Jump to content


Photo

Klejenie Opony (Gp4000S2)


14 replies to this topic

#1 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 247 posts
  • SkądWarszawa

Posted 31 July 2019 - 15:35

Są ludzie, którzy się nie przejmują. Znajomemu przez rozcięcie opony wyglądała dętka, a on spokojnie jeździł na tym po górach (na zjazdach >80kmph). Nie przejmował się się też tylko lekko nadpękniętym widelcem.

 

Ja mam odwrotnie: albo sprzęt jest 100% sprawny i niezawodny, albo jest niesprawny. Po każdej jeździe czyszczę, w razie potrzeby smaruję, a przede wszystkim dokładnie oglądam rower. Dziś w trakcie jazdy w zakręcie najechałem na duży i ostry kamień. Obręcz OK. Na oponce (prawie nowa GP4000s2) widzę poprzeczne rozcięcie ok. 7mm. Rozcięta jest tylko i wyłącznie guma - pod spodem wydaje się nienaruszona, oplot bez uszkodzeń, przy 8.5bar nie ma też żadnego wyczuwalnego palcem wybrzuszenia. Jednak sama guma jest rozcięta maksymalnie głęboko (tj. na całej grubości), w dodatku z lekką "kieszonką" / zadziorem.

 

Wymieniłem. Ale wyrzucać 130PLN trochę szkoda... Oplot wydaje się OK, od spodu się nie wyczuwa, przy ciśnieniu się nie wybrzusza. Może dać jakąś łatkę od spodu, by rozłożyć ciśnienie? (jaką łatkę? czym kleić?) A może jest jakiś środek, który pozwoli dodatkowo scalić gumę? Robił ktoś takie sztuczki i może coś polecić?



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 July 2019 - 15:38

Guma nie bierze żadnego udziału w przenoszeniu obciążeń, więc opona jest bezpieczna. Natomiast próba scalenia gumy poprzez podklejenie oplotu nie da Ci absolutnie nic, poza usztywnieniem oplotu i pogorszeniem charakterystyki opony.

 

Możesz co najwyżej spróbować nałożyć np. klej poliuretanowy w celu wypełnienia szczeliny - zmniejszysz w ten sposób ryzyko, że ciało obce dostanie się pod zadzior i całkowicie oderwie kawałek gumy od oplotu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 247 posts
  • SkądWarszawa

Posted 31 July 2019 - 15:54

IMO niezupełnie. OK, to oplot przejmuje ciśnienie, ale dodatkowo z drugiej strony "podpiera" go dobre 2mm gumy; głębokie i szerokie rozcięcie gumy w jednym miejscu może powodować punktowe niefajne rozłożenie sił działających w tym rejonie przy nagłym wzroście ciśnienia (podskok/dziura/etc). Przez analogię pomyśl o np. rysie czy nacięciu na gresie - czym jest ułamek milimetra na płytce? - ale jednak ryzyko, że tam pęknie pod naciskiem bardzo znacząco rośnie. IMO łatka od spodu by to "uśredniła" i lepiej rozłożyła

 

Z drugiej strony: rozcięcie jest jak palec żyletką - szerokie i bardzo głębokie, ale równe i wąskie. Przypuszczam, że jakby mieć klej, który lekko "rozpuszcza" i w ten sposób scala oba brzegi też by pomógł. Tylko nie wiem z czym reaguje vectran / black chilli...



#4 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 31 July 2019 - 18:44

Jak rozciecie sie nie rozlazi, to super glue. Jest rowniez wersja SG do elastycznych polaczen.

#5 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 July 2019 - 19:36

OK, to oplot przejmuje ciśnienie, ale dodatkowo z drugiej strony "podpiera" go dobre 2mm gumy;

Weź sobie do ręki kawałek dętki i kawałek płótna i spróbuj je rozciągnąć o X procent. Dysproporcja w ich elastyczności jest tak ogromna, że właściwości gumy są całkowicie pomijalne.

pomyśl o np. rysie czy nacięciu na gresie - czym jest ułamek milimetra na płytce? - ale jednak ryzyko, że tam pęknie pod naciskiem bardzo znacząco rośnie.

Tak, bo szkliwo oraz korpus płytki mają bardzo podobne właściwości mechaniczne. Nawiasem mówiąc, gres przeważnie pęka przy rysie nie z powodu działania czynników mechanicznych, tylko erozji przez wodę i chemikalia.

 

@chris - Super Glue tak sobie, jest zbyt sztywny i się wykrusza. Kleje do butów, czyli np. poliuretanowy, są znacznie trwalsze.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,638 posts
  • SkądSulęcin

Posted 01 August 2019 - 11:09

Dokładnie, klej musi być mocno elastyczny. Właściwie najlepszym rozwiązaniem byłoby zalanie szczeliny płynną gumą, czy lepiej mieszanką wulkanizującą. Zwiąże bieżnię i będzie pracować. Sztywny klej, czy nawet superglu w wersji elastycznej (no, jest taki, chociaż czy aż taki elastyczny jest to nie powiedziałbym).

 

Z drugiej strony: nie ma co demonizować rozcięć gumy bieżnika, czyli tej miękkiej części nakładanej na oponę. Właściwie niewiele to się różni od fabrycznych nacięć bieżnika, o ile nie ma tendencji do rozchodzenia się i odlepiania.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 247 posts
  • SkądWarszawa

Posted 01 August 2019 - 19:27

Właściwie najlepszym rozwiązaniem byłoby zalanie szczeliny płynną gumą, czy lepiej mieszanką wulkanizującą. Zwiąże bieżnię i będzie pracować

 

No właśnie o to pytam. W sensie: konkretny produkt.



#8 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 837 posts

Posted 01 August 2019 - 19:54

IMO niezupełnie. OK, to oplot przejmuje ciśnienie, ale dodatkowo z drugiej strony "podpiera" go dobre 2mm gumy

Zupełnie tak. Guma, a dokładnie jakakolwiek mieszanka stosowana ( a wiele jest na prawdę twardych) jak już tak dyskutujemy nie ma tu nic do gadania. Przy ciśnieniu już powyżej 5 bar się podda. To oplot zwany też karkasem, czy korpusem jest szkieletem opony. Możesz ściągnąć całkowicie mieszankę i napompować oplot do wartości maksymalnej podanej przez producenta, obciążyć i nic się nie stanie, nic się nie stanie jak oplot jest delikatnie uszkodzony ( np 2-3 nici w przeplocie), natomiast jak oplot podda się wewnątrz opony i ujawni się nawet nie duże jej zniekształcenie to za chwile masz buuum.

 

No właśnie o to pytam. W sensie: konkretny produkt.

Tutaj nie jest potrzebny konkretny produkt, rozcięcie mieszanki jest na boku, mieszanka na boku w tych oponach jest symboliczna na zasadzie by nie odstraszyć klienta przy zakupie, który może zareagować :- " Goła szmata na boku? nie kupuje",  a wiele opon we wcześniejszych latach takie było.


CykloOpole !!! :)


#9 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 247 posts
  • SkądWarszawa

Posted 02 August 2019 - 07:14

Tak "na rozum" to mnie przekonaliście. Tylko w razie czego kto zapłaci za taksówkę z trasy do domu? ;-)



#10 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 1,384 posts
  • SkądSzczecinek

Posted 02 August 2019 - 10:52

W koszulce są takie trzy kieszonki. Jedna bez problemu mieści małą pompkę, zapas oraz łatki samoprzylepne które podkleisz od spodu. Plastikowe pudełeczko od łatek bez problemu pomieści też monetę 5zł jeśli usuniesz instrukcję obsługi (bo i tak prawdziwy mężczyzna instrukcji nie czyta). Tańsze niż taksówka i mniej problemowe. Jesteś jednocześnie ubezpieczony na wypadek nagłej utraty powietrza w oponie z przyczyn prawie wszelkich

Wysłane z mojego HTC U Ultra przy użyciu Tapatalka

#11 Doktor

Doktor
  • Użytkownik
  • 247 posts
  • SkądWarszawa

Posted 02 August 2019 - 21:11

Łatki samoprzylepne? Rozcięcie gumy ma >7mm. Gdyby pękło, to rozcięcie opony będzie >1cm. Nie znam łatek, którymi można zakleić pęknięcie opony >1cm wytrzymujące 8.5bar...



#12 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2,263 posts
  • SkądSheffield

Posted 02 August 2019 - 21:59

Do domu to się i na 3,5 bara dokitrasz. Wybuch opony to awaria kończąca trening i każdy sposób na rower zdatny do jazdy jest sposobem dobrym.

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#13 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1,367 posts
  • SkądBurzyn

Posted 03 August 2019 - 09:51

Łatki samoprzylepne? Rozcięcie gumy ma >7mm. Gdyby pękło, to rozcięcie opony będzie >1cm. Nie znam łatek, którymi można zakleić pęknięcie opony >1cm wytrzymujące 8.5bar...

 

ŁoJezu, tyle juz razy pisałem na tym forum: tniesz starą oponę na kilku-cm kawałki i kasujesz papierem ściernym ostre brzegi. Wozisz je z zapasową dętką i łatkami - pod grube rozcięcie podkładasz dzięki czemu nowa dętka siedzi gdzie ma siedzieć, i jedziesz dalej.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#14 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2,254 posts
  • Skądkrakow

Posted 03 August 2019 - 10:12

ŁoJezu, wałkowane już wielokrotnie. Najlepsza łatka TipTop odpowiedniej wielkości wklejona od wewnątrz zabezpiecza, cieńka, nie przeszkadza. Sam to stowałem już nieraz. pozdr


  • astronom likes this

#15 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 837 posts

Posted 03 August 2019 - 14:18

Tak "na rozum" to mnie przekonaliście. Tylko w razie czego kto zapłaci za taksówkę z trasy do domu? ;-)

Ten kto da ciała i będzie miał problem daleko od domu.

Zabezpieczyć się można na wiele sposobów. Z opisu wynika dla mnie jednoznacznie, opona nie wymaga naprawy, a jak można sobie poradzić z uszkodzeniami na torze jezdnym, bo tu już nie można uszkodzeń ogumienia bagatelizować jest w linku poniżej.

https://forum.szajba...y-szosowe-kosz/


CykloOpole !!! :)




Reply to this topic