Jump to content


Photo

Hm... Ciekawy Patent?


31 replies to this topic

#1 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 09 September 2018 - 11:18

Patent od Colnago:

 

https://cdnmos-biker...a5wy-630-80.jpg

https://cdnmos-biker...aett-630-80.jpg

 

Przy wenętrznym prowadzeniu linek (zwłaszcza z linką tylnej przerzutki prowadzoną w widelcu) wstawka 10-15 cm w prześwicie suportowym np. z:

 

https://jagwire.com/...t-service-parts

 

To może nie być głupie..? To miejsce syfi się najbardziej i będziemy prawie 100% chronieni? Czy są istotne wady, które przeoczyłem?

 

BTW: takie coś (tylko w wersji do hamulca) wstawiłem sobie do tylnego hamulca - linkę mam prowadzoną też wewnątrz ramy, ale w przeciwieństwie do przerzutkowych na całej długości w cienkiej prowadnicy. Szurało lekko przy hamowaniu i tłukło się na wybojach.



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,616 posts
  • SkądSzczecin

Posted 09 September 2018 - 14:22

Żadna nowość, to rozwiązanie jest stosowane od lat.

 

Co do wad, na pewno większy (mimo wszystko) opór w porównaniu do gołej linki, a także brak możliwości wypłukania brudu, który jakimś cudem dostanie się do środka. W praktyce przeważnie przy idealnej pogodzie nieco stracisz, przy gorszej radykalnie zyskasz.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Grzesiek Fiedor

Grzesiek Fiedor
  • Użytkownik
  • 108 posts
  • SkądWarszawa

Posted 09 September 2018 - 19:03

Żadna nowość, to rozwiązanie jest stosowane od lat.

 

Co do wad, na pewno większy (mimo wszystko) opór w porównaniu do gołej linki, a także brak możliwości wypłukania brudu, który jakimś cudem dostanie się do środka. W praktyce przeważnie przy idealnej pogodzie nieco stracisz, przy gorszej radykalnie zyskasz.

Podepnę się pod temat, bo mam coś takiego w swoim Rose. Czy wymieniać te rurki przy każdej wymianie linek i pancerzy? I jak to się po polsku nazywa?



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,616 posts
  • SkądSzczecin

Posted 09 September 2018 - 19:45

O ile wiem, nie ma przyjętej powszechnie polskiej nazwy. Natomiast w praktyce jest to normalna rurka polietylenowa o średnicy ok. 1,5 - 2,0 mm.


  • Grzesiek Fiedor likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 09 September 2018 - 20:35

Żadna nowość, to rozwiązanie jest stosowane od lat.

 

Co do wad, na pewno większy (mimo wszystko) opór w porównaniu do gołej linki, a także brak możliwości wypłukania brudu, który jakimś cudem dostanie się do środka. W praktyce przeważnie przy idealnej pogodzie nieco stracisz, przy gorszej radykalnie zyskasz.

 

Z tym "od lat" byłbym ostrożny. Jeszcze około 2010-2011 roku mało kto (jeśli w ogóle) stosował wewnętrzne prowadzenie kabli.

Co do oporów: wcale nie oczywiste. Oczywiście: krycie na całej długości dałoby spore opory. Ale 10-15 cm - mogą być zaniedbywalne. Usyfiony ślizg daje spore opory. Wejście na przednią przerzutkę w ramie też daje opory. Wspomniany przeze mnie Jagwire może na odcinku 10-15 cm generować całkowite opory znacznie mniejsze.



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,616 posts
  • SkądSzczecin

Posted 10 September 2018 - 05:33

Z tym "od lat" byłbym ostrożny. Jeszcze około 2010-2011 roku mało kto (jeśli w ogóle) stosował wewnętrzne prowadzenie kabli.

Zgadza się, ale prowadzenie kabli dołem i ich zabezpieczanie było stosowane od dawna.

Co do oporów: wcale nie oczywiste. Oczywiście: krycie na całej długości dałoby spore opory.

I właśnie dlatego napisałem, że przy dobrej pogodzie tracisz tylko nieco, a przy złej zyskujesz radykalnie.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 przegibek

przegibek
  • Użytkownik
  • 260 posts

Posted 10 September 2018 - 07:21

Te rurki maja tylko jedną zaletę - łatwiej dzięki nim wymienić linkę, nie trzeba merdać linką na ślepo wewnątrz ramy ani kombinować z nitką i odkurzaczem. Wewnętrzne prowadzenie linek to jeden z najbardziej chorych marketingowych wymysłów - i nie mówcie o "estetyce" bo będziecie jak faceci którzy uważają ogolone męskie nogi za "bardziej estetyczne" ;)



#8 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 10 September 2018 - 08:18

Z tym "od lat" byłbym ostrożny. Jeszcze około 2010-2011 roku mało kto (jeśli w ogóle) stosował wewnętrzne prowadzenie kabli.

Raczej od lat. Jak ktos mial do czynienia z pancerzami koralikowymi, a te sa na rynku od lat, to jest duza szansa, ze takie rurki pod suportem zakladal/zostawial, a czesto puszczalo sie po calosci dlugosci linki, nawet pomiedzy przelotkami ramy. Robil sie z tego zamkniety uklad.



#9 tomekjak

tomekjak
  • Użytkownik
  • 127 posts
  • SkądPoznań

Posted 10 September 2018 - 11:01

Ja mam u siebie takie rurki nawet w środku ramy i jedna dochodzi aż do tylnej przerzutki:

76a54f34a7e526bb.jpg



#10 Ciachoorsky

Ciachoorsky
  • Użytkownik
  • 294 posts
  • SkądOpole

Posted 10 September 2018 - 11:48

Raczej od lat. Jak ktos mial do czynienia z pancerzami koralikowymi, a te sa na rynku od lat, to jest duza szansa, ze takie rurki pod suportem zakladal/zostawial, a czesto puszczalo sie po calosci dlugosci linki, nawet pomiedzy przelotkami ramy. Robil sie z tego zamkniety uklad.

Dokładnie to o czym mówi @1415chris stosuję u siebie od paru lat. Najpierw w Supersixie na mechanicznym REDzie22, gdzie zarówno linki przerzutkowe prowadzone na zewnątrz posiadały osłonkę, jak i wewnętrznie prowadzona tylna linka hamulcowa. Jeśli chodzi o działanie, to żadnego zwiększonego tarcia nie zaobserwowałem zarówno w przypadku linek przerzutkowych jak i hamulcowych - wręcz odwrotnie. Zarówno jedne jak i drugie chodziłī płynnie jak po maśle.

Aktualnie rama uległa zmianie na model nowszy, a linki przerzutkowe odeszły w niepamięć na rzecz bezprzewodowego ETAP'a, natomiast wciąż używam tego rozwiązania w przypadku hamulców. Tą "osłonkę" mam poprowadzoną na całej długości linki hamulca w ramie, dodatkowo na końcach zamontowane mam gumowe uszczelki z Ridleya (mój mechanik, autoryzowany dealer ma tego ogromne ilości). W związku z czym cały układ jest praktycznie zamknięty i problem co-sezonowej zmiany linek i pancerzy znika. 

zOwUWrl.jpg



#11 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 10 September 2018 - 15:00

Podepnę się pod temat, bo mam coś takiego w swoim Rose. Czy wymieniać te rurki przy każdej wymianie linek i pancerzy? I jak to się po polsku nazywa?


Jeśli jest przezroczysta i widać czy jest w środku czysta to nie potrzeba wymieniać.

#12 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 10 September 2018 - 17:54

Te rurki maja tylko jedną zaletę - łatwiej dzięki nim wymienić linkę, nie trzeba merdać linką na ślepo wewnątrz ramy ani kombinować z nitką i odkurzaczem. Wewnętrzne prowadzenie linek to jeden z najbardziej chorych marketingowych wymysłów - i nie mówcie o "estetyce" bo będziecie jak faceci którzy uważają ogolone męskie nogi za "bardziej estetyczne" ;)

 

Zgodzę się o tyle, że nie widzę realnych zalet wewnętrznego prowadzenia linek.

 

Akurat wymiana linek w wewnętrznym prowadzeniu jest dość prosta i zajmuje max. 1-2 minuty:

1. Jeśli masz już włożone stare linki idź do 3.

2. Jeśli nie masz: włóż linkę od tyłu: od mniejszego otworu ku większemu, przez co łatwo złapać koniec i wyciągnąć. To, że od tyłu nie ma na razie znaczenia.

3. Masz możliwości:

3a) ("harcerska"): Przyczep do końca starej/włożonej odwrotnie linki nitkę i delikatnie wycofaj linkę przez ramę; będziesz miał przewleczoną nitkę. Przywiąż tę nitkę do końca nowej linki i wprowadź linkę ciągnąc delikatnie za nitkę.

3b) ("elektroniczna"): Kup rurkę termokurczliwą (1m: 1PLN) i użyj jej zamiast nitki.

3c) (pasująca tu): wprowadź rurkę (np. wspomnianego jagwire'a - 3PLN za ponad 2m) na starą linkę i przewlecz rurkę przez ramę korzystając ze starej linki jako prowadnicy. Wycofaj linkę. Wprowadzaj nową linkę przez rurkę. Wycofaj rurkę.

3d) ("campagnolowska"): Użyj nanomagnesu (jest np. w komplecie z Borami)

 

Nic nie merdać na ślepo, żadnym odkurzaczem.



#13 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 10 September 2018 - 17:57

Co do rurek na całej długości:

W moim Wilierze linki są odkryte na odcinku 5cm - pod suportem. Do tylnej przerzutki idzie wewnątrz widelca. 10-15cm pod suportem ma sens. Więcej nie ma: nic nie zyskam, a nie ma rurki dającej mniejsze opory tarcia niż powietrze. A najprostsze, co aż się prosi to mała przykręcana klapka pod suportem zakrywająca ślizg. Wersja ekonomiczna: zakleić kawałkiem taśmy.

 

W Cipollinim to wymyślili:

https://roadbikeacti...-32-700x525.jpg



#14 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 10 September 2018 - 18:12

Jeśli jest przezroczysta i widać czy jest w środku czysta to nie potrzeba wymieniać.

 

Jeśli jest czysta, to znaczy, że nie zatopiłeś jej w teflonie, co znaczy, że masz spore opory tarcia na rurce. Chyba, że masz rurkę z jakiegoś jakiegoś super polimeru fluoro- itepe itede, ale to już droższa zabawa.



#15 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 14 September 2018 - 18:37

Ja mam u siebie takie rurki nawet w środku ramy i jedna dochodzi aż do tylnej przerzutki:

76a54f34a7e526bb.jpg

 

Rurki rurkami, ale zapytam nie a'propos, a dokładniej a'propos ramy. Kiedyś byłem strasznie napalony na Dedacciai, dokładnej Ran RS. Przegapiłem super-okazję, a potem przez dłuższy czas rozważałem Vertigine. Problem: nigdzie nie mogłem znaleźć wiarygodnych recenzji (na podstawie kilkudziesięciu tysięcy km, a nie kilku jazd). Kokpity Deda wiadomo, ale ramy? 3T robiło niezłe kokpity, a z ramą im nieco nie wyszło... ;-) Tak więc u mnie skończyło się na Wilierze (czy może być bardziej włoska nazwa?), ale rad się dowiem, jaki masz model, jaki przebieg i jakie wrażenia.
 



#16 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 706 posts

Posted 16 September 2018 - 18:28

3T robiło niezłe kokpity, a z ramą im nieco nie wyszło... ;-) Tak więc u mnie skończyło się na Wilierze (czy może być bardziej włoska nazwa?), ale rad się dowiem, jaki masz model, jaki przebieg i jakie wrażenia.
 

A co 3T z ramą nie wyszło?



#17 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,186 posts

Posted 16 September 2018 - 20:01

 

 

W Cipollinim to wymyślili:

https://roadbikeacti...-32-700x525.jpg

 

Przecież coś takego stosuje wielu producentów...



#18 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 17 September 2018 - 07:45

A co 3T z ramą nie wyszło?

 

http://naszosie.pl/2...jest-3t-strada/



#19 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 246 posts
  • SkądWarszawa

Posted 17 September 2018 - 07:46

Przecież coś takego stosuje wielu producentów...

 

Problem w tym, że wielu nie stosuje. M.in. Colnago, Wilier, Pinarello, ...



#20 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,616 posts
  • SkądSzczecin

Posted 17 September 2018 - 08:01

Tak długo, jak ludzie będą wyznawali durne teorie "zawodowcy na tym jeżdżą, więc jest dobre" oraz "na forum tak napisali", sytuacja pozostanie bez zmian.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic