Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba Sram Apex 1


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 iamkevin

iamkevin
  • Użytkownik
  • 50 postów

Napisano 06 kwiecień 2021 - 10:00

Cześć,

Chciałbym kupić korbę apex 1.

W swoim gravelu mam osprzęt claris 2000, co za tym idzie łożysko suportu to SHIMANO
BB-RS500.

Proszę dajcie znać, czy będę musiał wymienić jakieś inne części, żeby mój rower był w stanie ja obsłużyć. Jako laik w temacie warsztatu rowerowego, domyślam się, że konieczna będzie wymiana łożyska suportu i łańcucha. Proszę potwierdzicie moja dedukcje, jeśli się nie mylę.

Jeśli jeszcze o czymś zapomniałem dajcie znać.

Dzięki,
Pozdrawiam

c2eec4221a0d44343565cb14a20fb852.jpg


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#2 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 06 kwiecień 2021 - 10:34

To zależy od osi korby. Te korby produkowane są z dwoma osiami: BB30/PF30-68mm, GXP/PF GXP 68mm. W Twoim przypadku w rachubę wchodzi tylko ta druga. W tym przypadku nawet nie trzeba wymieniać suportu na GXP, wystarczy tulejka redukcyjna na lewą stronę (prawa ma średnicę 24mm, lewa 22mm).

1234de59ee2fbaf86418d112e1492a7c.png

(może być bez rozcięcia) koszt kilku - kilkunastu złociszy.

 

Nasuwa się jeszcze pytanie, czy chcesz zmienić osprzęt na x1, co wymagałoby zmiany przerzutki i manetek, czy po prostu chcesz wstawić korbę jednorzędową, a resztę pozostawić bez zmian. To ostatnie nie jest idealne, ale właściwie działać powinno. Blat w korbie ma zębatki n/w (narrow-wide, czyli w uproszczeniu łańcuch trzyma się blatu i nie spada), właściwie to powinno wystarczyć do utrzymania łańcucha nawet bez zębatek n/w w przerzutce (i przerzutki bez sprzęgła, co ma dość spore znaczenie przy x1) czy bez prowadnicy zamiast przerzutki przedniej. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#3 iamkevin

iamkevin
  • Użytkownik
  • 50 postów

Napisano 06 kwiecień 2021 - 11:28

To zależy od osi korby. Te korby produkowane są z dwoma osiami: BB30/PF30-68mm, GXP/PF GXP 68mm. W Twoim przypadku w rachubę wchodzi tylko ta druga. W tym przypadku nawet nie trzeba wymieniać suportu na GXP, wystarczy tulejka redukcyjna na lewą stronę (prawa ma średnicę 24mm, lewa 22mm).
1234de59ee2fbaf86418d112e1492a7c.png
(może być bez rozcięcia) koszt kilku - kilkunastu złociszy.

Nasuwa się jeszcze pytanie, czy chcesz zmienić osprzęt na x1, co wymagałoby zmiany przerzutki i manetek, czy po prostu chcesz wstawić korbę jednorzędową, a resztę pozostawić bez zmian. To ostatnie nie jest idealne, ale właściwie działać powinno. Blat w korbie ma zębatki n/w (narrow-wide, czyli w uproszczeniu łańcuch trzyma się blatu i nie spada), właściwie to powinno wystarczyć do utrzymania łańcucha nawet bez zębatek n/w w przerzutce (i przerzutki bez sprzęgła, co ma dość spore znaczenie przy x1) czy bez prowadnicy zamiast przerzutki przedniej.

na chwile obecna wymienię sama korbę, w późniejszym czasie zacznę rozglądać się za przerzutką i klamko-manetkami z tej samej serii apex. Muszę coś wiedzieć przy doborze przerzutki, albo kasety ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#4 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 06 kwiecień 2021 - 12:14

Aktualny model Apex to grupa 11. Przy wymianie już raczej komplet, czyli klamkomanetki (prawa, lewa to klamka hamulca), przerzutka tylna, kaseta i łańcuch. To już komplet. Kaseta czy łańcuch niekoniecznie sramowskie, mogą być inne, byle 11.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#5 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 06 kwiecień 2021 - 12:33

Jak już zmieniasz na 1x wymień wszystko aby od razu mieć 1x11. Dwa lata jeździlem na Claris R2000 1x8, blat 38T NW, kaseta 11-28 i super rozwiązanie na mazowieckie równiny do rekreacyjnej jazdy na oponach 32-622. Teraz do gravela kupiłem zestaw Sram Apex jeszcze w starych cenach z zeszłorocznej dostawy. Lepiej kup teraz bo później będzie dużo drożej. Korbę wybrałem "szosową" o małym q-factor i mocowaniem GXP bo największy wybór zębatek. Potrzebowałem 36T.
http://pro-wheel.com...t=dma-cr099a-tt

#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8614 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 kwiecień 2021 - 13:14

Czyli sam przyznajesz, że na 1x8 było super, ale ciśniesz na zakup 1x11? Gdzie tu logika?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 iamkevin

iamkevin
  • Użytkownik
  • 50 postów

Napisano 06 kwiecień 2021 - 13:49

Pójdę raczej w kierunku 1x11, dzięki wszystkim za pomoc.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#8 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 06 kwiecień 2021 - 13:51

Super w sensie napędu 1x. To był rower na szosę. Jak ktoś kupił gravela z nieszczęsnym napędem szosowym to wiadomo, że po lesie i gorszych drogach użytku z blatu 50 nie zrobi. Potrzebuje też miękkich przełożeń, których ja nie potrzebowałem. W Claris 8s szerokiej kasety się nie założy. W MTB mam 1x10, żona 1x11. Teraz składam Gravela właśnie na Sram 1x11 bo zastąpi mi MTB w lesie i szutrach (raczej kamieniach podkładowych). Koła 50-622, korba 36T, kaseta 11-42. Dlatego jak już modyfikować to optymalnie i bez kompromisów.
Choć gdybym miał w miarę nowy rower (zakładam, że taki jest ten Gravel) to wymianę bym zrobił dopiero po zakatowaniu aktualnego napędu. Blat 50 zamienił na 46 i z korbą 34/46 oraz kasetą 11-28 można po terenie latać.

#9 iamkevin

iamkevin
  • Użytkownik
  • 50 postów

Napisano 07 kwiecień 2021 - 06:36

Ktoś może polecić jakieś łożyska suportu GXP/PF GXP 68mm?

Myśle, ze zabawa z supportem shimano o którym wspomniałem powyżej i dodawaniem podkładki jest trochę przekombinowana.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#10 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 07 kwiecień 2021 - 09:18

Kevin nie bez powodu wspomniałem o korbie Prowheel:

https://pl.aliexpres....27425c0fjrcU25

Apex nie ma żadnej przewagi nad tą podlinkowaną Prowheel. Bez kombinacji montujesz do swoich łożysk, żadnych podkładek i pasuje. Mocowanie GXP to najlepsze co można wybrać, bo jest multum tarcz w różnych rozmiarach i z offsetm -3, -6mm. Całe 10-15$

Za 65$ masz sztywną, zintegrowaną korbę z blatem od 40. Ja akurat zamieniłem na 36. Czekałem 3 tygodnie więc można to rozważyć względem Sram.



#11 iamkevin

iamkevin
  • Użytkownik
  • 50 postów

Napisano 07 kwiecień 2021 - 10:04

Kevin nie bez powodu wspomniałem o korbie Prowheel:
https://pl.aliexpres....27425c0fjrcU25
Apex nie ma żadnej przewagi nad tą podlinkowaną Prowheel. Bez kombinacji montujesz do swoich łożysk, żadnych podkładek i pasuje. Mocowanie GXP to najlepsze co można wybrać, bo jest multum tarcz w różnych rozmiarach i z offsetm -3, -6mm. Całe 10-15$
Za 65$ masz sztywną, zintegrowaną korbę z blatem od 40. Ja akurat zamieniłem na 36. Czekałem 3 tygodnie więc można to rozważyć względem Sram.

ok, pomyśle. Stworzyłem ten wątek, ponieważ mam okazje kupić używana korbę apex 1 w stanie bdb za ok. 250zl

Muszę się zastanowić, wymiana suportu to koszt 100-150zl


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#12 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 07 kwiecień 2021 - 10:56

Nówkę z suportem masz za 250zł więc nad czym się tu zastanawiać. Ile zębów masz w tym Sramie?, bo jak 42 lub 44 to pewnie z tego powodu wymienia.
Z tego co piszesz to chyba klamkomanetek i przerzutki jeszcze nie masz, tu się robią koszty.



Dodaj odpowiedź