Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zasoby Naukowe Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych Przydatne W Kolarstwie (I Nie Tylko)


3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 5550 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 maj 2019 - 09:21

W wolnej chwili przeglądam zasoby Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych. Jeśli znajdę jakieś ciekawe prace naukowe, przydatne w treningu kolarskim (choć nie tylko) to postaram się podzielić co bardziej wartościowymi znaleziskami ;).

Oczywiście większość to prace naukowe typu rozprawy doktorskie czy habilitacyjne. Sprawia to, że są pisane typowo naukowym językiem i mają dość standaryzowaną strukturę, czyli: wstęp, cel, metodyka, wyniki, omówienie wyników, wnioski, piśmiennictwo, streszczenie, dzięki temu nie ma konieczności czytania wszystkiego od początku do końca. Czasami wystarczy "przelecieć" po streszczeniu, jednak na ogół warto doczytać przynajmniej wstęp w którym podaje się i wyjaśnia podstawowe pojęcia, cel pracy (na ogół tylko parę zdań, ale wyjaśniający po co praca powstała i o czym traktuje), z metodyką można się zapoznawać choć czasami można przelecieć to po łepkach lub pominąć, wyniki to suche fakty i czasami niewiele z nich wynika (o ile ktoś nie siedzi mocno w temacie) i dopiero omówienie wyników może je rozjaśnić, podobnie jak podane prawie na końcu wnioski.

(temat w odżywianiu, bo pierwsza praca była na ten temat) 

Jeśli nie będzie dostępu do pracy (dokumentu źródłowego) to należy się zarejestrować (bezpłatnie).

Niestety, część materiałów jest chroniona prawami autorskimi i dostępna jedynie na terminalach danego instytutu. Szkoda.

 

Modyfikacje zasobów węglowodanowych ustroju a wydolność fizyczna oraz reakcje hormonalne i metaboliczne na wysiłek.

 

Niedawno wpadła mi w łapki rozprawa doktorska na w/w temat  Jak na rozprawę doktorską to w miarę prosto opisane, ledwo setka stron łącznie. Ale warto przeczytać, bo sporo skoncentrowanych informacji bez nadmiernego lania wody

 

Cytując: Celem pracy jest ocena wpływu pojedynczego posiłku o niskiej lub wysokiej zawartości węglowodanów na wydolność fizyczną oraz zmiany hormonalne i metaboliczne podczas wysiłku o intensywności wzrastającej do granic tolerancji, po uprzednim wyczerpaniu zasobów glikogenu u osób prowadzących siedzący lub aktywny tryb życia.

 
Nas oczywiście najbardziej będzie interesować badawcza grupa A, czyli aktywni fizycznie, ale warto porównać również wyniki grupy N (nieaktywni). Wyniki są bardzo ciekawe np. widać jak bardzo dla grupy A nieefektywny jest trening na czczo (ale nie dla grupy N!), zresztą trening na czczo wcale nie wpływa na spalanie zbędnego szmalcu, bo jest zbyt nieefektywny również dla grupy N: stężenie WKT pomiędzy grupą kontrolną, a grupą na czczo (zwłaszcza N) praktycznie nie różni się.
 
Wnioski
  1. Zubożenie zasobów glikogenu w organizmie przez długotrwały wysiłek i głodzenie przez 16-18 godz. zwiększa udział substratów tłuszczowych w pokrywaniu zapotrzebowania energetycznego w spoczynku, hamuje aktywność współczulnego układu nerwowego, wydzielanie leptyny i zwiększa sekrecję hormonu wzrostu.
  2. Dwie godziny po spożyciu posiłku powodującego częściowe uzupełnienie deficytu energetycznego stężenie leptyny we krwi nie podwyższa się, a stężenie hormonu wzrostu i testosteronu ulega obniżeniu. Tylko posiłek wysoko węglowodanowy powoduje zwiększenie udziału węglowodanów w metabolizmie spoczynkowym i wzrost stężenia noradrenaliny we krwi. Obniżenie stężenia testosteronu i wzrost stężenia noradrenaliny po posiłku jest większy u osób wytrenowanych niż u osób prowadzących siedzący tryb życia. 
  3. Zmniejszenie zasobów węglowodanów powoduje zwiększenie udziału substratów tłuszczowych w metabolizmie wysiłkowym przy obciążeniach submaksymalnych, nie zmniejsza jednak wielkości obciążenia maksymalnego osiąganego podczas wysiłku o wzrastającej intensywności, wydolności aerobowej (V02max), wysokości progu mleczanowego i stężenia mleczanu osiąganego podczas tego wysiłku. 
  4. Zmniejszenie zasobów węglowodanowych powoduje niewielkie zmiany w reakcji neurohormonalnej na wysiłek maksymalny - podwyższenie stężenia amin katecholowych i hormonu wzrostu we krwi podczas takiego wysiłku występuje tylko u osób niewytrenowanych pokonujących stosunkowo niskie obciążenia wyrażone w wielkościach bezwzględnych. Spożycie posiłku, zarówno o wysokiej jak niskiej zawartości węglowodanów, niweluje te zmiany i zmniejsza wzrost stężenia ACTH we krwi. 
  5. Brak istotnego wpływu modyfikacji zasobów węglowodanowych na reakcje neurohormonalne na wysiłek maksymalny u osób wytrenowanych wskazuje na to, że decydujące znaczenie w kształtowaniu tej reakcji ma bezwzględna wielkość osiąganego obciążenia.

Z w/w wniosków tak na prawdę wiele nie wynika. Więcej informacji można wyciągnąć z wyników badań i ich omówienia. Można porównać wpływ posiłków wysoko węglowodanowych i wysoko tłuszczowych na poszczególne hormony itd.

 

Najciekawsze jest chyba jednak porównanie grup nieaktywnej i aktywnej - jak bardzo aktywność fizyczna ma wpływ na gospodarkę hormonalną organizmu i jego wydajność. 

 

Bardzo ciekawa jest część "Dyskusja", raczej powinna być zrozumiała dla niemalże każdego w odróżnieniu od Streszczenia, dlatego nie warto od niego zaczynać, żeby się nie zrazić.


  • shmoo, Marcin321 i BzykuDG lubią to
Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM Dołączona grafika Dołączona grafika
Grupa Forum na Garmin Connect

#2 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 5550 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 13 maj 2019 - 10:51

Koncepcja progu anaerobowego - podstawy fizjologiczne i biochemiczne 

Jolanta Cwalbińska-Moneta (rozprawa habilitacyjna)

 

Może nie najnowsza praca, bo z roku 1994, jednak porusza i wyjaśnia wiele istotnych pojęć dot. progu anaerobowego (właściwie kilku typów), jak również o co chodzi w pobieraniu krwi podczas badań wysiłkowych.

Jeśli kogoś interesuje po co w ogóle robi się rozgrzewkę i czy ma ona jakikolwiek sens, to również znajdzie tu wyjaśnienie (Rozgrzewka stosowana przed właściwym testem wysiłkowym powoduje istotny wzrost progu anaerobowego - badania, wyniki i wnioski dlaczego oczywiście w samej pracy)


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM Dołączona grafika Dołączona grafika
Grupa Forum na Garmin Connect

#3 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 5550 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 13 maj 2019 - 11:23

Wpływ diety niskowęglowodanowej na tolerancję wysiłków oraz reakcje metaboliczne i hormonalne na wysiłki  różnej charakterystyce.

 

W przeciwieństwie do wpływu diety bogatowęglowodanowej, badania dotyczące wpływu diety wzbogaconej w tłuszcz na zdolność do pracy mięśniowej i reakcje metaboliczne na wysiłek są mniej liczne a uzyskane wyniki są często kontrowersyjne. Praca wyjaśnia zagadnienie jednakże IMHO w dość wąskim zakresie badawczym, bo obejmując jedynie do 3 dni diety, przez co brak odpowiedzi organizmu jeśli chodzi o wydajność w odpowiedzi na długoterminową zmianę diety na niskowęglowodanową.

 

Podsumowując: Przedstawione wyżej badania wykazały, że 3-dniowe ograniczenie spożycia węglowodanów (dieta ketogenna) modyfikuje wydzielanie hormonów kontrolujących przebieg procesów metabolicznych i prowadzi do zmiany reakcji hormonalnych i metabolicznych na wysiłki fizyczne zmierzających do oszczędzania węglowodanów. Powoduje to zmniejszenie wydolności anaerobowej, natomiast nie wpływa na wielkość maksymalnej mocy anaerobowej, zdolność pobierania tlenu przez organizm ani na tolerancję umiarkowanych obciążeń submaksymalnych.


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM Dołączona grafika Dołączona grafika
Grupa Forum na Garmin Connect

#4 Tompoz2019

Tompoz2019
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 10 czerwiec 2019 - 10:45

dziekujemy





Dodaj odpowiedź