Novatec produkuje piasty tylne z bębenkami alu i stalowymi.
I tak:
Bębenki stalowe są stosowane :
- w piastach z dwoma łożyskami maszynowymi - jedno łożysko przy lewym konusie , drugie przy prawym - na końcu bębenka - nie występują zamienniki bębenków.
- w piastach z łożyskami kulkowymi
W tych piastach nie mamy możliwosci żadnej podmiany bębenka niż ten model , który jest seryjnie montowany.
Bębenki aluminiowe są stosowane :
- w piastach lepszej klasy, lżejszych .
Piasty te posiadają 4 łożyska maszynowe , dwa w korpusie piasty i dwa w bębenku.
Daje nam to mniejsze opory toczenia w stosunku do piast z dwoma łożyskami i z kulkowymi , ławiejszą konserwacje i wymiane łożysk.
Ale niestety , bębenki aluminiowe ograniczają nam możliwości stosowania kaset bez pająka alu ( na którym montowane są koronki kasety ), wymagane jest przynajmniej 5 koronek na pająku , aby nie uszkodzić korpusu bębenka - czyli tzw wrzynanie sie koronek w korpus.
Jednakże okazuje sie że możemy cieszyć sie piastą na 4 łożyskach maszynowych z bębenkiem stalowym !
Mianowicie, mamy możliwość dokupienia osobno bębenka stalowego i wymiany istniejącego alu - wtedy możemy zakładać jakie chcemy kasety ,Sora , Durace, itd
Pisze w tym momencie wyłącznie o bębenkach systemu Shimano/Sram.
Tutaj mamy katalog piast firmy Novatec.
http://www.novatec.c...ec_d_c_data.php
otwieramy PDF-a - Novatec Catalog 2012 - Hubs
Strona 3 katalogu - typy bębenków , kształty.
Prosze czytać opisy piast, pod nimi są literki oznaczajace typ bębenka .
Przy piastach szosowych najczęściej pojawia sie literka " A ", " B1 " , " C " .
Do czego nam to potrzebne ?? przestawiamy sie na stronie 27 katalogu i tutaj mamy pokazane typy bębenków, te górne w ramce !!
Po lewej mamy bębenki alu , a po prawej stalowe - czyli literowe wzajemne odpowiedniki .
Stalowych bębenków mamy 2 modele - SLS ze stali bardzo lekkiej, ulżone i LS ze stali lekkiej, normalne.
Każdy z tych dwóch modeli mając literke " A" dopowiada bębenkowi alu z tą samą literką..
Mamy piasty o oznaczeniu :
F282CB, F382CB, F282SB, F382SB, FS12CB, FS22CB, FS12SB, FS22SB, F162SB, F262SB, F372SB, F472SB, F172SB, F282SB, D352SB, D452SB, DS12SB, D812SB-AQ, D042SB, F062SB
- model bębenka "A " ,możemy wymienić na typ bębenka stalowego który ma w oznaczeniu literke " A "
Bębenek alu - CB-A-SMN-AL (shimano 8/9 ) na stalowy LS CB-A-SMN-LS ( shimano 8/9 ) lub stalowy lekki SLS CB-A-SMN-SLS ( shimano 8/9 )
Można też wymienić na bębenek do Campy , ale są one tylko w wersji alu - CB-A-CPNL-AL ( CAMPA 10 S ) .
Analogicznie, jak mamy piaste z typem bębenka B1 to na B1 , ale !!!! nie ma B1 w wersji stalowej , są tylko alu - i co wtedy ?? ano kupujemy bębenek stalowy z serii " B " i zamieniamy uszczelke gumową z B1 do B ( to uszczelka kurzowa od zewnątrz bębenka osłaniająca łożysko ) i działa .
Przy bębenku typu " B " nie ma problemu żadnego bo ma swój odpowiednik :
alu - CB-B-SMN-AL ( SHIMANO 8/9 ) , stalowy SLS CB-B-SMN-SLS ( shimano 8/9 ) albo LS CB-B-SMN-LS (shimano 8/9 )
Bębenki typu " C " wystepują wyłącznie jako alu do Shimano CB-C-SMN-AL i Campa alu 10s CB-CPNL-AL - dotyczy piast F292CB, F392CB, F292SB, F392SB
Wymiana bębenków:
Bierzemy piaste , w której chcemy wymienić bębenk, klucz imbusowy 5 i klucz płaski cienki 17 .
Imbusa wkladamy w ośke z lewej strony , a kluczem płaskim chwytamy za konus i odkrecamy go.
Po odkręceniu pociągamy z wyczuciem za bębenek, który schodzi z ośki , w jego miejsce wkładamy ten , który chcemy założyć, wkręcajac go do tyłu aby zapadki mogły sie wsunaćw bieżnie
Następnie zakręcamy prawy konus kluczem płaskim 17 , kontrując mocno ale z wyczuciem z imbusem 5 po lewej stronie
I to cała operacja.
niestety , koszt piasty wzrasta o dodatkowy koszt bębenka , ale ... warto .
Foty poniżej :







Piasta F 172 SB z bębenkiem alu i stalowym SLS


Piasta F 372 SB z założonym bębenkiem stalowym SLS ( obok bębenek alu )

Bębenek aluminiowy
http://img17.imagesh...braz287a.th.jpg
Bębenek stalowy ( np. SLS )
http://img850.images...braz290u.th.jpg
Różnica w wadze po zmianie bębenka alu na stalowy to ok 70 g więcej .
Jeśli są jakieś pytania otwieram temat do dyskusji poniżej w dziale .
Tekst oraz zdjęcia chronione prawami autorskimi