Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zmiana Biegów Na Kasecie, Ultegra Di2


64 odpowiedzi w tym temacie

#1 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 styczeń 2020 - 23:17

Hejka, 

jakoś na wiosnę 2019 moją uwagę zwróciło brak "natychmiastowości" w zmianie biegów na kasecie z przerzutką Ultegra Di2 6870 SS. Na początku próbowałem robić mikro adjustmnet, ale niewiele pomagało. Kaseta nówka DA 9000 11-25, łańcuch ok 3tyskm, zmieniony na nowy DA 9000. Potem blaty korby DA 9000 zmienione na nówki sztuki. Bez zmian (a byłem przekonany że to wyciągnięty łańcuch). 

 

O co chodzi. Podczas wrzucania na wyższą koronkę, nieregularnie, ale dużo częściej niż rzadziej, łańcuch zanim zaskoczy trze o koronkę i dopiero wskakuje. Jest takie trybienie, trrrrrr...cyk i dopiero wskakuje na koronkę. Adjustment nie pomaga bo ustawiam wózek na maxa do góry jak mogę tak żeby jeszcze można było normalnie zrzucać. Zrzuca w miarę normalnie, ale wrzucanie i ten głośny tryk z tyłu już mnie irytuje. 

 

Pojechałem dziś do serwisu przy okazji odpowietrzania hamulców, zmiany klocków i owijki i powiedziałem o co chodzi. Odbieram rower i mi mówią, że Di2 tak ma, że to normalne. Zdziwiłem się, bo myślałem, że elektryka powinna sprawniej zmieniać biegi niż mechaniczne. Nie pamiętam już jak było jak tylko kupiłem rower, nie pamiętam też jak było na innych rowerach z Di2. Czy takie trybienie łąńcucha zanim wskoczy na koronkę jest normalne? i czy w Sramie etapie / axs też tak jest?  :huh: już slx mi lepiej chodzi i 105tka lepiej chodziła



#2 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 09 styczeń 2020 - 00:46

To nie jest normalne.
1. Sprawdź geometrię haka. Lubią się same z siebie giąć.
2. Luzy na zawiasach przerzutki. Nowe grupy di2 mają w przerzutkach tylnych część dolną z plastiku....
3. Zrobiłbym update systemu. Kilka razy wszystko mechanicznie było ok, ale przerzutka świrowała. Po update wszystko zaczynało znowu śmigać jak nowe.
4. Niektóre kasety Shimano miewają problem z bezproblemowym wrzucaniem na niektórych koronkach.
5. Luzy boczne górnego kółka powodujące opóźnienie albo upośledzenie ruchu łańcucha.

#3 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 styczeń 2020 - 01:04

chyba nie będę kombinował i po prostu kupię RD-8050...



#4 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 09 styczeń 2020 - 01:13

Zacznij od sprawdzenia haka.
Nawet jeśli kupisz nową przerzutkę to na 99% będzie potrzeby update systemu który będzie chciał sparować części napędu.
Problem z kasetą o którym wspomniałem nie jest obecny na wszystkich koronkach tylko zazwyczaj gdzieś w środku kasety.
Pozostaje też oczywiście kwestia regulacji odległości górnego kółka od koronek kasety, co ma olbrzymi wpływ na kulturę zmiany biegów.

#5 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2198 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 styczeń 2020 - 07:07

@cauchy - co to serwis stwierdził że di2 tak ma?

Pod nosem masz „serwis bajka”, grzesiek zna się na rzemiośle jak mało kto.

#6 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 styczeń 2020 - 08:58

Airbike wilanów. Na szczescie nie skasowali mnie nawet polowy tego co zapowiadali Bajka chyba nie robi Di2.. oni sie specializują w retro maszynach

#7 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2198 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 styczeń 2020 - 11:13

Serwis airbike, ten od znaffców sprzętu za 20k+ twierdzi że di2 ma terkotać przy wrzucaniu w górę - no niezłe jaja :)

Bajka ogarnia nie tylko retro, karbonowe czasówki na di2 też. Zadzwoń do Grześka i pogadaj.
  • Wojtek K.O.M. i cauchy lubią to

#8 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 09 styczeń 2020 - 11:33

Airbike wilanów. Na szczescie nie skasowali mnie nawet polowy tego co zapowiadali Bajka chyba nie robi Di2.. oni sie specializują w retro maszynach


Nie chce sie tutaj wymadrzac, ale wszystkie problemy ktore mialem z di2 zawsze rozwiazywalem sam, nie jest to jakies skomplikowane. Sporo cennych uwag podal Tobo. Najwazniejsze przy tylnej przerzutce: dobrze sprawdzic czy jest prosty hak, zakres przerzutki hi/low, regulacja odstepu gornego koleczka przerzutki od najwiekszej koronki w kasecie (via 5mm, fajnie sie to sprawdza przykladajac klucz imbus 5mm jako wzorcowy przyrzad)
  • Wojtek K.O.M. lubi to

#9 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 09 styczeń 2020 - 12:07

Airbike wilanów. Na szczescie nie skasowali mnie nawet polowy tego co zapowiadali Bajka chyba nie robi Di2.. oni sie specializują w retro maszynach

Czy mechaniczna przerzutka terkotała u Ciebie na kasecie? Wątpię. Więc i di2 nie ma prawa.
Oczywiście minimalny "zgrzyt" przy zmianie może być ale nie jest to równoznaczne z opóźnieniem. Zmiana ma być szybka i tyle.
To opóźnienie może być spowodowane czasem obrotu koronki kasety od momentu gdy pchasz dźwignię do momentu gdy łańcuch dotrze do punktu gdzie znajduje się rampa wrzutowa. Ale tak czy inaczej jest to ułamek sekundy.

Serwis bajka to gość który jest legendą, ma wręcz obsesję na punkcie narzędzi, wiedzy i jakości wykonywanych przez siebie usług. Bardzo godny polecenia. :)
Pozdrów go od Tomka :)

Na 99 procent pracuje na narzędziach których nie ma żaden inny warsztat w Polsce.

#10 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 styczeń 2020 - 13:40

sami oceńcie


  • tobo lubi to

#11 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 383 postów

Napisano 10 styczeń 2020 - 20:29

Podjedź do Jakoobcycles z Brwinowa.

#12 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 10 styczeń 2020 - 20:32

Trochę inaczej wyobrażałem sobie opisany problem. Tzn że łańcuch trekocze i z opóźnieniem wchodzi na kolejną koronkę.
Tymczasem widzę że zmiana, przynajmniej na stojaku jest szybka i bez pomyłek.

#13 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 10 styczeń 2020 - 20:41

Ja widze to samo. Moze pod obciazeniem jest problem?

#14 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:20

ej serio nie słyszycie? :D najlepiej to słychać od 23ciej sek. 

żaden napęd mechaniczny mi tak nie terkocze, nawet wysłużony slx 10rz.



#15 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:20

Tzn że łańcuch trekocze i z opóźnieniem wchodzi na kolejną 

no przecież tak właśnie jest :)



#16 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:27

Ja nie widzę tu jakiegoś problemu. Takie trykanie przy zmianie biegów mam w mechanicznych grupach i tak długo jak łańcuch nie zawiesza się przy próbie przerzucania to nic nie robię. A dźwięk łańcucha wg mnie wynika z tego że jest Shimano. Dlatego używam kmc.

#17 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:33

ej serio nie słyszycie? :D najlepiej to słychać od 23ciej sek.
żaden napęd mechaniczny mi tak nie terkocze, nawet wysłużony slx 10rz.


A sprawdzales czy lancuch nie ma juz dosc? Miesci sie w normie? 11s to juz tak nsprawde 0,50 kwalifikuje do wymiany

#18 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:42

napęd nówka sztuka (tzn łancuch ma może z 1tys km, jak go zakładałem nie było różnicy pomiedzy starym i nowym w działaniu). sprawdzili go w serwisie, w normie (dura ace)

 

a z ciekawości jeszcze przełożę kasetę z MTB i sprawdzę na niej... może kasety DA tak mają



#19 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:52

11tki mają część pantografu z plastiku. Ogólnie przerzutka fabrycznie ma pewne luzy. Ten "flex" może upośledzać zmianę. W grupie mechanicznej masz wpływ na sposób zmiany, możesz popchnąć dźwignię mocniej albo/lub nawet ciut dalej, przełamując ten opór ruchu. A di2 wykona określony skok i tyle.

#20 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 styczeń 2020 - 21:55

tak mi to tłumaczyli w airbiku, ale mnie nie przekonali

chciałbym się jeszcze przejechać na jakimś bajku z Di2, ale jak pamiętam testowałem nowego Rbx to tam tego nie było.. 





Dodaj odpowiedź