Jump to content


Photo

Klamkomanetki St-R785 Problem Z Opdowietrzeniem


10 replies to this topic

#1 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 262 posts

Posted 31 August 2024 - 20:33

Hejo! Może ktoś ma pomysł na taką klamkę. 2 miesiące temu kupiłem używki. Serwis mi je zalał i wszystko śmigało ok. Aż do wczoraj. Lewa klamka przestała działać. Oddałem drugi raz do serwisu ale nie było w stanie odpowietrzyć :/ Próbowałem sam, coś tam łapie ale słabo. Odpowietrzalem metoda instrukcji Shimano - woreczek rurka, ruszanie kierownica w 3 płaszczyznach, naciskanie klamki. Później metoda Ala szajbajk szyli tylko strzykawka z jednej strony naciskanie i wyciskanie. Klamka się nie poci, nie było żadnych wycieków. Help :/

#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 August 2024 - 22:07

Ale co to dokładnie oznacza, że nie byli w stanie odpowietrzyć? Zostało powietrze w przewodzie czy po prostu klamka nie działa?

 

Może przyczyną problemu wcale nie jest powietrze w przewodach?


  • ogreczek likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 262 posts

Posted 01 September 2024 - 09:32

Tłoczki chodzą, tylko nie dociskają tarczy. Czyli taki niby książkowy przykład zapowietrzenia. Serwis stwierdził, że klamka nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia 🤔 Nic się nie poci, nie ma wycieków. Po próbie przelania i odpowietrzenia jest ciut lepiej (klocki muskają tarcze ...) Pytanie, czy szukać innego serwisu, czy raczej nowej/używanej klamki. Prawa śmiga elegancko - serwis wymienił tam tylko uszczelkę (ta które chroni przed za wysokim ciśnieniem w układzie) - nie znalazłem nazwy w rysunku zlozeniowym. A może ktoś takie klamki naprawia ? 🤔

#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 01 September 2024 - 14:41

Ten objaw może równie dobrze wskazywać na problem z zaciskiem, np. pęknięcie tłoczka albo zapieczenie w okolicy uszczelki. Zresztą jest to objaw stosunkowo częsty w Shimano i dziwi mnie nieco, że serwis go nie zweryfikował.

 

Zajrzyj do zacisku, zdejmij klocki, przeczyść dokładnie tłoczki. Jeżeli masz możliwość, zlej olej i sprawdź, czy tłoczki poruszają się gładko.

 

Jeżeli chcesz zdiagnozować problem jeszcze dokładniej, zamień hamulce zaciskami (przedni z tylnym, tylny z przednim) i zobacz, który element jest źródłem problemu.

 

Jest też jakaś mikroskopijna możliwość problemu z przewodem, np. jakieś załamanie albo zatkanie nie wiadomo czym. Ale to już raczej zostawiłbym na kolejny etap zgadywanki.


  • ogreczek likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 262 posts

Posted 01 September 2024 - 15:43

Dziękuje ślicznie za podpowiedzi ! Jeszcze będę się ratował jednym serwisem. Na razie nie chce zmieniać klamek miejscami - co by nie rozwalić hamulca, która działa poprawnie. Zaciski to pozagrupowe BR-RS505 ala 105 :) Po zalaniu po jakiś dwóch tygodniach, hamulec czasami nie łapał musiałem nacisnąć dwa razy za klamkę i wszystko wracało do normy. Jeśli to ma jakieś znaczenie to rower wisi za przednie koło na ścianie - ale wcześniej przez dwa lata przy klamkach 105 - nic sie z hydrauliką nie działo. 



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 01 September 2024 - 18:22

Skoro nie chcesz zamieniać zacisków, możesz chociaż częściowo zdiagnozować sprawę. Odkręć zacisk całkowicie i sprawdź, czy naciskanie na klamkę powoduje wylewanie się oleju z przewodu.

 

Jeżeli tak, to ciśnienie w przewodzie powstaje prawidłowo i klamka raczej nie jest problemem, więc najdroższy problem masz najprawdopodobniej z głowy.

 

Samo odpowietrzanie jako takie raczej trudno schrzanić i ja osobiście nie sądzę, żeby tutaj był problem.


  • ogreczek likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 262 posts

Posted 01 September 2024 - 19:02

Przetestowane! Odkręciłem śrubę do odpowietrzania i zamontowałem lejek i dolałem od góry oleju. Zacisk odkręcony na maksa - z przymocowaną rurką. Nacisk klamki powodował przesuwanie się oleju w rurce i zasysanie nowego oleju z lejka. Chyba że to trzeba przetestować bez lejka i odkręcania śruby odpowietrzającej na klamce. Szukam zatem jakiegoś używanego zacisku. 

DZIĘKUJE ! Jak to dobrze, że istnieją jeszcze takie działające fora :) Na FB - pewnie dostałbym 10 rożnych porad, żadna na temat, a na koniec hejt. Wszystkiego dobrego !



#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 01 September 2024 - 19:26

Cieszę się, że mogłem pomóc. A właściwie: mam nadzieję, że wymiana zacisku ostatecznie potwierdzi, że tu był problem :)

 

A skoro masz już rozebrany zacisk, skorzystaj z okazji i gruntownie go przeczyść. Może jakimś cudem nie jest całkowicie uszkodzony, tylko coś unieruchomiło tłoczki? Skoro i tak rozważasz wymianę, to raczej mu już nie zaszkodzisz :)


  • ogreczek likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 262 posts

Posted 03 September 2024 - 22:24

A jednak nie zacisk... miałem druga klamkę st-r785 tylko że prawa. Spróbowałem ja zalać na tym zacisku. Wszystko pięknie działa, także problem to nieszczelna klamka :(

#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 04 September 2024 - 04:58

Przykro mi :( Tyle dobrego, że nareszcie wiesz, co się dzieje.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 262 posts

Posted 04 September 2024 - 06:55

No nic. Pozostaje polowanie na e-bay. W Polsce ma jedna osoba obie klamki z zaciskami za jakąś niebotyczną sumę pieniędzy :) no ale nowe



Reply to this topic