia i akumulator rozładował się całkowicie. Co prawda to "całkowicie" nigdy nie będzie całkowitym rozładowaniem, bo zawsze jest zabezpieczenie, które odcina zasilanie z minimalną ilością energii, tak żeby zabezpieczyć akumulator litowo-polimerowy przed uszkodzeniem na skutek całkowitego rozładowania. 

 

Co to jest " F6X S" (i " F6S S?)? - prawdopodobnie Shapphire, ale skracając do "S" powodujesz niepotrzebne zagmatwanie skrótowców - wersja Sapphire to właściwie tylko szkło szafirowe zamiast standardowego Gorilla Glass i właściwie nie dodaje poza tym żadnej wartości dodanej.

 

Tak jest to wersja Sapphire, masz rację mogłem dopisać żeby nie było niedomówień. Pisałem to z myślą, że czasem niektóre wersje mają swoje "przypadłości", chociażby montażowe lub materiałowe. W każdym razie nie chciałem utrudniać sprawy.

 

Również nigdy nie spotkałem się z nowym urządzeniem Garmina, które było rozładowane przy pierwszym uruchomieniu. Jedynie lampki Bontragera tak miały i były felerne po prostu i wymienione na nowe.

 

Reasumując: testować jak będzie się zachowywał sprzęt czy go próbować wymienić na nowy egzemplarz?
 



#9744 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2825 postów

Napisano 15 styczeń 2021 - 21:39

Jeżeli kupiłeś poprzez wysyłkę internetową to zgodnie z polskim prawem i tak masz 14 dni na zwrot. Ja bym potestował, gdyby było podejrzanie źle to zwrócisz ale zdecydowanie nie musisz się bać o serwis gwarancyjny Garmina - w razie czego wymienią na nowy produkt ;).



#9745 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 15 styczeń 2021 - 21:51

Dokładnie. Pamiętaj jednak, że wersja "S" ma stosunkowo mały akumulator (mniejsze wymiary nie biorą się znikąd) i mniej więcej czas działania będzie połowę (a nawet krócej) tego, co u Ciebie. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9746 Cysiek

Cysiek
  • Użytkownik
  • 29 postów

Napisano 15 styczeń 2021 - 22:00

Zdaję sobie sprawę, że nie można tych dwóch baterii porównywać chociażby na ich znaczącą różnicę w pojemności i np. inna date produkcji i magazynowania produktu. Kurier przywiózł w zimę to mogła mniejsza "paść" lub długo leżakował egzemplarz na magazynie.

 

 

Dokładnie. Pamiętaj jednak, że wersja "S" ma stosunkowo mały akumulator (mniejsze wymiary nie biorą się znikąd) i mniej więcej czas działania będzie połowę (a nawet krócej) tego, co u Ciebie. 

;)

 

Pisząc "testować" miałem na myśli porównywać do danych podanych przez producenta :)



#9747 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 15 styczeń 2021 - 22:09

Podziel przez 2 te dane ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9748 Cysiek

Cysiek
  • Użytkownik
  • 29 postów

Napisano 15 styczeń 2021 - 22:19

Dopiero teraz zasiadam do testowania obu urządzeń i jest dziwna sprawa. Oba urządzenia zostały zaktualizowane firmvare i mapy. Zony 6S cały czas "jest" w Kansans USA a mój prawidłowo wskazuje lokalizacje. Te same mapy są włączone. Żony 6S jakby nie może złapać fixa gps ?

 

Nieaktualne. W końcu się jakoś na raty odnalazł. Złapał fixa prawie 100km od miejsca w którym był i tak co "odświeżenie" się zbliżał aż "dotarł" po kilku odświeżeniach. 6X radzi sobie z tym zdecydowanie lepiej. tak samo jak wskazania wysokośći: 6X 140mnpm a 6S 58m  :blink: 



#9749 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2825 postów

Napisano 16 styczeń 2021 - 00:02

Nie no to już dość podstawowa wiedza jest... ;). Serio pobaw się nimi chwilę, poczytaj też ten wątek i inne, może troszkę instrukcji bo jeżeli takie zdziwienie będzie na każdym kroku to ciężko tu nagle spisać kolejne 100 stron odpowiedzi tylko na Twoje pytania.

 

Tak, Garminy po wyjęciu z pudełka nie pokażą poprawnej lokalizacji. To się zmienia zaraz po odnalezieniu sygnału GPS, natomiast nie korzystają z GPS gdy nie trzeba aby nie zużywać dodatkowo baterii. Gdy tylko wyjdziesz poza 4 ściany po chwili znajdą i wyświetlą prawidłową lokalizację. Owszem, jeżeli wyłączony odbiornik GPS zostanie przeniesiony w odległe miejsce (np. z Kansas do Polski  :P) trochę dłużej mu schodzi odszukanie sygnału. Gdy codziennie rano idziesz pobiegać w plus minus tym samym miejscu zamieszkania Twój zegarek (a dokładniej moduł GPS) pamięta poprzednią pozycję, więc odnalezienie nowej trwa sporo krócej - w zasadzie maksymalnie kilka sekund. I tak naprawdę tego typu wyszukiwanie na podstawie ostatniej znanej lokalizacji działa nie tylko w GPS-ach, zobacz choćby telefon komórkowy. Gdy go wyłączysz i włączysz ponownie zasięg złapie dość szybko. Ale kompletnie inna sytuacja występuje, gdy wysiądziesz z samolotu i wyłączysz tryb samolotowy w innym kraju - odszukiwanie sygnału trwa sporo dłużej bo telefon musi wykonać pełny skan częstotliwości i wykryć nowych lokalnych dostawców telefonii komórkowej.

 

Kolejna kwestia... wysokość: przeszukaj ten wątek oraz instrukcję i oczytaj na temat czujnika wysokości, uwzględnij w swoim dokształcaniu się kwestię kalibracji czujnika wysokości... :P.

 

I nie odbierz mojego postu negatywnie, ja bardzo chciałbym od nowa to wszystko pisać i analizować, co sam już w tym wątku poruszałem, analizowałem, szukałem a następnie w tym wątku spisywałem ale po pierwsze to wszystko już było poruszane a po drugie zawsze zresearchowane na świeżo będzie dokładniejsze niż po miesiącach/latach ;).



#9750 Cysiek

Cysiek
  • Użytkownik
  • 29 postów

Napisano 16 styczeń 2021 - 00:38

Nie odbieram źle, zawsze się czegoś dowiem i z czegoś / kogoś wyciągnę wnioski ;) W każdym razie dziękuję za pomoc / informację zwrotną.



#9751 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 16 styczeń 2021 - 15:37

Jest nowa beta dla urządzeń Fenix 6 (i pochodnych) i tak dla F6X pro:

fenix 6X Pro Ver. 14.72 Beta - 01/15/2021   Fixed an issue where the device was not recovering as expected after being off-course during navigation.
Fixed an issue where the device may display a blank segment page intermittently.
Fixed an issue where the HRM pro update message flow was displaying the incorrect status message.
Fixed an issue where Do Not Disturb prevents gesture backlight from working during the sleep window.
Fixed an issue where the heart rate graph may intermittently display a flat line during an activity.
Fixed an issue where average speed during a Surf activity may be higher than the max speed intermittently.
Fixed an issue with bluetooth headset connectivity during activity.
Fixed an issue where Garmin Power Meter would be incorrectly labeled.
Fixed an issue where sleep times may not match times reported in Garmin Connect.
Made improvements for post activity sensor firmware updates.
Made improvements for Explore navigation support.
Regatta timer hotkey now redirects to Sail Race activity (MARQ Captian and Quatix 6 only).
(This version can be downloaded from: Garmin Support Download Section)

 

Jak widać głównie poprawki, ale sam w/w problemów nie uświadczyłem, stąd raczej poczekam na finalną wersję firmware ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9752 michal2

michal2
  • Użytkownik
  • 140 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 20 styczeń 2021 - 14:29

Jak się u Was sprawuje bateria w Garminach w zimowym okresie? Bo ja w Edge 1030 notuję tej zimy wyniki zdecydowanie gorsze niż zazwyczaj i wygląda mi to na problem z niewłaściwym pokazywaniem poziomu baterii przez urządzenie. Dla przykładu 2 dni temu przejechałem 1h40min przy -15'C i z ok. 75% bateria spadła do 0%. Nie patrzyłem na ten poziom w czasie jazdy, więc nie wiem kiedy to 0% zostało osiągnięte i ile z tym jechałem, ale urządzenie z takim poziomem normalnie działało. Po podłączeniu ładowarki po kilku minutach było już 40%. Wiadomo, że -15 stopni to już dość skrajna temperatura, ale kiedyś tak nie było, by 75% zeszło w niecałe 2h. Zresztą to widać i w temperaturach koło 0, które naszej zimy są normą, spadek nie jest tak drastyczny, ale schodzi dużo szybciej

Miałem coś takiego w Edge 800, tam też wskazania baterii spadały na zimnie mocno, ale po powrocie do ciepła i kolejnym włączeniu urządzenie pokazywało dużo wyższą wartość. A w E 1030 to się zmienia dopiero po rozpoczęciu ładowania, sam jak poleży nawet dobę w cieple to pokazuje ten poziom jaki miał po powrocie z jazdy.

Dla mnie to wygląda na zdecydowany problem z którąś wersją firmware, bo to się wyraźnie pogorszyło w tym roku. A moje urządzenie ma dopiero rok, wcześniej wymieniane miało prawie 2 lata i notowało sporo lepsze wyniki.



#9753 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2198 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 20 styczeń 2021 - 17:48

W moim 520 też mam tak, że na kilku procentach działa jeszcze drugie tyle. Zainstaluj pole battery level to będziesz widział tempo rozładowania baterii.

Nie sprawdzałem dokładnie ale wydaje się, że kilkukrotne rozładowanie garmina do samoczynnego wyłączenia nieco poprawiło to jak raportowany jest poziom naładowania. Możesz spróbować.

Tu masz rozładowanie przy -15, teoretycznie po 3h byłby koniec - ale jestem niemal pewien że starczyłoby prądu na ok. 5.5h, może nawet 6h.
3d7d97a6c6888dc2265e257e13f52724.jpg

#9754 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 20 styczeń 2021 - 20:08

Taka charakterystyka akumulatorów, napięcie spada wraz ze spadkiem temperatury, co jest traktowane jako obniżenie pojemności akumulatora. Przypadłość dotyczy również akumulatorów samochodów elektrycznych, np. już przy minus paru stopniach akumulatory  Audi e-tron zapewniają zasięg o co najmniej 1/3 mniejszy niż normalnie, na dodatek ładowanie jest problematyczne i przy szybkiej ładowarce są problemy z naładowaniem choć części pojemności - przy -15*C ładowanie jest grubo ponad 2x wolniejsze niż przy -5*C.  Producenci ogniw litowych nie zalecają ładowania w temperaturze poniżej 0°C lub nakazują ładowanie niskimi prądami rzędu C/10, co wymusza długi czas tego procesu.

 

Zresztą nawet akumulatory kwasowe też nie najlepiej sobie radzą z niskimi temperaturami, ich pojemność dość szybko spada wraz ze spadkiem temperatury (połowa pojemności przy -20*). 

Spadek pojemności akumulatorów litowych nie jest taki duży jak w akumulatorach kwasowych, ale problem polega na zmniejszaniu się napięcia wraz ze spadkiem pojemności, dodatkowo należy uwzględnić starzenie się ogniwa i wzrost rezystancji wewnętrznej, co w połączeniu z ekstremalnie niskimi temperaturami powoduje szybkie obniżanie napięcia wyjściowego, które jest traktowane jako wyznacznik poziomu naładowania akumulatora. Czyli nawet jeśli pojemność jest jeszcze wystarczająca do zasilania kilkugodzinnego, to oprogramowanie niskie napięcie zasilania traktuje jako niski poziom naładowania i stąd wskazywanie okolic zera naładowania przez kilka kolejnych godzin pracy, aż do faktycznego rozładowania akumulatora urządzenia. Ale i tak ta pojemność będzie znacznie mniejsza, niż w normalnej temperaturze (od kilkunastu do dwudziestu paru stopni C).

 

Na dodatek należy pamiętać, że eksploatacja tego typu akumulatorów w temperaturach poniżej optymalnej, czyli 20*C wpływa nie tylko na pojemność, ale również na żywotność akumulatora. 

 

Ujemne temperatury sprawiają również, że spada przewodnictwo elektrolitu. W efekcie spada napięcie prądu, jakie może dostarczyć ogniwo przy założonym natężeniu (więcej tutaj) i w znacznie krótszym czasie dochodzi do jego wyczerpania.
 
Ponadto słaba przewodność elektrolitu powoduje mniej równomierny rozkład gęstości prądu w porowatych elektrodach, co z kolei obniża pojemność akumulatorów, kiedy te znajdą się w niskich temperaturach. Przy -15°C, według badań Asma Mohamad Arisa, Bahmana Shabani z RMIT University w Melburn, wydajność baterii litowo-jonowej potrafi spaść ze 100% do nawet 77% pojemności. Portal Battery University podaje jeszcze bardziej ostre dane: akumulator, który ma 100% pojemności w temperaturze 27°C, zwykle ma tylko 50% w temperaturze -18°C.
d589e9f62b5494189c13c2f47e6ad21b.png

Co prawda powyżej jest pokazana pojemność przy rozładowaniu 3A, ale widać jaki jest spadek napięcia w zależności od temperatury. Już poniżej zera zaczyna się dość mocny spadek napięcia (i pojemności).

 

W teorii mógłbym przetestować jak sprawuje się mój e1030 przy takich temperaturach, ale raczej takich mrozów już nie będzie (u mnie było -12 i to w środku nocy), po drugie przy -15*C w życiu na 1,5h rowerem bym się jeździć nie zmusił. Niby mógłbym wrzucić E1030 do zamrażarki, tylko po co katować akumulator? Raczej wolę, żeby dłużej popracował, niż ekstremalnie go testować. Także nic z takich ekstremalnych testów raczej nie będzie ;).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9755 michal2

michal2
  • Użytkownik
  • 140 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 21 styczeń 2021 - 15:51

To oczywiście wiem, nie oczekuję na mrozie osiągów baterii jak przy 20 stopniach na plusie. Chodzi mi o to, że osiągi tego samego modelu się zauważalnie zmniejszyły w porównaniu do tego co miałem choćby rok temu (a wtedy miałem urządzenie dwuletnie, obecnie mam używane od roku, ten sam model E1030). Zaobserwowany spadek nie dotyczy tylko jazdy przy -15'C, bo to był skrajny przykład, dałem go bo stan baterii spadł ekstremalnie szybko, nawet w takich warunkach w niecałe 2h nie powinno zejść 3/4 pojemności. Niższe osiągi widać i przy 10'C na plusie i przy 0'C, im niższa temperatura tym większe są te spadki. Większe w porównaniu do tego co ten sam model notował wcześniej. A ponieważ jeżdżę długie dystanse to na baterię zwracam dużą uwagę. Dotąd z E 1030 byłem naprawdę zadowolony, rekordowo pociągnął mi 600km bez ładowania, ponad 20h (bez szczegółowej nawigacji, bo ta sporo ciągnie), teraz to już raczej okolice 450km przy letnich warunkach, a 300km przy ok. 0'C.

I dlatego przypuszczam, że to problem z ostatnimi firmware. Nie wiem czy same nowe funkcje coś tu zmieniły (a trochę doszło nowych rozwiązań). Może i pomiar mocy też tu coś zmienia, bo pomiar mocy wymusza interwał zapisu co 1 sekundę, wcześniej miałem interwał inteligentny (czyli realnie co 2-4 sekundy). Dlatego ciekawi mnie czy u Was też jest widoczny spadek osiągów baterii, bo na forum garminowskim jest trochę takich osób, którym osiągi w porównaniu do tego co było rok temu w tych samych temperaturach - spadły.

Też (w ramach spiskowej teorii dziejów) nie jest niespotykaną praktyką wśród producentów elektroniki pogarszanie update'ami pewnych osiągów, gdy urządzenie ma być niedługo zastąpione przez nowszy model, a tego w 2021 można się spodziewać. Ale to już oczywiście nie do zweryfikowania ;)



#9756 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 styczeń 2021 - 18:51

W warunkach temperatury pokojowej nie zauważyłem niczego takiego jak wyżej sugerowana teoria spiskowa. Zużycie energii w okolicach 5% na godzinę,

99fd9d247540a48a968a19583137e973.png

co prawda z wyłączonym GPS, ale z podświetleniem auto, zresztą z GPS niewiele więcej.

 

Jeśli masz duże zużycie energii w rocznym Edge, to zrób mu reset do ustawień fabrycznych (najlepiej przyciskami). Już dość dawno zauważyłem (jeszcze w E520), że czasami zdarzają się po aktualizacjach problemy ze zwiększonym zużyciem energii, po wyczyszczeniu działa normalnie.

 

Ps. 300 km przy 0*C? Szacun, choć dla mnie masochizm 🥶


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9757 Cysiek

Cysiek
  • Użytkownik
  • 29 postów

Napisano 27 styczeń 2021 - 12:22

@Cysiek

Zdecydowanie pozbyć się problemu, zwrócić ten rozładowany, na pewno to wpłynęło na stan baterii (pytanie jak długo była rozładowana) i kupić ponownie, by spać zdrowo. :P

M...

 

Odświeżam temat z mojego posta: https://szosa.org/to...487#entry432337 Dodam, że oba urządzenia zostały od razu zaktualizowane.

 

Postąpiłem tak jak napisał Mediana z tym, że skontaktowałem się z działem reklamacji eAzymuta i wymienili mi 6S sztuka za sztukę przy kurierze następnego dnia od zgłoszenia.

 

Tym razem 6S był naładowany w ok 60% i nie miał żadnych wcześniej opisanych i nieopisanych problemów, mianowicie: bateria była naładowana, zegarek "ożył" od razu po jego włączeniu, nie miał problemów z pierwszą konfiguracją i BT z telefonem, "wiedział" od razu mniej więcej gdzie jest a nie był w USA cały czas. Wygląda na to, że po raz kolejny trafiłem na wadliwą sztukę, z resztą nie ostatni raz bo i ostatnio zakupiona do kompletu waga Index S2 nie była sprawna (nie działało "tapnięcie" w wagę).

 

Zauważyłem natomiast, że 6X lepiej komunikuje się z satelitami niż 6S. Pomimo kalibracji wysokościomierza w 6X i 6S dalej eSka ma "różne wskazania" natomiast Xks zachowuje się stabilnie.

 

Bateria faktycznie w obu modelach trzyma krócej niż podaje producent ale nie jest jakoś bardzo odmiennie - przynajmniej jeżeli chodzi o czas działania nonstop na rejestracji aktywności GPS - wędrówki.

 

Jestem bardzo mile zaskoczony jakością pomiaru tętna z "nadgarstka" w 6X. Rejestrowałem równolegle ten sam chomikowy trening (dwukrotnie po godzince) Edgem 1030+ z opaską HR Dual Premium i 6X na łapie. Różnice w pomiarze są o dosłownie jedno bpm w maxie i średnim. W trakcie aktywności również bardzo często się pokrywały.

 

Ogólnie rzecz biorąc jestem zadowolony i czekam na dalsze aktualizacje ponieważ urządzenia te mają jeszcze duży potencjał :)
 


  • artho lubi to

#9758 Cysiek

Cysiek
  • Użytkownik
  • 29 postów

Napisano 27 styczeń 2021 - 13:06

Ciężko powiedzieć, co tam podświetliłeś ;) - nie bardzo to widać...

 

Użyj pobrania bezpośrednio ze strony: Darmowa mapa Polski dla GPS Garmin - OSMapa (5v.pl)

a06f3136810129ea16bdc08de2d701cf.pngPobierz to, co podkreśliłem. Nie instalator BaseCamp (chyba, że później  chcesz określać własny obszar mapy i wysyłać do urządzenia, albo przeglądać mapę pod BC bez pośrednictwa urządzenia, co jest szybsze i może być instalowane dodatkowo) tyko plik z mapą IMG. Po pobraniu rozpakuj, zmień nazwę z gmapsupp.img na np. osmapa-light.img, a następnie skopiuj do /garmin.

Mapa ma wyższy priorytet od map garminowskich, tak więc będzie wyświetlać się nawet bez dezaktywacji map garminowskich. 

 

Wyszła nowa aktualizacja map: Aktualizacja 26-01-2021 do pobrania z http://garmin-osmapa.5v.pl/  ;)

 



#9759 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2825 postów

Napisano 27 styczeń 2021 - 13:19

A z ciekawości porównywał ktoś mapę OSMapa z OpenTopoMap-ą ?

 

https://garmin.opentopomap.org/

 

 



#9760 dodoelk

dodoelk
  • Użytkownik
  • 48 postów
  • SkądEłk

Napisano 27 styczeń 2021 - 14:16

Czy Fenix pokazuje prawidło mapę ogonki? Czy są polskie znaki czy krzaki zamiast nich. Uaktualnię opis na stronie.

BTW. Być może wkrótce będą automatyczne codzienne aktualizacje, nowe władze stowarzyszenia OSM Polska chcą postawić serwer który by to ogarniał.



Dodaj odpowiedź