Skocz do zawartości


Zdjęcie

Z Jaką Siłą Powinien Być Dokręcony Ekspander


9 odpowiedzi w tym temacie

#1 mateusz12i3

mateusz12i3
  • Użytkownik
  • 2 postów

Napisano 22 luty 2021 - 19:08

Witam. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na temat siły z jaką powinien być dokręcony ekspander w karbonowej rurze sterowej. Powiedziałby mi ktoś jakie powinny być to wartości?

#2 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 721 postów

Napisano 22 luty 2021 - 21:43

5-6 Nm?

#3 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 7416 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 luty 2021 - 09:16

Z siłą wystarczającą do dociśnięcia łożysk sterów, nie więcej nie mniej.

Za to, że widelec nie oddzieli się od mostka odpowiadają wyłącznie śruby zacisku mostka na rurze sterowej. 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#4 vuc

vuc
  • Użytkownik
  • 344 postów

Napisano 28 luty 2021 - 01:30

dodam, że ekspander powinien być mniej-więcej na wysokości mostka, żeby rozpychana przez niego rura sterowa była z zewnątrz łapana przez mostek i nie pękła.

Jeśli masz nad mostkiem zostawiony tzw. "grzybek" (zapas sterówki i podkładek nad mostkiem), bo np. eksperymentujesz z pozycją, bo np. może będziesz sprzedawał ramę, to trzeba stosować przedłużony ekspander, żeby sięgnął mostka.



#5 Severian

Severian
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 01 marzec 2021 - 10:00

U mnie na ekspadnerze pisze 4nm.

 

 



#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 7416 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 marzec 2021 - 22:17

Te 4 Nm to dociąg. Jeszcze raz powtarzam, że to służy jako dociągnięcie łożysk sterów, a nie rozepchanie sterówki i trzymanie widelca. Po dociągnięciu sterów, widelec mocuje się śrubami mostka. Ot i wszystko.


  • ROZMIAR lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4468 postów
  • SkądSurrey

Napisano 02 marzec 2021 - 17:44

Przy srubie alu, w tradycyjnym ekspanderze bedzie to w duzej wiekszosci M5, 5-6Nm moze zakonczyc sie zerwaniem sruby. To sa juz graniczne wielkosci i to dla tych mocniejszych lbow. Przy stali i Ti mozna ok 2 x tyle. Tylko trzeba sie zastanowic jak taki docisk wplynie na lozyska. Tak jak napisano powyzej, ekspander ma tylko za zadanie wykasowanie luzu i docisniecie lozysk, tak aby swobodnie mogly pracowac.
Zakladajac, ze gwinty sa nasmarowane, zakladam, ze 2-3Nm na kluczu to bedzie w sam raz.

#8 mateusz12i3

mateusz12i3
  • Użytkownik
  • 2 postów

Napisano 02 marzec 2021 - 20:48

Nie byłbym tego taki pewnie czy ekspander służy tylko do kasowania ludzi. Jak ktoś waży 60kg to może i tak. Ale jak ktoś waży 95 to już co innego. Pozatym polecam obejrzeć ten materiał oraz poszukać informacji na ten temat

#9 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 721 postów

Napisano 02 marzec 2021 - 21:08

https://sklep.token-...html-p-182.html

Taki mam i jak widać 5-6 Nm dla ekspandera i 2.5-3 Nm dla kapsla. Łożyska sterów dociągają się siłą przewidzianą dla kapsla, a ekspander osadza się w rurze tą większą siłą.
Nie wierzę, że da się ekspanderem tego typu uszkodzić rurę rozpierając ją. Prędzej gwint się podda.

#10 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4468 postów
  • SkądSurrey

Napisano wczoraj, 10:32

Sorry ale pomyrdal mi sie ekspander z kapslem. To co pisalem powyzej odnosilo sie do wartosci Nm i funkcji kapsla, nie ekspandera.
W ekspanderze raczej nie spotka sie sruby M5 ;)

Ja tam nie wiem czy ekspanderem mozna kasowac ludzi ale nie widze zadnych zaleznosci pomiedzy 60 kg i 95kg, w tym wypadku.
A co w przypadku gdy ktos ma 20-30mm lub wiecej podkladek pod mostkiem? Musi miec ekspander min 70-80mm dlugosci? To mozna by jeszcze pojsc nieco glebiej o te pare mm, tak zeby juz zupelnie zabezpieczyc sterowke na calej dlugosci, od glowki do mostka. A i pewnie moznaby, dla swietego spokoju wkleic rurke po calej dlugosci widelca.
Jak sterowka potrzebuje wew wzmocnienia, to takie wzmocnienie powinno byc integralnym elementem widelca. Lub sama sterowka powinna byc wykonana, tak aby znosic wieksze obciazenia. Nikt by czegos takiego nie pozostawial decyzji konsumenta, jaki ekspander, czy uzyc go, czy nie. Nie wspominajac, ze tylko w niektorych sytuacjach, taki ekspander moze byc tak osadzony, zeby zabezpieczyc sterowke na calej jej dlugosci, od mostka do glowki ramy.
Co z tego, ze ekspander wzmocni sterowke tylko na dlugosci mostka i nieco pod nim, jak pozostaje niewzmocniony odcinek od ekspandera do glowki? Te sily, ktore potencjalnie mialy uszkodzic sterowke pod mostkiem, przeniosa sie na niewzmocniony odcinek pod ekspanderem.
Jak sterowka strzelila, to sily skrecajaco-scinajace, jak to zwal tak to zwal, byly po prostu zbyt duze jak na konstrukcje lub poziom wykonania widelca.



Dodaj odpowiedź