Skocz do zawartości


Zdjęcie

Tarcie/wibracje(?) Z Przedniej Piasty


5 odpowiedzi w tym temacie

#1 Convi

Convi
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 08 wrzesień 2021 - 10:43

Cześć,

 

Na początek zacznę od tego, że byłem z rowerem już w serwisie i niby przejrzeli wszystkie łożyska, na pewno były dementowane, bo w okolicy jest smar, którego wcześniej nie było(koloru kremowego).

 

Mam taki problem z przednim kołem, że przy lekkim pochyleniu(szybszy zakręt np.), gdy nie pedałuję, słyszę metaliczne tarcie i grzechotanie dochodzące z okolicy przedniej piasty. Nie jest to jakoś bardzo słyszalne, ale mimo wszystko słychać ten dźwięk gdzieś między grzechotką tylnej piasty. Jak rower jest w pełni w 'pionie' to nic nie słychać poza grzechotką. 

Przy podniesieniu roweru i puszczeniu przedniego koła bez obciążenia, to pod kierownicą czuć bardzo lekkie, ale jednak wibracje/tarcie(generalnie jakieś mikro drgania, nie mam lepszego słowa na to) przez mniej więcej 1/2-2/3 obrotu koła. Samo koło kręci się długo, więc nie wygląda jakby miało to jakiś zdecydowany wpływ na same opory, ale jestem ciekawy skąd to się w ogóle bierze? W czasie jazdy o dowolnej prędkości nie czuć żadnych tych efektów, poza, jak wcześniej wspominałem, pochyleniem się.

 

Jakieś pomysły? Wady/zużycie w łożyskach?



#2 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • SkądWroc

Napisano 08 wrzesień 2021 - 11:16

Jeśli to koło z piastami na konusach to mogę sobie wyobrazić jakiś luz i tarcie zaślepki/pokrywki łożyska o piastę... podnieś kierownicę i sprawdź czy wyczuwasz luz jak ruszasz kołem w bok (sprawdź w wielu pozycjach koła).

 

Ewentualnie skrzywiona oś albo wżery na bieżniach - ale to powinni zauważyć w serwisie...

 

 


Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#3 Convi

Convi
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 08 wrzesień 2021 - 11:34

Szybko zrobiłem sprawdzenie - żadnych luzów nie ma, przynajmniej jak pod ręką nie odczuwam. To jest to koło(chociaż na stronie wygląd się delikatnie różni), takie dostałem z Canyonem - https://www.fulcrumw...m-en/racing-900

 



#4 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • SkądWroc

Napisano 08 wrzesień 2021 - 15:15

No to tam są maszynowe łożyska, więc moje dywagacje raczej nie mają zastosowania ;)

Ewentualnie zakręć kołem trzymanym w palcach za oś - czy czujesz coś jakieś opory...

 

A szprychy? Wszystkie ponaciągane? nie ma którejś znacznie luźniejszej?

 


Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#5 Convi

Convi
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 08 wrzesień 2021 - 16:14

Szprychy OK. Jak kołem kręcę to nie czuć oporów, przy czym przy jak już zwolni do mniejszej prędkości to są dziwne piski oraz dźwięki jakby coś się przelewało(woda?). Nie jestem pewien czy to w piaście(dźwięk rozchodzi się jakby od nypli, ale to byłoby dziwne), ciężko mi przyłożyć ucho w  poszukiwaniu źródła, kręcąc kołem w rękach.

Oprócz tego strasznie dużo smaru mi wyszło jak robiłem test statyczny kręcąc osią piasty, czuć było, że nie przemieszcza się to idealnie. Do tego znalazłem rdzę na osi szybkozamykacza i coś wodnistego, jakby mocno rozcieńczony smar(znowu woda w dziwnych miejscach?), co mnie trochę nie dziwi, bo dźwignię od regulacji hamulca też mi szlag trafił po tym serwisie(kulka zardzewiała i się cała dźwignia zapiekła - chciałem rozebrać to mi bieżnię plastikową dla tej kulki szlag trafił i cały hamulec jest do wymiany, bo część zamienna dostępna najwcześniej za miesiąc). Efekt mycia myjką ciśnieniową w niewłaściwy sposób i woda powłaziła w miejsca, gdzie nie powinna?

Chyba byłem pechowcem, bo serwis ma naprawdę dobre opinie na internecie, ale statystyka zadziałała i mój rower akurat trafił na gorszy dzień serwisantów :/

 

Spróbowałem nagrać ten dźwięk, ale nie jestem pewien czy mój telefon odpowiednio to nagrał. Chodzi o te piski.

Tylko trzeba bardzo głośno, bo youtube coś schrzanił z dźwiękiem(lub ja :rolleyes:, na telefonie brzmiało normalnie)



#6 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • SkądWroc

Napisano 09 wrzesień 2021 - 15:42

Cieżko powiedzieć - ta oś powinna dać się wyjąć. Nie widzę dokładnie na filmie, ale tam pewno jest jakaś kontra i można uzyskać dostęp do łożysk, więc może coś jeszcze zobaczysz/wyczujesz.

Dokładałem kiedyś smaru do łożysk maszynowych w Fulcrum 700db, więc tu też pewno się da zajrzeć...


Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4




Dodaj odpowiedź