Skocz do zawartości


Zdjęcie

Opadająca Sztyca.


29 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 03 grudzień 2018 - 09:56

Mam problem z notorycznie opadającą (bardzo mocno) sztycą. Rower jest aluminiowy, wspornik karbonowy oczywiście o odpowiedniej średnicy.  Montaż odbył się prawidłowo czyli z użyciem pasty do karbonu, sztyca dokręcona odpowiednim momentem przy użyciu klucza dynamometrycznego.

Wspornik jest taki: http://www.ergon-bik...=sattelstuetzen.

Podczas wczorajszej jazdy co klika kilometrów musiałem się zatrzymywać i poprawiać wysokość siodełka,

przez opadanie sztyca się okrutnie porysowała.

Czy jest jakiś sposób, żeby sobie z tym poradzić?

Dodam, że wspornik jest bardzo wygodny i w terenie naprawdę poprawia komfort.



#2 Ciachoorsky

Ciachoorsky
  • Użytkownik
  • 294 postów
  • SkądOpole

Napisano 03 grudzień 2018 - 13:04

1. Albo możnaby próbować wklejać to na Loctite - ale to raczej próba bardziej inwazyjna.

2. Rozwiązaniem zdecydowanie prostszym, a równie (o ile nie bardziej) skutecznym może okazać się to:

1270723084086-spb04znsffho-850-65.jpg

Czyli zacisk sztycy montowany bezpośrednio na nią. Jednocześnie zabezpiecza obniżanie się sztycy, a także przy jej wyjęciu ułatwia jej ponowny montaż na odpowiedniej wysokości. Z tego co wiem Ridley chyba miał coś podobnego w swojej ofercie swego czasu.


  • Dari lubi to

#3 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 03 grudzień 2018 - 13:11

Mam podobne rozwiązanie jakie podał Ciachoorsky w sztycy 4ZA.


  • Dari lubi to

#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 grudzień 2018 - 13:30

Można też zastosować "podwójną" obejmę: https://rowerplus.pl...odsiodlowa.html

 

Jest to rozwiązanie o tyle lepsze, że normalna obejma podsiodłowa nie ma idealnie płaskiej powierzchni wewnętrznej - ma kołnierz, który normalnie opiera się o krawędź ramy, a w tym przypadku może odcisnąć się na powierzchni sztycy. W "podwójnej" obejmie takiego problemu nie ma.


  • Dari lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 03 grudzień 2018 - 14:02

Dzięki za podpowiedzi.

Dam jeszcze jedną szansę temu zaciskowi, ale dokręcę go nieco ponad zalecany -6Nm- moment, a potem chyba wypróbuję podwójnej obejmy. Klej raczej odpada.

Kiedyś miałem Felta i tam właśnie była podwójna obejma.

Na zacisku podsiodłowym maksymalny moment jest wyznaczony na 6 Nm, w instrukcji sztycy jest napisane, że wytrzymuje ona do maksimum 7 Nm.

Jeszcze pytanie: czy może być tak, że aluminiowa rama + karbonowa sztyca będą lepiej współpracować bez pasty do karbonu?

Zastanawiałem się również czy nie próbować nakleić na fragmencie rury podsiodłowej jakieś cienkiej taśmy izolacyjnej czy płóciennej...

 

W opisie obejmy XLC jest napisane: "UWAGA: nie należy stosować z wspornikami włókna węglowego!" .



#6 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 03 grudzień 2018 - 14:14

Jeśli opisane przez Ciebie metody powstrzymania opadania sztycy nie pomogą, bo jeszcze bym spróbował z dwustronną taśma, ale wątpię by coś to dało ;)



#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 grudzień 2018 - 14:15

Widzę, że obejmy XLC nie należy stosować do wsporników karbonowych.

Mówię jako rowerzysta, a nie sprzedawca: będąc w Twojej sytuacji, prędzej wybrałbym taką obejmę niż zacisnął zwykłą z kołnierzem na karbonie.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 03 grudzień 2018 - 15:50

Można też zastosować "podwójną" obejmę: https://rowerplus.pl...odsiodlowa.html

 

Jest to rozwiązanie o tyle lepsze, że normalna obejma podsiodłowa nie ma idealnie płaskiej powierzchni wewnętrznej - ma kołnierz, który normalnie opiera się o krawędź ramy, a w tym przypadku może odcisnąć się na powierzchni sztycy. W "podwójnej" obejmie takiego problemu nie ma.

Też bym wybrał taką podwójną obejmę, ale w zwykłej przecież taki kołnierz można bez problemu spiłować pilnikiem czy nawet papierem ściernym.



#9 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 03 grudzień 2018 - 16:01

Zamiast używać jakichś past do karbonu, podwójnych zacisków itp. wynalazków użyj po prostu zacisku do karbonowych sztyc o innym rozłożeniu siły zacisku - o takim asymetrycznym ułożeniu ramion pierścienia jak w tym reverse. Accent też takie robi.

 

https://www.grawitac...m,3,26813,12512



#10 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 03 grudzień 2018 - 17:59

Wiem, że to oczywiste, ale...

- czy sztyca jest dopasowana średnicą do podsiodłówki,

- czy zamieszałeś pastę przed aplikacją?



#11 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 03 grudzień 2018 - 18:21

Zamiast używać jakichś past do karbonu, podwójnych zacisków itp. wynalazków użyj po prostu zacisku do karbonowych sztyc o innym rozłożeniu siły zacisku - o takim asymetrycznym ułożeniu ramion pierścienia jak w tym reverse. Accent też takie robi.

 

https://www.grawitac...m,3,26813,12512

 

 

Zacisk jest właśnie tego typu.

Trochę zacząłem się jeszcze zastanawiać na taką opcją, że śruba od zacisku "puszcza" czy lekko się luzuje. Ale na to bym raczej nie stawiał, bo oglądałem ją dokładnie i ma normalny, nieuszkodzony gwint.

 

Widzę, że Author ma zacisk, który -być może- by się nadawał. Chyba dolna część chwyta rurę, a górna sztycę.

https://velo.pl/czes.../author/aco-315



#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 grudzień 2018 - 19:18

w zwykłej [obejmie] przecież taki kołnierz można bez problemu spiłować pilnikiem czy nawet papierem ściernym.

Problem w tym, że po spiłowaniu obejma będzie miała średnicę ramy, a nie sztycy. Jeżeli np. sztyca ma 27,2 mm, to najbliższy typowy rozmiar obejmy to 28,6 mm - czyli aż 1,4 mm różnicy, co wyklucza bezpieczne zaciśnięcie i symetryczne rozłożenie sił.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 03 grudzień 2018 - 19:55

Przy zacisku Authora jest napisane: "Gumowy o-ring w górnej części obejmy łagodzi nacisk na ściankę sztycy podsiodłowej zapobiegając wgnieceniu i późniejszemu złamaniu lub rozerwaniu wspornika podsiodłowego" czyli raczej nie ma kołnierza.

 

Pobawiłem się trochę sztycą: we fragment rury podsiodłowej wkleiłem około dwucentymetrowy pasek cienkiej taśmy izolacyjnej i w tym układzie nie było szans na wsunięcie sztycy czyli wpornik siodła z rurą jest ciasno spasowany, Dziwne więc się wydaje, że sztyca opada, do tego tak szybko.

Karbonowych sztyc trochę już miałem (fakt, że zawsze z karbonowymi ramami), ale pierwszy raz mam taki problem.



#14 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 03 grudzień 2018 - 20:19

Obstawiam, że jednak jest jakiś problem ze średnicą rury podsiodłowej



#15 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 03 grudzień 2018 - 20:36

Wymieniłem korespondencję z posiadaczem takiego samego roweru z taką samą sztycą i u niego problem nie występuje.



#16 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 03 grudzień 2018 - 21:32

Problem w tym, że po spiłowaniu obejma będzie miała średnicę ramy, a nie sztycy. Jeżeli np. sztyca ma 27,2 mm, to najbliższy typowy rozmiar obejmy to 28,6 mm - czyli aż 1,4 mm różnicy, co wyklucza bezpieczne zaciśnięcie i symetryczne rozłożenie sił.

Dlatego ja to rozwiązanie w domyśle brałem pod uwagę tylko w przypadku, gdyby średnica sztycy zgadzała się z jedną z typowych średnic obejm podsiodłowych, a tych za wiele nie ma (w zasadzie znam tylko trzy: 28.6, 31.8, 34,9). Może zaryzykowałbym jeszcze +/- 0.2mm. W innym przypadku pozostałaby jeszcze jakaś prowizorka z podkładkami z cienkiej blaszki, np. z puszki aluminiowej.



#17 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 04 grudzień 2018 - 08:35

Widzę, że również KCNC ma zaciski dwuśrubowe. Zdaje się, że w części zaciskającej sztycę są dwa gumowe oringi.

https://www.kcnc.com...detail_121.html

Oryginalny zacisk w rowerze ma 31,2 mm, KCNC oferuje 30,7 i 31,8.

Czy jest ktoś w stanie doradzić, który wybrać?



#18 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 05 grudzień 2018 - 17:39

Kupiłem podwójny  zacisk sztycy z nadzieją, że pomoże:

 

2drgz1h.jpg

 

Niestety, nie ma szans przepchnąć sztycy przez  węższą  (27,2 mm) część zacisku. Tak wygląda końcówka sztycy po kilku próbach:

 

35lhlw4.jpg

 

Poddałem się bo nie chcę zmasakrować sztycy. Chyba spróbuję jeszcze z Effetto Mariposa CarboGrip.

Czy ktoś się orientuje czy w Polsce można gdzieś kupić taki pojedyńczy zacisk nakładany bezpośrednio na sztycę jak przedstawił to kolega Ciachoorsky? Patrzyłem na allegro i po sklepach i nie znalazłem.

Kurde, jestem zły, bo przygotowałem sobie rower na zimę, założyłem błotniki itd. i nie mogę na nim jeżdzić.

 

 



#19 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 05 grudzień 2018 - 19:57

Z ciekawosci, co to jest za sztyca i czemu sama koncowka, a nie miejsce zacisku jset podrapane?

#20 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 05 grudzień 2018 - 20:34

Sztyca jest taka: https://www.canyon.c...y=2706#id=62055

 

Końcówka jest podrapana bo już dalej nie chciałem przepychać i masakrować do końca. I tak jest już potwornie odrapana od opuszczania się.

W szosówce -fakt, że z zupełnie inaczej rozwiązanym jej mocowaniem- siedziała jaka zamurowana dokręcona momentem niższym od zalecanego.





Dodaj odpowiedź