Skocz do zawartości


Zdjęcie

Kompakt vs standard


56 odpowiedzi w tym temacie

#21 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 sierpień 2011 - 09:00

Wg regulaminu P.Z.Kol. ograniczeniem jest przełożenie. Może być i korba 48, wtedy 48/13 daje przełożenie 7,84m - czyli bliżej granicy niż 50/14.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#22 BUBUs

BUBUs
  • Użytkownik
  • 335 postów
  • SkądPabianice

Napisano 05 sierpień 2011 - 09:02

juniorzy chyba mają korbę 48

Nie, juniorzy jeżdżą na przełożeniu 52/14.

Sam używam kompaktu, z kasetą 12/25 - może przy sprincie trzeba trochę więcej pokręcić, ale 53/39 byłoby dla mnie za twarde. Poza tym, ta korba daje mi jakieś szanse podjechać pod większe górki, na twardszej bym zbyt mocno przepychał.

#23 Gosc_OutsideR_*

Gosc_OutsideR_*
  • Gość

Napisano 05 sierpień 2011 - 09:12

A ja mam 53/39 i kasete 13/26. Lubie wysokie kadencje niestety obecnie wymiana korby nie wchodzi w gre - jest dosc nowa i z najwyzszej grupy, a mam problem z jazda w grupie jak predkosc spada do ponizej 30km/h np. 26-28km/h (jadac na blacie) na podjezdzie to potrzebowalbym zrzucic na koronke z tylu 21 czyli 3 bieg z tylu co juz powoduje lekkie ocieranie o wozek przerzutki (record ma ten wozek b.waski) z kolei zrzucanie na maly blat i za chwile po podjezdzie na duzy powoduje utrate plynnosci jazdy. Pozostaje mi chyba zmienic kasete na 13-29 (4 bieg to 21) ale z kolei po co mi az 29... albo na 14-23 ale wtedy jazda na malym blacie bedzie kulala bo kazdy bieg wzgledem obecnej kasety bedzie lzejszy i w samotnych treningach znow gorzej...

Kadencje trzymam podobnie jak mlody kolega wyzej pisal 90-100 srednia mi wychodzi 90-97rpm ale do 42km/h to faktycznie jak zwrocil uwage prozor strasznie mocno by trzeba krecic zeby dobic. Ja jade na malym blacie z max 7 biegiem z tylu (39x16) i tutaj max to do 35km/h z wiatrem czy leciutki zjazd bo na plaskim to tak z 32km/h wyzej to razcej blat choc czasami wspomoge sie 8biegiem (15stka) ale robi sie przekos wiec unikam tego.

Reasumujac polecalbym wszystkim stojacym przed zakupem raczej compakt i dobrze zestopniowana kasete, sam bym tak zrobil gdybym mial teraz kupowac cos nowego. Znam kilku amatorow, ktorzy na maratonach zajmuja b.wysokie miejsca i uzytkuja kompakty dlatego mysle, ze dla amatora to dobry wybor.

#24 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 sierpień 2011 - 10:37

Faktycznie, nie zauważyłem, że

juniorzy jeżdżą na przełożeniu 52/14.

- tu mamy 7,89m.

Popieram OutsideR'a - łatwiej zmienić źle dobraną kasetę, niż korbę. A nawet łatwiej jeździć na źle dobranej kasecie, niż źle dobranej korbie. Na dodatek standardową (50/34) korbę kompaktową można bez większych problemów wyposażyć w tarcze 52/39 (choć traci się na sztywności), ze standardowymi korbami zestawu 50/34 już się nie zrobi.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#25 Mac

Mac
  • Użytkownik
  • 418 postów
  • SkądPuławy

Napisano 05 sierpień 2011 - 12:38

prozor, napisal chyba już co można było napisać ,a wniosek taki że każdy może teraz to przemyśleć i wyrobić sobie opinię. Co do "bleee" :mrgreen: to już moje zdanie odnośnie estetyki takiego zestawu i potrzeby używania tarczy 34, po prostu jest za mała bym ją efektywnie wykorzystywał w warunkach i stylu jakim jeżdzę. Możliwość wyboru tylu kombinacji jaka oferuje SRAM uważam za wielki pozytyw. A nie przepadam za modą na jedyne słuszne rozwiązanie "kompaktowe" ;-) Widać to właśnie po tak mizernym wyborze kombinacji tarcz u najpopularniejszych producentów.

#26 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 08 sierpień 2011 - 13:27

Wystarczy raz w roku jechać na TdPA, gdzie trza wspinać się pod Gliczarów i nagle korba kompaktowa ma sens ;-) A rok temu miałem kasete 23, w tym roku 25 i było czuć różnicę, fakt, że forma była zdecydowanie lepsza, ale mając 25 nie musiałem przepychać mniejszych podjazdów, a tym samym nie narażałem się na skurcze. Ciekaw tylko jestem czy dałoby się przepchać Gliczarów nie mając za sobą 40 ciężkich kilometrów ;)

Z tego co się orientuję m.in. Xubix wdrapał się mając 39/27 czyli twardsze przełożenie niż 34/25 jakie ja miałem i oczywiście nie było szans podjechać, ale to tylko świadczy i potwierdza fakt, że harpagany mogą więcej, a takie lebiody jak ja muszą jeździć na kompakcie. Ale na za rok szykuję kasete 11-26, niestety moja tylna zmieniarka (7700) obsługuje największą koronkę 26, ale jeden ząbek ubędzie i będzie ciut lżej, a i 11 się przyda, bo 12/50 to troche mało, maksa jakiego udało mi się wykręcić to 76 km/h bez świadomości próby bicia rekordu, a tym samym dokręcania do 140obr.

#27 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1536 postów
  • SkądPoznań

Napisano 08 sierpień 2011 - 13:43

Wystarczy raz w roku jechać na TdPA, gdzie trza wspinać się pod Gliczarów i nagle korba kompaktowa ma sens ;-)

Deadi nie zgodzę się z Tobą - dla jednego Gliczarowa kompakt to głupota, to ma sens jak się dużo jeździ w górach, tym bardziej jak planuje się wyjechać np. w Alpy
Jeszcze niedawno chciałem kupić kompakt, bo ostatnio preferuję bardziej miękką jazdę, ale po Rajczy zacząłem się zastanawiać, bo na zjeździe z przeł. Ujsolskiej najzwyczajniej na świecie zabrakło mi przełożeń - 53-12 i przy ponad 80 km/h miałem młynek, a że mało ważę zacząłem odstawać od grupy :/
Wjechać na Gliczarów z przełożeniem 39-27 to nie jest żadna wielka sztuka, trenuj porządne, a nie kombinuj ze zmienianiem kaset i korb :)

#28 meaculpa

meaculpa
  • Użytkownik
  • 158 postów
  • SkądLublin

Napisano 08 sierpień 2011 - 17:02

popieram Virenque, sam kupiłem kompakt i teraz sobie pluję w brodę, na przyszły sezon planuję wymianę na 53-39

#29 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1415 postów
  • Skądłódź

Napisano 08 sierpień 2011 - 21:58

meaculpa, ale nie rozumiem w czym ci kompakt przeszkadza. Jak masz kasetę z koronką 11 to i tak masz twardsze przełożenie niż 53/12

u2250y2014v3.gif


#30 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 08 sierpień 2011 - 23:11

Rozważania ograniczone do kadencji 80-100 to za mało :-) A 34 pozwala na ataki na podjazdach z kadencją 120 i więcej, bez żadnych konsekwencji, no chyba że ktoś nas wtedy rozśmieszy ;-) Jeżdżę na 4 korbach (50-34,52-39,53-39,48-38-28cross) i liczy się to co w nogach. Kompakt wcale nie jest gorszy.

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#31 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1536 postów
  • SkądPoznań

Napisano 11 sierpień 2011 - 11:46

Mam pytanie, czy po zmianie klasycznej korby na kompakt są problemy z przednią przerzutką ? Gdzieś czytałem, że są problemy jak jest montowana na hak, a ja właśnie tak mam.
Zimą będę kupował nową korbę i cały czas się zastanawiam czy klasyk czy kompakt, kurde jak to ciężko zdecydować ;) A marzy mi się Rotor, blaty na kompakt można złapać w całkiem dobrej cenie.
pzdr

#32 tcp

tcp
  • Użytkownik
  • 501 postów
  • SkądZ nienacka

Napisano 11 sierpień 2011 - 12:15

W SRAM'ie wg. dokumentacji nie ma różnicy czy na hak czy na obejmę. W przerzutce jest inny otwór do zamocowania dla kompaktu i inny dla standardu tak żeby przerzutka była do 3mm nad tarczą. Na stronie SRAM'a jest zresztą dokumentacja do ściągnięcia. W Ultegrze 6603 zmieniałem czasem blat z 52 na 50 bez zmiany wysokości zamontowania przerzutki i też działało ale czy jest możliwość ustawienia tak żeby było "jak w książce kazali" to będę mógł sprawdzić wieczorem jak będę przy starym rowerku.

#33 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 11 sierpień 2011 - 13:08

Z tego co pamiętam z hakowej ramy, to tam można regulować góra-dół położenie przerzutki, więc nie sądze by był problem.

#34 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 11 sierpień 2011 - 14:07

Jajka mają zmienny promień i z tego są "wyższe" od klasycznego kompaktu.

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#35 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1536 postów
  • SkądPoznań

Napisano 11 sierpień 2011 - 14:12

No właśnie bardzo mnie intryguje jak to wszystko by współpracowało i czy nie będzie problemów z przerzucaniem z przodu... Czytałem, że koniecznie przy korbach Rotora trzeba mieć chytko do łańcucha.
Oj sam nie wiem, celować w jajka (jakkolwiek by to nie zabrzmiało ;) czy jednak w zwykłą korbę.
pzdr

#36 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1415 postów
  • Skądłódź

Napisano 11 sierpień 2011 - 15:04

Virenque, musisz się przejechać na kompakcie :)

u2250y2014v3.gif


#37 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 wrzesień 2011 - 15:44

No właśnie bardzo mnie intryguje jak to wszystko by współpracowało i czy nie będzie problemów z przerzucaniem z przodu... Czytałem, że koniecznie przy korbach Rotora trzeba mieć chytko do łańcucha.
Oj sam nie wiem, celować w jajka (jakkolwiek by to nie zabrzmiało ;) czy jednak w zwykłą korbę.
pzdr


Trochę późno, ale...

Tak jak wspomniano wyżej, problemu nie ma ze Sramem - ten drugi otwór w przerzutce załatwia wszystko.
W przypadku Shimanowskiej przerzutki może być problem o ile hak nie będzie pozwalał na dostatecznie niskie opuszczenie przerzutki. Ale to raczej nie będzie problemem w przypadku tarczy 50, przy mniejszych już tak - miałem taki przypadek w rowerze żony, musiałem wymieniać haki.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#38 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 593 postów
  • Skądz Polski

Napisano 23 listopad 2011 - 08:00

Castor Troy dobrze gada ;-)

Tak, 36 teoretycznie załatwia sprawę z przełączaniem zamiast 4 na 3 koronki. Problem tylko w tym, że moja korba - a właściwie blat, nie dopuszcza innego zestawu kół zębatych, niż 50/34 only. Przynajmniej tak jest napisane na blacie Sram RED. Teoretycznie możnaby było spróbować założyć 36, ale przyzwyczaiłem się jeździć na 50/34. 34 używam praktycznie tylko wtedy, gdy prędkość spada poniżej 27 km/h (pod górkę głównie, przyspieszam do prędkości "roboczej" i tak na blacie...)

Meaculpa - właśnie Twoja culpa - kaseta 28?!? Jeździłeś na takiej? Ja na 27 i owszem (właśnie w połączeniu z 53/39, buuu), ale popatrz na stopniowanie:
12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 24, 28
od 12 do 17 OK, do 21 ujdzie, ale później plus 3 ząbki i plus cztery!!! Czy zdajesz sobie sprawę jaka jest różnica w kadencji przy 4 ząbkach na kasecie? 13! Fakt, można ostatnie dwie duże koronki traktować jako wyjście awaryjne, ale...

Mac - nie bleee, jeśli nie pasuje Tobie 50/34 to sobie kup 52/36 i nie narzekaj albo nie uszczęśliwiaj powszechnością. To nie komunizm. Na szczęście jest wybór i pomimo, że najbardziej dostępnymi są 53/39, 52/39, 50/34, to np. Sram Force występuje w konfiguracjach: 55/42, 54/42, 53/39, 52/38, 52/36, 50/36, 50/34 - do wyboru, do koloru. A że Shitmano ma biedne konfiguracje (standardowo: 52(3)/39 lub 50/34 albo trypel), to już nie moja wina. Trzeba wybierać wśród korb innych producentów.

Tylko dalej nie wiem, dlaczego 52 miałaby być lepsza od 50?! Rozumiem zastanowienie się nad przewagą 36 nad 34, ale większy o 2(3) zęby blat nie wnosi praktycznie niczego, poza teoretyczną możliwością uzyskania ciut większej prędkości na najtwardszych przełożeniach, lub tejże samej prędkości przy niższej kadencji:
kadencja 90 obr/min, 52/11: 54,2 km/h
kadencja 90 obr/min, 52/11: 52,1 km/h
kadencja 94 obr/min, 52/11: 54,4 km/h

Czyli do uzyskania tej samej prędkości (mniej więcej) wystarczy zwiększyć kadencję o 4 obroty na minutę.
No i powstaje pytanie - jak często używacie tak twardych przełożeń? Oczywiście poza jazdą z góry, gdzie i tak trzeba/można dokręcić (np. 52/11, 100 obr/min: 60,2 km/h; 50/11, 104 obr/min: 60,2 km/h - ciągle 4 obr/min) - jazda na płaskim dla amatora z prędkościami powyżej 50 km/h jest mało realna. Czyli i tak wykorzystuje się koronki kasety wyższe niż 11.
Jeśli ktoś jest w stanie utrzymać przez dłuższy czas prędkość ok. 45 km/h to będzie używał przełożenia 50/13 przy 92 obr/min lub 52/13 przy 88 obr/min, albo 52/14 przy 95 obr/min.
Różnice niewielkie, tak więc robienie bleee to przejaw chyba snobizmu i szpanu, a nie racjonalnego myślenia. No chyba, że faktycznie jeździsz z dużymi prędkościami na niskich kadencjach, wtedy każdy ząb na kole zębatym korby ma znaczenie.

A przy okazji zestawienie graficzne prędkości uzyskiwanych dla obrotów 80 - 100 (przepychania poniżej 80 nie uwzględniam) dla 52/39 (choć powinienem wrzucić moją korbę 53/39...) i kasecie 11/23 (tej używam, ma dobre zestopniowanie):
Obrazek
A tutaj jak wyżej, tylko korba kompakt 50/34:
Obrazek

Na wykresach widać nie tylko zakres prędkości roboczych na poszczególnych przełożeniach, ale również które przełożenia dublują się i gdzie warto przerzucić łańcuch z jednego na drugie koło zębate korby.

A przy okazji dla porównania korba z zestawem 50/36:
Obrazek
Jak widać, dobór przełożeń jest mniej optymalny niż 50/34 (zakresy prędkości pokrywają się w większym stopniu) i może dlatego przyjęto jako standard 50/34.

No i na koniec 52/36:
Obrazek
oraz 53/39
Obrazek


PROZOR, jak możesz wklej jeszcze raz w/w obrazki, bo się nie otwierają ;-)

#39 Rokos

Rokos
  • Użytkownik
  • 17 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 16 wrzesień 2012 - 16:43

Sory za odgrzanie kotleta. Krótkie pytanie: czy w korbie z zębatkami 39-53 (Sram Force) możliwa jest wymiana koronki 53 na 48, w sensie czy w takim układzie (39-48) przednia przerzutka (Sram Rival) będzie działała poprawnie (oczywiście po uprzednim jej obniżeniu do blatu 48)? dzięki

#40 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8553 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 wrzesień 2012 - 16:50

Cześć,

Założenie mniejszej tarczy nie powinno stanowić problemu. Tak naprawdę przerzutka może działać nawet płynniej, bo różnica wielkości tarcz będzie mniejsza.

Teoretycznie może pojawić się problem związany z wzajemnym ułożeniem zębów na obu tarczach względem siebie, ale nie sądzę, aby miało to duży wpływ na zmianę biegów.


Pozdro!

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź