Skocz do zawartości


Zdjęcie

Opona 28 Do Obręczy Wew 19,2Mm Czy Ma To Sens?


12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kolunio

Kolunio
  • Użytkownik
  • 341 postów

Napisano 12 kwiecień 2025 - 15:35

Witam
planuje wymienić opony w swoim rowerze obecnie jeżdżę na 25 C jednak myślałem żeby zmienić na 28 jednak moje koła posiadają obręcz wewnętrzna 19 mm . Czy w takim przypadku warto przychodzić na 28 czy jednak zostać przy 25?
Koła to Giant SLR1 w systemie hookles


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#2 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2961 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 12 kwiecień 2025 - 16:24

Dlaczego nie warto? jeździłem tak 4 sezony 2017-2020, GP 4000SII na Huntach Aero Light, opona puchła do 32mm. Nigdy nie miałem problemów, a plusem tej węższej obręczy była łatwość zmiany dętki w przypadku gumy. Teraz, z 21mm i Tufo Comtura Duo 28mm zrobienie tego w terenie graniczy z cudem. Od 2017r nigdy też nie wróciłem do mniejszego rozmiaru. 


  • Kolunio lubi to

#3 Kolunio

Kolunio
  • Użytkownik
  • 341 postów

Napisano 13 kwiecień 2025 - 08:17

Ogólnie chodzi o tu że taka ona 28 przy obręczy wew 19 mm ułoży się jak żarówka i będzie to może kiepsko wyglądać i jeździć..z drugiej strony poprawi się komfort jazdy. No jest dylemat


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#4 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2961 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 kwiecień 2025 - 09:00

coo? nieee... :D 

kiepsko to wyglądają duże stożki na cienkich ramach i małe stożki na grubych ramach  :P

28mm-32mm wyglądało "dziwnie" 8 lat temu, gdy zaczynałem przygodę z takim rozmiarem, gdy standardem było 25mm, a wielu jeździło na nabitych na kamień 23mm; dziś w dobie rowerów do eksploracji i zalewu pytań na forach/grupach "jakie maxymalne opony do mojej ramy" to już serio na nikim nie zrobi wrażenia, ani nie będzie dziwnie wyglądać ;) zobacz na jakich balonach przejechała wczoraj Pauline na Paris-Roubaix, i wygrała :D

 

to mój ex Roubaix właśnie na tym secie, sam sobie odpowiedz czy strasznie to wygląda :)

IMG-9744.jpg

 

IMG-9763.jpg

 

IMG-9776.jpg



#5 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2961 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 kwiecień 2025 - 09:08

Tak w ogóle to bardzo żałuję, że Conti nie produkuje już 4000SII, to była doskonała, lekka opona, ostatni trzeci set kupiłem na ebayu we Włoszech jakoś w 2020r.

 

te nowe 5000 są już typowo pod ściganie, szybciej się zużywają, 28mm trzyma rozmiar i nie puchnie do 32mm, a 32mm ważą już dużo więcej niż te 4000SII

 

przez pół roku jeździłem na Vittoria Corsa, ale jej właściwości jezdne były rozczarowujące, jakby była pokryta jakimś lepikiem.. nie rozpędzała się tak łatwo jak conti

 

ten sezon jeszcze przejeżdżę na Comtura Duo, ale będę się musiał rozejrzeć za czymś nowym, koniecznie z tanwallem. Szkoda, że Spec nie produkuje swojej opony Roubaix w 32mm, ją wziąłbym bez wahania


  • Kolunio lubi to

#6 Robert555

Robert555
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 13 kwiecień 2025 - 11:00

Zawsze można GP5000 AS pocisnąć.



#7 d8wid

d8wid
  • Użytkownik
  • 362 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 10:54

Na stornie Conti masz fajny opis.
https://www.continen...trto-standards/

Opona 28mm będzie idealnie w środku przedziału i najlepiej trzyma rozmiar na 19mm wewnętrznej

U mnie się to zgadza. Mam 23c i Continental 5000S 28mm ma 30mm realnie
FNnJICO.png

cauchy, dnia 13 Kwie 2025 - 08:08, napisał:

te nowe 5000 są już typowo pod ściganie, szybciej się zużywają, 28mm trzyma rozmiar i nie puchnie do 32mm, a 32mm ważą już dużo więcej niż te 4000SII

Z tą szerokością to takie złudzenie trochę - bo ok opona ma większa lub mniejszą szerokość w zależności od szerokości obręczy ale nie zmienia to jej objętości powietrza. Jeśli będzie szersza to jednocześnie będzie trochę niższa... 
Volume zostaje bez zmian.


HDJ ROCKER PLATE - Platforma pod trenażer
https://rockerplate.pl - Shimano i Continental + Kolarskie motywy dla etui na telefon 
 


#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8663 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 13:58

d8wid, dnia 14 Kwie 2025 - 09:54, napisał:

opona ma większa lub mniejszą szerokość w zależności od szerokości obręczy ale nie zmienia to jej objętości powietrza.

Nieprawda. Opona, jak każdy balon o ścianach z jednorodnego materiału, zgodnie z prawem Pascala pod ciśnieniem dąży do przekroju okręgu. Z kolei prosta geometria mówi, że im większy obwód, tym większe pole powierzchni figury.

Owszem, przekrój opony będzie miała inne proporcje, ale jej objętość wciąż będzie większa.

Ale nie martw się:

Cytat

Volume zostaje bez zmian.

Foreign słowa sprawiają, że wciąż brzmisz smarter.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 d8wid

d8wid
  • Użytkownik
  • 362 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 14:13

Nie bój się, nie martwię się Twoimi personalnymi wycieczkami :)
Ważniejsza jest jednak chęć pomocy i merytoryka
Ok może nie potrzebnie dałem jedno angielskie słowo. Nie wiedziałem że aż tak bardzo Cię urazi. 

Najważniejsze są tutaj przede wszystkim obręcze.
 

Zmiana proporcji:
Szersza obręcz rozkłada oponę na boki, co zwiększa jej szerokość i minimalnie zmniejsza wysokość. Geometria przekroju poprzecznego przypomina wówczas elipsę zamiast okręgu.
 
Objętość opony: Choć teoretycznie objętość powinna wzrosnąć wraz z powierzchnią przekroju, w praktyce ciśnienie wewnętrzne utrzymuje stałą wartość, co ogranicza zmianę objętości. Wąska obręcz "wypycha" oponę w górę, a szersza – na boki.
 
Rola ciśnienia: Zgodnie z prawem Pascala, opona dąży do równomiernego rozkładu ciśnienia, ale sztywność konstrukcji opony i ograniczenia obręczy modyfikują ten efekt.
 
Wyniki eksperymentalne (np. testy ETRTO) potwierdzają, że zmiana szerokości obręczy o 4 mm (np. z 19 mm na 23 mm) zwiększa szerokość opony średnio o 2–3 mm, przy jednoczesnym spadku wysokości o 1–2 mm. Szersza obręcz zmienia proporcje opony, ale całkowita objętość pozostaje zbliżona ze względu na stałe ciśnienie.

HDJ ROCKER PLATE - Platforma pod trenażer
https://rockerplate.pl - Shimano i Continental + Kolarskie motywy dla etui na telefon 
 


#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8663 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 14:55

Wtłaczając to samo ciśnienie do opony o innych wymiarach, całkowicie wypaczasz eksperyment. A także zmieniasz odczucia z jazdy.

 

Co więcej, na wysokość opony składa się również bieżnik (który powietrza nie przetrzymuje), więc sam balon jest mniejszy niż wysokość całej opony. A skoro wyliczasz proporcję względem mniejszej podstawy, to przy tej samej zmianie wartości absolutnej uzyskujesz większą proporcję.

 

Rzecz jest tymczasem prosta: obwód opony rośnie o 4 mm, a więc o ok. 5%. O tyle samo rośnie pojemność balonu, który pompujesz.

 

A ponieważ ciśnienie jest odwrotnie proporcjonalne do objętości, masz dwie opcje:

 

- albo pompujesz więcej powietrza, aby zachować większe ciśnienie

- albo pompujesz tyle samo powietrza, ale wówczas masz znacznie mniejsze ciśnienie w oponie

 

Patrząc na to, jakiego kociokwiku dostają niektórzy na dźwięk obietnic o spadku wydajności łańcucha o 1 pkt proc., 5% to różnica między niebem a ziemią. A na koniec i tak kupują to, co w danej chwili napisali amerykańscy naukowcy i co sponsor kazał założyć.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 d8wid

d8wid
  • Użytkownik
  • 362 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 17:05

Przecież cały czas mówimy o opinie 28mm
Zmienia się tylko szerokość wewnętrzna obręczy czego dotyczy w ogóle cały wątek.

Cauchy mówił o oponie 4000s II która przy 28mm miała 32 mm realnie na obręczy.

Ja mówię o 5000S 28mm która ma na 19c 28mm a na 23c 30mm szerokości.

HDJ ROCKER PLATE - Platforma pod trenażer
https://rockerplate.pl - Shimano i Continental + Kolarskie motywy dla etui na telefon 
 


#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8663 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 17:11

Ten sam wywód pozostaje prawdą dla dowolnej opony. Dla każdej obowiązuje dokładnie ta sama fizyka i ta sama geometria. 


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 d8wid

d8wid
  • Użytkownik
  • 362 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2025 - 17:28

Tak fizyka jest bezdyskusyjna. Ale nie możesz jej sobie stosować zupełnie bez ograniczeń z zewnątrz które występują w tej konstrukcji.
Jedno twierdzenie nie zawiera wszystkich czynników które tu występują stąd wysokość opony się zmienia, nieznacznie ale jednak.
Trochę przeszarżowałeś najpierw z obrażaniem mnie i teraz na siłę próbujesz udowodnić dalej że masz racje chociaż myślę że już wiesz że jej nie masz...

HDJ ROCKER PLATE - Platforma pod trenażer
https://rockerplate.pl - Shimano i Continental + Kolarskie motywy dla etui na telefon 
 




Dodaj odpowiedź


Zaawansowany edytor tekstowy