Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wytrzymałość tylnego koła na 18 szprychach


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 29 maj 2012 - 18:51

Witam,
pytanie takie jak w temacie, czy koło tylne na 18 szprychach ma prawo być dobrym kołem do codziennego użytku? Oczywiście obręcze pod taką ilość przeznaczone. Mam 185cm i 72kg. Z przodu mam 16 szprych, jeżdżę tak jakiś czas już i nie mam żadnych problemów z nim.

Proszę o odpowiedź osoby mające wiedzę na ten temat, teoretykom podziękuję ;)

#2 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 29 maj 2012 - 19:23

Zero konkretów. Jakie to koła może powiedz. Bo tak wróżyć to nikt ci z fusów nie wywróży. Ale 18 może być mało, no chyba że to mocna, wysoka obręcz i porządne szprychy...

#3 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 29 maj 2012 - 19:47

Obręcz Ambrosio Futura, chyba ma 30mm wysokości, myślałem zapleść do na piaście pod 36h, szprychy sam nie wiem, bo się na nich nie znam, więc poproszę o poradę w tej kwestii.
Jak ktoś zna jeszcze jakieś dobre zaploty pod tyle szprych też byłbym wdzięczny (do tej pory zaplatałem wszystkie koła na36 szprych, 3x i 4x).

#4 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 30 maj 2012 - 11:32

Acha, chcesz zapleść na co drugą dziurę? No nie wiem czy to dobry pomysł, choć ta obręcz wydaje się być masywna, no ale.. na upartego jak tylko na dobre trasy to może i da radę. Niech się wypowie ktoś kto się bardziej na tym zna. Powiem tylko tyle ze swojej strony, że mam podobna obręcz w Cosmicach na 20 szprych, czyli o 2 więcej i wagę też mam tą samą, no i jakoś dawało to radę, choć mocne koło to na pewno nie było. Ale jak dasz jakieś pancerne szprychy, np. aero 3,2mm, zaplot na dwa krzyże, to może da radę. Tylko że chyba piasty na 18 nie znajdziesz...

#5 MatCzer

MatCzer
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLegnica

Napisano 30 maj 2012 - 15:40

Nie polecam takiego rozwiązania. Przód jeszcze ok ale nie tył. Za duży nacisk jest na tylne koło szprychy mogą tego nie wytrzymać. Kiedyś robiłem taki eksperyment na DA22 alexrim obręcz popękała przy nyplach, i czesto pekały mi szprychy. Jedyny plus takiego rozwiązania to lżejsze koło o pare gram poprostu szybciej sie je rozpędza ale bardzo czuć jego wiotkość brakuje poprostu tej sztywności.

#6 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 30 maj 2012 - 16:04

Ale DA22 jest pod 36 otworów...Ja chcę obręcz z 18otw., tylko piastę na 36. szprychy aero są mocniejsze od zwykłych niecieniowanych?

#7 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 30 maj 2012 - 17:17

To zależy jakie. Ale jakbyś dał takie powyżej 3mm szerokość 1-1,5mm grubość to mocniejsze. Np. mógłbyś kupić pilara u Spika w sklepie, no ale pozostaje kwestia czy to wytrzyma... Myślę że przy dobrych szprychach i niejeżdżeniu po dziurach powinno.

Generalnie najwięcej do gadania ma tu obręcz, a patrząc na wagę twojej powinna być sztywna i wytrzymała. Ale tylko teoretycznie...

#8 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 maj 2012 - 10:09

Nie polecam takiego rozwiązania. Przód jeszcze ok ale nie tył. Za duży nacisk jest na tylne koło szprychy mogą tego nie wytrzymać. Kiedyś robiłem taki eksperyment na DA22 alexrim obręcz popękała przy nyplach, i czesto pekały mi szprychy. Jedyny plus takiego rozwiązania to lżejsze koło o pare gram poprostu szybciej sie je rozpędza ale bardzo czuć jego wiotkość brakuje poprostu tej sztywności.


bardzo dobra porada i nie mam nic do doadania, mniej szprych - wyższa obręcz, cięższa sztywniejsza, mocniejsze szprychy i waga wzrasta , dlatego trzeba umieć znleżć pośrednie rozwiazanie, którym jest 24-28 na tył, a komponenty uzależnione od wagi rowerzysty.

Trzeba miec bardzo duży dostęp do komponentów jakich normaly użytkownik nie posiada aby dobrać wszystko do kupy z sensem.

Dla ciekawostki powiem iż np. Sapim robi ok 4 ( conajmniej o których nwet nie wiecie ) modeli szprych aero i zmieniając same szprychy dane koła mogą być na różne wersje wagowe użytkownika.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#9 asedio

asedio
  • Użytkownik
  • 260 postów
  • SkądTczew

Napisano 27 lipiec 2012 - 10:59

Kiedyś zaplotłem 32 obręcz i piastę na 24 szprychy. Trzymało i .. żyło.
Ważę od 80 do 87kg.
Jakieś 8 lat temu kupiłem Gipiemme Grecale 16 szprych przód i tył.
Szprychy pękały co jakiś czas. Powierciłem w tylnej obręczy i piaście dodatkowe otwory i zaplotłem koło na 24 szprychy. 16 w dwa krzyże od kasety i 8 w słoneczko po przeciwnej. Szprychy płaskie Sapim.
Od tamtego czasu... 2003 albo 2004 już nie pamiętam nie pękła ani jedna szprycha jak również ania razu nie musiałem centrować koła.
Jeździłem we Włoszech na przełożeniu 36x26 podjazdy 12-13% z wagą ok 85kg.
Więc da się :) Najważniejsze to równe i mocne naciągnięcie wszystkich szprych. Wówczas siły rozkładają się równomiernie na wszystkie ciągnące czy atakujące. Najgorzej jest gdy naciąg jest nierówny. Wówczas szprychy najbardziej naciągnięte przejmują całą siłę i nie są wstanie tego wytrzymać.

#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 30 sierpień 2012 - 18:46

Podstawowe pytanie brzmi: PO CO?

Na wadze zaoszczędzisz może 50 g, za to koło będzie wyraźnie mniej sztywne i mniej wytrzymałe, a zysk na aerodynamice będzie praktycznie zerowy ze względu na zawirowania nieuchronnie powstające po przejściu powietrza przez okolice korb.

Lubię dobry sprzęt i niską wagę, ale sam powiedz: ile zyskasz na prędkości? 0,1, może 0,2 km/h? Zrobisz jak uważasz, ale moim zdaniem po prostu szkoda kasy

Inna sprawa, że liczba 18 nie jest podzielna przez 4, więc fizycznie niemożliwe jest zaplecenie takiego koła w sposób gwarantujący równomierne rozłożenie sił "ciągnących" i "pchających" obręcz po lewej i prawej stronie, co może mieć fatalny wpływ na wytrzymałość, jeżeli obręcz i piasta nie są skonstruowane z myślą o tak nietypowym zaplocie.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 sierpień 2012 - 21:14

Bardzo prosze. moge Ci zrobić koło na 18 szprych , ale :
1. obręcz stożek min 30 - 40 mm, waga ok 480-520 g ale z dobrego materiału a nie z plasteliny, musi wytrzymać naciąg ok 100-120 kg !
2, Piasta musi mieć kołnierze specjalnie wiercone pod szprychy płaskie min 3.2 mm - czyli otwór podcięty
3. Szprychy płaskie aero szerokość 3.2 mm wystarczy przy grubości ok 1.2-1.3 mm

Waga rowerzysty powiedzmy do 75 kg powinno wytrzymać.

Koło przede wszystkim musi byś od początku zrobione na tip top, naciąg kontrolowany

Przy karbonie przy stożku 50 - 60 mm też można by sie skusić o takie koło, ważne aby obręcz pod nyplami nie była za cienka, szprychy jak powyżej, chocz drugiej strony wolałbym dać na 20 .
KinLin robi obręcze 38 mm pod 16/20 !

Mikros, na kołach zbudowanych odpowiednio , na podjazdach zyskasz troche więcej

Reasumujac , jeśli dostaniemy odpowiednie materiały można zrobić ...... cuda , ale .... warto sie zastanowić czy ma to większy sens , czy nie lepeij zrzucić 2 kg wagi własnej dla równowagi.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 wrzesień 2012 - 17:23

Spike - sam wspomniałeś o tym, że żeby zbudować koło na 18 szprychach, trzeba je odpowiednio wzmocnić. Ostatecznie na podjazdach będziesz więc prędzej tracił niż zyskiwał.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 wrzesień 2012 - 17:37

no , włażnie , prawdopodobnie zwiększy sie waga takiego koła , aby uzyskać taką samą sztywnosć , jak w przypadku np na 24 szprychy .

to takie rozważnia teoretyczne , bo przecież są koła małoszprychowe np karbony i to na karbonowych szprychach .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#14 waxmund

waxmund
  • Użytkownik
  • 79 postów
  • SkądKraków/Starachowice

Napisano 14 listopad 2012 - 13:48

jakby ktoś był zainteresowany, to mam 2 takie obręcze (tj Ambrosio Futura). Nówki, nigdy nie zaplatane, jeszcze z folią ;-)
pod 18 szprych



Dodaj odpowiedź