Skocz do zawartości


Zdjęcie

Stery Do Canyon Endurance Al 2017 ?


28 odpowiedzi w tym temacie

#21 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 871 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 03 grudzień 2019 - 12:56

Trzeba jeszcze odkręcić śruby od mostka i go "wyciągnąć. Będzie trzeba wyjąć widelec, aby wyciągnąć dolne łożyska, warto mieć stojak serwisowy, lub kogoś do pomocy, aby przytrzymał rower. Ogólnie zobacz sobie na youtube, nie jest to jakaś skomplikowana operacja. Ważne jeśli jeździłeś po syfie/mokrym, że pewnie trzeba będzie łożyska jak i gniazda wyczyścić przed ponownym zmontowaniem. No i pamiętać żeby nie dociągać zbyt mocno sterów już podczas montażu (kierownica powinna lekko i bez oporu się obracać, zazwyczaj moment zalecany to 2 NM).

 

Aczkolwiek wydaje mi się, że lepiej poszukać wymiarów tych łożysk w internecie, nie wierze żeby producent nie podawał tego nigdzie. Ewentualnie pisać maila do nich. Druga sprawa, że na pewno ktoś miał  już ten problem z tym modelem.



#22 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 03 grudzień 2019 - 14:57

Faktycznie już wcześniej przegrzebałem stronę producenta i dostępne katalogi i tych konkretnych nie znalazłem.
Czy wyjęcie sterów polega tylko na odkręceniu górnej śruby mocującej nad główką ramy? (pytam, czy niczego nie popsuję ;-) )


Youtube.
Serwis sterów lub jakikolwiek film o wymianie łożysk sterów.

#23 hubertgal

hubertgal
  • Użytkownik
  • 119 postów
  • SkądWarszawa/Suchedniów

Napisano 03 grudzień 2019 - 20:28

Typ sterów można sprawdzić tutaj: https://www.canyon.c...s_overview.html

 

A potem sobie wyguglować wymiary łożysk.



#24 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 03 grudzień 2019 - 22:15

Łożyska o średnicy zewn 41 mm.

#25 Kosiek

Kosiek
  • Użytkownik
  • 69 postów
  • Skądopolskie

Napisano 08 luty 2020 - 11:22

Cześć,

 

Wracam z tematem sterów :-) Finalnie zakupiłem łożyska o rozmiarze 1 1/8 cala, w standardzie IS41.

Przed montażem zmierzyłem zarówno te fabrycznie zamontowane, jak i nowe łożyska. Wymiary obydwu kompletów, to 30 mm średnicy wewnętrznej, 41 mm średnicy zewnętrznej, oraz 6,3 mm wysokości. Łożysko jest "ścięte" pod kątem 45 stopni.

Zamieszczam tą informację dla potomnych ;-)

 

Korzystając z okazji chciałbym zapytać w jaki sposób można poznać zużycie łożyska maszynowego? Ja w stosunku do nowych zauważyłem jedynie, że stare łożyska "uginały" się po lekkim ściśnięciu bieżni, natomiast nowe były zupełnie sztywne. Czy to jedyny objaw, czy na coś jeszcze powinienem zwrócić uwagę?

Czy używane łożyska da się jeszcze odratować?

 

Co do samej wymiany, to tu również mam do Was pytania:

- zaraz po demontażu zauważyłem w ramie coś na kształt przebarwień. Pierwsze o czym pomyślałem to czy nie jest to wynikiem erozji misek. Przejechałem po tym paznokciem, ale raczej niczego nie wyczułem. Czy mam się tego obawiać i czy moglibyście rzucić na to okiem?

- po skręceniu całości, gdy byłem na etapie finalnego dokręcania górnego dekielka napotkałem kolejny problem: przy próbie przykręcenia śruby, przy wartości 1 Nm śruba przeskakiwała tak, jakby zrywała gwint. Gdy jakiś czas temu rozkręcałem stery aby zobaczyć co w nich siedzi, skręciłem ponownie całość z momentem 1,5 Nm i nic złego się nie działo (wg zaleceń z książki serwisowej Canyon'a zalecany moment ma wartość pomiędzy 0,5 a 2 Nm). Co może być nie tak?

 

Na 90% wydaje mi się, że cały układ nie ma luzów.


Rower szosowy, to jedna z piękniejszych rzeczy jaką wymyślił człowiek.


#26 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 08 luty 2020 - 11:25

Dopóki łożysko kręci się równo, a rower nie wykazuje shimmy przy większych prędkościach pomimo poprawnego skontrowania, stery nie wymagają interwencji.

 

Przebarwienia to normalna rzecz, wynikają z delikatnego wycierania się wierzchniej warstwy. Jak wyżej: dopóki stery działają poprawnie, nie ma powodu do obaw.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#27 Kosiek

Kosiek
  • Użytkownik
  • 69 postów
  • Skądopolskie

Napisano 08 luty 2020 - 11:34

Z tego wszystkiego zapomniałem o załącznikach... Tu zdjęcia owych przebarwień, o które jestem już spokojny :-)

 

Co natomiast ze śrubą dekielka/gwiazdki? Przyznam, że byłem wczoraj mocno zaskoczony jej zachowaniem, ponieważ dotychczas bardzo pilnowałem momentów dokręcania i absolutnie nie zdarzyło się, abym dokręcił ją wcześniej zbyt mocno.

Załączone pliki


Rower szosowy, to jedna z piękniejszych rzeczy jaką wymyślił człowiek.


#28 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 08 luty 2020 - 11:53

Zużycie łożysk- gdy przy naciśnięciu łożyska i obracaniu wewnętrznego pierścienia czujesz chrobotanie. Takie łożysko zamontowane w rowerze może generować dźwięki.
Takie łożysko jeśli nie ma luzów możesz jeszcze użyć.
Jakimś rozwiązaniem dla przedłużenia żywotności jest czyszczenie łożysk i zamiana miejscami.

Te przebarwienia to może obecność wody, może działanie smaru, może kiepski materiał ramy. Ale niebezpieczne to nie jest.

Ile płaciłeś za łożyska?

#29 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 08 luty 2020 - 12:47

Co natomiast ze śrubą dekielka/gwiazdki? Przyznam, że byłem wczoraj mocno zaskoczony jej zachowaniem, ponieważ dotychczas bardzo pilnowałem momentów dokręcania i absolutnie nie zdarzyło się, abym dokręcił ją wcześniej zbyt mocno.

Być może przy pierwszym składaniu nie wszystkie elementy się poprawnie zazębiły i "weszły" w siebie, przez co całość była nieco zbyt wysoka i śruba nie sięgała do gniazda.

 

Moment obrotowy przy kontrowaniu sterów to absolutnie marginalny problem. Osobiście nigdy nie korzystałem z klucza dynamometrycznego w tym miejscu i nigdy nie miałem problemów - zdrowy rozsądek wystarcza. Nie dajmy się zwariować, to nie statek kosmiczny :-)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź