Jump to content


Photo

Hamulce


  • This topic is locked This topic is locked
No replies to this topic

#1 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2,523 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 06 January 2007 - 16:43

Dołączona grafika Dołączona grafika


Ustawienie hamulców.

:arrow: 1.Ustawienie klocków względem obręczy. (zdj nr 1)

Klocek hamulcowy należy poluzować kluczem imbusowym, następnie delikatnie zaciskając szczękę hamulcową (naciskając klamkę) ustawiamy klocek równolegle do obręczy koła, po ustawieniu klocka zaciskamy mocno klamkę i dokręcamy imbusem. Klocek musi być ustawiony idealnie, nie może być ustawiony za wysoko, bo wtedy jest ryzyko przetarcia opony. Klocek również nie może być umocowany zbyt nisko, bo w przeciwnym razie będzie się nierównomiernie zużywał, a hamulec nie będzie tak skuteczny jak być powinien.
Z obu stron hamulca postępujemy identycznie. Dobrze ustawione klocki przy powolnym zaciskaniu klamki nie wydają żadnych dźwięków.

:arrow: 2.Ustawienie całej szczęki hamulcowej (zdj nr 2).

Szczękę ustawiamy przy pomocy imbusa, kręcąc śrubą umieszczoną w korpusie hamulca.
Kręcąc imbusem w lewą stronę (wykręcając śrubę) szczęki hamulca przesunął się w prawą stronę (patrząc w kier. jazdy) i analogicznie kręcąc imbusem w prawo (wkręcając spręzynę) szczęki pójdą w lewą stronę. Szczęki hamulca muszą być ustawione idealnie równo, aby zaciskały się z obu stron jednocześnie.

:arrow: 3.Ustawienie odległości klocków od obręczy.

Odległość ustawiamy przy pomocy śruby baryłkowej, którą kręcąc w lewo podciągamy lub kręcąc w prawo popuszczamy linkę hamulcową. W przypadku kiedy nie da się już bardziej podciągnąć lub popuścić linki śrubą baryłkową należy odkręcić śrubę mocującą linkę i odpowiednio ja ustawić.
Klocki hamulcowe powinny być ustawione w odległości ok 2-3 mm od obręczy. Inne ustawienia mogą być przykre w skutkach. Np. zbyt bliskie ustawienie klocków do obręczy powoduje zbyt szybkie „łapanie” hamulca, a co za tym idzie podczas gwałtownego hamowania możemy zaliczyć piękne OTB lub w najlepszym przypadku spalimy trochę gumy. Natomiast zbyt dalekie ustawienie klocków od obręczy powoduję iż hamulce są mało skuteczne i w sytuacjach awaryjnych nawet po dociśnięciu klamek do kierownicy mamy problemy z wyhamowaniem.

:arrow: 4. Dodatkowe luzowanie hamulca.

Prawie każdy hamulec posiada specjalna dźwignię, która służy do luzowania hamulca w przypadku kiedy chcemy wyciągnąć koło lub np. gdy w trakcie jazdy dość mocno scentrowało nam się koło.
W przypadku osprzętu campagnolo "rozpinamy" hamulec nie przy szczęce hamulca lecz przy klamce. Wystarczy lekko wcisnąć klamkę i przesunąć bolec.

Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika


Prawidłowo wyregulowany hamulec przy naciskaniu klamki wydaje typowy dźwięk podobny do pukania palcem w stół ;-)