Skocz do zawartości


Trzy blaty


12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 22 kwiecień 2011 - 23:15

Mam taki problemik, otóż kompletując nowy osprzęt, kupiłem okazyjnie korbę FC-6603 +klamkomanetki Ultegry, też na trzy biegi... No ale przerzutki już kupiłem 6500, czyli, pod dwa ;) I to z krótki wózkiem. No i teraz zastanawiam się co robić, bo:
- z jednej strony trzy blaty w szosie wydają się szaleństwem, na wszystkich komponentach to 160g więcej...
- z drugiej strony sporo jeżdżę w zróżnicowanym terenie, no i bywa że w górach mi przełożeń brakuje. 5km 20% podjazdu na przełożeniu 39x23(może 25, nie umiem sobie przypomnieć), do teraz wraca w sennych koszmarach :D
- trzy blaty nie wyglądają już tak pięknie jak dwa :)
- przerzutka RD-6500 jest pod 9 biegów, ja mam 10. I tak powinna działać, ale ktoś straszył że będzie przez to mniej wytrzymała (dopatrzył się jakichś cieńszych elementów niż w 6600)

No i teraz, jestem między młotem a kowadłem. Sprzedawać muszę korbę - zostać przy przerzutkach 6500 i dwóch biegach, czy może sprzedać te przerzutki i kupować nowe(pewnie 6600) pod 3x10?

Chyba, że przerzutka z dwóch biegów będzie działać na trzy, ale pewnie nie :D

#2 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 22 kwiecień 2011 - 23:34

hmmm model 6500 nie ma nic do 3 blatów, do 10 biegów też nie, gdyż tu chodzi wyłącznie o kwestie wózka.

Nie powiem Ci na 100%, ale jesli już masz szukać problemu to w samym wózku, czyli krótki/długi.

A jednak odpowiem Ci na 100%, bo wpadłem na złotą myśl ;-)

Musisz wyczaić pojemność przerzutki 6500 i odzwierciedlic to w swojej korbie. ;-)

#3 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 23 kwiecień 2011 - 00:42

No to chyba nie wyrobię, bo potrzebuję chyba pojemność 36, a 6500ss obsługuje do 29 :/ Czli w ogóle nie wyrobi?

No, ale mi chodzi też o samą sensowność tego: zmieniać przerzutki(teraz już wiem, że trzeba obie ;) ), czy jednak odpuścić 3 biegi i korbę zmienić.

#4 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 23 kwiecień 2011 - 09:59

Ja jestem mega przeciwnikiem 3 zębatek w szosie. Pomijam kwestię wyglądu. Praktyczność tego rozwiązania jest beznadziejna.

Jeśli ktoś nie ma nogi i brakuje mu przełożeń to może przecież się zaopatrzyć w korbę kompaktową z zębatką 34/36 do tego kaseta 12-25 albo i nawet do 27. Z takimi przełożeniami można wjechać praktycznie wszędzie.

#5 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 23 kwiecień 2011 - 11:59

No ale jak zabiorę kompakta to mi będzie brakować na zjazdach, niekiedy przy 53x13 bywało za mało :D Zostaje jeszcze zmiana kasety na jakąś typu 11-28 i korbę zwykłą 39-52... Ale wtedy przerzutka i tak nie wyrobi teoretycznie. Na dwie kasety mnie nie stać, ostatnio się wykosztowałem na Srama Force 11-25, i następnej już nie mogę dokupić :)

#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 kwiecień 2011 - 12:16

Odpuść korbę - Malik dobrze gada: wstaw kompakta - może nie 12-27 bo to już przesada (choć na stromizny to może być przydatne), stopniowanie pod koniec kasety może być wkurzające.
Co do zjazdów to też nie jest tak źle: 53:13=4,08; 50:12=4,16 (a jak dasz kasetę 11/23 to masz 50:11=4,55 i 34:23=1,48 porównaj: 39:27=1,44 - czyli niemalże to samo) - tak więc przy kompakcie 50/12 masz szybsze przełożenie niż przy 53/13 - nie mówiąc o 50/11!!! No chyba, że porównujesz 53/12=4,42 (a i tak wolniej niż 50/11) lub 53/11=1,82 (najszybsza opcja).

Do korby z 3 zębatkami musisz mieć długi wózek. Jednak istnieje jeszcze jedno rozwiązanie. Może nie super optymalne, ale jednak. Wyrzucić najmniejsze koło zębate z korby. Dobrze ustawić przednią przerzutkę do obsługi tylko pozostałych 2 kół zębatych (ogranicznik tak, żeby łańcuch nie mógł spaść na nieistniejące najmniejsze koło zębate). Powinno sprawnie działać.
Szczegóły w tym wątku.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 23 kwiecień 2011 - 12:47

53/11 to 4,82 ;D

No a tak z ciekawości: 6600 od 6500 się czymś specjalnym różnią?

#8 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 23 kwiecień 2011 - 14:13

tak, 4,82 a nie 1,82 - palec się ześliznął na klawiaturze numerycznej ;-), zresztą chodzi o ideę wyliczania przełożenia i zaprzeczenie ogólnemu pojęciu, że czym większe koło zębate z przodu, tym szybsze przełożenie. Jest to prawdą tylko przy identycznych kasetach, jeden ząbek mniej (lub więcej) z tyłu więcej znaczy, niż trzy ząbki z przodu.

No a tak z ciekawości: 6600 od 6500 się czymś specjalnym różnią?

- 6600 - 6500 = 100. Cała różnica. :lol:
No chyba, że masz coś innego na myśli, to lepiej zadać szczegółowe pytanie np. czym się różni (oprócz wyglądu) RD-6500 od RD-6600, albo FC-6500 od FC-6600 i tak dalej...

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 23 kwiecień 2011 - 22:27

Użyłem skrótu, bo cały czas mówiłem o przerzutkach :) Czyli chodzi mi różnicę pomiędzy FD-6500 i FD-6600 oraz RD-6500 i RD-6600. W sumie, teraz mam trochę czasu to pogrzebię w dokumentacjach, acz chciałbym znać jakieś praktyczne różnice ;)

#10 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 24 kwiecień 2011 - 08:34

Jeśli chodzi o przerzutki to 6500 i 6600 nie różnią się w praktyce niczym. 6500 to starszy model, który został wprowadzony gdy istniał napęd 9s, 6600 przeznaczono do 10s, bo taka była cała grupa, ale to nie oznacza, że wcześniejsza 6500 nie będzie pasować do zestawu 6600.

Z korbami jest już inaczej, bo 6500 to jeszcze montaż na octalink, natomiast 6600 system z łożyskami zintegrowanymi.

Ja mam 50/34 - 12/25 i gdyby nie fakt, że raz w roku (i to nie zawsze) jestem w górach to w ogóle zlikwidowałbym blat 34 i zostawiłbym 50.

#11 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 24 kwiecień 2011 - 11:42

No dobra, to raczej zostanę tak jak jest... zastanawiam się tylko co zrobić z korbą. Ktoś wie, ile waży sama mała zębatka+ 5 śrubek od niej?:D Bo nie wiem ile stracę względem zwykłej ultegry :lol:

#12 Gosc_dervan_*

Gosc_dervan_*
  • Gość

Napisano 25 kwiecień 2011 - 14:32

Sorry za double posta, ale mnie trochę wydymali z wagą :lol: Na polskiej stronie Shimano w opisie grupy ultegra 6600 napisali że korba FC-6603 waży 992g, czyli 160g więcej niż FC-6600... No ważąc pi*drzwi zębatkę i śrubki wychodziło mi że będzie to około 50g. No i zastanawiam się: gdzie oni upchali te 110g? I tak już dobre kilka godzin spędziłem na przeszukiwaniu neta i szukaniu tych wag itp... Aż się okazało, że korba FC-6603 waży 922g, czyli 90g więcej, czyli zostaje ok. 40g na te wypusty... No to dla samych 40g się chyba nie opłaca wymieniać całej korby, nie?:D W sumie już się zainteresowałem tym kompaktem, bo w połączeniu z 25T z tyłu powinien wystarczyć na luzie, ale chyba jednak finansowo nie wyrobię, więc będę musiał po prostu potrenować :-)

A, no i dzięki za udzieloną wcześniej w temacie pomoc :-D

#13 dracorp

dracorp
  • Użytkownik
  • 313 postów
  • SkądKoszalin

Napisano 11 maj 2011 - 21:08

Dervan a jakie masz odstępy pomiędzy tarczami w tej korbie. Sam ostatnio zakupiłem tą korbę z racji tego, że stara się zepsuła a potrzebowałem czegoś uniwersalnego.
U mnie problem, chyba, jest taki że odległość pomiędzy tarczami jest różna. Z 1-ej do 2-ej jest o około 1.2mm więcej niż z 2-ej do 3-ej.
I nie wiem czy przez to mi się gorzej nie przerzuca z 1-ej na 2-gą.
No ale ja mam przerzutkę i klamkomanetkę Campagnolo Xenon.



Dodaj odpowiedź