Hej.
Proszę o wyjaśnienie.
Znalazłem koła, ten sam model i ta sama firma.
Koło przednie jest w rozmiarze 650C, a tylne 700C.
Czy to normalne, że koła są w różnych rozmiarach, czy muszę szukać jednakowych?
Dzięki
Napisano 11 sierpień 2018 - 20:43
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 11 sierpień 2018 - 21:38
W wielu gravelach dedykowanych pod hamulce tarczowe (teraz większość) możliwe jest włożenie kół w rozmiarze 650b, ale z oponami 27,5" MTB o szerokości np. 2,0". Obwód zewn. wyjdzie podobny, jak przy wąskich oponach w rozmiarze 700c. Pewnie dlatego ten sam model kół jest w dwóch rozmiarach obręczy, oczywiście jeśli to koła pod tarczówki.
"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen
Napisano 11 sierpień 2018 - 22:03
Dla ścisłości dodam, że należy odróżnić koła 650c (ETRTO 571mm), czyli te czasem stosowane w rowerach szosowych (triatlonowych lub najmniejszych rozmiarach ram, by uniknąć "toe overlap"), od kół 650b (ETRTO 584mm), czyli tych z obecnych rowerów górskich 27.5 cala.
Poniżej bardzo pomocna tabelka, uwzględniająca chyba wszystkie wynalazki ludzkości w temacie rozmiarów kół rowerowych.
http://www.bikecalc....wheel_size_math
Napisano 14 sierpień 2018 - 11:20
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 14 sierpień 2018 - 14:51
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 14 sierpień 2018 - 16:25
Ale wg. tej tabeli: http://www.bikecalc....wheel_size_math28'' to nie to samo co 700c. 28'' to 635mm do podparcia opony, 700c to 622mm. Więc 28'' to co innego niż 700c z tego wynika. Dla kół szosowych chyba trzeba by powiedzieć 700c to 700c, tyle wystarczy ?
Napisano 14 sierpień 2018 - 17:51
I w ten sposób docierasz do sedna sprawy: rozmiary calowe to jedna wielka lipa Po to stworzono ETRTO, żeby stosować się jednoznacznego opisu.
Co do 622 vs 630 mm: w szosie standard 630 mm nie jest stosowany (a już szczególnie przy szytkach - mogę się oczywiście mylić, ale nic mi nie wiadomo, aby kiedykolwiek były produkowane takie obręcze), więc ten problem jest właściwie czysto hipotetyczny.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 15 sierpień 2018 - 10:46
Jakieś 15 lat życia przejeździłem na kołach 630 (27x1 1/4). Te koła stosowano powszechnie w PRL-u w turystycznych rowerach Wagant, Gazela, Pasat (tego mam do dzisiaj, stoi zakurzony) i pewnie wielu innych. Złom zwożony z zachodu z tamtych lat też czasem miewał takie koła. W Polsce dostępny był praktycznie jeden model opony Stomil (właśnie 27x1 1/4) z takimi podłużnymi pasami bieżnika. Występował w wersji z beżowym (prawie pomarańczowym) bokiem lub cały czarny. Mówiąc szczerze opony te całkiem dobrze się toczyły, gum praktycznie nie łapałem (dosłownie ze dwa razy w życiu, a jeździłem tym Pasatem trasy nawet po 150-200 km, bez zapasu choć z pompką), a ważyły nieco ponad 500 g (co przy szerokości 32 mm nie było tragedią w taniej oponie). Na polskie dziurawe drogi w tamtych czasach były idealne.
Rozmiar 635 występował chyba w Orkanie i rowerach typu Ukraina.
Obecnie nie spotkałem żadnego nowego roweru na tych rozmiarach kół, ale nawet niektóre znane firmy oponiarskie wciąż oferują kilka modeli w tych wersjach. Gorzej z obręczami, zwłaszcza aluminiowymi.
https://allegro.pl/k...ne-spo-1-5-0725
https://allegro.pl/k...ne-spo-1-5-0725