Skocz do zawartości


Zdjęcie

Uszkodzona Śruba


3 odpowiedzi w tym temacie

#1 LuckyLuk

LuckyLuk
  • Użytkownik
  • 648 postów

Napisano 05 grudzień 2022 - 10:13

Panowie, udało się mi uszkodzić śrubę torx, która jest zamontowana w karbonowej kierownicy. Jest to aero kierowniaca Canyona z możliwością jej rozszerzenia - CP0018 

Załączony plik  Canyon.jpg   10,32 KB   12 Ilość pobrań

 

Próbowałem ją odrkęcić ale bez skutku, żaden ze znanych mi sposobów nie pomógł. 

Zapasowe śrubki mam, także tą mogę kompletnie zniszczyć. Macie jakiś pomysł jak ją wykręcić?

Dziękuję 



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8625 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 grudzień 2022 - 10:18

Możesz spróbować wsunąć klucz w gniazdo i skleić go najmocniejszym Loctitem. Sporo zabawy, ale ryzyko uszkodzenia gniazda praktycznie zerowe.

 

Druga opcja to rozwiercenie śruby wiertłem o 2 mm mniejszym od rozmiaru śruby (czyli prawdopodobnie 3 mm) i zastosowanie wykrętaka.

 

Ewentualnie możesz jeszcze spróbować unieruchomić odpowiedni klucz w imadle, a potem osadzić kierownicę na tym kluczu i kręcić całym ciałem za pomocą kierownicy, dociskając ją masą ciała. Zmniejszysz ryzyko uślizgu śruby i metoda jest ogólnie całkiem skuteczna, ale jeżeli już uślizg się zdarzy, to przekichane ;)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 grudzień 2022 - 10:45

Oj tam, oj tam. Kleje, rozwiercanie... Nie prościej użyć właściwego narzędzia do wykręcania uszkodzonych śrub?

pol_pl_REBITY-do-Wykrecania-urwanych-sru

grafika przykładowa - wykrętaki kosztują parę(naście/dziesiąt) złociszy, a zdecydowanie ułatwiają wykręcanie śrub/wkrętów ze zniszczonym gniazdem. Wtedy wystarczy użyć tej dolnej części, która zaklinowuje się w pozostałości gniazda. W zdecydowanej większości przypadków ten sposób jest wystarczająco skuteczny, bez konieczności wiercenia otworu w celu użycia górnej części narzędzia.

 

Wiercenie jest niezbędne w specyficznych przypadkach: urwany łeb śruby czy brak możliwości zaklinowania narzędzia w uszkodzonym gnieździe. Wtedy faktycznie koniecznym będzie wywiercenie otworu (punktak na środku!), a następnie użyć górnej części, która mając gwint w stronę odkręcania "normalnego" gwintu, będzie się wkręcać w otwór do czasu, aż siła wkręcania będzie przeważać nad siłą wykręcenia śruby.

 

Osobiście używam wykrętaków o kształcie roboczym będącym połączeniem narzędzia na górze i dole:

082d9993357af9a1f09984657b0305b9.jpg

 

działają tak jak powinny - jeśli nie da się zaczepić w uszkodzonym gnieździe (na ogół się da), to dopiero wtedy otwór i mniejszym wykrętakiem. 


  • 4gotten i EmPe lubią to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#4 LuckyLuk

LuckyLuk
  • Użytkownik
  • 648 postów

Napisano 05 grudzień 2022 - 10:57

Dziękuję, Panowie. W sumie te wykrętaki nie są może takie głupie (o ile działają). W domu raz na rok jakąś śrubę ukręcę także mogą się przydać. 

W kierownicy mam M5x167

Znalazłem coś takiego - https://allegro.pl/o...5162f65fddea227

 

I w takim wypadku lepiej jest zacząć rozmiarem 0 czy 1? 





Dodaj odpowiedź