Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szerokość obręczy a rozmiar gumy


43 odpowiedzi w tym temacie

#1 roni303

roni303
  • Użytkownik
  • 65 postów
  • Skądoni maja te koła

Napisano 22 luty 2012 - 17:56

Witam
Jak to jest z szerokością obręczy a szerokością ogumienia:
czy można założyć przykładowo na obręcz o szerokości 19mm gumę o szerokości 23mm?
jeśli tak to jak się zachowuje szersza guma na węższej obręczy?
Dzięki pozdrawiam

#2 pawelek_G

pawelek_G
  • Użytkownik
  • 177 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 22 luty 2012 - 19:39

Trochę ryzykowne posunięcie z tym 19mm obręcz a guma 23mm. Generalnie zauważyłem, że, stosuje się do takich gum obręcze 13-15mm. Tak na logikę, musi być pewien zapas, aby guma się nie chowała w obręczy, bo wtedy na większej dziurze w jezdni obręcz biła by po asfalcie(a raczej jego braku :D), stąd też większy zapas z "boczków" daje pewną amortyzację.

#3 Kuba

Kuba
  • Użytkownik
  • 70 postów
  • SkądPoznań

Napisano 22 luty 2012 - 19:47

A co w przypadku obręczy 20 mm a opony np. 38?

#4 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 22 luty 2012 - 20:28

Chłopy, po pierwsze primo, warto sprecyzować, kto jaką szerokość ma na myśli.

Mam wrażanie, że jeden pyta o obręcz o szerokości zewnętrznej 19mm, a drugi mu mówi o szerokości wewnętrznej, ale pewności nie ma.

Na obręcze szosowe - o szer. ZEWNĘTRZNEJ, zwyczajowo ok. 19-20mm (czyli o szr. wewnętrznej 14-15mm) można zakładać opony o szer. 20-28mm.

W przełajówkach także szersze.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#5 roni303

roni303
  • Użytkownik
  • 65 postów
  • Skądoni maja te koła

Napisano 22 luty 2012 - 20:57

Tak chodziło mi oczywiście o obręcze szosowe/torowe które zazwyczaj są w rozmiarach zewnętrznych 19mm-20mm. Dzięki Robo to właśnie chciałem wiedzieć :).

#6 pawelek_G

pawelek_G
  • Użytkownik
  • 177 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 22 luty 2012 - 21:06

Ja mówię o szerokości wewnętrznej, i chyba o takiej samej mówi roni303.

#7 pawelek_G

pawelek_G
  • Użytkownik
  • 177 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 22 luty 2012 - 21:09

Ja jestem przyzwyczajony do rozmiarówki wewnętrznej, zresztą rozmiary podawane są na obręczach 622x13, 622x14 itp, więc myślałem, że to standard.

#8 Kuba

Kuba
  • Użytkownik
  • 70 postów
  • SkądPoznań

Napisano 22 luty 2012 - 21:12

W przełajówkach także szersze.


Tzn. jak bardzo szersze? Też miałem na myśli szerokość zewnętrzną (20 mm). Do ramy spokojnie wejdzie szersza więc nie będzie problemu. Chodzi o obręcz.

#9 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 22 luty 2012 - 21:29

Więc się wyjaśniło - roni303, ma obręcz szosową, a wiec może zakładać opony o szer. jak wyżej pisałem.

Czasem, w niektórych ramach (albo widelcach) ciężko jest upchnąć oponę 28mm, ale to rzadkie przypadki.

Tzn. jak bardzo szersze?


Przełajowe opony o szer. 32-35 raczej do ram szosowych mogą nie wchodzić, dlatego są ramy przełajowe : większa odległość opony od rury podsiodłowej, więcej miejsca pomiędzy rurkami tylnego trójkąta i więcej miejsca w widelcu. Ale nie będę się wymądrzał, bo mogę się mylić.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#10 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 22 luty 2012 - 22:21

Ja pitole ... Ile jeszcze razy pytanie o dopuszczalną szerokość opony na obręczy padnie na tym forum? Szukać, ludzie, szukać!
Proszzzzzz --> http://sheldonbrown....zing.html#width

#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 27 listopad 2012 - 01:22

Dzisiaj założyłem na szosową obręcz Rigida Chrina (szerokość zewn. 20 mm) oponę 29x2,1 cala Schwalbe Racing Ralph Evo (lekka zwijana). Ale było bardzo ciężko, zajęło mi to z godzinę, musiałem użyć łyżek i płynu do naczyń, a także zmienić opaskę na obręcz na cieńszą (Maxxis Flyweight), bo opona ma grubą stopkę, która ledwo mieści się pod rantem. Nie wiem, czy wynika to z faktu, że jest to wersja Tubeless Ready, czy z małej głębokości obręczy (średnica osadzenia jest przecież taka sama - 622 mm). Jednak udało się. Po napompowaniu na 2 atm. balon ma szerokość 48 mm, a z klockami 50 mm. Ale zmieściła się w sztywnym widelcu crossowej ramy Brennabor, choć luzu już prawie nie ma (na wysokości bocznych klocków). I tak z mojej crossówki-nieprzełajówki zrobił się Half-29er (z tyłu mam Fast Freda 28x1,5 cala, może 1,75 by się zmieściło). Na asfalcie trochę ciężej (choć masa tego potwora to tylko 525 g), ale za to jak się płynie w terenie, zwłaszcza na zjazdach. Opona ma już niskie środkowe klocki (kupiłem używaną na Allegro), ale przyczepność i komfort znacznie przewyższa Fast Freda 1,5 cala, tam, gdzie musiałem być mocno skupiony, teraz po prostu jadę, nie przejmując się większością nierówności. Przód podniósł się o ponad centymetr, co złagodziło kąty ramy i uspokoiło prowadzenie, chociaż kierownicę bym obniżył (ale już się nie da, bo mostek na klin i wpuszczony już na maksa).
Powiecie, że takich rzeczy się nie robi, ale co mi tam, trzeba łamać konwenanse.

#12 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 listopad 2012 - 09:44

jasne że sie da , tylko po co , jak można góralem sobie pojeździć bez strachu że nam opone ściagnie ma zakręcie.

załóż tarczówki, załóż kola 650B i gitara będzie

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 27 listopad 2012 - 18:31

Ale jednak coś w tym dużym kole jest. Już koło 28 cali z przełajową oponą nadrabia małą objętość opony większą średnicą koła w porównaniu do górala (26") i toczy się w terenie dosyć gładko, ale po założeniu naprawdę tłustej opony pojawia się ten specyficzny komfort. Po krótkiej chwili łapiesz się na tym, że przestajesz hamować przed wieloma przeszkodami, po prostu gładko się przez nie przetaczasz.
Tylko ten asfalt ... Widok takiego "balerona" przed sobą odbiera trochę chęć szybkiej jazdy po szosie.
A co do kół 650b, to chyba też bardziej marketingowa zagrywka. Rynek 29er-ów powoli się nasyca, więc teraz pora na 650b.

P.S. SPIKE, tak ciężko ta opona weszła, że raczej się nie obawiam, że mi ją ściągnie na zakręcie. Obawiam się raczej, czy sam kiedykolwiek ją zdejmę :-) .

#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 08 marzec 2013 - 22:20

Tak to wygląda - "baleron" 29x2,1 na wąziutkiej szosowej obręczy (przepraszam za błoto, ale rower terenowy myję tylko od święta):
Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

#15 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 marzec 2013 - 09:40

no i jaki to ma sens ??

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#16 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 09 marzec 2013 - 16:04

Choćby taki, żeby to sprawdzić, a jeżeli będziesz jeździł spokojnie, poradzisz sobie bez drugiego kompletu kół.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#17 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 09 marzec 2013 - 16:48

Właśnie taki (dzięki, mikroos).
Po prostu lubię eksperymentować.
Chodziło mi o udowodnienie, że na obręcz szosową można założyć nawet oponę 29 cali (choć akurat w przypadku tego Racing Ralpha nie bez oporu - o czym pisałem wcześniej) i całkiem normalnie na niej jeździć. Aby lepiej przetestować zachowanie tej opony potrzebowałbym trochę szerszej opony z tyłu, niż Fast Fred 1,5 cala - szkoda, że tylne widełki u dołu dają już niewiele zapasu.

W tabelce na stronie Sheldona Browna na dole jest takie zdanie:

Note: This chart may err a bit on the side of caution. Many cyclists exceed the recommended widths with no problem.

Na podstawie moich obserwacji, jest to ostrożność typowo amerykańska - zwykłe dmuchanie na zimne.

#18 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 marzec 2013 - 22:02

jasne , do każdej ......... mozna dopisać teorie i ją lansować , tyle że opona zachowuje sie kompletnie inaczej niż powinna i nie polecam nasladować :-P

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#19 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 10 marzec 2013 - 01:05

Aby opona 2-2,3 cala układała się na obręczy wyraźnie inaczej obręcz musiałaby mieć tak ze 30-40 mm szerokości. Tymczasem wiele obręczy mtb (zwłaszcza tych lżejszych) ma zewnętrzną szerokość ledwie 22 mm, np. Mavic XM317, Alexrims ACE18, XT16. Naprawdę, gigantyczna różnica.

#20 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 maj 2013 - 21:29

Muszę jednak przyznać, że po założeniu Racing Ralpha 2,1 na obręcz Sunrims CR18 (szerokość zewnetrzna 22,5 mm) koło już nie mieści mi się w widelcu crossa, opona ociera klockami minimalnie, ale jednak.
Pomimo, że pomiar suwmiarką praktycznie nie wykazał różnic w porównaniu do obręczy Rigida Chrina, opona przyjmuje jednak minimalnie inny kształt na szerszej obręczy.



Dodaj odpowiedź