Przecież szersze obręcze (np. właśnie 18 mm) pod opony 25 mm to tylko lepiej.
Te Remerxy z wewnętrzną szerokością 14 mm to skansen...
Posted 12 May 2017 - 07:52
Nie wydaje mi się, aby zakładanie opon 23 mm do obręczy o wewnętrznej szerokości 18 mm było dobrym pomysłem, choć jeździć się oczywiście da...
Też tak uważam. Taka rozplaszczona opona zacznie stykać się z podłożem swoimi bocznymi ściankami, które są cieńsze niż środek bieżnika, a co zatem idzie szybciej ją możemy przetrzeć, przebić itd. Osobiście 23mm opony widzę na maks 16/17mm obręczy, a chyba najlepiej się układa na 15.
Posted 12 May 2017 - 08:00
Posted 12 May 2017 - 08:14
Rozrysuj to sobie. Skoro opona 23mm na obręczy 18mm ma szerokość 25,5mm to znaczy, iż powierzchnia jej styku z podłożem poszerzyła się także. A skoro tak, to w jaki cudowny sposób poszerzono bieżnik? Rozumiem sens zakładania opon do szerszych obręczy, ale też bez przesady.
Swego czasu zrobiłem eksperyment i założyłem oponę 25mm na obręcze 25mm, opona weszła, ułożyła się na oko całkiem ok, dało się spoko na tym jeździć. Problem w tym, że bieżnik jej był za wąski i opona zaczynała się już stykać z asfaltem boczną ścianką.
Posted 12 May 2017 - 08:30
Osobiście 23mm opony widzę na maks 16/17mm obręczy, a chyba najlepiej się układa na 15.
Zgadzam się w całej rozciągłości z tym co napisałeś, pomimo tego, że znam wszystkie opinie na ten temat z forum, w tym również osób, które osobiście uważam za autorytety i w tej kwestii mają inne zdanie. Optymalną dla opony 23 mm jest obręcz 15 mm, choć oczywiście obręcze 18 mm DT Swiss 460, dla wielu osób mogą być kuszące, gdyż jest to dobra i niedroga obręcz od renomowanego producenta, czyli idealna do budowania kół składanych. Jako, że jeżdżę naprawdę sporo i jestem póki co skazany na opony 23 mm, miałem możliwość wypróbować je w różnych wariantach i osobiście nie za bardzo bym je polecał nawet do obręczy 17 mm, a jeśli już, to tylko te, które nie trzymają sztywno rozmiaru i należą do tych szerszych. Jak nienaturalnie układa się opona 23 mm na szerszej obręczy i jak się wypłaszcza, najlepiej widać, gdy na przód założymy oponę 23 mm, a na tył 25 mm. Skoro nawet sami producenci opon oraz kół systemowych, nie zalecają opon 23 mm do obręczy 17 mm, to naprawdę bardzo trudno znaleźć racjonalne uzasadnienie, dlaczego to są odpowiednie do obręczy aż 18 mm. Choć Polak potrafi...
Posted 12 May 2017 - 09:26
Przecież DT Swiss nie widzi przeszkód w stosowaniu opon 23 mm do obręczy 18 mm:
https://www.dtswiss....ssure_Dimension
Posted 12 May 2017 - 11:43
Skoro nawet sami producenci opon oraz kół systemowych, nie zalecają opon 23 mm do obręczy 17 mm, to naprawdę bardzo trudno znaleźć racjonalne uzasadnienie, dlaczego to są odpowiednie do obręczy aż 18 mm. Choć Polak potrafi...
Czyli Scotta robią w Polsce? Zakładali swego czasu (bo nie wiem jak teraz) do Speedsterów opony 23mm na obręcz 17mm.
Posted 12 May 2017 - 12:04
Panowie, swoimi pogladami przypominacie mi burzliwe dysputy w jakich mialem przyjemnosc brac udzial, gdzie lata temu piszac, ze szersze opony i mniejsze cisnie daja mniejsze opory toczenia, ludzie wychowani na tabelkach sprzed kilku dekad i slepo odwolujacy sie do zalecen producentow (ktorzy to notabene pozmieniali teksty na swoich stronach), spotykalem sie z, nazwijmy to zajadliwym oporem
Zipp, Enve i inni od szerokich obreczy, chyba cos wiedza w temacie. Ich obrecze sa optymalne dla 23-25mm opon i takie sami zalecaja. To chyba cos tu nie tak, ze 23mm jest optymalne dla 15mm obreczy, skoro ich wew. szerokosci to 17mm i wiecej.
Gosc, zlozyciel Silca, wczesniej dlugoletni dyrektor, chyba od badan, w Zippie: https://silca.cc/blogs/journal
FLO, kolejni od szerokich obreczy, bardzo duzo publikuje badan, testow. Tam tez 23mm opony sa standardem.
A slyszeli Panowie o "105%"?
To jeszcze dla ciekawosci, doloze, 23mm (ta sama opona mierzona na roznych szerokosciach obreczy) jest szersza i wyzsza na szerszej obreczy, niz na wezszej przy tym samym cisnieniu (Silca wykresy).
A to juz wiemy, ze szerzej jest lepiej.
Ktorzy to producenci nie zalecaja 23mm opon do 17mm obreczy? Mavic, Schwalbe albo inni "pionierzy" od oporow toczenia i aerodynamik?
I zeby nie bylo, nie prowadze zadnej krucjaty, tylko i wylacznie informacyjnie. Kazdy i tak zrobi co chce.
Posted 12 May 2017 - 12:59
chris, ale nadal nie zrozumiałeś co chciałem przekazać. Ja rozumiem ideę szerokiej obręczy itd, ale mam pytanie - czy opony 23mm zostały dostosowane do takich kształtów jakie osiągną na tak szerokich obręczach? Skoro opona 23mm ma +/- szerokość tej najgrubszej warstwy gumy na środku powiedzmy 8mm i taką szerokością styka się z asfaltem przy obręczy 15mm, to jakim cudem po poszerzeniu jej balonu o 3mm nadal będzie stykała się tylko tymi samymi 8 milimetrami? Nie ma takiej możliwości, wzrasta jej powierzchnia styku z asfaltem na szerokość (dzięki temu odczuwamy plusy takiego zabiegu), a więc o te miejsca, gdzie gumy jest już mniej. Co to spowoduje? Opona szybciej się wytrze do oplotu i to nie na środku, a po bokach swego śladu. Tylko o to mi chodzi, czy opony 23mm zostały dostosowane do współpracy z tak szerokimi obręczami, bo jakość jazdy to jedno (tego nie neguję), a trwałość to drugie.
Posted 12 May 2017 - 13:40
Co tam 18 mm: taki HED nie widzi problemu w stosowaniu opon 23 mm przy obręczach o szerokości wewnętrznej 21 mm.
https://www.hedcycli...ardennes-black/