Skocz do zawartości


Zdjęcie

Blaty Garbaruk


6 odpowiedzi w tym temacie

#1 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 16 kwiecień 2020 - 13:23

Ma ktoś doświadczenie z blatami tej firmy? Oferują oni zębatki ze znacznie dłuższymi zębami niż w tradycyjnych blatach. Zastanawia mnie ich działanie oraz wpływ tego rozwiązania na opory toczenia.

 

Czysto teoretyzując wydaje mi się, że fakt, wyższe zęby będą lepiej trzymały łańcuch, ale jednocześnie będą go zbyt 'zaciągały'/ trudniej puszczały ogniwa na dole zębatki, gdy te będą miały już zębatkę opuścić. Powstawałby więc lekki opór w kierunku przeciwnym do poruszania się łańcucha, a co za tym idzie - byłby to dodatkowy opór napędu.

 

Taką teorię sobie wysnułem zastanawiając się nad tym rozwiązaniem, poddaję temat pod dyskusję ;).



#2 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 16 kwiecień 2020 - 13:31

W ostatnim roku, przerabiajac mojego Pronga na 1x dla mojego syna, zalozylem zebatke od Garbaruka. Bralem ja wlasnie z powodu dluzszych zebow, mam juz wiekowa przerzutke XX, bez sprzegla. Wszystko elegancko chodzi.

#3 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 16 kwiecień 2020 - 14:03

Trzymanie domyślam się, że dłuższe zęby poprawiają. Pytanie tylko, czy nie jest przez nie ono za mocne w dolnej fazie obrotu, gdzie łańcuch ma już być wypuszczony z zębatki. Moim zdaniem może być minimalne takie zjawisko, co by powodowało dodatkowe, lekkie opory. Pewnie na tyle lekkie, że nie wyczuwalne, więc bardziej chciałbym poddać temat pod teoretyczną dyskusję, czy jest możliwe, że słusznie się obawiam straty kilku Wat przez dłuższe zęby, czy też obawy te są bezpodstawne?



#4 tomek232

tomek232
  • Użytkownik
  • 84 postów

Napisano 16 kwiecień 2020 - 15:13

Ja mam blat NW owalny Garbruk z wysokimi zębami. Żadnych negatywnych zjawisk nie zauważyłem. Być może jak się zębatka trochę zużyje to zęby będą o łańcuch zaczepiać, ale na razie nic takiego u siebie nie zuważyłem



#5 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 16 kwiecień 2020 - 15:58

Podejrzewam, że zauważyć się tego nie da, dlatego pytanie bardziej kieruję do teoretycznego rozważenia, czy może takie zjawisko występować, aniżeli do odwoływania się do odczuć czy występuje. Ale oczywiście za opinie odnośnie wrażeń z jazdy też jestem i będę wdzięczny :)



#6 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 postów

Napisano 16 kwiecień 2020 - 17:27

Ja uzywam w gravelu w napedzie 1x12 Sram. Akurat dlugie zeby w gravelu robia mega robote, lancuch z blotem jest „podnoszony” tylko troche i nie spada z blatu jak to bywalo wczesniej. Co do oporow to na pewno sa wieksze, lancuch Eagle XX1 uchodzi za najmocniejszy wiec nie mam obaw ze cos mu sie stanie :)

#7 Rowerowy73

Rowerowy73
  • Użytkownik
  • 13 postów

Napisano 17 kwiecień 2020 - 10:06

Pytanie tylko, czy nie jest przez nie ono za mocne w dolnej fazie obrotu, gdzie łańcuch ma już być wypuszczony z zębatki. Moim zdaniem może być minimalne takie zjawisko, co by powodowało dodatkowe, lekkie opory. 

 

 

Czysto teoretycznie zdaje się mieć to sens. Będzie bowiem dodatkowa siła działająca w kierunku przeciwnym do kierunku pracy łańcucha.





Dodaj odpowiedź