Kompakt vs standard
#21
Napisano 05 sierpień 2011 - 09:00
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#22
Napisano 05 sierpień 2011 - 09:02
Nie, juniorzy jeżdżą na przełożeniu 52/14.juniorzy chyba mają korbę 48
Sam używam kompaktu, z kasetą 12/25 - może przy sprincie trzeba trochę więcej pokręcić, ale 53/39 byłoby dla mnie za twarde. Poza tym, ta korba daje mi jakieś szanse podjechać pod większe górki, na twardszej bym zbyt mocno przepychał.
#23 Gosc_OutsideR_*
Napisano 05 sierpień 2011 - 09:12
Kadencje trzymam podobnie jak mlody kolega wyzej pisal 90-100 srednia mi wychodzi 90-97rpm ale do 42km/h to faktycznie jak zwrocil uwage prozor strasznie mocno by trzeba krecic zeby dobic. Ja jade na malym blacie z max 7 biegiem z tylu (39x16) i tutaj max to do 35km/h z wiatrem czy leciutki zjazd bo na plaskim to tak z 32km/h wyzej to razcej blat choc czasami wspomoge sie 8biegiem (15stka) ale robi sie przekos wiec unikam tego.
Reasumujac polecalbym wszystkim stojacym przed zakupem raczej compakt i dobrze zestopniowana kasete, sam bym tak zrobil gdybym mial teraz kupowac cos nowego. Znam kilku amatorow, ktorzy na maratonach zajmuja b.wysokie miejsca i uzytkuja kompakty dlatego mysle, ze dla amatora to dobry wybor.
#24
Napisano 05 sierpień 2011 - 10:37
- tu mamy 7,89m.juniorzy jeżdżą na przełożeniu 52/14.
Popieram OutsideR'a - łatwiej zmienić źle dobraną kasetę, niż korbę. A nawet łatwiej jeździć na źle dobranej kasecie, niż źle dobranej korbie. Na dodatek standardową (50/34) korbę kompaktową można bez większych problemów wyposażyć w tarcze 52/39 (choć traci się na sztywności), ze standardowymi korbami zestawu 50/34 już się nie zrobi.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#25
Napisano 05 sierpień 2011 - 12:38
#26
Napisano 08 sierpień 2011 - 13:27
Z tego co się orientuję m.in. Xubix wdrapał się mając 39/27 czyli twardsze przełożenie niż 34/25 jakie ja miałem i oczywiście nie było szans podjechać, ale to tylko świadczy i potwierdza fakt, że harpagany mogą więcej, a takie lebiody jak ja muszą jeździć na kompakcie. Ale na za rok szykuję kasete 11-26, niestety moja tylna zmieniarka (7700) obsługuje największą koronkę 26, ale jeden ząbek ubędzie i będzie ciut lżej, a i 11 się przyda, bo 12/50 to troche mało, maksa jakiego udało mi się wykręcić to 76 km/h bez świadomości próby bicia rekordu, a tym samym dokręcania do 140obr.
#27
Napisano 08 sierpień 2011 - 13:43
Deadi nie zgodzę się z Tobą - dla jednego Gliczarowa kompakt to głupota, to ma sens jak się dużo jeździ w górach, tym bardziej jak planuje się wyjechać np. w AlpyWystarczy raz w roku jechać na TdPA, gdzie trza wspinać się pod Gliczarów i nagle korba kompaktowa ma sens ;-)
Jeszcze niedawno chciałem kupić kompakt, bo ostatnio preferuję bardziej miękką jazdę, ale po Rajczy zacząłem się zastanawiać, bo na zjeździe z przeł. Ujsolskiej najzwyczajniej na świecie zabrakło mi przełożeń - 53-12 i przy ponad 80 km/h miałem młynek, a że mało ważę zacząłem odstawać od grupy :/
Wjechać na Gliczarów z przełożeniem 39-27 to nie jest żadna wielka sztuka, trenuj porządne, a nie kombinuj ze zmienianiem kaset i korb
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#30
Napisano 08 sierpień 2011 - 23:11
#31
Napisano 11 sierpień 2011 - 11:46
Zimą będę kupował nową korbę i cały czas się zastanawiam czy klasyk czy kompakt, kurde jak to ciężko zdecydować A marzy mi się Rotor, blaty na kompakt można złapać w całkiem dobrej cenie.
pzdr
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#32
Napisano 11 sierpień 2011 - 12:15
#35
Napisano 11 sierpień 2011 - 14:12
Oj sam nie wiem, celować w jajka (jakkolwiek by to nie zabrzmiało czy jednak w zwykłą korbę.
pzdr
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#37
Napisano 22 wrzesień 2011 - 15:44
No właśnie bardzo mnie intryguje jak to wszystko by współpracowało i czy nie będzie problemów z przerzucaniem z przodu... Czytałem, że koniecznie przy korbach Rotora trzeba mieć chytko do łańcucha.
Oj sam nie wiem, celować w jajka (jakkolwiek by to nie zabrzmiało czy jednak w zwykłą korbę.
pzdr
Trochę późno, ale...
Tak jak wspomniano wyżej, problemu nie ma ze Sramem - ten drugi otwór w przerzutce załatwia wszystko.
W przypadku Shimanowskiej przerzutki może być problem o ile hak nie będzie pozwalał na dostatecznie niskie opuszczenie przerzutki. Ale to raczej nie będzie problemem w przypadku tarczy 50, przy mniejszych już tak - miałem taki przypadek w rowerze żony, musiałem wymieniać haki.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#38
Napisano 23 listopad 2011 - 08:00
Castor Troy dobrze gada ;-)
Tak, 36 teoretycznie załatwia sprawę z przełączaniem zamiast 4 na 3 koronki. Problem tylko w tym, że moja korba - a właściwie blat, nie dopuszcza innego zestawu kół zębatych, niż 50/34 only. Przynajmniej tak jest napisane na blacie Sram RED. Teoretycznie możnaby było spróbować założyć 36, ale przyzwyczaiłem się jeździć na 50/34. 34 używam praktycznie tylko wtedy, gdy prędkość spada poniżej 27 km/h (pod górkę głównie, przyspieszam do prędkości "roboczej" i tak na blacie...)
Meaculpa - właśnie Twoja culpa - kaseta 28?!? Jeździłeś na takiej? Ja na 27 i owszem (właśnie w połączeniu z 53/39, buuu), ale popatrz na stopniowanie:
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 28
od 12 do 17 OK, do 21 ujdzie, ale później plus 3 ząbki i plus cztery!!! Czy zdajesz sobie sprawę jaka jest różnica w kadencji przy 4 ząbkach na kasecie? 13! Fakt, można ostatnie dwie duże koronki traktować jako wyjście awaryjne, ale...
Mac - nie bleee, jeśli nie pasuje Tobie 50/34 to sobie kup 52/36 i nie narzekaj albo nie uszczęśliwiaj powszechnością. To nie komunizm. Na szczęście jest wybór i pomimo, że najbardziej dostępnymi są 53/39, 52/39, 50/34, to np. Sram Force występuje w konfiguracjach: 55/42, 54/42, 53/39, 52/38, 52/36, 50/36, 50/34 - do wyboru, do koloru. A że Shitmano ma biedne konfiguracje (standardowo: 52(3)/39 lub 50/34 albo trypel), to już nie moja wina. Trzeba wybierać wśród korb innych producentów.
Tylko dalej nie wiem, dlaczego 52 miałaby być lepsza od 50?! Rozumiem zastanowienie się nad przewagą 36 nad 34, ale większy o 2(3) zęby blat nie wnosi praktycznie niczego, poza teoretyczną możliwością uzyskania ciut większej prędkości na najtwardszych przełożeniach, lub tejże samej prędkości przy niższej kadencji:
kadencja 90 obr/min, 52/11: 54,2 km/h
kadencja 90 obr/min, 52/11: 52,1 km/h
kadencja 94 obr/min, 52/11: 54,4 km/h
Czyli do uzyskania tej samej prędkości (mniej więcej) wystarczy zwiększyć kadencję o 4 obroty na minutę.
No i powstaje pytanie - jak często używacie tak twardych przełożeń? Oczywiście poza jazdą z góry, gdzie i tak trzeba/można dokręcić (np. 52/11, 100 obr/min: 60,2 km/h; 50/11, 104 obr/min: 60,2 km/h - ciągle 4 obr/min) - jazda na płaskim dla amatora z prędkościami powyżej 50 km/h jest mało realna. Czyli i tak wykorzystuje się koronki kasety wyższe niż 11.
Jeśli ktoś jest w stanie utrzymać przez dłuższy czas prędkość ok. 45 km/h to będzie używał przełożenia 50/13 przy 92 obr/min lub 52/13 przy 88 obr/min, albo 52/14 przy 95 obr/min.
Różnice niewielkie, tak więc robienie bleee to przejaw chyba snobizmu i szpanu, a nie racjonalnego myślenia. No chyba, że faktycznie jeździsz z dużymi prędkościami na niskich kadencjach, wtedy każdy ząb na kole zębatym korby ma znaczenie.
A przy okazji zestawienie graficzne prędkości uzyskiwanych dla obrotów 80 - 100 (przepychania poniżej 80 nie uwzględniam) dla 52/39 (choć powinienem wrzucić moją korbę 53/39...) i kasecie 11/23 (tej używam, ma dobre zestopniowanie):
Obrazek
A tutaj jak wyżej, tylko korba kompakt 50/34:
Obrazek
Na wykresach widać nie tylko zakres prędkości roboczych na poszczególnych przełożeniach, ale również które przełożenia dublują się i gdzie warto przerzucić łańcuch z jednego na drugie koło zębate korby.
A przy okazji dla porównania korba z zestawem 50/36:
Obrazek
Jak widać, dobór przełożeń jest mniej optymalny niż 50/34 (zakresy prędkości pokrywają się w większym stopniu) i może dlatego przyjęto jako standard 50/34.
No i na koniec 52/36:
Obrazek
oraz 53/39
Obrazek
PROZOR, jak możesz wklej jeszcze raz w/w obrazki, bo się nie otwierają ;-)
#39
Napisano 16 wrzesień 2012 - 16:43
#40
Napisano 16 wrzesień 2012 - 16:50
Założenie mniejszej tarczy nie powinno stanowić problemu. Tak naprawdę przerzutka może działać nawet płynniej, bo różnica wielkości tarcz będzie mniejsza.
Teoretycznie może pojawić się problem związany z wzajemnym ułożeniem zębów na obu tarczach względem siebie, ale nie sądzę, aby miało to duży wpływ na zmianę biegów.
Pozdro!
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?