Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba 105 5800 53X39 Zmiana Na 53X36


27 odpowiedzi w tym temacie

#1 air

air
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 29 czerwiec 2018 - 18:01

Hej, mogę w tej korbie zmienić tylko mniejszą płytę z 39 na 36?

Będzie to hulało bez problemów jako 53x36 czy nie ma opcji?

 

z góry dziękuję za odp.



#2 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2972 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 czerwiec 2018 - 18:22

Przerzutka z przodu może tego nie obsłużyć. Zwykle powinno być max 14 koronek różnicy z przodu.. i tylna też może mieć problem. Tyle teoria. Czy praktyka to potwierdza nie wiem nie sprawdzałem. Może daj większą kasetę po prostu?

#3 air

air
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 29 czerwiec 2018 - 20:05

Mam problem z kolanem i nie jestem pewny czy zmiana kasety na 28 coś tutaj pomoże, dlatego kombinuje z mniejszą tarczą.



#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 29 czerwiec 2018 - 21:10

Może też spadać ci łańcuch na mufę suportu. To jest bardziej wkurzające niż pojemność przerzutki, bo w niej wystarczy nie jechać mała-mała i bedzie git, ale spadający łańcuch przy zmianie biegu potrafi dać w kość.

#5 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2972 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 czerwiec 2018 - 23:49

To może idź do doktora najpierw a zostaw rower w spokoju ;)

#6 Blue

Blue
  • Użytkownik
  • 229 postów
  • SkądKrak/Inwałd

Napisano 30 czerwiec 2018 - 06:04

Szukalem kiedys info w necie i ludziom takie combo działa. Na ile dobrze zmienia wzgledem jnnych rozwiazan nie wiem. Korby 52x36 ma np cannondale, ale to zawsze jeden ząb różnicy mniej.

#7 air

air
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 30 czerwiec 2018 - 08:06

nastraszyliscie mnie trochę, więc zostaje wymiana kasety.

11x32 obsuży mi na tej samej przerzutce co 11x25 czy musialbym zmieniać wózek na dluższy?



#8 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 30 czerwiec 2018 - 08:07

Nawet kombo 53x34 działa. Oczywiście ryzyko spadnięcia łańcucha większe i kultura pracy trochę grosza ale jeśli nie zmienia się biegów z przodu zbyt często np. w warunkach wyścigowych to nie będzie to problem.

 

Jeśli natomiast masz problemy z kolanem i rzeczywiście szukasz lżejszych biegów to oczywiście zmiana kasety da znacznie więcej niż zmiana korby (i powinno być taniej!). W kontekście lekkości przełożenia każdy jeden ząbek więcej z tyłu po prostu daje więcej niż jeden ząbek mniej z przodu. Prosta matematyka: zmiana dzielnika o tą samą wartość da większą zmianę ilorazu niż zmiana dzielnej.


  • air lubi to

#9 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 30 czerwiec 2018 - 08:38

Szukalem kiedys info w necie i ludziom takie combo działa. Na ile dobrze zmienia wzgledem jnnych rozwiazan nie wiem. Korby 52x36 ma np cannondale, ale to zawsze jeden ząb różnicy mniej.

Hee, gdyby to było takie proste :)
Problem polega w profilach zębatek, tych 52 czy 53z. Ta 52 jest profilowana pod działanie z 36z, są też 52 pod 39z i są to całkowicie inne zębatki. 53 nie ma profilowań do 36, jest tylko pod 39 czyli o 3 zęby wiekszą. Jeśli młynek będzie za mały, to może się dziać to co napisałem. Lepiej działał by zestaw 53 z 38, a najlepiej wymienić obie na 52/36 lub 50/34 i po sprawie.

Podobną zależność mamy w drugą stronę, zbudowanie z korby 52/36 układu 52/39 spowoduje, iż łańcuch będzie miał tendencję do wpadania i klinowania się pomiędzy zębatkami.
Zębatki nowoczesnych korb, to nie kawał blachy z zębami, to różnego rodzaju profile, wycięcia itd, które idealnie pracują tylko w dedykowanej parze pod które zostały wyprofilowane.

Air, zrób to co napisałem, wymień obie zębatki korby na 50/34 pozostając przy kasecie 11-25 lub 11-28 (najlepiej Srama) . Zyskasz +/- ten sam zakres co na kasecie 11-32 ale z ciaśniej stopniowanymi koronkami czyli w praktyce niczego nie zmienisz poza lżejszymi biegami.
  • air lubi to

#10 qzn

qzn
  • Użytkownik
  • 534 postów
  • SkądWrocław

Napisano 30 czerwiec 2018 - 09:03

Zasadnicze pytanie, korba ma bcd 110? bo na 130 nie założysz małego blatu mniejszego niż 38t.


  • 1415chris lubi to

#11 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 599 postów
  • Skądz Polski

Napisano 30 czerwiec 2018 - 09:58

Arni jak zwykle teoretyzuje a profi bez żadnego problemu podjeżdżają pod Zoonkolan na 53/34 :-)

#12 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 30 czerwiec 2018 - 10:21

Ja teoretyzuję lub ty nie wiesz :) Wiedziałeś o tym, że PRO dostają niekonwencjonalne zestawy zębatek tak samo jak np. opony? Pokaż mi zestaw korbowy dla ludu o stopniowaniu 54/44 (na takich jechali P-R i było to opisane na blacie), albo szytkę Conti Competition na latexowej dętce.

 

Ale po co strzępić język, wystarczy poszukać:

http://s27394.pcdn.c...04/0Q6A2468.jpg

 

Akurat to co napisałem wiem z własnego lub kolegi doświadczenia. Przebudowanie zestawu z 52/36 na 52/39 dokładnie się tym objawia co napisałem, od czasu do czasu łańcuch wpada pomiędzy tryby podczas zmiany 52=>39. Są to dokładnie takie same zależności jak we własnoręcznej budowie nowoczesnych kaset. Każdy myśli, że wystarczy wsadzić dowolną zębatkę i zagra. No, zagra, przy dość sporym szczęściu.



#13 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 599 postów
  • Skądz Polski

Napisano 30 czerwiec 2018 - 10:34

Żadne niekonwencjonalne, normalne standardowe korony! Chłopie przestań opowiadać głupoty. Pooglądaj zdjęcia i poczytaj relacje z etapu na Zonkolan. Prawie wszyscy jechali etap na „duraczu” z korbą 53/34 na zwykłych koronach, które każdy z nas może zakupić w sklepie. Poza tym u nas na forum jest Kolega, który jeździ na Ultegrze z taką korbą.

#14 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 599 postów
  • Skądz Polski

Napisano 30 czerwiec 2018 - 10:38

Jeździłem lub jeżdżę na: 50/34, 50/36, 50/38, 52/36, 52/39 Ultegra, duracz i Rotor i w życiu nie zakleszczył albo nie spadł mi łańcuch przy zmianie przełożeń. Teoria a praktyka to przepaść Szanowny Kolego...

#15 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 30 czerwiec 2018 - 12:20

Serdeczny przyjacielu, nie widzę tu zestawu 53:36 :)

Pierwszy jest zgodny ze specyfikacją, drugi prawdopodobnie zadziała bezproblemowo (tylko 2 zęby różnicy), trzeci??? Chciał bym zobaczyć jak to działa w praktyce. 52/36 to zestaw seryjny, 52/39 to także są zestawy seryjne. A teraz zbuduj sobie 52/34 i powiedz nam wszystkim, czy idealnie łańcuch wskakuje na blat? Kolega zbudował 52/39 na podbudowie blatu od zestawu 52/36 i niestety, przy zmianie łańcuch układa się na szczytach zębów i sporadycznie potrafi wpaść pomiędzy zębatki. Przypadek? Nie, to wina niekompatybilności zębatek. Oczywiście, jeździć się da i jeśli ktoś ma niskie poczucie krytyki, to jemu to przeszkadzać nie będzie.

 

 

 

Prawie wszyscy jechali etap na „duraczu” z korbą 53/34 na zwykłych koronach

Poproszę o foty. 

 

Ja ci pokażę oczywiście:

4dc44c022757dc5737f72333dc19d054.png

Widzisz? Specjalny blat 52/34, znajdź mi taki w sklepie ze śrubkami. Oczywiście taki zestaw jest do zmodowania na podbudowie 52/36, ale tu mamy tylko 2 zęby różnicy, a robiąc 53/36 z korby 53/39 uzyskamy już 3 zęby różnicy czyli niekompatybilność się powiększa do 3 zębów. Dla tego proponowałem zbudowanie układu 53/38 co da wielkie prawdopodobieństwo bezproblemowej pracy i wtedy dając kasetę 11-28 uzyskamy już namiastkę tego, co pytający chce osiągnąć. Inaczej bym nie ryzykował, wymienił obie zębatki korby (o ile faktycznie jest to BCD 110mm) i miał pewność, że wszystko będzie idealnie łacznie z pojemnością napędu i przerzutki przedniej.

 

I co istotne, są zębatki 38z na BCD 130mm.

 



#16 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 599 postów
  • Skądz Polski

Napisano 30 czerwiec 2018 - 12:34

Arni, to jest żenujące w Twoim wykonaniu. Przejedź się choć raz w życiu na jeden etap wielkich tour’ów, pooglądaj sprzęt, porozmawiaj z mechanikami ekip (są bardzo mili i rozmowni) zamiast siedzieć przed „szklanym okienkiem” (zresztą nieudolnie) i powielać bzdury.

#17 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 30 czerwiec 2018 - 12:40

A powiedz mi jedno, po co sugerujesz się rowerami zawodników z Pro touru? Zejdź na ziemię. I jeszcze raz, skoro tytle jeździsz na Pro toury, to pokaż mi zdjęcia tych modowanych zestawów, ocenimy. Ja ci pokazałem, teraz twoja kolej. 



#18 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8638 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 czerwiec 2018 - 14:24

E tam. co prawda nie ma doświadczenia z 105, ale korba Rotor 110, blat Rotor 52 + mała zębatka 34 w komplecie z kasetą 11/23. Działa bez problemów, zabezpieczenie przed spadnięciem łańcucha na suport oczywiście jest (taki pręcik powieszony na haku przerzutki przedniej) i po problemie. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#19 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 30 czerwiec 2018 - 15:31

Mam problem z kolanem i nie jestem pewny czy zmiana kasety na 28 coś tutaj pomoże, dlatego kombinuje z mniejszą tarczą.

Jak nie jezdzisz czesto na malej tarczy i najwiekszej koronce kasety, to kombinacje z rozmiarem tarcz i kasety nie wiele dadza kolanom. Jak odczuwasz, ze na podjazdach brakuje ci przelozen, jak najbardziej warto cos wymienic.
Co do samych kolan, moze zacznij od wizyty u dobrego fittera, ewentualnie pozukaj czegos w necie opisujacego twoja dolegliwosc i co ewentualnie mozna zmienic w ustawieniach (wysokosc i wysuniecie siodelka, ustawienie blokow).
Dla kolan nie glupim pomyslem sa owalne tarcze.

#20 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 599 postów
  • Skądz Polski

Napisano 25 lipiec 2018 - 19:41

Thomas jechał dziś etap w TDF z korbą 53/34. No paczta, i jakoś dojechał bez awari hehehe.



Dodaj odpowiedź