Szerokość Opony A Prędkość
#1
Napisano 28 kwiecień 2018 - 08:35
Jakich używacie opon w swoich szosach? 23 czy 25?
Czy 25 jest wolniejsza? Dla mnie średniego amatora o wadze 77kg która będzie lepsza?
Od jakiegoś czasu wydaje mi się ze zwolniłem (abstrahując od formy) a zmieniłem oponę z 23 na 25.
Czy ma ona duży wpływ? Opory toczenia oporami toczenia a co z innymi aspektami? Gdzieś czytałem ze sporo osób i pro TOUR przesiada się na szersze ze względu na wygodę.
Proszę o Wasze opinie. Ew jakieś poważne artykuły.
Pozdro
Edit:
To może inaczej zadam pytanie:
Produkując te same Watty i mając idealne i takie same warunki na której oponie pojadę szybciej?
Krisowy blog sportowy:
Strava: https://www.strava.c...thletes/3746277
Endomondo: https://www.endomond...profile/1796231
#3
Napisano 28 kwiecień 2018 - 11:30
23 mm ze względu na aero
Bardzo niekoniecznie, biorąc pod uwagę, że wiele kół jest projektowanych "wokół" opony o szerokości 25 mm.
- mess i Prozor lubią to
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#5 Gosc_grzesiek32_*
Napisano 28 kwiecień 2018 - 11:48
Natomiast 25 mm lepiej sobie radzi na nierównosciach, wybojach itp atrakcjach naszych ślicznych ulic, co sprawia że szybciej je pokonuje. No i ma wyższy profil
Prędkość ogólną ciężko porównać. W moim przypadku średnia była podobna, na 23 mm byłem mniej zmęczony jazdą ale jakby bardziej odczuwałem ją po kościach, za to na 25 wyższy komfort jazdy co z kolei sprawiało lepszą regeneracje. Takie moje zdanie
#6
Napisano 28 kwiecień 2018 - 20:25
Jeździłem na 23, od dłuższego czasu na 25 i najmniejszej ochoty nie mam na powrót do 23.
Może dlatego, że się nie ścigam. Dla mnie jazda ma być przyjemnością i tyle . Myślę nawet żeby spróbować 28, ale to po wymianie obręczy na szersze.
Na 25 i zejściu z ciśnienia do około 6 barów, jest zdecydowanie wygodniej.
Kiedyś czytałem artykuł któregoś z prosów, chyba Michała Gołasia (nie pamiętam dokładnie), że 25 wcale nie są wolniejsze od 23, ale nie przypominam sobie jak to argumentował. Byłem trochę zdziwiony, ale chyba wie co mówi...?
#7
Napisano 28 kwiecień 2018 - 21:07
23mm jest lżejsze, bardziej zwinne i ma lepsze przyspieszenie.
Natomiast 25 mm lepiej sobie radzi na nierównosciach, wybojach itp atrakcjach naszych ślicznych ulic, co sprawia że szybciej je pokonuje. No i ma wyższy profil
...
Dokładnie te same odczucia.
Założyłem 25 i zacząłem mulić pod górę (zawsze mulę, ale przy 25 to juz był kosmos). Zrzuciłem 25, założyłem 20c i wystrzał. O tym, że mam koła w rowerze wiem tylko jak któraś opona bije albo jest kiepski asfalt. Z tego ostatniego powodu wnet wrócę do 23c (no ale wcześniej dotrę 25-tki jakie mam...)
Ogólnie ciężko doradzić. Wszystko zależy od typu asfaltu jaki przeważa na Twoich trasach, podjazdów, itp.
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#8
Napisano 28 kwiecień 2018 - 21:14
Szybsze? Wolniejsze? Po prostu sprawdź sam. Kiedyś myśleli, że czym bardziej wąsko tym lepiej, teraz wręcz przeciwnie. Przy tym samym ciśnieniu na pewno szersze opony zabierają mniej mocy, ale że komfortowo jest jednak przy niższym ciśnieniu to i może nie do końca, czyli przy większym komforcie, opory toczenia i aero będą zbliżone. Jednak w dalszym ciągu komfort 25 będzie większy. Ot...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS
#9
Napisano 28 kwiecień 2018 - 21:38
Dokładnie tak. Mam teraz założone Challenge Paris-Rubaix. Nominalnie 27mm, na kołach Ultegry realnie 29mm. Niosą swietnie i nie czuję większych oporów niż na Duro Slickster 23mm/ realne 24,8 mm/. Dzisiaj nie sprawdziłem ciśnienia i wydawało mi się, że coś za komfortowo. W domu okazało się, że spadło z 6 atm do 4. A różnicy oporów prawie nie czułem. pozdr
#10
Napisano 29 kwiecień 2018 - 06:16
https://silca.cc/blo...e-and-impedance
Jeden z wykresow (ostatni) pokazuje rowniez wplyw rodzaju opony, miekki vs sztywny oplot, na opory toczenia i dobor cisnienia.
W temacie szerokosci, w uzyciu zostala mi tylko jedna sztuka szytki 23mm. Pozostale szytki to 25, 26 i 27mm. Opony, wszystkie nominalnie 25mm, na obreczach na jakich je uzywam maja w rzeczywistosci 26-27mm.
- Pirx lubi to
#11
Napisano 29 kwiecień 2018 - 07:42
Generalnie badania dowodzą, iż zysk aero jest najważniejszym czynnikiem i raczej pod tym względem w pierwszej kolejności powinno się dobierać opony, a reszta wyjdzie w praniu.
Proponuję lektórę zacząć od tego:
https://intheknowcyc...es-wheel-sizes/
Ja zrobiłem tak:
Obręcz 16c, lekko totoidalna, w najszerszym miejscu brzuszka 22mm
- przód opona 23, uzyskany balon przy cisnieniu 95psi 24,7mm
- tył opona 25, balon 25,5mm przy ciśnieniu 100psi.
W ten sposób uzyskałem +/- to samo co z szytki 25mm i na tyle aero, na ile pozwala mi ta niewpełni toroidalna obręcz przy zachowaniu możliwie niskiej wagi rotującej.
- astronom lubi to
#12
Napisano 29 kwiecień 2018 - 08:04
#13
Napisano 29 kwiecień 2018 - 22:02
Chyba b. wazna jest konstrukcja opony, technologia produkcji i materiał. Challenge mówi tu "open tubular". Jest ponoć klejona a nie wulkanizowana. I pewnie to prawda. Opona przed załozeniem leży zupełnie płasko jak wstęga gumy i ciężko to usadowić na obręczy. Mam najtańszą wersję 60 tpi, ale po latach jazdy /w sumie rekreacynej/ jestem pod wrazeniem. pozdr
#14
Napisano 03 maj 2018 - 10:43
#16
Napisano 03 maj 2018 - 16:58
Od początku jeżdzilem na 25, od miesiąca testuję 28 mm ( na obręczy 18 mm wewnątrz, realnie wychodzi 30 czy nawet 31 mm).
I na tą chwilę skłaniam się, żeby zostać przy szerszych.
Chciałbym jeszcze kupić prawdziwie szerokie - zgodnie z aktualnymi trendami- obręcze lub koła czyli około 21 mm wewnątrz.