Skocz do zawartości


Zdjęcie

Napęd 1X12S Szosowy Mechaniczny


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 21 kwiecień 2020 - 11:39

Hej. Przymierzam się do zmiany napędu w szosie. Chciałbym spróbować przejść na 1x12s. Na początku wybór padł na sram axs 1x12 road, ale raz cena wysoka, dwa wolałbym coś bez elektryki. 

 

Napęd pod hamulce tarczowe 140mm przód i tył. Wizualnie podoba mi się łańcuch axs flat top na tyle, że jeśli się da, co celowałbym w coś kompatybilnego z tym łańcuchem. Pytanie czy się da? Pytanie, czy w ogóle da się szosowy napęd 1x12 disc brake mechaniczy?  Bo tak:

 

1. W korbie wymieniam zębatki na blat 46T 1x12 narrow-wide, kompatybilny z łańcuchem flat top. Z tym nie powinno być problemu, blat już znalazłem.

 

2. Kaseta chyba musi być sram force 12s axs lub sram red 12s axs. Inne chyba będą niekompatybilne.

 

3. Przerzutka i manetki, bo to chyba największy problem. Co jest do wyboru pod hamulce tarczowe? Sram ma chyba tylko elektrykę w 1x12 road, shimano nie ma 12s. Jest jakaś alternatywa/opcje? Na chwilę obecną wydaje mi się, że te elementy rozwalają projekt i nie da się złożyć szosowego napędu 1x12s nieelektrycznego pod disc brake, ale może się mylę? 



#2 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 21 kwiecień 2020 - 13:02

Z oczywistych powodow, duzo wieksze mozliwosci bedziesz mial ograniczajac sie do 11s. Z szosowych opcji pod 12s to masz elektrycznego Srama z tarczami, hydraulicznego Rotora z tarczami i mechaniczno-elektryczna Campe z tarczami. Biorac pod uwage, ze chcesz miec mechaniczna grupe, to pozostaje Campa.
Specyficzne podejscie do wyboru kierujac sie najtanszym elementem ukladanki, lancuchem....
  • Ciachoorsky lubi to

#3 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 21 kwiecień 2020 - 14:11

Wiem, że kierowanie się 'chcę zrobić napęd pod flat top' jest co najmniej dziwne, ale patrząc na fakt, że w praktyce, gdy założę 'chcę napęd 1x12s mechaniczny' to dodanie do tego 'i pod flat top' nie czyni tego wyzwania znacznie trudniejszym.

 

Chyba, że kółeczka przerzutki Flat Top też wymaga jakieś specjalne? Albo skok kasety srama jest inny i manetki/przerzutki nie sramowskie nie podejdą? Jeśli tak, to mogę zrezygnować z flat top na rzecz lepszego działania, jeśli nie, nie widzę sensu, by nie spróbować zostać przy flat topie.

 

Ograniczać do 11s się nie chcę, 12s przy 1x jest dla mnie niezbędnym minimum. Wchodzi w grę też 12s od 11 zębów, tylko tu już rezygnujemy z flat top. Nie wiem po prostu jakie są możliwości, ciężko znaleźć info na temat kompatybilności i tego co z czym się da.

 

 



#4 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 665 postów
  • SkądKatowice

Napisano 21 kwiecień 2020 - 14:26

W kwesti 12rz na szosie, poza AXS masz do wyboru:

- Rotor - hydraulika, dużo pieniądz, dostępność jest taka sobie

- Sensah Empire Pro - i hamulce i przerzutka mechaniczna. Moje doświadczenia z marką są mocno niekorzystne.

- Campagnolo - mechaniczne i hydrauliczne hamulce

 

Co do łańcucha flat-top, to zdaje się ma on większe rolki, więc kompatybilne są tylko kasety srama.



#5 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 21 kwiecień 2020 - 14:40

Dzięki, odnośnie flat top i kaset jest chyba tak jak piszesz. Pytanie tylko, czy zatem kaseta sram 12s axs jest kompatybilna z przerzutką inną niż sram axs 12s? Chodzi tu o skok przełożenia + kółeczka przerzutki.

 

Campagnolo - oficjalnie tylko 2x12, nie ma 1x12?



#6 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 21 kwiecień 2020 - 17:54

Piszesz tak jakbyś miał jakiś większy wybór.
Jak nie przerzutka Srama do kasety axs, to co innego? Pomijając hydraulicznego Rotora, zostaje tylko Campagnolo. Jeszcze masz opcje wyrzucania kasy w błoto, wspomniane powyżej chińskie grupy za 1000zl.
Wiec twoje pytania powinny ograniczyć się do tego, czy Campagnolo 12s będzie działać z kaseta axs, zakładając, ze ma być łańcuch flat top i mechaniczna grupa. Osobiście, pomijając już kwestie odstępów koronek w kasetach, nie sadze żeby bez ingerencji w kołeczka przerzutki (tu akurat może to być najmniejszy problem) i zębatki korby, takie kombo zadziałało. Do tego w obu wypadkach, mam nadzieje ze zdajesz sobie z tego sprawę, dochodzi wymiana co najmniej bębenka.

#7 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 316 postów

Napisano 21 kwiecień 2020 - 18:37

Przede wszystkim chyba przerzutka campagnolo nie ma sprzęgła, więc zrobienie nawet pełnej campy na 1x12 jest dość ryzykownym zabiegiem i najprawdopodobniej skończy się spadaniem łańcucha. Ja bym więc uprościł wnioski jeszcze bardziej. Jak 1x12 w szosie to tylko sram axs, bo żadna inna grupa nie ma przerzutki ze sprzęgłem współpracującej z szosową manetką.

#8 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 21 kwiecień 2020 - 19:52

Nie potrzeba sprzegla, zeby zrobic naped 1x, a tym bardziej w szosie. Narrow wide zebatki robia swoja robote.
W zeszlym sezonie przerobilem synowi mtb z 2x na 1x, zakladajac zebatke Garbaruka. Pisze o konkretnym producencie, bo jego zebatki maja wysokie zeby. Dziala to z przerzutka Sram XX, czyli zwykla, bez sprzegla, a syn jest bardziej zainteresowany podskakiwaniem na rowerze niz sama jazda. Zero problemow, naped dziala elegancko.
Kolejny przyklad to Sram Etap (poprzedni), widzialem sporo rowerow z napedem 1x i ta przerzutka, nawet w grawelach. Znowu, bez zadnych zglaszanych problemow.

#9 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 23 kwiecień 2020 - 21:51

Podejrzewam, że kaseta sram 12 nie będzie działać z przerzutką / manetką campy 12s bo chyba różnią się skokiem kasety srama od campy. A więc jak chcesz łańcuch axs flat top to możesz tylko sram kompletny.

Jak wchodzi w grę rezygnacja z tego łańcucha, który w zasadzie nic przecież nie daje, to do 1x12 masz tak naprawdę opcje tylko campy. A dużo taniej to nie wyjdzie, nawet w najtańszej wersji campy.

Tak więc, mechanicznie 1x12 szosowe zrobisz tylko na pełnej campie, innej sensownej opcji moim zdaniem nie ma.



Dodaj odpowiedź