Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła Dt Swiss Tubeless Vs Dętka


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 zbrozin

zbrozin
  • Użytkownik
  • 95 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 listopad 2020 - 20:18

Cześć,
Pytanie dotyczy konkretnie kółek DT Swiss z serii PR1XXX z opcją 'bezdętki'.
Czy dętka może mieć bezpośrednio kontakt z taśmą TL? Jeśli tak to czy nie ulega ona 
stopniowemu uszkodzeniu np. na skutek docisku tej taśmy do otworów w obręczy?


#2 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 18 listopad 2020 - 20:24

Tak, może mieć kontakt.



#3 zbrozin

zbrozin
  • Użytkownik
  • 95 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 listopad 2020 - 22:40

Dzięki :)



#4 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 18 listopad 2020 - 23:11

Z taśmą do tubeless i dętkami jeżdżę od pięciu lat, jednak zazwyczaj stosuję dwie warstwy. Przy jednej warstwie taśma dość wyraźnie wchodziła w otwory na nyple i bałem się, że może się poddać i dętka ulegnie uszkodzeniu. Do tej pory stosowałem taśmy od DT Swiss i Schwalbe, przy czym ta druga wydaje się lepiej znosić wyższe ciśnienie.



#5 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2204 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 listopad 2020 - 07:58

Miałem przypadek, że w kołach DT 1800 dętka zrobiła dziurę w taśmie TL przy otworze na nypel. Dętka też wtedy strzeliła. Ciśnienie ok 6 bar.

Jeżeli ta dętka ma być na stałe to lepiej założyć normalną opaskę.

#6 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 19 listopad 2020 - 08:39

We wszystkich kołach mam założone taśmy tubless, używam dętek i -do tej pory-problemów brak.


  • Tom6 lubi to

#7 EmPe

EmPe
  • Użytkownik
  • 1019 postów

Napisano 19 listopad 2020 - 08:46

A u mnie dętka sprawiła, że taśma w kilku miejscach się po prostu odkleiła. Nie spodowało to przebicia dętki, ale teraz zastanawiam się, czy wzorem kół w mtb nie okleić tych obręczy taśmą Gorilla tape?



#8 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2204 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 listopad 2020 - 09:08

Najlepsza taśma do oklejania obręczy:

https://tasmy24.pl/t...x66mb-nieb.html

Są różne szerokości, jest lekka i niezniszczalna. Jedna warstwa starcza.
  • EmPe lubi to

#9 EmPe

EmPe
  • Użytkownik
  • 1019 postów

Napisano 19 listopad 2020 - 09:14

Najlepsza taśma do oklejania obręczy:

Czemu uważasz, że będzie lepsza od Gorilla tape?? Gorilla za gruba??



#10 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2204 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 listopad 2020 - 09:18

Czemu uważasz, że będzie lepsza od Gorilla tape?? Gorilla za gruba??


Tak, gorilla jest grubsza (i jak sądzę cięższa), do tego zostaje po niej upierdliwy do usunięcia klej.

#11 EmPe

EmPe
  • Użytkownik
  • 1019 postów

Napisano 19 listopad 2020 - 09:27

 do tego zostaje po niej upierdliwy do usunięcia klej.

Tu masz rację, ostatnio oklejałem na nowo koła w góralu i niestety dałem sobie spokój z usuwaniem starego kleju. Dzięki za link, wypróbuję 👍😉



#12 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 19 listopad 2020 - 09:55

Bardziej popularna w aplikacjach tubless i detkowych jest Tesa 4289 (zolta). Jest nieco grubsza od tej niebieskiej, 0.04mm, jest mocniejsza i lepiej klei sie do metalu. Jest bardzo zblizona do tasmy Stana, aczkolwiek mniej elastyczna i mniej rozciagliwa.
  • EmPe lubi to

#13 Tom6

Tom6
  • Użytkownik
  • 196 postów

Napisano 19 listopad 2020 - 18:13

Ja jeżdżę od kilku sezonów w różnych kompletach kół z jedną warstwą niebieskiej Schwalbe i dętkami Conti Race Light, oczywiście bezproblemowo. Skoro taśma ma wytrzymać jakieś ciśnienie, to jakie znaczenie ma czy jest dętka czy jej nie ma? Skąd taśma ma o tym wiedzieć? :)



#14 zbrozin

zbrozin
  • Użytkownik
  • 95 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 20 listopad 2020 - 21:04

Ja jeżdżę od kilku sezonów w różnych kompletach kół z jedną warstwą niebieskiej Schwalbe i dętkami Conti Race Light, oczywiście bezproblemowo. Skoro taśma ma wytrzymać jakieś ciśnienie, to jakie znaczenie ma czy jest dętka czy jej nie ma? Skąd taśma ma o tym wiedzieć? :)

 

Przypuszczam, że z forum szosa.org ;)

A tak serio to bardziej kombinowałem z czymś co można określić jako 'nacisk/docisk' dętki do otworu w obręczy, który w połączeniu z (jeśli takowe występuje) tarciem dętki podczas jazdy powoduje stopniowe przecieranie taśmy.

Pytałem bardziej w kontekście tego czy taśmy tubeless są porównywalne wytrzymałościowo z taśmami na obręcz, czy lepiej do jazdy z dętką usunąć taśmę TL i dać dedykowaną.

Podsumowując informacje z tego wątku wychodzi mi że można zostawić TL lub nawinąć dodatkowo na TL jedną warstwę np. taśmy Tesa 'dla pewności'.

 

Mała dygresja: taśma tekstylna w rolce Schwalbe (wytrzymałość 10 bar) poległa w moim mtb z dętką przy ciśnieniu 3.5-4.0 atm po 1 sezonie, a usuwanie pozostałości kleju to masakra.



#15 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2204 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 20 listopad 2020 - 21:20

Ja jeżdżę od kilku sezonów w różnych kompletach kół z jedną warstwą niebieskiej Schwalbe i dętkami Conti Race Light, oczywiście bezproblemowo. Skoro taśma ma wytrzymać jakieś ciśnienie, to jakie znaczenie ma czy jest dętka czy jej nie ma? Skąd taśma ma o tym wiedzieć? :)


Gdybam, że na krawędzi otworu na nypel ciało „stałe” (mimo że to guma dętki) jednak wywołuje punktowo większy nacisk niż wynikałoby z otaczającego ciśnienia.

#16 Tom6

Tom6
  • Użytkownik
  • 196 postów

Napisano 20 listopad 2020 - 21:26

Nacisk zależy ciśnienia w środku. 7 barów dalej jest 7 barami jeśli włożymy do środka dętkę. Nie robi się nagle większe ciśnienie przez kawałek gumy. Spokojnie można jeździć na tej taśmie, nie trzeba niczym oklejać. Wytrzyma takie ciśnienie jakie ma wytrzymac wg producenta.

#17 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 21 listopad 2020 - 21:51



Przypuszczam, że z forum szosa.org ;)
A tak serio to bardziej kombinowałem z czymś co można określić jako 'nacisk/docisk' dętki do otworu w obręczy, który w połączeniu z (jeśli takowe występuje) tarciem dętki podczas jazdy powoduje stopniowe przecieranie taśmy.
Pytałem bardziej w kontekście tego czy taśmy tubeless są porównywalne wytrzymałościowo z taśmami na obręcz, czy lepiej do jazdy z dętką usunąć taśmę TL i dać dedykowaną.
Podsumowując informacje z tego wątku wychodzi mi że można zostawić TL lub nawinąć dodatkowo na TL jedną warstwę np. taśmy Tesa 'dla pewności'.

Mała dygresja: taśma tekstylna w rolce Schwalbe (wytrzymałość 10 bar) poległa w moim mtb z dętką przy ciśnieniu 3.5-4.0 atm po 1 sezonie, a usuwanie pozostałości kleju to masakra.


Raczej to detka jest bardziej narazona na przetarcie niz tasma lub opaska. Wlasnie z tego powodu nie uzywam tasm materialowych, ktore sa grubsze od plastikowych tasm. Ma to spore znaczenie kiedy uzywa sie lekkie, cienkie detki lub detki lateksowe. Z drugiej strony, dzisiaj przy zalewie roznego rodzaju TL tasm, nie ma jakiegos wiekszego uzasadnienia dla tasm materialowych. Rowniez nie uzywam opasek, te maja tendencje do przesuwania sie. Do tego dochodzi waga, tu tasmy sa lzejsze. Jedna warste stosowalem w mtb, w szosie, zawsze dwie warstwy. Dobra praktyka jest zalozenie nowej tasmy raz na sezon i sprawdzanie jej stanu przy kazdej okazji, zmiana detki, opon. Przy dosc niskich cenach nie-rowerowych tasm, jak ww Tesa, mozna bez bolu nawijac.

#18 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 21 listopad 2020 - 22:45

Swego czasu trafiłem na świetne opaski od Novatec. Nie przesuwały się, wytrzymywały duże ciśnienie. Jednak mimo wszystko były nieco za wąskie w przypadku obręczy asymetrycznej, bo zakrywały otwory na nyple na styk. Co prawda nigdy złego się nie stało jednak idealnie dopasowana taśma tubeless była najlepsza.





Dodaj odpowiedź