Skocz do zawartości


Zdjęcie

Karbonowa Szosza A Hamulce Tarczowe


80 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kufir

Kufir
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 07 maj 2021 - 06:46

Witam pytanie takie...

Czy w waszych karbonowych szoszach, zaopatrzonych w hydrauliczne hamulce tarczowe (zakładam oczywiści że są  dobrze wyregulowane i odległości miedzy okładzinami a tarczą są identyczne) zdarza się że PRZEDNIE  tarcze ocierają o klocki  gdy waginacie rower na boki przy np. sprintach? Przy czym nie jest to metaliczny dzwięk, taki jak podczas źle wyregulowanych zacisków ale takie hmmm "szuranie" ?

 

Ma to związek z tym że widelec podczas pracy "na boki" lekko się poddaje i tarcza zbliża się do okładzin.

Też tak macie czy jest to oznaka np. małej sztywności karbonu ?

 

EDIT: Mam sztywne osie.


Moje rowerowe foty z Jury:

https://www.instagra...ufir_jura_bike/


#2 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 07 maj 2021 - 07:31

Tak, u mnie taki dźwięk jest od początku. A rama na pewno nie jest mało sztywna.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
  • Kufir lubi to

#3 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 703 postów

Napisano 07 maj 2021 - 07:33

U mnie po gwałtownym lub długim hamowaniu pojawia się kilkusekundowe szuranie. Szczególnie wyraźnie po wyhamowaniu z dużej prędkości do 0 i po nawrocie na podjedzie. Stawiam, że to kwestia nagrzania i delikatnego odkształcenia tarcz. Sprint zazwyczaj oznacza dużą prędkość, więc tutaj to już chyba obieranie a nie delikatne szuranie?



#4 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 07 maj 2021 - 07:38

Wprawdzie moja rama to aluminium, ale widelec jest "full carbon" i takie delikatne obcieranie da się słyszeć w sytuacji przez Ciebie opisanej.



#5 Kufir

Kufir
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 07 maj 2021 - 07:38

Cieżko nazwać te dzwięki ale pewni mówimy o tym samym. Na sztywnych osiach jeździcie ?


Moje rowerowe foty z Jury:

https://www.instagra...ufir_jura_bike/


#6 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 703 postów

Napisano 07 maj 2021 - 07:42

Jasne, że na sztywnych. Słyszę to również u kolegów którzy twierdzą, że im nic nie szura  :D Łączy to zawsze Shimano bo producenci i klasy rowerów są różne.



#7 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 07 maj 2021 - 07:42

Tak, sztywna oś z przodu i z tyłu.



#8 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 07 maj 2021 - 07:42

Tak. Carbon pracuje i to nic dziwnego. Dlatego jest bardziej komfortowy niż aluminium.

#9 Kufir

Kufir
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 07 maj 2021 - 07:53

Czyli podczas bujania rowerem na boki oraz po gwałtownych do hamowaniach po zjazdach (jak kolega wyżej napisał) to normalne zjawisko jak piszecie... To mnie uspokoiło bo zauważyłem że gdy dokręcam MOCNO zacisk przedniego koła to sztywna oś  usztywnia widelec i owe dźwięki nie występują lub występują bardzo sporadycznie. Obawiałem się że to coś nie tak z widelcem...


Moje rowerowe foty z Jury:

https://www.instagra...ufir_jura_bike/


#10 Severian

Severian
  • Użytkownik
  • 148 postów

Napisano 07 maj 2021 - 08:23

Szczerze mówiąc to ja nie zaobserwowałem szurania tarcz nawet podczas bujanych podjazdów.Może na mokrych tarczach,podczas deszczu pewnie bym to słyszał.Ale w suchych warunkach panuje cisza.Ale pewnie tarcza styka się z okładzinami.Nie martwiłbym się tym.

 



#11 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2198 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 maj 2021 - 11:24

Sprawdź dokręcenie sztywnej osi. W orbei mam tam 20NM a to już całkiem sporo jak na rower.

Sprawdź też ustawienie zacisku, bo może tylko wydaje ci się że jest symetrycznie. Popatrz ze wszystkich stron, daj jakieś jasne tło za zaciskiem (np. kartka). Przedni zacisk zawsze przykręcam na niebieski loctite, żeby nie próbował robił numerów.

No i tłoczki, czy działają symetrycznie i poprawnie się cofają.

#12 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 maj 2021 - 12:44

u mnie sporadycznie, a były okresy kiedy w ogóle tego nie notowałem

czasem pojawia się szuranie po mocniejszych heblach gdzieś przed zakrętem z górki, ale po chwili ustaje



#13 Kufir

Kufir
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 07 maj 2021 - 12:56

u mnie sporadycznie, a były okresy kiedy w ogóle tego nie notowałem

czasem pojawia się szuranie po mocniejszych heblach gdzieś przed zakrętem z górki, ale po chwili ustaje

No właśnie też tak mam, ta sama trasa, te same zakręty, podobne prędkości, ta sama technika jazdy i raz nie słychać przez wieleee km a czasami słychać co chwile...

 

Nie wiem od czego to zależy.


Moje rowerowe foty z Jury:

https://www.instagra...ufir_jura_bike/


#14 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 07 maj 2021 - 13:11

Czyli podczas bujania rowerem na boki oraz po gwałtownych do hamowaniach po zjazdach (jak kolega wyżej napisał) to normalne zjawisko jak piszecie... To mnie uspokoiło bo zauważyłem że gdy dokręcam MOCNO zacisk przedniego koła to sztywna oś  usztywnia widelec i owe dźwięki nie występują lub występują bardzo sporadycznie. Obawiałem się że to coś nie tak z widelcem...

 

Jeżeli to mocno przekracza moment zalecany przez producenta, to wygląda na to, że powinno dać się to wyregulować. Jak mocniej dokręcisz, to widelec zmniejszy swoją szerokość jednocześnie zmieni się ustawienie okładzin hamulca względem tarczy. Jeśli w takim położeniu dźwięki nie występują, to wystarczy przenieść ustawienie hamulca tak, żeby szczęki były w takiej samym położeniu względem tarczy również przy słabszym (prawidłowym) dokręceniu zacisku.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#15 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2875 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 maj 2021 - 13:29

ja się przyzwyczaiłem, w mtb/crossach miałem to samo



#16 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 07 maj 2021 - 18:29

U mnie w Scott też się zdarza. W stójce, przy mocniejszym bujnięciu rowerem. Po ostrym dohamowaniu również. Ale to akurat mnie nie drażni. Za to bardzo mnie irytuje, szuranie piasku na tarczach podczas jazdy w deszczu. To dla mnie jedyna wada tarcz...



#17 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 postów

Napisano 07 maj 2021 - 18:39

Za to bardzo mnie irytuje, szuranie piasku na tarczach podczas jazdy w deszczu. To dla mnie jedyna wada tarcz...

 No tak, ale jadąc jakieś 50km na szczękach w deszczu, zjadło mi prawie połowę Black Prince'ów  ;) I wielkich gór nie było.



#18 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 07 maj 2021 - 18:50

No tak, ale jadąc jakieś 50km na szczękach w deszczu, zjadło mi prawie połowę Black Prince'ów ;) I wielkich gór nie było.


Oczywiście. Mówiłem tylko o wrażeniach akustycznych.😀 Pod każdym innym względem tarcze mają przewagę. No może poza prostotą serwisu. Co nie znaczy, że nie da się tego zrobić samemu.

#19 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 383 postów

Napisano 07 maj 2021 - 19:05

A ja myślałem, że są jakieś zalety sztywnych osi.

Sam mam zwykłe zaciski w przełaju, a szurnięcie występuje naprawdę sporadycznie, na mocnym błocie i wodzie...

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

#20 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 07 maj 2021 - 19:09

A ja myślałem, że są jakieś zalety sztywnych osi.

Sam mam zwykłe zaciski w przełaju, a szurnięcie występuje naprawdę sporadycznie, na mocnym błocie i wodzie...

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka


Oczywiście, że są. Mimo wszystko, rower na pewno jest sztywniejszy, ale przede wszystkim, po zdjęciu i ponownym założeniu koła, trafia idealnie w to samo miejsce. Nie trzeba poprawiać ustawienia zacisku.



Dodaj odpowiedź