Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pytanie O Korbę :)


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 Marcin W

Marcin W
  • Użytkownik
  • 23 postów

Napisano 15 lipiec 2021 - 09:26

Witam wszystkich grupowiczów . Nie będę się rozpisywał ale od razu przejdę do rzeczy, posiadam treka domane Al 3 z 2018 roku (świetna maszynka) i moje pytanie brzmi czy przy napędzie sora który obecnie posiadam jest możliwość wymiany blatów na korbie na 46/30 jeżeli tak to proszę o jakieś podpowiedzieć które by mogły pasować obecnie posiadam 50/34 ale jednak wolał bym o 4 ząbki mniejsze. Pozdrawiam :)



#2 Invincible.

Invincible.
  • Użytkownik
  • 378 postów

Napisano 15 lipiec 2021 - 09:48

Najprościej, najszybciej i zapewne najtaniej będzie poszukać innej korby. Shimano nie robiło blatu 46 do sory a szukanie jakiś alternatyw nie będzie tanie, że już o kwestii wizualnej nie wspomnę

#3 Marcin W

Marcin W
  • Użytkownik
  • 23 postów

Napisano 15 lipiec 2021 - 10:07

Najprościej, najszybciej i zapewne najtaniej będzie poszukać innej korby. Shimano nie robiło blatu 46 do sory a szukanie jakiś alternatyw nie będzie tanie, że już o kwestii wizualnej nie wspomnę

Też się nad tym zastanawiałem ale czy będzie pasować na szerokość suportu i czy nie będzie problemu z przerzucaniem przerzutki


  • Invincible. lubi to

#4 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 15 lipiec 2021 - 10:07

Jak brakuje miękkich przełożeń to może kasetę zmienić?



#5 Invincible.

Invincible.
  • Użytkownik
  • 378 postów

Napisano 15 lipiec 2021 - 14:54

Wymiana kasety to jakaś opcja. Trzeba się tylko liczyć z wymianą kasety, zapewne przerzutki i łańcucha. Do tego zyskujesz kilka lżejszych przełożeń a w przypadku wymiany korby wszystko będzie lżejsze + brak dziur w stopniowaniu.

Przerzutkę będziesz musiał wyregulować na nowo. Jeśli kupisz korbę szosową w standardzie ht2 (czyli np. shimano rs500) supportu nie musisz ruszac - generalnie występują o stopniowaniu 46-36 więc ewentualnie mały blat do wymiany. Jeśli chciałbyś kupić gotowe 46-30 w postaci grx to automatycznie masz do wymiany przednią przerzutkę na grx

#6 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 22 lipiec 2021 - 09:41

Pomysł dobry, bo sam się zastanawiałem nad napędem do nowej szosy. Dla mnie blat 50 na płaskie mazowsze jest bezużyteczny. Jeżdżę rekreacyjnie i 50x11 nigdy nie wejdzie. 50x13 to na jednej górce jak chce mi się na maxa dokręcić równo z samochodami. Z tego co rozpoznałem temat to jest budżetowa korba 46-34 na kwadrat więc odpada ale można do standardowego kompaktu dać mniejszy blat 46 z Ali. Młynek zostaje 34. Miałem kiedyś Claris R2000 i kaseta szersza od 11-28 jest nie do zaakceptowania. W Sora 9s to max można dać 11-32 ale na blacie 50 są dziury nie do zaakceptowania dlatego rozumiem pomysł z blatem 46. GRXy to jakieś kosmiczne ceny i zła linia łańcucha do szosy.
Ja tam idę po prąd i w nowej szosie będzie 1x12, kaseta 11,12,13,14,15,17,19,21,23,26,30,34
Blat tylko 42T na płaskie wystarczy a w góry mam Gravela.

#7 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2828 postów

Napisano 22 lipiec 2021 - 11:11

Jeśli chciałbyś kupić gotowe 46-30 w postaci grx to automatycznie masz do wymiany przednią przerzutkę na grx

A to szosowe przerzutki nie obsłużą blatu GRX 46-30T (FC-RX600-11)?



#8 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 22 lipiec 2021 - 11:26

Grx ma linię jak MTB czyli przerzutka musi dalej się wychylić dlatego klasyczna road nie ma takiego zakresu.

#9 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 lipiec 2021 - 11:42

Z tym "nie obsłużą" aż tak bym się nie śpieszył. Mam FC-RX600 46x30 i przerzutkę (jeszcze 10-rzędową!) SRAM Force, działa idealnie i jeszcze ma drobny zapas.

 

Oczywiście nie gwarantuję przy tym, że każdy będzie miał tyle samo szczęścia.


  • artho lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#10 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 lipiec 2021 - 11:43

Pomysł dobry, bo sam się zastanawiałem nad napędem do nowej szosy. Dla mnie blat 50 na płaskie mazowsze jest bezużyteczny. Jeżdżę rekreacyjnie i 50x11 nigdy nie wejdzie. 50x13 to na jednej górce jak chce mi się na maxa dokręcić równo z samochodami. Z tego co rozpoznałem temat to jest budżetowa korba 46-34 na kwadrat więc odpada ale można do standardowego kompaktu dać mniejszy blat 46 z Ali. Młynek zostaje 34. Miałem kiedyś Claris R2000 i kaseta szersza od 11-28 jest nie do zaakceptowania. W Sora 9s to max można dać 11-32 ale na blacie 50 są dziury nie do zaakceptowania dlatego rozumiem pomysł z blatem 46. GRXy to jakieś kosmiczne ceny i zła linia łańcucha do szosy.
Ja tam idę po prąd i w nowej szosie będzie 1x12, kaseta 11,12,13,14,15,17,19,21,23,26,30,34
Blat tylko 42T na płaskie wystarczy a w góry mam Gravela.

 

Jeśli dla Ciebie blat 50T na płaskie bezużyteczny, to serio... zacznij trochę trenować, nabierz sił w nogach czy coś. I nie chodzi o to, że koniecznie musisz jeździć na 50/11, bo to bez sensu. Do normalnej jazdy po płaskim jak najbardziej 50T z wykorzystaniem środka kasety czyli zębatek kasety 15/17 jest jak najbardziej optymalne. I to do spokojnej jazdy solo.

 

42T na płaskie? Jak to mówią Chinki patrząc na przyrodzenie Chińczyka: "Mao" 🤣. Jeszcze 46T - to standardowy blat do CX. Co prawda występuje w parze z 36 (46/36), ale problemu nie ma również z 34. Z drugiej strony na w/w warunki to wystarczy jeden na korbie i to raczej wyżej niż 42T, bo jak przeliczyć prędkości w takiej konfiguracji to przy kadencji 80 obr/min:

50/11: 44,2 km/h, 46/11: 40,6 km/h, 42/11: 37,1 km/h. Przy 90 obr/min prędkość podniesie się do ok. 49,7 km/h, 45,7 km/h, 41,8 km/h.

Niby ok nawet przy 42T, ale jakoś nie jestem fanem jazdy na najmniejszej koronce kasety. Wolę środek kasety, okolice 15 - 17T. Na zębatce 15 i 90 obr/min prędkości są już raczej osiągalne w normalnej jeździe solo: 50/15:36,5 km/h, 46/15: 33,5 km/h, 42/15: 30,6 km/h, z tym że na 42T to wyjątkowo wolno, blat nadający się raczej do jazdy w terenie, nawet do jazdy solo mało. Jazda w grupie - kadencje seta i wyżej... Bez sensu.

 

Ale w/w offtop, temat wątku dotyczy korby, a konkretnie:

 

Witam wszystkich grupowiczów . Nie będę się rozpisywał ale od razu przejdę do rzeczy, posiadam treka domane Al 3 z 2018 roku (świetna maszynka) i moje pytanie brzmi czy przy napędzie sora który obecnie posiadam jest możliwość wymiany blatów na korbie na 46/30 jeżeli tak to proszę o jakieś podpowiedzieć które by mogły pasować obecnie posiadam 50/34 ale jednak wolał bym o 4 ząbki mniejsze. Pozdrawiam  :)

 

czyli czy da się zainstalować na dotychczas posiadanej Sora (jaka?!) blaty 46/30. Problemem jest ograniczenie BCD mocowania zębatek, przy 110 właściwie nie da się zainstalować zębatki 30T.

 

Jeśli nie chcesz zmieniać kasety na większą (lub już bardziej zwiększyć się nie da...), to wymiana korby jest dobrym rozwiązaniem. Problem w tym, że dla 46/30 to albo Shimano GRX albo FSA. FSA mają w swojej ofercie korby z blatami o interesującym Ciebie ilości zębów (BSA 120/90). Jedne z tańszych to np. Omega Megaexo https://www.bikester...ck-1427796.html- tyle tylko, że z częściami posucha, nawet na stronie FSA z dostępnością brak.

No i korba ma oś 19mm, czyli w rachubę wchodzi również wymiana suportu (no chyba, że jakiś adapter redukcyjny 19->24mm? do BB30 takie są, ale do suportu SH nie widziałem...).

 

Jest jeszcze opcja wymiany Sory (domniemam, że R3000) na wersję z 3 blatami (50/34/30), ale to pociąga jeszcze większe koszty i właściwie bez sensu...

 

Osobiście to jednak radziłbym założyć możliwie dużą kasetę (RD-R3000-SS obsłuży do 32T) i... wzmocnić nogi. Oczywiście jest jakiś zakres potrzeb i możliwości fizycznych. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#11 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 22 lipiec 2021 - 12:02

Prozor moja kadencja na asfalcie to dokładnie 95. Z górki kręcę grubo ponad 100rpm. Średnia z całej trasy uwzględniając 0 wychodzi zawsze powyżej 90. Waham się wyłącznie między 42/44. Na kasecie najczęściej będzie używane 15 i 17. Dzięki gęstej kasecie łańcuch będzie miał optymalną linię. Przy wyższych prędkościach idealnie płynne zmiany jak w skrzyni CVT.
2082f19443cb85900ad41653a0bcd854.jpg

#12 artho

artho
  • Użytkownik
  • 2828 postów

Napisano 22 lipiec 2021 - 12:02

W zasadzie za jakiś czas powinienem mieć do odsprzedania FSA Tempo Adventure 46/30 zdjętą z gravela, mam tu przerzutkę właśnie Sora (to mnie zmyliło z tym GRX-em, ale faktycznie tam inne "Q" jest) ale to jest kwadrat a zgaduję, że w tym Trek-u już HT2 masz, więc pewnie i tak nie pomogę. Wstrzymuje mnie ciągle jeszcze dostępność komponentów ewentualnie ceny..

 

Badam czy GRX jest i w jakich cenach co dwa tygodnie.

 

idealnie płynne zmiany jak w skrzyni CVT.

W skrzyniach CVT nie masz biegów (inni nazywają to "nieskończoną ilością biegów").



#13 KonradTrek800

KonradTrek800
  • Użytkownik
  • 143 postów

Napisano 22 lipiec 2021 - 12:07

Dokładnie, miałem na myśli płynność jak w skrzyni bezstopniowej.

#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 22 lipiec 2021 - 12:17

faktycznie tam inne "Q" jest

Q-factor i linia łańcucha to dwa niezależne parametry.


  • artho lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź