Skocz do zawartości


Zdjęcie

Czyszczenie, przygotowanie sprzętu do sezonu, konserwacja


28 odpowiedzi w tym temacie

#1 Woland

Woland
  • Użytkownik
  • 49 postów
  • Skądfrom hell

Napisano 21 marzec 2012 - 10:19

Pewnie było milion razy na forum ale pewnie nie w takiej formie.
Chciałem sie spytać czym czyścicie rower, rame, przerzutki?
Moja rama (biała aluminiowa) ma ślady lekkich czarnych zadrapań, odprysków i chciałbym to doczyścić o ile sie da. Ewentualnie może oddać do lakiernika na wypolerowanie ale nie wiem czy warto bo pewnie Panowie tam sobie policzą ;)
Tak samo obręcze. Nie wiem czy użyć zwykłej wody i płynu czy kupić jakiś dobry środek i liczyć że zadziała?
Kolejna sprawa to łańcuch, zębatki i przerzutki. Kupiłem już smar do łańcucha oraz rozkuwacz ale nie wiem czym czyścić reszte? Benzyną? Łańcuch wrzucić do benzyny na jeden dzień i czyścić szotką. Poczekać aż wyschnie i delikatnie naoliwić - tak jak wszyscy polecają.
No i jeszcze wacham sie czy w ogóle nie oddać roweru do serwisu na "przegląd" ale z tym różnie może być dam 150zł a oni mi przetrą szmatką, napompują opony i nałożą troche smaru więc nie wiem czy oddawanie do serwisu ma w ogóle sens? Chociaż chciałbym sie upewnić czy może moje przerzutki nie są rozregulowane lub łańcuch nie jest "zajechany".

#2 nobilitas

nobilitas
  • Użytkownik
  • 113 postów
  • SkądŁobez

Napisano 21 marzec 2012 - 11:56

W żadnym serwisie nikt nie będzie czyścił Twojego roweru:) Tam mają dużo poważniejsze sprawy od jazdy na szmacie. Łańcuch wrzuć do butelki z benzyną lub ropą potrząśnij parę razy i zostaw na jakiś czas. W czyszczeniu roweru nie ma większej filozofii. Zacznij czyszczenie zwykłymi preparatami. Może sama woda wystarczy. Jeśli nie, to spróbuj czymś mocniejszym. Ja ramę czyszczę płynem do mycia okien, naczyń, podłóg, czym się da.
Możesz spróbować pastą polerską tempo. Kosztuje mało, a jest wystarczająco skuteczna.

#3 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 21 marzec 2012 - 11:56

Czytać, czytać i eszcze więcej czytać:
--> http://www.forumszos...ic.php?p=110354
--> http://www.forumszos...opic.php?p=2147

Na prawdę nie ma sensu powielać już istniejących na forum informacji ...

#4 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 21 marzec 2012 - 21:16

Pewnie było milion razy na forum ale pewnie nie w takiej formie.
Chciałem sie spytać czym czyścicie rower, rame, przerzutki?
Moja rama (biała aluminiowa) ma ślady lekkich czarnych zadrapań, odprysków i chciałbym to doczyścić o ile sie da. Ewentualnie może oddać do lakiernika na wypolerowanie ale nie wiem czy warto bo pewnie Panowie tam sobie policzą ;)
Tak samo obręcze. Nie wiem czy użyć zwykłej wody i płynu czy kupić jakiś dobry środek i liczyć że zadziała?
Kolejna sprawa to łańcuch, zębatki i przerzutki. Kupiłem już smar do łańcucha oraz rozkuwacz ale nie wiem czym czyścić reszte? Benzyną? Łańcuch wrzucić do benzyny na jeden dzień i czyścić szotką. Poczekać aż wyschnie i delikatnie naoliwić - tak jak wszyscy polecają.
No i jeszcze wacham sie czy w ogóle nie oddać roweru do serwisu na "przegląd" ale z tym różnie może być dam 150zł a oni mi przetrą szmatką, napompują opony i nałożą troche smaru więc nie wiem czy oddawanie do serwisu ma w ogóle sens? Chociaż chciałbym sie upewnić czy może moje przerzutki nie są rozregulowane lub łańcuch nie jest "zajechany".


1. najpierw umyj rower, do tego nadaje sie wiadro z ciepłą wodai wiadro z wodą, a w niej rozpuszczony ( odp. ilość ) szampon samochodowy - bez wosku !.

umj miękką szczotką, oblej wodą czystą i poczekaj aż wyschnie.

Albo po prostu rower przetrzyj szmatą i płynem do okien - też będzie .

Łańcuch rozkuj, wymocz jak napisano, i załóż z powrotem ze spinką

sprawdż regulacje przerzutek i hamulców, napompuj oponki , sprzawdź dokręcenie śrub i czy nie ma gdzieś luzów, albo coś nie zaciera

No i to cała filozofia.

Ale jak chcesz rozbierać rower na czynniki, to na forum jest masa info i tam poszukaj co i jak .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#5 Gosc_dominik28382_*

Gosc_dominik28382_*
  • Gość

Napisano 21 marzec 2012 - 22:03

coś ode mnie jeszcze łańcuch dobrze wyczyj po nasmarowaniu ;ja po nasmarowaniu robię jakiś 1km żeby dobrze wszedł w szpary i między ogniwa ,po czym w domu biorę szmatkę i czyszczę dokładnie świeżo nasmarowany ,żeby piach się nie czepiał i nie zgrzytał ,po przetarciu zwykle uwidacznia się jeszcze trochę smaru po kilkunastu kilometrach ,zanieczyszczonego, więc znowu czyszczę do sucha i jest już ok przez następne ok 200km.

#6 przygrze

przygrze
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądGrębocice

Napisano 22 marzec 2012 - 00:00

Osobiście czyszczę rower myjką ciśnieniową, ale nie jest to Karcher, tylko najzwyklejszy, ręczny 12 litrowy opryskiwacz do drzewek. Spisuje się rewelacyjnie, gdyż nie daje ciśnienia większego, niż jest potrzebne do umycia roweru. Mogę tę myjkę używać bez obawy o wypłukanie smaru z piast i innych wrażliwych miejsc. Dzięki temu myję rower naprawdę niewielką ilością wody, ale za to bardzo skutecznie. Oczywiście rower najpierw spryskuję tą myjką, aby zmiękczyć brud, a potem szczotką i gąbką myję, używając przy tym szamponu samochodowego. Tak namydlony rower opłukuję tą myjką i następnie wycieram do sucha. Potem smaruję co trzeba i to wszystko.

#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 22 marzec 2012 - 05:51

Warto po umyciu wypolerować ramę jakąś pastą lekko ścierną. Zwłaszcza przy białym lakierze daje to dobre efekty, bo usuwa głęboko wżarty brud, smołę i inne przebarwienia. Przed zimą potraktowałem tak 17-letniego białego Peugeota 306 i efekt zaskoczył nawet wulkanizatora, u którego zmieniałem opony ("Malował żeś Pan to auto czy co, błyszczy jak nowe?"). Zastosowałem pastę do białego z jakimś aktywatorem koloru (jakaś angielska marka, z wyprzedaży w Tesco, ale nazwy nie pamiętam), a potem jeszcze wosk w postaci mleczka (Turtle Wax). Parę godzin roboty, ale lakier w końcu zrobił się naprawdę biały. No i później brud słabiej przywiera.

#8 Woland

Woland
  • Użytkownik
  • 49 postów
  • Skądfrom hell

Napisano 22 marzec 2012 - 08:39

A z takim czymś co można zrobić?

https://lh6.googleus...20/IMG_0032.JPG

https://lh4.googleus...20/IMG_0033.JPG

#9 bradi

bradi
  • Użytkownik
  • 76 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 marzec 2012 - 08:54

Czego używacie do dostania się w te małe szparki w okolicy przedniej i tylnej przerzutki (ale bez zdejmowania ich)? Są jakieś szczotki specjalne do tego?

#10 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 22 marzec 2012 - 11:33

To na drugim zdjęciu prawdopodobnie da się spolerować pastą lub drobnoziarnistym papierem wodnym, ten odprysk na pierwszym wymaga już zrobienia zaprawki (na nieszczęście wypada akurat na granicy dwóch kolorów, więc dla pełnego efektu trzeba będzie kupić dwa lakiery zaprawkowe - biały i czerwony). Ciężko kupić gotowy lakier w odpowiednim odcieniu, ale na tak małej powierzchni wystarczy, że będzie z grubsza podobny. W sklepach motoryzacyjnych są takie male fiolki z pędzelkiem, ale trzeba uważać, bo szybko wysychają w opakowaniu (kiedyś się naciąłem i kupiłem już taką gęstą maź).

#11 Radello

Radello
  • Użytkownik
  • 614 postów
  • SkądPoznań

Napisano 22 marzec 2012 - 14:58

No i jeszcze wacham sie czy w ogóle nie oddać roweru do serwisu na "przegląd" ale z tym różnie może być dam 150zł a oni mi przetrą szmatką, napompują opony i nałożą troche smaru więc nie wiem czy oddawanie do serwisu ma w ogóle sens?

Do takiego serwisu, do którego nie masz zaufania, to chyba bez sensu oddawać roweru...

Ja (w Poznaniu) za "mały przegląd" płacę 50 zł - regulacja przerzutek, hamulców, przesmarowanie wszysktiego i... rower wraca umyty i czyściutki.
"Duży przegląd" za 100 zł dodatkowo obejmuje rozbieranie czego się da i czyszczenie/smarowanie.

Chociaż chciałbym sie upewnić czy może moje przerzutki nie są rozregulowane lub łańcuch nie jest "zajechany".

Przecież przerzutki to byś chyba słyszał? A do łańcucha kup sobie przymiar za 10 zł, samo sprawdzanie w serwisie to będzie raczej za rzadko.

http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera


#12 Freeq

Freeq
  • Użytkownik
  • 400 postów
  • SkądZ żyta

Napisano 22 marzec 2012 - 15:14

Ja (w Poznaniu) za "mały przegląd" płacę 50 zł - regulacja przerzutek, hamulców, przesmarowanie wszysktiego i... rower wraca umyty i czyściutki.
"Duży przegląd" za 100 zł dodatkowo obejmuje rozbieranie czego się da i czyszczenie/smarowanie.

Przecież dłubać sobie przy rowerze i go dopieszczać to sama przyjemność, a ww. czynności to nic trudnego, godzinka roboty, a żeby oddawać maszynki w cudze, obce ręce i jeszcze za to niemało płacić, no nie wiem :-/

#13 Gosc_sofasurfer_*

Gosc_sofasurfer_*
  • Gość

Napisano 01 marzec 2013 - 22:31

witam. mam pytanie co do techniki czyszczenia roweru. chodzi mi o to jak wykonać poszczególne czynności czyszczenia tak, żeby wszystko dokładnie zrobić. czy warto zdejmować koła, rozkuwać łańcuch i czyścić do góry "nogami"? czy po prostu nic nie rozbierać i próbować dojść do wszystkich newralgicznych miejsc w rowerze na kołach np. aktywną pianą finish line? pytam bo nie chce zniszczyć karbonowego roweru zbyt brutalnym traktowaniem przy "mocnym" czyszczeniu. dziś się za niego zabrałem i stwierdziłem, że nie wiem od czego zacząć i za co się zabrać... :-/ wywijałem nim jak wiatrakiem żeby znaleźć odpowiednią pozycję do czyszczenia i nic z tego nie wyszło. aluminiowego górala czyszczę po prostu pod ciśnieniem ( z pewnej odległości) i szmatą + smarowanie. pozdrawiam wszystkich!

#14 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 marzec 2013 - 11:03

Karbonowego :lol: :mrgreen: zwłaszcza rozbierasz w puder wszystko, sprawdzasz karbony czy gdzieś nie ma rys, reszte rozbierasz , smarujesz wymieniasz, składasz i dopiero jazda.

Serwisy rowerowe mają w ofercie pełny serwis roweru, troche kosztuje , ale jak serwis porządny to Ci wszystko do zera zrobi.

robi sie to po sezonie najlpepiej , a jak nie no to na poczatku sezonu

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#15 bikeservice

bikeservice
  • Użytkownik
  • 201 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 02 marzec 2013 - 14:56

Tak jak Spike pisze

Rower rozebrany do gołej ramy, wyczyszczony, nabłyszczony itp.

Generalnie przy przeglądzie nie wyobrażam sobie oddac klientowi usyfionego roweru....

#16 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 marzec 2013 - 17:44

Serwis rowerowy jak nazwa wskazuje jest od naprawiania rewerów, a nie od mycia i polerowania, od tego jest kubeł, wiadro, myjnia , kerher i własne ręce.

Jak serwisant ma sie zajmować polerowaniem karbonu to se otworzy myjnie, a nie serwis .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#17 Julkos

Julkos
  • Użytkownik
  • 468 postów
  • SkądBolesławiec

Napisano 02 marzec 2013 - 18:01

Ja wolę takie rzeczy sam zrobić bo wtedy wiem, że zrobie tak dokładnie, że lepiej się nie da. Kupiłem używany rower i widać, że był cały brudny (jeżdżony w deszczu) wiec odkrecilem korbe, rozkulem lancuch,zdjąłem kasete, sztyce z siodlem, przerzutki i hamulce rozebrałem do zera. Wypucowałem wszystko benzyną i cifem, że się błyszczy jak nowe (każdą śrubke itp.) Fakt, że czasu i zabawy zabiera to bardzo dużo ale satysfakcja jest. Później odkręciłem mostek i doszedłem do sterów gdzie smar też był brudny. Umyłem wszystko, wysuszyłem i na nowo złożyłem nakładając smaru ze strzykawki na bieżnie. Zostało mi jeszcze skrócić pancerze i w tylnym kole odkręcić będenek bo w ogóle go nie słychać (za dużo smaru od nowości i się zlepia). Serwis zaraz za taką robociznę wziąłby co najmniej 100zl, a wole sam bo dokładniej i nie nawalam tyle smaru jak w serwisie, gdzie to wszystko później wyłazi bokami i się brudzi.

#18 bikeservice

bikeservice
  • Użytkownik
  • 201 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 02 marzec 2013 - 22:54

Serwis rowerowy jak nazwa wskazuje jest od naprawiania rewerów, a nie od mycia i polerowania, od tego jest kubeł, wiadro, myjnia , kerher i własne ręce.

Jak serwisant ma sie zajmować polerowaniem karbonu to se otworzy myjnie, a nie serwis .


To twoje zdanie- ja tak jak powiedziałem- nie wyobrażam sobie oddać klientowi po przeglądzie brudny rower- kwestia standardu usług...

#19 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 02 marzec 2013 - 23:10

W przypadku kupna roweru używanego jestem absolutnie za rozbiórką prawie wszystkiego, kontrolą i smarowaniem. Ale nie widzę sensu w sezonowym demontażu np. suportu i korb w swoim rowerze, który sam składałem, tylko po to, aby lepiej to wyczyścić. Każdy demontaż (i ponowny montaż) dużych mechanizmów to potencjalne źródło problemów - bo jak wiadomo, w takich sytuacjach działa prawo Murphy'ego.
Raz zapiekł mi się mostek na klin (aluminiowy w stalowym widelcu) i ten radziłbym co jakiś czas odkręcić i nasmarować, podobnie aluminiową sztycę.
Przyznam, że trochę śmieszy mnie, jak widzę np. takie wymuskane kasety bez odrobiny smaru, suchutkie łańcuchy itp. Czystość roweru jest bardzo ulotna i trwa dosłownie chwilę, moim zdaniem nie warto przesadzać. Ja w każdym razie nie wyobrażam sobie czyszczenia roweru po każdej jeździe i spędzania więcej czasu na czyszczeniu niż na siodełku. A np. łańcuch posmarowany Rohloffem nigdy nie będzie się idealnie błyszczał, kaseta i korba zawsze trochę się przybrudzi.
Myślę, że rower i tak bardziej lubi smar, niż wodę. A już myjki ciśnieniowej w niewprawnych rękach boi się, jak diabeł święconej wody.

#20 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 marzec 2013 - 00:38

@marvelo - fajny i bardzo wyważony post. Popieram w całej rozciągłości. Warto i trzeba dbać o rower w zakresie niezbędnym do utrzymania go w idealnym stanie, ale ostatecznie służy on do jeżdżenia, a nie czyszczenia! :-)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź