Zapytanie o kasetę CS-6600: 11-23 czy 12-23
#1
Napisano 23 wrzesień 2011 - 10:46
Mój pierwszy post/zapytanie będzie dotyczyć kasety Shimano CS-6600, a konkretnie stopniowania. Jestem na etapie wymiany kasety do mojej szosówki. Łańcuch już zakupiony Ultegra CN-6600, przerzutka tylna RD-6600 G jest, przód FR-6600 G jest, pozostaje mi wymienić kasetę. Aktualnie mam założoną kasetę CS-6600 11-23.
Pytanie: Czy jest jakaś różnica w jeździe między 11-23 a 12-23? Czy to ważne?
Będę wdzięczny za odpowiedź.
Pozdrawiam
#2
Napisano 23 wrzesień 2011 - 10:55
Przełożenie 50-11 daje większą prędkość niż przełożenie 53-12 przy zachowaniu takiej samej kadencji.
Wszystko zależy też od tego gdzie chcesz jeździć ?
Jeśli chodzi Ci o samo stopniowanie i masz korbę standardową to 12-23 ma lepsze stopniowanie.
pzdr
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#4
Napisano 23 wrzesień 2011 - 11:51
#5
Napisano 23 wrzesień 2011 - 11:52
Aktualnie mam założoną kasetę CS-6600 11-23.
Pytanie: Czy jest jakaś różnica w jeździe między 11-23 a 12-23? Czy to ważne?
W kasecie 12-23 zamiast 11 dostajesz 18. To chyba bardziej użyteczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę ciaśniejsze zestopniowanie kasety. Jeśli masz założoną 11-23 to powinieneś wiedzieć ile razy, lub jak często (o ile w ogóle?) używasz 11. Przy blacie 53 i kadencji 90 obr/min uzyskujesz prędkości ok. 12: 50 km/h, 11: 54,5 km/h. Na płaskim terenie raczej czy 50 czy 55 km/h (o ile noga jest w stanie to zapodać...) to raczej mało realne jest. Na zjazdach 11 może się przydać.
Wybór należy do Ciebie ;-)
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#6
Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:00
Zapomniałem dodać, że napęd mam 2X10. Tak wiec zastanawiam się czy występują 13-23 w 10 rzędówkach.
11 z tego co pamiętam NIE UŻYŁEM ANI RAZU.
Zdarza mi się też jeździć ulicami Warszawy, chociaż staram się nie robić tego za często. Widzę że na Allegro są dostępne 11-23 i 12-23. Wybór chyba padnie na 12-23. Chyba.... że coś mi jeszcze podpowiecie
#7
Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:06
Niby występuje w specyfikacji np. cs-6500
13 --14 --15 -- 16 --17 -- 18 -- 19 -- 21 -- 23 T
w nowszych ultegrach już specyfikacja tego nie obejmuje. Inne grupy tez tego nie mają.
ale kupić coś takiego już trudniej. Bierz 12-23.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#9
Napisano 23 wrzesień 2011 - 12:29
pzdr
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#10
Napisano 23 wrzesień 2011 - 13:14
Deadi, daj spokój ludziom z tą kasetą 14-25. Może to i fajne jest do rekreacyjnej jazdy po płaskim, ale pierwsza lepsza ustawka i go nie ma. Przecież to przy kadencji 110 daje ledwo 53km/h.
a czy ustawki zapi******ją z prędkością 53 km/h? Jeśli jest się na ustawce, nawet tej mocniejszej to prędkość przelotowa wynosi maks 45 km/h, a raczej jeździ się do 40 km/h, a ta kaseta spokojnie pozwala tak jeździć. Poza tym dochodzi kwestia nogi - żeby kręcić sobie ot tak 53km/h przez jakiś dłuższy czas potrzeba dość rozwiniętej wytrzymałości siłowej, a bez tego żadna kaseta nie pomoże. Więc zapytajmy może lepiej dokładniej czego potrzebuje zomek. Ale tak jak pisze Virenque - opcja 12-23 jest najbardziej uniwersalną i wszechstronną.
#11 Gosc_KeNaJ_*
Napisano 23 wrzesień 2011 - 13:19
#13
Napisano 23 wrzesień 2011 - 14:58
#14
Napisano 23 wrzesień 2011 - 15:37
A kasety 11-23 generalnie stworzone są dla korb kompaktowych, bo przy takiej korbie mniej więcej wychodzi jak byś miał 13-25 (nie liczyłem, tak przykładowo/obrazowo mówię).
#15
Napisano 23 wrzesień 2011 - 16:37
KeNaJ, myślisz, że juniorzy to nie jeżdzą powyżej 50 km/h albo że tyle się nie da na 14 wyciągnąć ? Na własnym przykładzie powiem, że 55 km/h na 46x13 pocisknę. Jeżdzę na 46 bo chciałem koniecznie pozbyć się biopace'a a to była jedyna tarcza jaką posiadam.
#17
Napisano 23 wrzesień 2011 - 18:35
A kasety 11-23 generalnie stworzone są dla korb kompaktowych, bo przy takiej korbie mniej więcej wychodzi jak byś miał 13-25 (nie liczyłem, tak przykładowo/obrazowo mówię).
Nie: korba klasyczna a kompaktowa to różnica około (nie da się bezpośrednio przełożyć w ten sposób, ale porownanie jest) 1 ząbka koronki kasety na blacie i ok. 3 - 2 ząbków małej zębatki korby (w zależności od przełożenia, przy miękkim przełożeniu to 3). Czyli korba 53/12 = 4,42; 50/11 = 4,55 (czyli jak widać, kompakt w tym przypadku jest szybszy, a zwłaszcza jeśli weźmiemy częściej spotykane 52/12 = 4,33), a dla małej zębatki weźmiemy 39/26=1,5 i 34/23=1,48 - jak widać wraca stare rozważanie, czy lepszy kompakt czy klasyk z dużą rozpiętością kasety. Jeśli przyjmiemy, że na blacie 50 jedziemy praktycznie od 26 km/h w górę (bez problemu można ruszać również z blatu, prawda?) i używamy z blatem kasety bez dwóch największych (przy 10, chodzi o przekos, ale również o dublowanie przełożeń na przedostatniej zębatce), a mała zębatka korby służy tylko do jazdy do prędkości 27 km/h (bez używania dwóch najmniejszych) raczej pod górkę, gdzie nie da się pociągnąć szybciej, czyli przy kompakcie można mieć elastyczny napęd bez kasety z nie najlepszym stopniowaniem - a taką jest np. 12/26 czy 12/27 - więcej, przy kompakcie i kasecie 12/25 uzyskujemy przełożenie 34/25 = 1,36, żeby uzyskać takie przełożenie przy klasycznej korbie, musielibyśmy mieć kasetę 39/28 = 1,39. A taka kaseta oznacza mało ergonomiczne stopniowanie, zwłaszcza na miękkich przełożeniach. Oczywiście tego typu przełożenia są pomocne w specyficznych warunkach (kilku - kilkunastoprocentowe podjazdy), ale przydają się.
Czyli reasumując - kaseta 11-23 przy kompakcie to odpowiednik kasety 12-26 przy korbie klasycznej.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#18
Napisano 23 wrzesień 2011 - 20:13
50/14 - 90rpm i 42km/h - odczucia? tragiczne
Dzisiejszy 60km trening w 90% przejechałem na 50/19 z kadencją powyżej 90, średnia około 31km/h. Na zjazdach z hopek wrzucałem 17, dokręcałem do 110 rpm i jechałem ponad 40km/h. Zakłądając ciut bardziej stromy zjazd wrzucam 15, dokręcam do 110rpm i jadę ponad 50km/h. Z racji vbraku odpowiedniej wytrzymałości siłowej nie ma szans na wrzutkę 14 i dokręcenie do ponad 60km/h (oczywiście mowa o neutralnych warunkach) Dlatego dla mnie jako amatora kaseta juniorska w zupełności by styknęła na moje miękkie treningi. Zaznaczam, że mam kompaktową korbę, która jest zaprzeczeniem płaskiego terenu ;-)
PS. jeśli ktoś śledzi moje postępy to pewnie sam się kapnął jakie zrobiłem w kontekście kadencji. Jeszcze kilka miesięcy temu miałem problem by osiągnąc średnią kadencję powyżej 90, obecnie wykręcam około 95rpm, czyli 10rpm wiecej niż w początkowej fazie sezonu. I co ważne, jazda z kadencją poniżej 90rpm jest po prostu nieprzyjemna i nogi wręcz domagają się ponad 90 obrotów
#19 Gosc_KeNaJ_*
Napisano 23 wrzesień 2011 - 20:24
i tu masz główny problem wyboru kasety. Dodatkowo jak pisałem, do samotnej jazdy kaseta juniorska byłaby ok, ale nie do jazdy w grupie. I jeszcze, kadencji 110 naprawdę niektórzy w swoim życiu nie wykręcą.Z racji vbraku odpowiedniej wytrzymałości siłowej
#20
Napisano 23 wrzesień 2011 - 20:59
Pytanie: Czy jest jakaś różnica w jeździe między 11-23 a 12-23? Czy to ważne?
Piszesz, że posiadasz korbę 53/39. Odpowiedź jest prosta: kaseta 12-23 Ci spokojnie wystarczy. Chociaż jak ja bym miał taki wybór to wolałbym jednak 11-23.
Teraz wszystko zależy od tego co jeździsz i jak jeździsz. Ja jestem w innej sytuacji bo mam z przodu 52/39. Ścigam się, kocham finisze i nie wyobrażam sobie nie mieć z tyłu "jedenastki". Szybki i długi finisz, do tego trochę z górki...11 musi być. Tylko teraz tak: jeżdżę twardo, czy to jest wyścig czy trening, nieważne. Na końcówkach muszę mieć twardo bo inaczej tracę prędkość i tyle. Sam musisz "wyczuć" czy jedenastka Ci się przyda i tyle. A to, że oprócz tego, że zamiast jedenastki masz dwanaście zębów na końcu, kaseta różni się jeszcze tym, że jest "mała zmiana" w środku (chodzi o stopniowanie) to według mnie już jest nieistotne.