Zaplatanie kol
#41
Napisano 22 marzec 2009 - 11:48
Szprychy Sapim Race
Nyple Dartmoor Alu 12mm
Cena szprych i nypli nie może przekroczyć 140zł. (szprychy kupuje po 1,75zł bez nypli w kpl.)
Waga szprych wyniesie ok 400g
#42
Napisano 22 marzec 2009 - 15:57
A co do 2 x od lewej strony w tylnym kole to, kiedyś zaplatając koło tak rozmyślałem czy właśnie sztywność po tej stronie nie zwiększyła siepoprzez krótsze szprychy, co za tym idzie mocniejszy naciąg, no chyba że siemyle, bo wiemy ze od strony kasety zawsze szprychy były "twardsze" niż z drugiej.
P.S.
Co do zrywania szprych to można się pokusić o taki drucik, którym się wiązało krzyże, no ale ktoś powie - waga sie zwiększa .
Kubano, nyple dartmora są po 15 zeta za paczke 64 szt., ale poczekaj troche będą w dobrej cenie nyple alu Cn spoke na dniach , no sporo lepsze od Dartmorów (jendorazówek )
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#44
Napisano 22 marzec 2009 - 17:14
Co do zrywania szprych to można się pokusić o taki drucik, którym się wiązało krzyże, no ale ktoś powie - waga sie zwiększa .
Kolo bedzie sztywniejsze przy zawiazanych drutem krzyzach. W przypadku gdy szprycha peknie, to przynajmniej wiazanie przytrzyma troche szpryche.
#45
Napisano 22 marzec 2009 - 17:21
Co do zrywania szprych to można się pokusić o taki drucik, którym się wiązało krzyże, no ale ktoś powie - waga sie zwiększa .
Kolo bedzie sztywniejsze przy zawiazanych drutem krzyzach. W przypadku gdy szprycha peknie, to przynajmniej wiazanie przytrzyma troche szpryche.
Wiązanie drutem? Przecież w trakcie jazdy, jeśli szprycha by pękła, to będzie ona minimalnie pracowała góra-dół (wg. sił powstających w kole), a więc będzie się przesuwała w wiązaniu. Lepsze IMO byłoby lutowanie na krzyżu.
Chyba, że się mylę ...
#47
Napisano 22 marzec 2009 - 18:08
Taki "specjalny " drucik sprzedaje AR-MAR przedstawiciel DT takze .
Ale mozna zastąpić to miedzienym drucikiem pocynowanym i zalutować cyną.
Czy podnosi to sztywnosć koła, nie wiem nie próbowałem "starych " wyanalazków, raczej przytrzymuje szpryche , jeśli pęknie przy nyplu lub główce, co przy dużej prędkosci róznie bywało.
Lutowanie krzyżowania szprych, :-) no może najlepiej pospawać, nie no raczej tego nie proponuje hehe,
Jest jeszcze sposób zaplatania na warkoczyk, sztywność wzrastała ,ale w szosie , nie widziałem tego, może ktoś ma.
Poza tym koło nie może być ekstremalnie sztywne, musi pracować bo by nam nadgarstki pourywało .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#49
Napisano 22 marzec 2009 - 19:48
Do kół pod tarcza szprychy się zaplata inaczej. Szprychy ciągnące układa się odwrotnie - stonę tarczy przyjmuje się za stronę kasety.
Dodam jeszcze, ż ewłaśnie skończyłem budować koła na obręczach DT RR1.1, piastach Novatec, szprychach Sapim Race i nyplach Dartmoor alu, oraz mosiężnych Polyax'ach do stronie kasety. Powiem tylko, ze Dartmoor'y sprawiły się bardzo dobrze. W ani jednym nyplu nie uszkodziłem anody, co jest trudne do osiągnięcia w przypadku nypli alu DT. Twarde są te Dartmoor'y, ale na stronę kasety nie polecam ich stosować. Kiedyś jeden Dartmoor skruszył się mi w kluczu, ale to był pojedynczy przypadek i z niczym podobnym się wcześniej nie spotkałem.
#51 Gosc_Zawisza_*
Napisano 22 marzec 2009 - 21:44
Jesli by były sztywne to tak bym tego nie robił. Ja narazie je tylko zwiazalm i juz widac pod palcem, że szprychy są jak napiete, znaczna róznica ale ejszcze się gna minimalnie. W trakcie jazdy narazie nie zauwazylem różnicy zapewne przez miękką ramę argh
Dyki warto je zlutowac ? Czy ten zabieg ma rzeczywiście sens? Co pozniej kiedy bede musial wycentrowac kolo...?
Pozdrawiam
#53 Gosc_tozik_*
Napisano 22 marzec 2009 - 21:57
Pozwolę się nie zgodzić - ja do tyłu dałem wszędzie aluminiowe Dartmoory i kółko sprawuje się bez zarzutu. Na ale jak się waży niecałe 60kg to se można pozwolić na różne eksperymenta :-PJednak na stronę kasety koniecznie musza być nyple mosiężne.
Potwierdzam - mam dokładnie ten sam zestaw z przodu i kółeczko zaplotło się migiem po prostu. Aluminiowych nypli Dartmoora nie udało mi się zepsuć nawet używając normalnego klucza kiedy zaplatałem tylne koło - dopiero później zafundowałem sobie czterostronnego Park Toola - i mimo że tył udalo się zapleść bez tego to jednak warto wydać te kilka złotych więcej za taki kluczyk jeśli ma się zamiar coś więcej bawić z kołami.Dodam jeszcze, że właśnie skończyłem budować koła na obręczach DT RR1.1, piastach Novatec, szprychach Sapim Race i nyplach Dartmoor alu, oraz mosiężnych Polyax'ach do stronie kasety. Powiem tylko, ze Dartmoor'y sprawiły się bardzo dobrze.
Ostatnio postanowiłem reanimować mój stary komplet kół - jako koła zapasowe lub na czas wiosennego syfu na drogach. W tym celu postanowiłem wymienić szprychy w tylnym kole bo od pękania starych zaczęła się moja cała przygoda z zaplataniem kół :mrgreen: Dałem tam zwykłe 2mm MACH1 z mosiężnymi nyplami. I mam następujące spostrzeżenia porównując zaplatanie: szprychy cieniowane + nyple alu a szprychy zwykłe + nyple mosiężne.
1) Nyple mosiężne jest o niebo łatwiej "objechać" niż alu - nawet z czterostronnym kluczem.
2) Szybciej udało mi się zapleść koło na szprychach cieniowanych niż zwykłych. Zaplatając przednie koło na Sapimach Race - bałem się żeby nie ukręcić szprychy (tak jak min ostrzegał Karbon) - tymczasem wszystko poszło gładko. Mam takie dziwne wrażenie, że przy cieniowanych szprychach szybciej się one układają na sobie i dokręcanie nypla wyraźniej przenosi się na przesunięcie obręczy - a co za tym idzie koło łatwiej wycentrować.
Ale może to tylko takie złudzenie?
#54
Napisano 22 marzec 2009 - 22:20
Pewnie używałeś jakiś tandetnych mosiądzów? Zgodze się, że niektóre sa miękkie i jak się przesiadasz na aluminiowe to wydają się one znacznie twardsze i obracają się w obręczy nie "maślanie". Ale polecam spróbować z mosiężnymi Sapim'ami Polyax'ami. Są jeszcze twardsze niż alu. + genialny kształt łebka - to najlepsze nyple i ważą akceptowalnie (32 szt. = 29,1g).Nyple mosiężne jest o niebo łatwiej "objechać" niż alu - nawet z czterostronnym kluczem.
Szprychy 1,8 mm są nadal bardzo sztywne i można je nierozsądnie mocno naciągnąć, a one i tak się nie rozciągną. Im sztywniejsza obręcz i szprychy tym łatwiej się koło buduje. Dla przykładu napiszę, że na Alexrims'ach DA28 i szprychach 2,0mm Mach1 oraz piaście Sh105 zrobiłem tylne koło niedawno w niecałe pół godziny.
Używał ktoś nowego klucza Park Tool SW-20? Pewnie główka jest ta sama co w SW-40, ale korpus inny: http://www.velo.com....11&pk=%&id=2115
SW-40 jest bardzo wygodny, ale SW-20 łatwiej się zakłada i zdejmuje z nypli.
#55
Napisano 22 marzec 2009 - 22:39
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#56
Napisano 22 marzec 2009 - 23:01
DA28 - bardzo sztywne, nawet oczkowanie jest zbędne. Zdarzają się niedoróbki w wykończeniu (niejednolity kolor szczególnie przy krawędzi). Powierzchnia hamulcowa dobrze wyfrezowana, ale bardzo niska przez co trzeba niektóre klocki przycinać, aby nie ścierały anody. Masa katalogowa 480g, realna 497-498g.
Kiedyś były oponowe Crostini R1.1 - bardzo lekkie (<400g) i sztywne obręcze, ale kolejne edycje nie wiedzieć czemu były coraz cięższe aż w końcu przestali je produkować. Na tylne koła można było dać asymetryczną R2.1.
Z tej samej serii jest R3.1 - jest wersja na 24 lohy, więc najprawdopodobniej jest sztywna. Myślę, że to obręcz niobowa, a te są zawsze sztywne.
Działałem jeszcze na AT450. Wpadła mi w ręce za 30 zł. Złożyłem na niej przednie koło dla klienta ważącego 115 kg. Katalogowo podają, że waży 450g, realnie...534g. Jest ona bardzo wąska, ale sztywna. Fajna obręcz, chociaż bardzo ciężka.
Ciekawe wydają się tez Tubular 1.0 i 2.0, a szczególnie ta pierwsza.
#57
Napisano 22 marzec 2009 - 23:34
Dyki warto je zlutowac ? Czy ten zabieg ma rzeczywiście sens? Co pozniej kiedy bede musial wycentrowac kolo...?
Zalezy ile wazysz, jesli duzo to warto. Wiazanie i lutowanie to stary torowy trick. Szprychy nie sa zlutowane jedynie drut, zeby oplot trzymal sie w calosci. Z centrowaniem nie powinno byc najmniejszych problemow w tym przypadku. Uwazac tylko trzeba, zeby tylko nie przegrzac szprych. Jak przyjdzie reszta szprych do moich torowych kol, to zacznie sie lutowanie ;-)
Doszly mnie sluchy, ze Alexrims ma wypuscic niobowa obrecz w wadze ok 340g. Ciekawe jak bedzie cenowo. Sadzic po podobnej obreczy MTB, nie bedzie tak przystepnie wyceniona. [Wie ktos gdzie mozna dostac Alex tubular 1.0?]
#58
Napisano 23 marzec 2009 - 08:12
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#60 Gosc_tozik_*
Napisano 23 marzec 2009 - 09:51
Dodajmy że cena ok 80zł jest całkiem atrakcyjna za tej klasy obręcz. Właściwie (przynajmniej jak chodzi o szosę czy trekking - nie wiem jak MTB i inne "dirty"
Alex nie robi bubli - do rowery żony założyłem ACE 18 - jest leciutka jak na crossową obręcz (niecałe 500g) i sprawuje się bez zarzutu.