Jump to content


Photo

Obręcze Bez Haczyków - Trochę Kontrowersji.


20 replies to this topic

#1 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,188 posts

Posted 28 February 2024 - 21:17

https://velo.outside...e-a-mass-crash/


  • slaweko likes this

#2 JHartman

JHartman
  • Użytkownik
  • 406 posts
  • SkądWarszaw

Posted 29 February 2024 - 07:33

Na ten sam temat

https://youtu.be/GOg...-aNt7fED0dPH0IX

Czy jest na to szansa? Wątpię - łatwiej mierzyć wysokość skarpetek niż zmierzyć się z firmami ładującymi kupę kasy w kolarstwo.

#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,620 posts
  • SkądSzczecin

Posted 29 February 2024 - 08:06

Z drugiej strony słuchaliśmy straszenia o nieuniknionym masowym odcinaniu palców przez tarcze hamulcowe.

 

Ostrożność zawsze warto stosować. Panikę - niekoniecznie.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 29 February 2024 - 08:52

tak samo uważam. Równie dobrze można przytoczyć kilka przykładów jak ktoś zaliczył glebę z powodu urwania korby czy złamania kierownicy karbonowej i powiedzieć, że te podzespoły są niebezpieczne. Do dziś wiele ludzi uważa kierownice karbonowe za niebezpieczne - bo mu się złamie w sprincie. 



#5 liftlodz

liftlodz
  • Użytkownik
  • 237 posts

Posted 29 February 2024 - 11:25

Problemem takich obręczy jest przede wszystkim konieczność stosowania niskiego ciśnienia opon, max 5 bar, a najlepiej 3-4 bary.
To nie jest ciśnienie na szosę.
  • slaweko likes this

#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,620 posts
  • SkądSzczecin

Posted 29 February 2024 - 11:35

Po rozcięciu opony ciśnienie i tak wynosi zero.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 05 March 2024 - 22:06

Po rozcięciu opony ciśnienie i tak wynosi zero.

 

Odkąd jeżdżę rowerem szosowym, zawsze stosuje max. dopuszczalne ciśnienie. Wyłącznie ze względu na moją wagę, 90-92kg. Przy moim wzroście i wieku, mniej już nie będzie. Wierzę, że przy uderzeniu opony w jakąkolwiek nierówność czy ogólnie dziurę :), to ciśnienie uchroni ją przed "snake'iem". Odpukać, ładne kilka latek ta teoria się sprawdza, nigdy nie miałem typowego kapcia.

Wyprowadź mnie z błędu, ale uważam, że w moim przypadku jazda na niskim ciśnieniu to proszenie się o nieszczęście. Wiem, że wewnątrz opony jest tam jeszcze "coś", ale co to zmieni?



#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,620 posts
  • SkądSzczecin

Posted 06 March 2024 - 05:55

Oczywiście, ciśnienie musi być większe dla cięższego użytkownika (przy pozostałych czynnikach niezmiennych). Nie wiem jak u Ciebie wygląda konfiguracja, ale ja osobiście oprócz tego kupiłbym szerszą oponę.

 

W poprzednim wpisie miałem na myśli wyłącznie tyle, że ciśnienie w sprawnej oponie w żaden sposób nie wpływa na to, czy spadnie ona z obręczy po rozcięciu, bo po rozcięciu (lub gwałtownym przebiciu) ciśnienie i tak spada do zera.

 

Z obręczy spada opona z zerowym ciśnieniem, a nie ze zbyt niskim ciśnieniem roboczym.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 Robert555

Robert555
  • Użytkownik
  • 242 posts

Posted 06 March 2024 - 06:08

Oczywiście, ciśnienie musi być większe dla cięższego użytkownika (przy pozostałych czynnikach niezmiennych). Nie wiem jak u Ciebie wygląda konfiguracja, ale ja osobiście oprócz tego kupiłbym szerszą oponę.

 

W poprzednim wpisie miałem na myśli wyłącznie tyle, że ciśnienie w sprawnej oponie w żaden sposób nie wpływa na to, czy spadnie ona z obręczy po rozcięciu, bo po rozcięciu (lub gwałtownym przebiciu) ciśnienie i tak spada do zera.

 

Z obręczy spada opona z zerowym ciśnieniem, a nie ze zbyt niskim ciśnieniem roboczym.

Opona z zerowym ciśnieniem nie ma szans spaść z obręczy bo zostanie zassana  :). No ale wiadomo o co biega :).

Tu nie chodzi o to co się stanie jeśli opona pęknie. Problem jest ze spadaniem sprawnej opony.


  • slaweko likes this

#10 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 06 March 2024 - 08:34

(...) a najlepiej 3-4 bary.
To nie jest ciśnienie na szosę.

 

Co za herezje!



#11 liftlodz

liftlodz
  • Użytkownik
  • 237 posts

Posted 06 March 2024 - 13:31

Ze strony Vinci (producent kół) o kółkach hookles

Niższe dopuszczalne maksymalne ciśnienie – o ile w MTB i gravelu niższe dopuszczalne max. ciśnienie dla rantów hookless (do 5 bar) nie stanowi żadnego realnego ograniczenia, to w przypadku kół szosowych będzie pewnym kompromisem, szczególnie jeśli mówimy o typowo ‘wyścigowym’, szosowym zestawie, nastawionym na walkę o każdy ułamek sekundy, w którym to komfort schodzi na drugi plan.

#12 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 06 March 2024 - 14:33

Vinci to akurat nie producent kół, lecz co najwyżej firma składająca koła ze sprowadzanych z chin obręczy. Nie produkują ani jednego komponentu koła.

 

Vinci pisząc, że 5 barów to za niskie ciśnienie chyba lekko obeszło pajęczyną, może nie aktualizowali swojej strony od kilku lat. Obecnie do opon 28 mm pompuję 4,8 i to już jest niemal za dużo. 

 

Pogacar jeździ od dawna na Evne Hookless i wygrywa. 

 

Jeździłem trzy sezony na hookless i nie ujawniły mi się żadne wady kół hookless. 

 



#13 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,620 posts
  • SkądSzczecin

Posted 06 March 2024 - 14:43

Wybacz, ale to trochę argument z cyklu "jeżdżę szybko ale bezpiecznie". Słyszy się to bez przerwy i wydaje się to prawdą, bo ci, którzy mogliby zaprzeczyć, najczęściej już nie żyją :) Zgodnie z tą logiką kolarze nie powinni nosić kasków, bo Pogacar nigdy nie roztrzaskał sobie głowy o słup.

 

Decydujące tutaj nie jest to, ile Ty czy Pan X mieliście wypadków, tylko to, o ile statystycznie częściej wypadek zdarza się przy użyciu danego sprzętu. To z kolei należy "pomnożyć" przez powagę konsekwencji takiego zdarzenia (czyli np. zsunięcie się opony z koła lub całkowita utrata sterowności). Dopiero w tym momencie uzyskujesz wiarygodny obraz.

 

Nie orzekam przy tym w żaden sposób o wadach czy zaletach samej technologii hookless (bo tak jak napisałem ostrożność należy zachować - a biorąc pod uwage, jak niewielką korzyść dają koła hookless za jak duże potencjalne ryzyko, rozsądek podpowiada spory sceptycyzm). Czepiam się jedynie samej argumentacji, która w tym przypadku jest mocno nietrafiona.


  • slaweko likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#14 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 06 March 2024 - 15:28

No dobrze, ale założenie jest utopijne i należy zadać retoryczne pytanie kto nam dostarczy danych statystycznych na temat tego które koła zawodzą częściej i z jakiej przyczyny kolarze miewają wypadki? 

 

Skoro takich danych nikt nam nie dostarczy - bo nie dostarczy, choćbyście znaleźli teraz 15 wpisów na forach, że komuś nie zadziałało - to jedyne do czego ja mogę się odnosić przy prezentowaniu swojej opinii to moje własne doświadczenia. A ktoś może powiedzieć, ze te doświadczenia nie mają żadnego znaczenia dla oceny sytuacji i obaj będziemy mieli rację. 

 

Napisałeś o wiarygodnym obrazie i moja konstatacja jest taka, że takiego wiarygodnego obrazu nigdy nie uzyskasz. To jest jak z pękającymi ekranami w telefonach - jednemu pękło, drugiemu nie. I jaki z tego wniosek oprócz tego, że jednemu pękło, a drugiemu nie? 



#15 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,620 posts
  • SkądSzczecin

Posted 06 March 2024 - 16:54

Nie zgodzę się. Mamy recalle, mamy UOKiK-i i inne instytucje. Nawet tacy giganci jak Shimano czy ostatnio Accel Group (pękające rowery Babboe) oraz wielu innych musiało w końcu przyznać, że ich produkty są wadliwe na potęgę.

 

Zresztą sam fakt zanikania kolejnych technologii często świadczy o tym, że ich obsługa gwarancyjna kosztuje więcej niż produkt przynosi zysku. Oczywiście nie jest to dowód wprost, ale w moich oczach na pewno jest bardziej wiarygodny niż "u mnie działa".


  • slaweko likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#16 bzx

bzx
  • Użytkownik
  • 210 posts

Posted 07 March 2024 - 18:00

W temacie – Hambini jak zwykle w punkt ;)


  • slaweko likes this

#17 liftlodz

liftlodz
  • Użytkownik
  • 237 posts

Posted 07 March 2024 - 18:24

Nie tylko Hambini

https://youtu.be/0gI...Qs9F-YHxaRbwLKv
  • bzx likes this

#18 berski

berski
  • Użytkownik
  • 583 posts
  • SkądMałopolska

Posted 08 March 2024 - 13:56

A tak w ogóle, to po co wprowadzono te całe hookless? Chodziło o $$$, czy coś innego?

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

#19 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,620 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 March 2024 - 14:46

Prostsza produkcja (mniej form potrzebnych do ukształtowania profilu obręczy) oraz mikroskopijnie niższa waga.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#20 liftlodz

liftlodz
  • Użytkownik
  • 237 posts

Posted 08 March 2024 - 15:08

A tak w ogóle, to po co wprowadzono te całe hookless? Chodziło o $$$, czy coś innego?

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

Oczywiście że chodzi o kasę, tańsza produkcja, a koła i opony oczywiście droższe.
  • slaweko likes this



Reply to this topic