luz w klamkomanetce shimano
Started By
Lubomir
, 09 mar 2008 17:48
14 odpowiedzi w tym temacie
#1
Napisano 09 marzec 2008 - 17:48
wczoraj w czasie jazdy zaobserwowałem luz w lewej klamkomanetce (Ultegra). Luz występuje przy hamowaniu, zmiana przełożeń odbywa się bezproblemowo. Przy pociągnięciu za hamulec linka jest ściągana po pustym ruchu dobrych 2 cm na końcu klamki.
jak sie do tego dobrać i skasować luz?
jak sie do tego dobrać i skasować luz?
#4
Napisano 09 marzec 2008 - 22:52
obejrzałem dokładnie i rzecz wygląda tak - przy puszczaniu dźwigni hamulca kulka kończąca linkę wychodzi ze swojego gniazda - i wtedy rzeczywiście linka jest za długa. jak się ciągnie dźwignie to to najpierw wybiera się ten luz zanim klamka pociągnie za linkę.
i proszę niech mi ktoś wyjaśni jak przysłowiowemu idiocie - doświadczenie w serwisowaniu mam zerowe - jak mam tą linkę naciągnąć żeby wszystko grało, kręcenie nakrętką przy samym hamulcu zbliża tylko klocki do obręczy, w pracy klamki nic nie zmienia.
dodam że wewnątrz klamki jest zasyfione, w zeszłym sezonie zaliczyłem upadek na piaszczyste pobocze właśnie na tą klamkę, jest w niej troche drobnego piasku. jak to zgrabnie wyczyścić?
i proszę niech mi ktoś wyjaśni jak przysłowiowemu idiocie - doświadczenie w serwisowaniu mam zerowe - jak mam tą linkę naciągnąć żeby wszystko grało, kręcenie nakrętką przy samym hamulcu zbliża tylko klocki do obręczy, w pracy klamki nic nie zmienia.
dodam że wewnątrz klamki jest zasyfione, w zeszłym sezonie zaliczyłem upadek na piaszczyste pobocze właśnie na tą klamkę, jest w niej troche drobnego piasku. jak to zgrabnie wyczyścić?
#12
Napisano 25 marzec 2008 - 19:17
Przed każdą czynnością będę robił zdjęcia i myślę, ze jakoś zredukuję luzy starości.
.. o ile samo rozkręcenie i skręcenie z powrotem pomoże.
Radzę rozsądnie podejść do tematu bo możesz mieć kłopot z nabyciem ewentualnych elementów które uległy nadmiernemu zużyciu ( w końcu luz z czegoś powstał).
Gdzieś ktoś pisał że takowa operacja skończyła się zakupem nowego bębenka który bodajże kosztował niewielemniej od nowej kompletnej klamki bo był to najmniejszy element wystepującyb jako część zamienna, a biorąc dodatkowo hmm, wiek twoich klamek :roll: może być jeszcze trudniej z częściami.
Powodzenia, podziel się później wrażeniami i pochwal efektami.
#14
Napisano 26 marzec 2008 - 22:00
Po rozebraniu zobaczę, czy podkładkami, bądź też nowymi ośkami coś zdziałam. To jest dobry sprzęt i szkoda mi go wyrzucać.z tego co wiem, elementow wewnetrznych do klamkomanetki shimano nie dokupisz. ponoc campa cos takiego produkuje. pozdr
Pracownika budżetówki nie stać na nowe klamki.
Ukończyłem dystans ironman, także muszę inwestować nie tylko w rower.
www.slovakman.sk
pozdrawiam :-) :-)
[ Dodano: 2008-03-29, 20:12 ]
W dzisiejszy deszczowy dzień postanowiłem zabrać sie za klamki. Zdjąłem owijkę, odkręciłem linki: hamulca, tylnej przerzutki i śruby klamki. Po zdjęciu z kierownicy dokładnie przyjrzałem się temu elementowi. Aby zobaczyć co dolega bębenkowi musiałbym, co pokazałem na zdjęciu, roznitować os hamulca.Nadmieniam, że po tej czynności będzie duuuuuuuuuuży kłopot z założeniem sprężyny dźwigni hamulca. I dopiero wtedy dostałbym się do śruby bębenka manetki. Jak pokazuję na fotce, do odkręcenia śruby mocującej bębenek potrzebny jest spec klucz. Oczywiście takowego nie posiadam, a dorabiać nie bardzo mi sie uśmiecha. Pozostało poskręcać, zamontować, pogodzić się z tym problemem i czekać na lepsze czasy.
Załączone pliki
#15
Napisano 26 styczeń 2011 - 21:05
Po dwóch latach wróciłem to tego tematu.
Podzielę się wrażeniami z dokonanej naprawy klamkomanetki. W moim rowerze założony mam kompletny osprzęt Shimano Dura Ace z 1994 roku, który doskonale mi służy. Jednak klamkonanetka typu ST 3400 już działała z oporami i pokazał się luz na języku.
Szukałem w necie info na ten temat i...oczywiście znalazłem. Na stronie japońskiej, czy chińskiej wyszukałem zdjęcia rozbioru tej części:
http://t-basara.at.w...9b34160726.html
http://pub.ne.jp/kic...id=88897&page=2
http://tw.myblog.yah...v=-1&next=10234
Podstawową rzeczą było znalezienie zdjęcia rozłożonej klamki:
http://www.google.pl...:0&tx=108&ty=79
Wydrukowałem te wiadomości i zabrałem się do naprawy.
Rozebrałem w pierwszej kolejności prawą klamkę, wyczyściłem w benzynie części i stwierdziłem, że prawie nie widać zużycia elementów!!!
Jedynie co było zerwane to: sprężyna powrotu języka-numer 11 na schemacie zbiorczym.
Jest ona wykonana z dość miękkiego drutu sprężynowego o przekroju kwadratu. Wybrnąłem z kłopotu wyginając koniec sprężyny w odpowiednim kierunku i wiercąc otwór o średnicy 1mm w korpusie, w odległości około 3mm od fabrycznego. Po założeniu jej język znowu spełniał swoją rolę prawidłowo!!!!
Uwagi do montażu.
Kilka razy musiałem to czynić, ponieważ ciągle mi coś nie pasowało. Najwięcej problemu sprawiło mi założenie tej sprężyny:
http://t-basara.at.w...article_14.html
W pozycji 1 rysunku zbiorczego jest otwór technologiczny do blokowania powyższej sprężyny przed założeniem bębenka klamki. Należy w ten otwór włożyć twardy pręt o średnicy 1 mm i on to zablokuje pozycje wyjściową napięcia tej sprężyny.
Podobnie miałem z lewą klamką. Namęczyłem się, ale uparcie metodą prób i błędów pokonałem temat. Uratowałem sprzęt i mogę go dalej z powodzeniem użytkować. Jeszcze jedno dodam. W mechanizmie tym jest zastosowana kulkowa blokada położenia.
http://userdisk.webr...00/IMG_5110.JPG
Jest widoczna na powyższej fotografii, obok mosiężnej podkładki i ma średnicę dwóch milimetrów.
Podczas demontażu oczywiście wyskoczyła mi w siną dal. Dokupiłem ją w sklepie z łożyskami za...10 groszy.
Sumując: ktoś napisze: "reanimacja staroci". Po nastu latach cały ten osprzęt nadal jest doskonałym stanie technicznym!!!! Wymieniłem tylko łańcuch.
Podzielę się wrażeniami z dokonanej naprawy klamkomanetki. W moim rowerze założony mam kompletny osprzęt Shimano Dura Ace z 1994 roku, który doskonale mi służy. Jednak klamkonanetka typu ST 3400 już działała z oporami i pokazał się luz na języku.
Szukałem w necie info na ten temat i...oczywiście znalazłem. Na stronie japońskiej, czy chińskiej wyszukałem zdjęcia rozbioru tej części:
http://t-basara.at.w...9b34160726.html
http://pub.ne.jp/kic...id=88897&page=2
http://tw.myblog.yah...v=-1&next=10234
Podstawową rzeczą było znalezienie zdjęcia rozłożonej klamki:
http://www.google.pl...:0&tx=108&ty=79
Wydrukowałem te wiadomości i zabrałem się do naprawy.
Rozebrałem w pierwszej kolejności prawą klamkę, wyczyściłem w benzynie części i stwierdziłem, że prawie nie widać zużycia elementów!!!
Jedynie co było zerwane to: sprężyna powrotu języka-numer 11 na schemacie zbiorczym.
Jest ona wykonana z dość miękkiego drutu sprężynowego o przekroju kwadratu. Wybrnąłem z kłopotu wyginając koniec sprężyny w odpowiednim kierunku i wiercąc otwór o średnicy 1mm w korpusie, w odległości około 3mm od fabrycznego. Po założeniu jej język znowu spełniał swoją rolę prawidłowo!!!!
Uwagi do montażu.
Kilka razy musiałem to czynić, ponieważ ciągle mi coś nie pasowało. Najwięcej problemu sprawiło mi założenie tej sprężyny:
http://t-basara.at.w...article_14.html
W pozycji 1 rysunku zbiorczego jest otwór technologiczny do blokowania powyższej sprężyny przed założeniem bębenka klamki. Należy w ten otwór włożyć twardy pręt o średnicy 1 mm i on to zablokuje pozycje wyjściową napięcia tej sprężyny.
Podobnie miałem z lewą klamką. Namęczyłem się, ale uparcie metodą prób i błędów pokonałem temat. Uratowałem sprzęt i mogę go dalej z powodzeniem użytkować. Jeszcze jedno dodam. W mechanizmie tym jest zastosowana kulkowa blokada położenia.
http://userdisk.webr...00/IMG_5110.JPG
Jest widoczna na powyższej fotografii, obok mosiężnej podkładki i ma średnicę dwóch milimetrów.
Podczas demontażu oczywiście wyskoczyła mi w siną dal. Dokupiłem ją w sklepie z łożyskami za...10 groszy.
Sumując: ktoś napisze: "reanimacja staroci". Po nastu latach cały ten osprzęt nadal jest doskonałym stanie technicznym!!!! Wymieniłem tylko łańcuch.



