Skocz do zawartości


Zdjęcie

Problemy z napędem


29 odpowiedzi w tym temacie

#1 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 15 marzec 2012 - 22:54

Witam, od 2 tygodni męczę się z ustawieniem przedniej przerzutki. Kumulacja frustracji skierowałą mnie, żeby to tu napisać. Mam problem z długością łańcucha i przednią przerzutką, ale od początku.

Mój sprzęt to:
Osprzęt to Sram Rival.
Korba Rival 53-39z
Przednią przerzutkę mam na hak, więc dokupiłem obejmę BBB.
Kasteta to Dura Ace 11-23
Łańcuch to nówka - Sram PC-1051 czyli z grupy Rival.
Suport, to jakiś stary używany sprzęt, dostałem go gratis do korby, ale pochodzi on z innego roweru niż korba i osprzęt. Nie dostałem do niego gumowych podkładek dystansowych, więc ustawiłem go tak jakby były, czyli 4mm przerwy od strony napędu, po drugiej 2.

Może zacznę od długości łańcucha.
Na małym blacie czyli 39z i na niskich zębatkach kasety, łańcuch wygląda tak:
http://oi44.tinypic.com/16je9ub.jpg
Mogę jeździć tylko na przełożeniu 39-23 i 39-21, dalej łańcuch trze o wózek przerzutki, jak tutaj( zdjęcie na 39-23 czyli jeszcze dobre przełożenie ): http://oi42.tinypic.com/15p08k4.jpg

Łańcuch Rival 2x10, grupa Rival, kaseta DA 10s 11-23 i taki zwis ? Gdzie popełniłem błąd ? Źle założyłem łańcuch czy co, bo już głupi jestem.

Druga sprawa to przednia przerzutka. Za cholerę nie moge jej wyregulować, jak ustawie tak, że nie obciera na 23z, to obciera już na 3-4 od dołu czyli 13z-14z. Jak jadę zauważyłem, że jest kilka ogniw łańcucha, które odskakują w bok podczas kręcenia i to one ocierają o przerzutkę. Co może być tego przyczyną ?

Dodam też, że przy trzecim-czwartym obrotem korby do tyłu, na największym, ale i bliskim nawiększemu przekosie łańcucha, łańcuch zlatuje z blatów korby. Ale przy takim przekosie jak w 2x10s to chyba normalne.

Mam kilka pomysłów, dlaczego kilka ogniw łańcucha odskakuje oraz/i dlaczego łańcuch ociera o przerzutkę.
1. Przez złe ustawienie suportu ( nie ma podkładek ), dodatkowo na suporcie pisało "Mountain" czyli jest z MTB.
2. Suport jest zużyty
3. Hak tylnej przerzutki jest krzywy ( wiem, że problem dotyczy przedniej, ale moze ma jakis zwiazek )
4. Obejma przedniej przerzutki. Przerzutka była na hak, a ja zamontowałem ją na obejmnie BBB.
5. Złe ustawienie łańcucha ( powiązane z tym, że łańcuch wisi na przełożeniach 39-19 i niżej )
6. Krzywe zęby kasety ? ( to mało prawdopodobne bo krzywe musiały by być wszystkie zęby )
7. Krzywe zęby blatu korby
8. Wodzik przedniej przerzutki jest ściśnięty i dlatego jest węższy. Przerzutka rival nie ma zamknietego "obwodu", jest przerwa w jednym miejscu, czyli wodzik nie jest jednolity.
9. Łańcuch był pokryty słabej jakości smarem, a w zasadzie pokrywałem go olejem, na którym niby pisze, że nadaje się do sprzętu sportowego,ale watpie czy do łańcucha. Jednak smar moim zdaniem nie powoduje tego, że nie moge ustawić przedniej przerzutki, i kilka ogniw łańcucha odbija w bok. W tylnej przrzutce by to miało kluczowe znaczenie, ale tylna śmiga po całej kasecie i zero problemu.

Dodaję zdjęcia przerzutek, ustawienia łańcucha itp.

Na 98% nie jest to kwestia ustawienia przerzutki, bo kombinowałem na wszystkie sposoby, na te niemożliwe też. Pozostaje więc twierdzić, że coś jest krzywe, tylko co ?

http://oi42.tinypic.com/furzv4.jpg
http://oi39.tinypic.com/sdp5oz.jpg
http://oi39.tinypic.com/35hreo0.jpg
http://oi39.tinypic.com/oqcev5.jpg
http://oi44.tinypic.com/2vumvzl.jpg

#2 bk

bk
  • Użytkownik
  • 137 postów
  • SkądZawiercie/Kraków

Napisano 15 marzec 2012 - 23:12

zacznij od skrócenia łańcucha

#3 Paul605

Paul605
  • Użytkownik
  • 51 postów
  • SkądŚwiebodzice

Napisano 15 marzec 2012 - 23:14

Na początek łańcuch...
Patrząć na to zdjeciehttp://oi44.tinypic.com/16je9ub.jpg łańcuch jest za długi .
Wrzuć jeszcze zdjęcie duży blat z przodu i duża zębatka z tyłu.
Ewentualnie z mała zębatką i duży blat.

#4 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 15 marzec 2012 - 23:55

Robiąc zdjęcia od strony kasety zauważyłem, jak nierówne jest rozłożenie blatu, tzn. nie jest on po środku tylko gdzies an wysokosci 4 zebatki w kasecie. Zresztą zobaczcie sami.

http://oi43.tinypic.com/10qxyrk.jpg
http://oi40.tinypic.com/a26joz.jpg
http://oi41.tinypic.com/24q1jx2.jpg
http://oi41.tinypic.com/2zhjtaq.jpg

Jutro, a włąściwie rano odkręcę korbę i dokręcę troche miske suportu, żeby ustawić korbę bardziej po środku wzgledem kasety, być może to jest problem.

#5 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 16 marzec 2012 - 19:21

Ustawiłem korbe po środku, nie pomogło. Dalej łańcuch odskakuje w bok i trze o wodzik przedniej przerzutki. Jakieś pomysły ?

Co do skracania łańcucha, to podrzucicie jakiś link z allegro, bo nawet nie wiem jak to powinno wygladac ?

Oraz gdybym chciał wymienić suport, to pasowałby SH 105 ? Po mojemu to wystarczy, że suport jest do korb zintegrowanych i pasuje do każdej korby, ale czym się różni suport Shimano 105 i Truvativ oprócz ceny ?

#6 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 16 marzec 2012 - 21:00

Boże! Widzisz i nie grzmisz!
Kolego KubaG. Przecież w przyklejonych tematach działu, w którym piszesz, masz instrukcję jak powinno podejść sie do tematu długości łańcucha. Masz i czytaj! --> http://www.forumszos...topic.php?t=144

#7 nobilitas

nobilitas
  • Użytkownik
  • 113 postów
  • SkądŁobez

Napisano 16 marzec 2012 - 21:32

"Nie będziesz brał imienia Pana, Boga swego, nadaremnie"
travisb, nie chcesz, to nie musisz pisać. Chcesz pisać to zejdź z tonu.

#8 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 16 marzec 2012 - 21:43

@travisb

"Co do skracania łańcucha, to podrzucicie jakiś link z allegro, bo nawet nie wiem jak to powinno wygladac ?"

Tu chodziło o klucz, napisałem o kluczu w tamtym zdaniu, ale zmieniłem forme, i widocznie skasowałem słowo "klucz", a co do linkow to chodziło mi o Allegro.

#9 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 16 marzec 2012 - 22:07

Napisałem w tamtym zdaniu "link a allegro", skasowałem podczas edycji, że chodzi o klucz. Dostaje link ktory mi w niczym nie pomaga, bo to, że łańcuch jest za dlugi wiem, a temat ktory wyslales z wielkim oburzeniem, czytałem kilka razy. Ponadto powiem, że czytałem też tematy o ustawianiu przerzutek, a nawet więcej - ogladalem xx filmow. Prosiłbym więc o link z Allegro, bo znalazłem wiele "kluczy" do ściągania łańcucha, a nie wiem jaki sie nadaje najlepiej przy najniższych kosztach bo to jednorazowa akcja. Mam nadzieje.


A jeżeli ochłonąłeś to może masz pomysł co może być przyczyną odbijania kilku ogniw łań
editcucha w bok co powoduje ocieranie o wodzik. W każdej konfiguracji wodzik łańcucha jest za wąski, mimo, że najwiekszy blat korby jest ustawiony (na oko) po środku względem kasety. Na blacie 39 jezdze tylko na zebatce 21 i 23, tam jest wszystko ok, bo jak ustawiam przednia przerzutke to od takiej konfiguracji zaczynam ustawianie.


edit
no i o to mi chodziło, słyszałem też określenie klucz ale nie wiedzialem jak wyglada i dlatego prosiłem o link, dzieki

#10 biegacz

biegacz
  • Użytkownik
  • 50 postów
  • Skądpolska

Napisano 16 marzec 2012 - 23:49

Aby dobrać długość łańcucha zrób tak: przód mały blat tył najmniejszy tryb .Przy takim ustawieniu " dobieraj " długość łańcucha tak aby wózek przerzutki był w pozycji poziomej .Możesz to potem skorygować śróbą regulacyjną przerzutki . Potem rozkuj łańcuch załóż spinkę ( dobierz do kasety -ilośc trybów) i sprawa załatwiona .

#11 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 16 marzec 2012 - 23:53

Albo nie przeczytałeś ostatnich postów albo nie zrozumiałeś, ale chciales pomóc wiec dzieki.

#12 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 17 marzec 2012 - 21:12

Nic się nie zmieniło, zauważyłem tylko, że przy każdym obrocie łańcucha "te same" ogniwa trą o wodzik przerzutki. Łańcucha wina to to nie jest, bardziej mi to wygląda na krzywe zęby dużego blatu, jednak sprawdziłem na mniejszym i albo też łańcuch lekko odbija, albo mi się wydaje już. Bede musiał sprawdzić to podczas jazdy, czy mały blat też odbija, a jak nie to duży blat do wymiany ?

Wpadł mi też do głowy inny powód odbijania łańcucha. Suport nie jest nowka, w dodatku MTB, czy jest możliwe, że łożyska w miskach są wytarte od korby, i jest luz między osią korby a łożyskiem ? Bo może też być tak, że dokręcając korbę "scaliłem" ją z łożyskami w jednej pozycji, a kręcąc korbą oś obraca się jak po jajku, co powoduje, że korba kręci się jajowato i łańcuch nie chodzi płynnie. Niestety na oko nie jestem w stanie określić czy korba kręci się równo i czy zęby są proste. Jednak czy to może być powodem ?

Macie jakieś pomysły ?

#13 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 17 marzec 2012 - 22:12

... Niestety na oko nie jestem w stanie określić czy korba kręci się równo i czy zęby są proste.

Czemu nie jesteś w stanie tego określić?
Zdejmujesz łańcuch z korby, rozkręcasz ją i widzisz, czy blat jest równy, czy też są jakieś odchyły.

#14 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 17 marzec 2012 - 22:18

Ogladałem go, ale wygląda na prosty, jednak nie jestem w stanie powiedzieć czy jest perfekcyjnie prosty. może być delikatnie skrzywiony, a ja tego nie zauważe.

Najardziej mi odpowiada ta druga hipoteza, ze miski a raczej łożyska się wyrobiły i korba kręci się delikatnie po jaju. A jak myślicie, to że przednia przerzutka na hak jest zamontowana na obejmie BBB, czyli nie-sramowska może mieć wpływ ?

#15 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 17 marzec 2012 - 22:27

No a ja dalej nie rozumiem czemu nie mozesz stwierdzić, czy blat jest prosty. Przecież jak rozkręcisz korby, to chyba widać, czy blat zachowuje się 'w normie'. A jak nie dajesz rady tego ogarnąć, to poprostu odkręć blat od korby, połóż go na płaskiej powierzchni i wtedy już bez problemu będziesz w stanie określić jego 'prostotę' :)
Typ obejmy nie ma tu znaczenia. Poza tym - skoro przerzutkę masz na obejmie, to możesz ją przecież lekko obrócić na rurce, tym samym odsuwając wodzik przerzutki od łańcucha i pozbawiając go mozłiwości ocierania.
Trochę pomyślunku i kombinatoryki.

#16 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 17 marzec 2012 - 22:38

Wszystko już robiłem, kładłem na płaskim blat, był prosty tak jak "na oko".
Z obracaniem obejmy też kombinowałem, zawsze łańcuch ociera gdy jest na najwyzszej i najnizszej zebatce kasety przez to ze łańcuch odbija delikatnie w bok, i przez caly czas probuje ustalić dlaczego odbija w bok.

#17 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 17 marzec 2012 - 22:47

No to ja już nie wiem. Wymiękam.
Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że ocieranie łańcucha o wodzik przedniej przerzutki, w skrajnych położeniach łańcucha na kasecie, to rzecz całkiem normalna ? Dlatego (między innymi) nie powinno się dopuszczać do takiegoż prowadzenia łańcucha/używania skrajnych przełożeń.

#18 KubaG

KubaG
  • Użytkownik
  • 278 postów
  • SkądKrk

Napisano 17 marzec 2012 - 23:11

Skoro tak to po co 10spd napedy ? A jeszcze lepiej 11s, chyba po to zeby ich uzywać, przełozenia jak np. 39-11 nie maja sensu, fakt, ale na duzym blacie chcialbym zeby wszystko smigało, a tymczasem słysze dzwiek jakbym kosiarke odpalał. Jutro znowu bede kombinował, a jak na nic nie wpadne to zmienie suport. Nawet jak nie pomoze to bede mial nowke, a nie uzywany z MTB.

#19 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 17 marzec 2012 - 23:35

KubaG, 10s i 11s masz po to by otrzymać lepsze stopniowanie przełożeń, a przednią przerzutkę do zrzucania na mały blat. Czyli w skrócie na dużym blacie jeździsz z tyłu na 4-10, a na małym 1-6 (pi razy drzwi) i tak ustawiasz przerzutkę by nie ocierało na tych przełożeniach na których jeździsz. A używanie dużego blatu i największych zębatek z tyłu nie jest nawet zdrowe dla łańcucha (duży przekos) i zalecane jest go unikać. Zmiana suportu w niczym nie pomoże.

#20 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 postów
  • SkądPruszków

Napisano 18 marzec 2012 - 00:46

KubaG, masz nerwicę natręctw? Poważnie bo nie słyszałem, żeby ktoś tak kombinował. Chodzi o ustawienie napędu, nie o zbudowanie F-16 w garażu. Na tym forum znajdziesz wszystko co Ci potrzebne w już istniejących tematach.
Jeśli po roku Ci się nie uda oddaj rower do serwisu.



Dodaj odpowiedź