Skocz do zawartości


Zdjęcie

Cieńsze Szprychy Od Strony Nienapędowej - Czy Ma To Sens


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 Xwar

Xwar
  • Użytkownik
  • 23 postów

Napisano 08 maj 2018 - 14:54

Planuję złożyć sobie koła do roweru szosowego. Mam obręcze 50mm pod 24 szprychy i zastanawiam się, jakie szprychy wybrać. Piasta pod straight pull na dwa krzyże z obu stron. Wpadł mi do głowy taki pomysł, by od strony napędowej dać jakieś mocniejsze tj. sztywniejsze szprychy, a od nienapędowej jakieś cieńsze. Zależy mi by koła były sztywne, ale tak sobie myślę, że ta sztywność zależeć będzie w tylnym kole głównie od sztywności szprych po stronie napędowej, szczególnie gdy mówimy tu o sztywności przód-tył przy napędzaniu.

 

Powiedzcie mi czy się nie mylę? Czy strona nienapędowa może przy przyspieszaniu tak samo przenosi siłę z piasty na obręcz i jest tak samo istotne by była sztywna jak strona napędowa.

 

Aha - nie planuję po nienapędowej stronie niczego nadmiernie wycieniowanego. Plan jest raczej taki, by jakieś ekstra grubsze i sztywniejsze szprychy dać po stronie napędu i nie wiem czy jest sens też dawać takie po nienapędowej.



#2 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2672 postów
  • SkądPoznań

Napisano 09 maj 2018 - 08:32

Tylne koło ma budowę asymetryczną przez co szprychy od strony napędu są mocniej naprężone, możesz dać je mocniejsze, z reguły właśnie te pękają.


7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#3 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 20 maj 2018 - 11:10

Grubsze szprychy od strony napędu to jak najbardziej dobry pomysł. Stosujemy to rozwiązanie w wielu kompletach kół, bo znacząco zwiększa sztywność przy niewielkim wzroście całkowitej wagi tylnego koła. 

 

Co do pękania szprych, to jest dokładnie odwrotnie niż napisał ROZMIAR - właśnie szprychy z lewej strony tylnego koła pękają najczęściej pękają. Dzieje się tak dlatego, że mają najniższe naprężenie, a przez to najszybciej zachodzi proces męczenia się materiału. Żeby temu zapobiec trzeba tak dobrać naprężenie szprych z prawej strony (oczywiście jeżeli obręcz na to pozwala), żeby z lewej nie było mniej niż 60 kgf. 


  • clavdivs, marvelo i Arni lubią to

#4 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2672 postów
  • SkądPoznań

Napisano 21 maj 2018 - 20:20

Eee tam. Pękają od strony kasety jak przeleci po nich łańcuch. A jak pękają ze zmęczenia to użytkownik dupa nie wymienił na czas, albo kupił sobie używane i miał nadzieję :D.


7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#5 Grzybek

Grzybek
  • Użytkownik
  • 8 postów

Napisano 21 maj 2018 - 21:47

ROZMIAR .  A jak ocenić, że szprychy są zmęczone?



#6 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2672 postów
  • SkądPoznań

Napisano 21 maj 2018 - 22:12

Nijak, wymieniasz profilaktycznie, żeby nie było przykrej niespodzianki. Tak samo jak inne części.


7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid




Dodaj odpowiedź