Jump to content


Photo

Jak obliczyć nachylenie wzniesienia ?


62 replies to this topic

#41 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 28 September 2008 - 08:53

merckx a jaka to różnica??


#42 merckx

merckx
  • Użytkownik
  • 6 posts
  • SkądSanok

Posted 28 September 2008 - 11:55

merckx a jaka to różnica??


kolejność wykonywania działań :roll:

#43 Gosc_magda_*

Gosc_magda_*
  • Gość

Posted 28 September 2008 - 14:03

Jak byśmy mieli nachylenie w stopniach to w procentach już obliczymy. Bo przykładowo: kąt nachylenia wynosi 5 stopni, to odczytujemy z tablic tg 5 stopni. Jest to 0,0875. wystarczy ta liczbe zamienic na procenty, czyli ok. 8% ;-)

#44 Gosc_vmax_*

Gosc_vmax_*
  • Gość

Posted 03 October 2008 - 20:55

Madga zagielas teraz , hmmm. wielkie pozdro

#45 nikodem

nikodem
  • Użytkownik
  • 206 posts
  • SkądPoznań

Posted 05 October 2008 - 20:37

hmm a można jeszcze tak ale to będzie wartość przybliżona i w stopniach :D
potrzebny nam jest do tego przyrządzenie mierzące dystans(długość) i wys nad poziomem morza i tablica wartości sinusów :D
b-dystans w metrach
a-przewyższenie w metrach
a/b=sin
sinus odczytujemy,odczytujemy jest! cudowny przybliżony wynik w stopniach
Oto przykład
podjazd 5km
przewyższenie 250m
250/5000=sin
0.05=sin
czyli o 3 stopnie
a tak się liczy procentowo :D
http://sport.onet.pl...12,0,forum.html
jeden z komentarzy
http://sport.onet.pl...12,0,forum.html

#46 piter

piter
  • Użytkownik
  • 6 posts
  • SkądKrk

Posted 06 October 2008 - 14:43

merckx a jaka to różnica??


kolejność wykonywania działań :roll:

Czyli, że mnożenie nie ma jakieś cudowne pierwszeństwo nad dzieleniem i stąd potrzebujemy tych nawiasów? ;)

W ogóle to strasznie fajny temat. :lol:

#47 Rowerex

Rowerex
  • Użytkownik
  • 230 posts

Posted 13 October 2008 - 21:24

Trygonometria nie jest w ogóle potrzebna: sin(x)=tg(x)=x dla małych kątów, czyli 1 stopień w procentach to 100*pi/180=1,75%

A tu tabelka porównująca trzy metody, sinusową, tangensową i zwykłe mnożenie kąta razy 1,75

Dołączona grafika

Jak widać wszystkie trzy metody aż do 30% nachylenia dają bardzo zbliżone wyniki, więc można je uznać za równoważne.

#48 comet1

comet1
  • Użytkownik
  • 215 posts
  • SkądPolska

Posted 14 October 2008 - 08:07

Rowerex - czyżby???
jeśli 90° - 100%
to 1° - 1.11111111111%
lub 1% - 0.9°

czyli nachylenie np. 30° to około 33%
a nachylenie 30% to 27°

O! Widzę, że wykasowano moją sygnaturę. To znaczy, że jej treść dotarła. Bardzo mnie to cieszy.


#49 Rowerex

Rowerex
  • Użytkownik
  • 230 posts

Posted 14 October 2008 - 10:04

Jeszcze raz:)

45° to 100% nachylenia - wg klasycznej miary tangensowej, czyli
[(przewyższenie)/(odległość w poziomie)]*100% Uwaga: odległość mierzona jest w poziomie, a nie pod górę!

1° to 1,75% - tu zarówno miara tangensowa jak i sinusowa, [(przewyższenie)/(odległość pod górę]*100%, dają pomijalne różnice w wynikach:

sin(1°)*100% = 1,745240...... %
tg(1°)*100% = 1,745506..... %

Do ok 20° nachylenia można założyc liniowość funkcji sinus i tangens, powyzej 20° zaczynają się znaczne nieliniowości i różnice między funkcjami i wyniki się rozjeżdżają

sin(20°)*100% = 34,20201....
tg(20°)*100% = 36,39702...

Różnice nadal nie są takie duże, a przecież podjazdu szoswego 34-36% raczej nie sposób znaleźć, nie mówiac o próbie podjechania tego szosówką...

Obrazek który wkleiłem to obliczenia w excelu - wniosek z nich taki, ze wystarczy mieć coś co mierzy nachylenie w stopniach i pomnożyć wskazane stopnie razy 1,75% aby otrzymac nachylenie procentowe - błąd będzie pomijalny na wszystkich podjeżdzalnych podjazdach na świecie.

#50 comet1

comet1
  • Użytkownik
  • 215 posts
  • SkądPolska

Posted 14 October 2008 - 10:29

a kto to założył, że 45° to 100% ?
ja byłem nauczony iż 90° to 100%

ale i tak przy założeniu 45° - 100%
1° daje 2.222222222222222222222% !

O! Widzę, że wykasowano moją sygnaturę. To znaczy, że jej treść dotarła. Bardzo mnie to cieszy.


#51 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 14 October 2008 - 10:36

A ja zaproponuje sposob mierzenia nachylenia za pomocą poziomnicy. Najwygodniej jest z 1metrową, opierasz o jezdnię podnosisz jedna strona aby ustawić ja w poziomie i mierzysz ile cm nad podłożem znajduje sie poziomnica, otrzymujesz gotowy wynik w procentach. Pozdrowienia z 1OSK w Grudziadzu!!

[ Dodano: 2008-10-14, 11:56 ]
To kolego zle zostales nauczony. Juz wyjaśniam. Biorąc pod uwage trójkąt prostokątny którego przyprostokatne sa równe 1m, to bedzie no obrazował przekrój trasy o nachyleniu 100%. Jedna przyprostokatna jest przesunięciem poziomym, druga pionowym. A przeciwprostokatna bedzie trasa pokonana przez np kolarza.


#52 Miguel

Miguel
  • Użytkownik
  • 840 posts
  • SkądGOP - Będzin

Posted 14 October 2008 - 10:58

Ale wtedy nie wyjdzie Ci średnie nachylenie całego podjazdu. Nie wiem po co Wam te tangensy itp. najprostszy sposób to podzielić różnicę wzniesień przez długość podjazdu w metrach i pomnożyć przez 100%. Proste!

#53 Rowerex

Rowerex
  • Użytkownik
  • 230 posts

Posted 14 October 2008 - 15:09

Tu jest wszystko:

http://pl.wikipedia....e_poziome_trasy

#54 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 14 October 2008 - 15:23

Po to im te tangensy zeby bylo wyliczone dokladniej!! Przy podjeździe 100% i przewyższeniu 1m musisz pokonać ok 1.4m drogi, a nie 1m. Oczywiscie im mniejsze nachylenie tym bedzie mniejsza roznica.


#55 Rowerex

Rowerex
  • Użytkownik
  • 230 posts

Posted 14 October 2008 - 15:25

najprostszy sposób to podzielić różnicę wzniesień przez długość podjazdu w metrach i pomnożyć przez 100%. Proste!


To jest właśnie sinus :) Niestety jest to też zbyt proste, ponieważ określa nachylenie średnie całości, nie uwzględniając krótkich ale ostrych nachyleń lokalnych, które mogą znacznie przewyższać średnią.

Taką metodę wykorzystują liczniki z altimetrem, mierzące różnicę wysokości na podstawie zmian ciśnienia i dzielące ją przez przebytą drogę, aby otrzymać nachylenie. Idealem to nie jest, bo nie działa gdy się stoi, dodatkowo trzeba przejechać przynajmniej kilkadziesiąt metrów, jak nie więcej, by otrzymać jako taki wynik.

#56 Rebe

Rebe
  • Użytkownik
  • 661 posts
  • SkądWłocławek

Posted 14 December 2008 - 15:32

Większość godnych uwagi podjazdów znajdziemy w " baza podjazdów szosowych" .
Bardzo ładnie zrobione ,z przyzwoitym opisem , kilku godnych uwago podjazdów brakuje ,ale nic nie jest doskonałe .
Co do wyliczeń i zabaw matematyką to chyba łatwiej znaleść każdemu z nas licznik z wysokościomierzem (GPS) niż przyrząd z pomiarem mocy ,pomijając cenę i dostępnośc tego typu urządzeń .

#57 merckx

merckx
  • Użytkownik
  • 6 posts
  • SkądSanok

Posted 26 March 2009 - 13:01

merckx a jaka to różnica??


kolejność wykonywania działań :roll:

Czyli, że mnożenie nie ma jakieś cudowne pierwszeństwo nad dzieleniem i stąd potrzebujemy tych nawiasów? ;)


Nie, chodzi o to że wynik z dzielenia należy pomnożyć przez 100, nie ma tu żadnej filozofii. :lol:

#58 Gosc_Tompoz_*

Gosc_Tompoz_*
  • Gość

Posted 28 March 2009 - 20:58

jest taka strona www.mapmyrun.com

na niej można wyznaczyć trase gdzie podane są odloegości jak i w procentach podjzady podbiegi. W max. przyblizeniu 500 metrowy odcinek mozę stanowić całośc ekranu. Bardzo polecam


Tompoz

#59 Gosc_Altimetr_*

Gosc_Altimetr_*
  • Gość

Posted 06 June 2013 - 13:03

Wiem, że odgrzewam temat ale... Stworzyłem niedawno stronę do sprawdzenia nachyleń i długości podjazdu www.altimetr.pl

Zapraszam do odwiedzenia. Według mnie i moich znajomych świetnie się sprawdza do nachyleń podjazdu. Jeśli ktoś szuka dobrego urządzenia do obliczania to musi odwiedzić moją stronę.

#60 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 16 June 2013 - 19:39

Fajne, brawo !!!

( Jest jakaś opcja kasowania albo cofnięcia wstawionych punktów czy trzeba odświeżyć stronę żeby sprawdzić następny podjazd----edit:już wiem jak to zrobić)


Jednak nie takie super jak mi się wydawało bo odległość niestety liczona w linii prostej-samolotowej .Ale i tak brawo.



Reply to this topic