Jump to content


Photo

Osprzętowe dylematy


  • This topic is locked This topic is locked
863 replies to this topic

#261 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 19 October 2007 - 21:50

23 - 11 = 22? ;-)

#262 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 19 October 2007 - 21:52

sorki ;-) pisałem szybko ;-)

[ Dodano: 2007-10-19, 22:53 ]
Patrzyłem jeszcze na tę przerzutkę. Jest jeszcze wartość maksymalna pojemność Podane jest 29T czyli większej koronki jak 29 zębów nie możesz włożyć.

#263 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 19 October 2007 - 21:58

czyli inaczej mowiac olac te dyferencjały ;-)
korba 52/39-50/36(dlugosc 172,5-175) + kaseta 12-23 / 11-23 + przerzuta z krotkim wozkiem i wszystko bedzie chodzic jak nalezy.

#264 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 20 October 2007 - 05:20

chciałem zakombinować z korbą i kasetą czy mogą dać z przodu więcej T a z tyłu też więcej T dużo jeżdzi się po płaskim ale są też krótkie mocne podjazdy i niewiem czy dam radę w ogóle na nich podjechać dlatego chciałbym wymieszać np 53/39 z 12/27 czy muszę brać 53/39 i 11/23 czy lepszym rozwiązaniem będzie układ 50/34 z 11/23 :roll:

#265 Gosc_zawodowiec_;)_*

Gosc_zawodowiec_;)_*
  • Gość

Posted 20 October 2007 - 06:54

ja na twoim miejscu wziął 52-39 i kasete 12-25, moim zdaniem jest najbardzie uniwersalny zestaw ;-) i powinieneś wjechac na wszystkie górki ;-)

#266 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 20 October 2007 - 07:54

nawet 52-39 + 12-23 wystarczy i to w zupelnosci.
niedawno bylem w gorach i to calkiem wysokich (max wjezdzalismy na ok 1200m n p m). zabralem ze soba kasete 12-25 i ANI RAZU nie uzylem 25ki.
na plaskich terenach z niewielka iloscia zmarszczek kaseta 12-23 da rade (a raczej to zawodnik da na niej rade ;-))

#267 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 20 October 2007 - 14:21

dzięki za pomoc :mrgreen: dlatego że nie jestem żadnym wytrawnym szosowcem wybrałem zestaw 53T 39T / 12T 27T myślę że to w moim przypadku najlepsze rozwiązanie jakoś niewidzę różnicy międzt 11T A 12T na początku każdej z tych kaset przecież jeden ząbek mnie nie zbawi na prostej ale będę miał większą gwerancję że pewniej podjade coś stromego :mrgreen: a przeżutkę do tego zestawu mogę wziąść z krótkim wózkiem :?:

#268 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 20 October 2007 - 15:11

ee 27?
przeciez to jest prawie jak w goralu.
12-25 to jest MAX.
nawet mega turysta da rade na takiej kasecie.

#269 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 20 October 2007 - 15:30

.....jakoś niewidzę różnicy międzt 11T A 12T na początku każdej z tych kaset przecież jeden ząbek mnie nie zbawi...


Jak trafisz dobrą górke to zbawi uwierz :-D


#270 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 posts
  • SkądRADOM

Posted 20 October 2007 - 15:39

a nie lepiej zakladac kompaktowe korby i wtedy mniejsza kasete np 11-21
Wychodzi o wiele lżej wagowo :-P

#271 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1,165 posts
  • SkądWarszawa

Posted 20 October 2007 - 16:51

Weź 53-52/39 i kasete 12-25 lub 12-23 i będzie dobrze. Śmigam po płaskim i tarczy 34 w mojej compactowej korbie 50/34 w ogóle nie używam, nawet przy "stromych" krótkich podjazdach, ponieważ na przełożeniu 34/15 (12 13 14 nie użyje bo mam krótki wózek i by to wszystko tarło o siebie) jest kompletny młynek i brakuje prędkości. 50/34 jest raczej dla amatorów w WIELKIE GóRY :-o

#272 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 20 October 2007 - 21:06

WITAM moja ostateczna decyzja to korba 53T/39T tak jak radzicie kaseta 12T/25T długość ramienia 172,5 i tak chyba będzie już ostatecznie najlepiej 8-) dzięki wielkie za pomoc pozdrawiam wszystkich

#273 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 21 October 2007 - 00:43

Co do tych przełożeń to jak ktoś śmiga po górkach to chyba jednak lepiej jest założyć większe koronki z tyłu. Nie dlatego że wymięka, ale chyba lepiej pod górkę kręcić z większą kadencją i lżej niż jechać siłowo i mocniej naciskać na pedały - wolniej się napęd zużywa

#274 wunderfaust

wunderfaust
  • Użytkownik
  • 459 posts
  • Skądz neta

Posted 21 October 2007 - 08:02

sorry że sie "wtronce". Po co gościowi korba 53t i kaseta 12-27? co on? będzie po Alpach tym śmigał? szosowy downhill uprawiał?
Zdecydowanie tak jak chyba kolega Malik powiedział brać korbę kompaktową (np 50-39), kasetę 12-23 i wykorzystasz wszystkie przełożenia a nie bedzie kolega machał kolanami na przełożeniu 53 /19 co dla początkującego będzie max co z tej kolarki wyciśnie po płaskim a reszta skrajna będzie nieużywana. Owszem - kompakty nie są używane w peletonie (Tyler hamilton próbował wygrac na kompakcie TDF w 2003r ale jak było każdy widział) ale to rozwiazanie idealne dla amatora... No chyba że ktoś poważnie myśli o ściganie to kompakt mooooożżże odpada. Przeież nawet taki spec jak Petacchi na zwykłe etapy zakłada 54 zęby z przodu. Na specjalne potrafi założyc 56 - monster. Tyle ze on ma ponad 180cm wzrostu i na pedał potrafi przyłożyć nacisk równy ok 130kg (nie wiem jakie to izyne wielkości)
Poza tym, co mają mniejsze blaty do jazdy pod górę i duża kaseta do jazdy w dół (czy jakoś tak jak kol Jelitek napisał)? Ważny jest stosunek ilości zębów blatu do kasetowej koronki. Można z przodu zamontować sobie koło zamachowe od wiejskiej sieczkarni i jeśli z tyłu zamontujemy odpowiednio dużą, wielką zębatkę to będzie się jechało tak samo jak na zestawie 53/18.
Długośc korb dobiera się do wzrostu a nie do stylu jazdy

#275 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 21 October 2007 - 08:23

Co do tych przełożeń to jak ktoś śmiga po górkach to chyba jednak lepiej jest założyć większe koronki z tyłu. Nie dlatego że wymięka, ale chyba lepiej pod górkę kręcić z większą kadencją i lżej niż jechać siłowo i mocniej naciskać na pedały - wolniej się napęd zużywa

wieksze to znaczy jakie?
bo moim zdaniem max maxow to 25 przy przedniej 39z. przy kompakcie 34-36 to juz w ogole kosmos.
kolega dablo nie mieszka w alpach czy pirenejach tylko w miescie gdzie sa niewielkie zmarszczki. w gory ma calkiem niedaleko wiec jakby sie w nie wybral na zestawie 52-39 + 12-25 to poradzi sobie bez problemu.

#276 Gosc_zawodowiec_;)_*

Gosc_zawodowiec_;)_*
  • Gość

Posted 21 October 2007 - 08:48

mi jak byłem w karpaczu wzupełności wystarczyło 25 z tyłu i 39 z przodu, a niejestem jakimś wielkim wyjadaczem, moim zdaniem kompakt jest tylko dlatyh co mało jezdzą czyli raz w tygodni, a jak ktos trenuje wmiare regularnie to mu w 100% wystarczy 52-39 i 12-25

#277 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 posts
  • SkądKraków

Posted 21 October 2007 - 09:09

Zwrócę uwagę jeszcze na jedną sprawę. Otóż, stosując kompaktową korbę, dla uzyskania tych samych przełożeń zakłada się twardszą kasetę. Np. 53/13 odpowiada teoretycznie 49/12. Niby przełożenia takie same. Ale zestopniowanie przy kasecie min 13 będzie ciasniejsze niż przy min 12 z. Rozpiętości pomiędzy sąsiednimi przełożeniami jest takie jak stosunek ilości zębów, zatem przerzucenie z 13 na 12 przy kompakcie będzie bardziej odczuwalne niż 14 na 13 przy standardowym blacie. Przy wiekszych przełożeniach to zanika, ale przy twardych może by odczuwalne. Dlatego kompakty są dla turystów i młodych kolarzy. Turysta nie odczuje, a młody dopasowuje kasetę 14z albo 15z do korby.

#278 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 21 October 2007 - 11:10

No to wszystko jasne. Dotychczas śmigam na 52/39 a z tyłu mam 11/23, czasami brakuje przełożeń na bardziej stromych górkach, ale macie rację 25 to chyba jest wystarczająco dużo.

#279 Gosc_dablo1_*

Gosc_dablo1_*
  • Gość

Posted 21 October 2007 - 16:03

widzę że rozmowa rozgorzała na dobre :lol: pozostane jednak przy swojej wersji jak sugeruje np;malik 52/39 12/25tylko nie wiem jaką długość ramienia korby wybrać przy wzroście186 cm bo kolega wunderfaust napisał że dobiera się ja do wzrostu :roll:

#280 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1,165 posts
  • SkądWarszawa

Posted 21 October 2007 - 16:39

172.5mm powinno być dobre, 175mm jest raczej dla osób>190cm, ja mam 170mm przy 180cm, ale w przyszłości wymienię pewnie na 172.5mm.

Kiedyś ktoś mówił że w jakiejś książce armstronga były następujące informacje:
wewnętrzna długość nogi/długość korby:
<72.5cm/165 mm
72.5-80cm/170 mm
80-85cm/172.5 mm
>85cm/175 mm

A tutaj skan z książki carmichaela, gdzie jest tabela rozmiar ramy/dł. korby:
http://img123.images...image=k9gh6.jpg