Skocz do zawartości


Zdjęcie

Garmin Edge 820 Vs. Wahoo Element Bolt?


23 odpowiedzi w tym temacie

#1 nbk

nbk
  • Użytkownik
  • 145 postów

Napisano 14 listopad 2018 - 22:02

Cześć,

na następny sezon planuję zakup komputera rowerowego, więc już powoli zaczynam interesować się tematem. 

Z początku byłem zdecydowany na Garmina, natomiast ostatnio czytając opinie oraz recenzje delikatnie zwątpiłem w swój wybór i zacząłem też myśleć o Wahoo Element Bolt.

Bardzo prosiłbym o informacje o waszych doświadczeniach z tymi licznikami, co pomoże mi podjąć wybór, natomiast...

 

Na czym mi zależy:

1. długi czas pracy na baterii podczas włączonej nawigacji (Garmin deklaruje 15h, natomiast spotkałem się z informacjami, że faktycznie z nawigacją daje radę 5h, a to dla mnie jest nieakceptowalne, długi czas na baterii jest dla mnie bardzo ważnym czynnikiem),

2. dobrze działająca i przejrzysta nawigacja (ta wgrana w licznik, ale też, aby dobrze działały wgrywane pliki gpx, a przy tym żeby sam ekran był komfortowy, aby nie pomylić skrętu jeżeli będzie ich wiele, rozumiecie o co chodzi?default_biggrin.png ),

3. zaawansowane funkcje treningowe (plany itp.),

4. aktualne nachylenie na podjeździe (widziałem za Wahoo to ma, a Garmin?)

5. zależy mi, aby licznik pokazywał ile przewyższeń już pokonałem,

6. chciałbym też posiadać taki wykres z profilem mapy (żeby wiedzieć np. gdzie zaczyna się podjazd),

7. pytanie czy na, którymś liczniku da się zrobić np. tak: żeby była wyświetlona mapa na pełnym ekranie, ale gdzieś na górze była przynajmniej wyświetlana prędkość, kadencja i tętno? 

8. dobra kompatybilność ze stravą

 

Zależało by mi na waszych komentarzach, żebym miał lepsze rozeznanie w temacie :P

To chyba tyle :P Z góry dziękuję za pomoc w wyborze :P



#2 Branża

Branża
  • Użytkownik
  • 35 postów

Napisano 14 listopad 2018 - 22:09

Twoje potrzeby zaspokoi i Wahoo i Garmin. Garmin 820 bliżej do Wahoo Elemnt niż do Bolta. W testach i opisach jakie znajdziesz na YT i forach przeważa opinia że komputerek od Wahoo jest lepszy.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka



#3 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 14 listopad 2018 - 22:17

Co do 820 to chyba tylko punkty 5 i 8  można powiedzieć, że w 100% spełnione.

 

-punkt 4 - aktualne nachylenie pokazuje sensownie  ale jak jest przeskok o jakieś 5-10 % to najczęściej głupieje. Nie tylko przez chwilę

( to byłoby normalne)  ale parę minut potrafi pokazywac 0% ( kiedy np. od 5 minut jest >15%)

 

-punkt 1- 5h to może nie ale więcej niż  7-8 h z widokiem mapy  nie pociągnie 

-punkt 2- wgrasz sobie gpx-a, klikniesz ''jedz''  to będziesz go widział na mapie ,  strzałki też są ale to ....średnio przydatne ( znaczy strzałki)

 

-punkt 6 - jak zrobisz jak w punkcie 2 ( zaladować gpx+ jedz) to masz aktywny profil trasy = taka kulka na wykresie pokazujaca gdzie jesteśmy - mały wykreś  ale coś tam z tego można wyczytać jednak.

 

-punkt 7- dla mnie jedna z większych bolączek Garminów Edge - bo tylko 2 pola można wstawić przy mapie



#4 pawdidi

pawdidi
  • Użytkownik
  • 19 postów
  • SkądŁódź

Napisano 15 listopad 2018 - 08:57

Hej, stałem przed podobnym wyborem. Kupiłem Elemnt Bolt. To samo co jego starszy i większy brat. Spełni wszystkie Twoje wymagania. W praktyce bateria wytrzymuje 2-3 treningi lub cały dzień jazdy. Nawigacja działa średnio bo bazuje na swoich mapach i np funcja jazdy we wskazane miejsce kończy się na szosie ostrym gravelowaniem ;) Aby informował o skrętach nie wystarczy zwykły track. Musi zawierać odpowiednie info.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka



#5 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 481 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 15 listopad 2018 - 12:34

Ja nie wiem jak Bolt miałby spełnić wszystkie wymagania, trudno mi się z tym zgodzić. Akurat takiego używam. Nie wiem jak Garmin, ale co do Bolta:

 

2. dobrze działająca i przejrzysta nawigacja (ta wgrana w licznik, ale też, aby dobrze działały wgrywane pliki gpx, a przy tym żeby sam ekran był komfortowy, aby nie pomylić skrętu jeżeli będzie ich wiele, rozumiecie o co chodzi?default_biggrin.png ),

 

6. chciałbym też posiadać taki wykres z profilem mapy (żeby wiedzieć np. gdzie zaczyna się podjazd),

 

7. pytanie czy na, którymś liczniku da się zrobić np. tak: żeby była wyświetlona mapa na pełnym ekranie, ale gdzieś na górze była przynajmniej wyświetlana prędkość, kadencja i tętno? 

 

AD2: Na ekranie Bolta widać mniej więcej NIC. Nawigacja po śladzie jest ok (chociaż kilka razy zdarzyło się, że nie ma którejś drogi to widać ślad trasy, więc trudno się pomylić), natomiast normalna mapa jest raczej bezużyteczna. Jak oddalisz na tyle, żeby widzieć cokolwiek więcej niż najbliższą okolicę znikają nawet nazwy miejscowości, kompletnie nie można zorientować się co gdzie i jak.

 

AD6: Niby jest, ale to szajs. Powiedzmy, że masz 5 wspinaczek na wgranej trasie o długości 100km. Jest jakiś mały wykresik z profilem, ale nie widać kompletnie czy podjazd zacznie się zaraz, za kilometr czy bardziej za pięć, podobnie z końcem podjazdu. Nie ma jednostek, nie ma niczego.

 

AD7: W Bolcie tak nie zrobisz. Tzn teoretycznie tak, praktycznie widok mapy ma jak pisałem wcześniej użyteczność symboliczną.

 

 

 

 



#6 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 15 listopad 2018 - 13:25

Używam Edge 820 od ponad dwóch lat. Rozważałem też zakup Wahoo Elemnt, ale odpuściłem z powodu gorszej nawigacji i braku, w tym czasie, mozliwości tworzenia treningów.

Z moich dwuletnich obserwacji wynika, że:

ad. 1 z nawigacją i trzema czujnikami bez problemu można osiągnąć czas pracy ponad 10h. Używam Edge 820 na ultramaratonach i czas pracy mnie bardzo zadowala. Były problemu przy okazji jakieś aktualizacji "softu", ale od dłuższego czasu wszystko działa jak należy.

ad. 2 Nawigacja działa dobrze. Jazda po uprzednio przygotowanej trasie GPX nie sprawia kłopotów. Nigdy się nie zgubiłem, a zdarzaja się maratony ponad 700km. Minusem jest dość długi czas "odpalania" uprzednio wgranej trasy, dlatego na ultramaratonach dzielę ślad na etapy. Krótsze trasy-szybsze wgranie.

ad.3 Funkcje treningowe są rozbudowane. Można trenować w oparciu o czujnik tętna, pomcy na podstawie uprzednio przygotowanych treningów, które tworzy się na platformie lub bezpośrednio na urządzeniu.

ad.4 rzadko jeżdżę gdzieś po większych górkach, ale zauważyłem, że Edge z opóźnieniem reaguje na zmiany nachylenia. Dla mnie jest to mało istotne.

ad.5 można ustawić jako wartość w jednym z "okienek" na ekranie

ad.6 profil trasy "cześć" jest dostępna jako jeden z ekranów, na którym mozna dodatkowo zdefinować dwa dodatkowe pola

ad.7 jak już było napisane, w widoku mapy tylko dewa dodatkowe pola

ad. 8 nie korzytsam z wersji Premium Stravy, ale z podstawową, moim zdaniem, Garmin jest kompatybilny bezproblemowo.



#7 pawdidi

pawdidi
  • Użytkownik
  • 19 postów
  • SkądŁódź

Napisano 15 listopad 2018 - 13:41

Nie zgadzam się z kolegą o tyle, że nawigacja w Bolt jest z założenia symboliczna i od strony praktycznej koncepcja jest słuszna. Na rowerze potrzebuję od navi informacji czy jechać prosto czy skręcić. Większej orientacji w terenie nie potrzebuję. Kieruję się zdrowym rozsądkiem i od lat wyznaję zasadę, że każde navi jest dobre jeśli znasz drogę ;) Mnie przeszkadza, że Wahoo nie segreguje tras na utwardzone i nie, bo na szosówce bywa to kłopotliwe. Natomiast jeśli się zgubię tak uproszczona mapa mi w zupełności wystarcza. Jeśli nie to mam google maps w telefonie, bo wyszli z założenia, że nie ma co dublować funkcjonalności smartfona, którego każdy chyba i tak wozi.To jest kompromis. Albo względy praktyczne, albo kolorowe ekraniki, dzwonki i gwizdki ;)

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka



#8 trace_error

trace_error
  • Użytkownik
  • 340 postów

Napisano 15 listopad 2018 - 22:13

Nie zgodzę się że 

 

Ad ad 2 - nie widać nic na mapie. Widać całkiem sporo, w tym nazwy ulic. Oddalanie by widzieć szeroko pojętą okolicę mija się z celem, bo nie sadzę by ktokolwiek chciał oglądać 50km okolicy na małym ekranie. 

Do nawigowania po wgranym śladzie sprawdza się znakomicie.

 

ad ad 6 wykresik jest jak w garminie. Jedyny minus że nie ma jednostki skali jak w edge. Reszta jest identyczna - bo nie pokazuje przewyższenia na całej trasie tylko najbliższy odcinek i można się zorientować kiedy zaczyna się podjazd, a raczej kiedy kończy i czy chwilowe wypłaszczenie to już koniec męki.

 

ad ad 7 Bzdura. Da się wstawić dowolne 4 pola danych do ekranu mapy. 

 

co do reszty o bolcie

 

ad 1 15h realne

ad 3 trainingpeaks w wersji darmowej załatwia temat - natywna synchronizacja. W garminie poprzez apkę connectIQ

ad 4 jest, nie używam więc nie powiem czy jest lepiej niż w garminie, gdzie jest tak średnio to dokładne

ad 5 jest

ad 8 wzorowa integracja ze stravą. Trzeba pamiętać że do live-segmentów trzeba mieć opcję strava premium (summit).

 

 


  • pawdidi lubi to

#9 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 481 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 16 listopad 2018 - 06:58

Chyba kolega musi sam sprawdzić jak to wygląda u kogoś bo jak dla mnie to co napisałem pozostaje aktualne :)

 

AD2: Nazwy ulic? No pewnie, jak przybliżę ekran to je widzę, ale do nawigacji po mieście chyba się takiego urządzenia nie używa, albo do szukania adresu, mając telefon w kieszonce? Ale jak ustawie sobie skale 2, 5 albo nawet 10km to znikają mi mniejsze i większe wioski. Jestem w lesie i mam problem z określeniem gdzie między miejscowościami się znajduję bo nie widać ABSOLUTNIE NIC, no chyba, że jest rzeka, rzekę widać. Przybliżę, to też nie widać nic bo miejscowości są oddalone od siebie o kilka kilometrów. Podtrzymuję, że to bezużyteczne. Nawet w okolicy, którą trochę znam, ale chciałem pozwiedzać. W obcym miejscu (a siedziałem 7 miesięcy w delegacji niedawno) to już w ogóle. Chciałbym oddalić ekran żeby wiedzieć chociaż czy jestem jeszcze bliżej Szamotuł, Obornik, czy bardziej na południe, a tu guzik. Nawet do kuknięcia na mapę i szybkiego szacunku położenia potrzebny telefon.

 

Do nawigowania po śladzie jest ok. Ale wielokrotnie droga ze śladu okazała się polna i musiałem improwizować w obcym miejscu jak to ominąć. Telefon w dłoń, postój i kombinujesz, innej możliwości nie ma.

 

AD6: Musze porobić zdjęcia jak to wygląda bo nie wiem do czego miałoby się przydać to pokazanie najbliższego kawałka, nawet nie wiesz ile ma ten najbliższy kawałek. Jest tylko kreska o jakimś nachyleniu. I co będzie potem i właściwie kiedy? Bardziej do góry, mniej do góry? Sorry, ale próbowałem z tego korzystać np. na wyścigach i mimo najszczerszych chęci - to jest absolutnie bezużyteczne. Jedynie maks oddalenie profilu żeby mniej więcej ogarnąć ile podjazdów jeszcze będzie, do tego może się przydać. 

 

A w ogóle zrobiłem to trochę naokoło, czyli wbijałem sobie segmenty z trasy do urządzenia i używałem ich do określenia "ile jeszcze", ale to tylko dzięki użyciu triala Stravy premium.

 

AD7: No wtedy widać tyle co w punkcie 2, tylko jeszcze mniej bo zasłaniają część ekranu inne pola. Przy czym to akurat bez znaczenia bo można je w locie dodawać i odejmować na ekranie.

 

Nie żeby było, że hejtuje Wahoo bo używam go i jestem zadowolony - idiotoodporne urządzenie, które po prostu działa. Ale robienie z niego sposobu na wszystkie problemy przypomina mi już siłowe polecanie Linuksa przez fanbojów.

 

@nbk musisz chyba sam sprawdzic jak to wygląda. Czy tak właśnie wyobrażasz sobie "przejrzystą nawigację wgraną w urządzenie" i czy tak prezentowana informacja jak w Wahoo na temat profilu trasy to wg ciebie właśnie to. No i czy jest to tak ważne bo pewnie jakiś kompromis i tak będzie potrzebny. Masz tu jak widać dwie całkiem skrajne opinie na temat tego samego urządzenia od dwóch użytkowników :D

 

 



#10 skraburski

skraburski
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądWrocław

Napisano 16 listopad 2018 - 07:44

Ad.2 bolt jest zaprojektowany z myślą o pracy w kombinacji bolt-smartphone. Tak więc na telefonie ustawiasz trasę i ja wgrywasz, co nie jest specjalnie uciazliwe, później już licznik cię prowadzi do celu.
  • pawdidi lubi to

#11 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 16 listopad 2018 - 08:27

Znaczy konkretnie jak  to się odbywa 

 

-kreślisz sobie trasę np. w Locusie czy Oruxmaps  na Smartfonie potem wysyłasz do Wahoo plik np gpx  przez bluetooth albo jakos inaczej  czy

-na Smartfonie musi być specjalna aplikacja ''Wahoo'' z której potem wysyłasz automatem od Wahoo?



#12 skraburski

skraburski
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądWrocław

Napisano 16 listopad 2018 - 08:31

Jest na smartfonie apka od wahoo w której wybierasz dokąd chcesz jechać i wytycza trasę, tylko niestety nie można dać punktów pośrednich więc czasami rozbijam trasę na kilka etapów. Trasa wgrywa się automatycznie do licznika przez Bluetooth

Można też skorzystać z RWGPS lub komoot, wtedy jest więcej opcji planowania trasy. Sam z tej opcji nie korzystałem.

Normalnie jak idę pojeździ to w domu planuje w stravie lub RWGPS i wgrywam trasę do licznika, to się dzieje automatycznie przez chmurę. RWGPS z kompa działa w opcji darmowej i licznik daje wskazówki kiedy skręcić :) opcję z telefonem traktuje jako zapasową gdybym musiał zmienić trasę.

#13 pawdidi

pawdidi
  • Użytkownik
  • 19 postów
  • SkądŁódź

Napisano 16 listopad 2018 - 08:41

Planowanie tras w stravie ma tę wadę, że takowy track gpx nie zawiera wszystkich informacji. Gdy ostatnio sprawdzałem wahoo elemnt bolt nie informował jadąc po śladzie o zbliżających się zmianach kierunku. Dlatego trasy tworzyłem np w ridewithgps.com

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka



#14 skraburski

skraburski
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądWrocław

Napisano 16 listopad 2018 - 09:00

Zgadza się, ale plus jest taki że widać segmenty jakie będą na trasie. Ostatnio więcej jednak planuje w RWGPS.
Jest w opcji darmowej jakiś przycisk undo albo usuwanie punktów? Bo ja nie znapazlem

#15 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 16 listopad 2018 - 10:57

Zgadza się, ale plus jest taki że widać segmenty jakie będą na trasie. Ostatnio więcej jednak planuje w RWGPS.
Jest w opcji darmowej jakiś przycisk undo albo usuwanie punktów? Bo ja nie znapazlem

Undo i Redo (na pomarańczowo) są po prawej stronie pod mapą.



#16 skraburski

skraburski
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądWrocław

Napisano 16 listopad 2018 - 11:58

Aż ciężko uwierzyc, że ich nie widziałem 😁

#17 JHartman

JHartman
  • Użytkownik
  • 382 postów
  • SkądWarszaw

Napisano 16 listopad 2018 - 16:55

Ad 3 - czy na serio Training peaks da się używać w wersji darmowej? Z tego co pamiętam, to dało się edytować i zaplanować dowolny trening pod warunkiem, że był on dzisiaj.... Trening na jutro trzeba było planować...jutro.

Jeszcze jedna rzecz która mnie irytowała w Wahoo: do treningów jedna strona, do układania trasy inna strona a na końcu jeszcze strava... Strasznie mi brakowało tego jednego ekosystemu który całkiem dobrze działa na garmin connect. Ale to pewnie kwestia gustu i przyzwyczajenia.

Pozdrawiam, Jarek


Sent from my iPhone using Tapatalk

#18 Hargin

Hargin
  • Użytkownik
  • 277 postów

Napisano 16 listopad 2018 - 17:50

AD6: Musze porobić zdjęcia jak to wygląda bo nie wiem do czego miałoby się przydać to pokazanie najbliższego kawałka, nawet nie wiesz ile ma ten najbliższy kawałek. Jest tylko kreska o jakimś nachyleniu. I co będzie potem i właściwie kiedy? Bardziej do góry, mniej do góry? Sorry, ale próbowałem z tego korzystać np. na wyścigach i mimo najszczerszych chęci - to jest absolutnie bezużyteczne. Jedynie maks oddalenie profilu żeby mniej więcej ogarnąć ile podjazdów jeszcze będzie, do tego może się przydać. 
 


Albo najzwyczajniej nie potrafisz tej opcji używać. Wykresy są wyskalowane, tylko trzeb wiedzieć jaka jest skala w danym „ujęciu”.

ELEMNT Climb/Elevation page scale
Normal Mode: 2km/2mi, y=200m/600ft ---> Fit All
Route Mode: 2km/2mi -> Fit Soon (20km/20mi) -> Fit Remaining - > Fit All (including History)
  • 4gotten lubi to

#19 trace_error

trace_error
  • Użytkownik
  • 340 postów

Napisano 16 listopad 2018 - 18:06

-kreślisz sobie trasę np. w Locusie czy Oruxmaps  na Smartfonie potem wysyłasz do Wahoo plik np gpx  przez bluetooth albo jakos inaczej  czy

 

Tak też można. Gpx/Tcx z locus'a otwierasz aplikacją wahoo i trasa leci do licznika. 

 

Ad.2. Takie przeglądanie mapy to wg zamysłu wahoo na telefonie. Ja mówiłem o bardziej lokalnej orientacji jak mam kilka ulic i wiem tylko mniej więcej w jakim kierunku chce jechać. 

 

Ad.7. Pytanie było o pola danych na ekranie mapy. W garminie jak dodasz pola to też zmniejsza rozmiar ekranu mapy. To chyba oczywiste.

 

Do składu nawierzchni na trasie polecam komoot. Dość dokładnie pokazuje gdzie jest polna droga, gdzie szuter, a gdzie asfalt. Idealnie nie jest ale całkiem ok.

 

Ad.3. Korzystam z darmowej. Można zaprojektować sobie dowolną ilość treningów, a wrzucić w kalendarz w dniu treningu. Jest to ograniczenie, ale da radę.


  • big75 lubi to

#20 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 17 listopad 2018 - 00:08

A jak już prześlemy trasę do Wahoo , to żeby mieć wykres wysokości tej trasy trzeba pewnie kliknąć coś jak ,, JEDZ '' w Garminie???

 

Rozumiem, że wtedy można wyłączyć wszelkiego typu podpowiedzi jak strzałki ( chcę widzieć tylko trasę na mapie to wystarcza ) które niepotrzebnie zaśmiecają mi ekran. 

 

W związku z tym co powyżej pytanie nr.2

 

Czy rzeczywiście na pewno można sobie ustawić mapkę i 4 pola danych ( strzałki, podpowiedzi  oczywiście wyłaćzone )





Dodaj odpowiedź