Skocz do zawartości


Zdjęcie

Sram - Problem Z Wózkiem Przerzutki, Przyczyna: Wyrobienie Trzpienia Wózka I Pinu Mocującego


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 11 sierpień 2019 - 13:54

Podczas jazdy wyrwało mi wózek z przerzutki Sram Red, zmieliło ją i po wózku. Przerzutka wytrzymała jakieś 35 tysi...

 

Od jakiegoś czasu miałem problem z pracą na najmniejszym kółku kasety: albo nie wchodził łańcuch, albo wchodził alae terkotał. Regulacja nie pomagała, myślałem, że hak się skrzywił czy coś w tym stylu. A gdzie tam, przyczyna okazała się inna i pewno prędzej czy później dopadnie każdego posiadacza przerzutki tylnej Sram'a. No chyba, że w późniejszych wersjach (od 22) poprawili ten nieszczęsny kołnierz trzpienia wózka.

 

O co chodzi? Wózek jest mocowany do przerzutki na trzpieniu i blokowany kołnierzem który z kolei przytrzymuje wbity sworzeń (w pierwszych wersjach Rival - mam taką) lub śruba choć to raczej sworzeń z gwintem do umożliwienia wymiany wózka. Problem w tym, że nacisk sprężyny powoduje wyrabianie się tych dwóch elementów. Po jakimś czasie okazuje się, że sworzeń wózka i sworzeń mocujący wyglądają tak:

 

 

477d74fdb5bc50f6a7062d6f679dcb62.jpg

 

 

1cda99e22d60fb464405704cf69d56fa.jpg

 

2da9e3f0279f84344b7007c8eb5771b9.jpg

 

i śruba/sworzeń mocujący powyższe:

e6c5152ee6dce00881a8e883bdcd9b5d.jpg

 

 

a3713fb3c3301bafce02c4cc86c9ff9e.jpg

 

 

Trochę mało ostro, ale widać w czym problem. Jak wyrobienie osiągnęło punkt krytyczny, to wózek przerzutki został wyrwany z mocowania, sprężyna wyleciała, wózek został zmielony i zniszczony.

 

Jak się przed w/w problemem ustrzec? Jeśli są nieprawidłowości w pracy przerzutki, zwłaszcza na najmniejszym kółku, to nie należy ignorować problemu, bo "na najmniejszym i tak nie jeżdżę", tego typu zaniechanie może skończyć się tak jak u mnie - wyrwaniem wózka. Po większym przebiegu należy profilaktycznie odkręcić sworzeń mocujący (uwaga na sprężynę), sprawdzić stan kołnierza sworznia i sworznia mocującego. Jeśli są zużyte - wymienić wózek, a przy niewielkim stopniu zużycia przekręcić sworzeń mocujący do pozycji niezużytej co pozwoli na dalszą eksploatację, choć raczej już wtedy należy liczyć się z zakupem nowego wózka lub płytki z trzpieniem mocującym.

 

Patrząc na wózek wersji 22 jednak jest to poprawione:

230180837d4522416ceb5156f05365ee.jpg

 

musiałbym sprawdzić jak wyglądają trzpienie w aktualnych wózkach Apex/Rival/Force - raczej nie powinny odbiegać od powyższego. 

 

Czyli wniosek, że powyższy problem to raczej będzie przypadłość przerzutek z pierwszych serii produkcyjnych i ich użytkownicy raczej powinni zwracać uwagę czy ten problem również ich nie dotyczy.


  • heniek58 lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2 nonamed

nonamed
  • Użytkownik
  • 224 postów

Napisano 29 sierpień 2019 - 09:19

U mnie RED22 ma nalatane około 45k km, póki co brak oznak nieprawidłowej pracy, ale z ciekawości sprawdzę ten trzpień jak to wygląda u mnie.



#3 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 29 sierpień 2019 - 10:19

W necie jest takich zdjec troche. Nawet ostatnio na WW potoczyla sie dyskusja, a raczej wysyp wpisow i zdjec z 10s Redem.
Sam mialem ta przyjemnosc pare lat temu. Z tym ze nie dochodzilem przyczyn, bo przerzutka rozsypala sie w drobny mak. Na szczescie urwalo mi tylko jedna szpryche w nowym kole. Ale widzialem przypadki uszkodzonych ram w skutek tego slabego rozwiazanIa trzpienia.
W sumie to troche musztarda po obiedzie, bo to juz troche wiekowa przerzutka. Ale dla tych co ja caly czas uzytkuja i maja duze przebiegi moze to dac troche do myslenia. 11s Red 22 dziala w 100% z 10s manetkami.

#4 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 29 sierpień 2019 - 11:23

Dokładnie, musztarda po obiedzie, ale i przestroga: może narobić bałaganu. Jeśli ktoś chce sobie kupić przerzutkę używaną, to powinien raczej unikać pierwszych wersji (do 2012r.). Aktualne przerzutki mają poprawiony trzpień i raczej nie będzie z nimi problemów, no chyba, że cała śruba mocując się przetrze, ale to pewno wymaga przebiegów coś koło setki tysiaka km...

Sram oferuje nie tylko Red 11s, ale również 10s:

391dd6e943ad16b646e93aaf2c10c819.jpg

A tak wygląda wersja 22:

7620aa8beeb4e45040e1cc32c592f18a.jpg

Jeśli ktoś już chce kupować używane, to tylko te powyżej. Sugeruję unikać wersji wcześniejszych, czyli tak wyglądających:

f32068356d6b6b22641e3c74000a0cb4.jpg

z ewentualnymi wariacjami kolorystycznymi typu "edycja specjalna", bo pewno prędzej czy później może skończyć się to awarią.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#5 marb

marb
  • Użytkownik
  • 288 postów
  • Skądsouth

Napisano 02 maj 2020 - 16:47

Dopadło mnie to po jakichś 50000 przebiegu, na szczęście nie w czasie jazdy. Jak rozwiazałeś problem? Można dokupić sam wózek?

I jeszcze kwestia zdjęcia przerzutki z haka - jest w tym jakaś komplikacja (w rodzaju odwrotny gwint czy coś takiego)? Bo przy próbie odkręcenia obrobił mi się imbus i zanim wdrożę rozwiązania siłowe wolałbym wiedzieć. 



#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 02 maj 2020 - 20:11

Szukałem wózka, ale nie byłem pewny, czy nowe będą pasować, a starego typu w rozsądnej cenie raczej nie było. W efekcie najpierw kupiłem nową przerzutkę (Rival 22), a później dostałem za 1/2 ceny niewiele używaną przerzutkę Red, bo właściciel potrzebował jednak dłuższego wózka i kupił Force WiFli. Rival i tak się przydała, poszła do kolejnego roweru ;)

Normalnie odkręcasz śrubę i przerzutka schodzi. Żadnych udziwnień czy komplikacji. 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Dodaj odpowiedź