Wytrzymałość tylnego koła na 18 szprychach
#1
Napisano 29 maj 2012 - 18:51
pytanie takie jak w temacie, czy koło tylne na 18 szprychach ma prawo być dobrym kołem do codziennego użytku? Oczywiście obręcze pod taką ilość przeznaczone. Mam 185cm i 72kg. Z przodu mam 16 szprych, jeżdżę tak jakiś czas już i nie mam żadnych problemów z nim.
Proszę o odpowiedź osoby mające wiedzę na ten temat, teoretykom podziękuję
#3
Napisano 29 maj 2012 - 19:47
Jak ktoś zna jeszcze jakieś dobre zaploty pod tyle szprych też byłbym wdzięczny (do tej pory zaplatałem wszystkie koła na36 szprych, 3x i 4x).
#4
Napisano 30 maj 2012 - 11:32
#5
Napisano 30 maj 2012 - 15:40
#6
Napisano 30 maj 2012 - 16:04
#7
Napisano 30 maj 2012 - 17:17
Generalnie najwięcej do gadania ma tu obręcz, a patrząc na wagę twojej powinna być sztywna i wytrzymała. Ale tylko teoretycznie...
#8
Napisano 31 maj 2012 - 10:09
Nie polecam takiego rozwiązania. Przód jeszcze ok ale nie tył. Za duży nacisk jest na tylne koło szprychy mogą tego nie wytrzymać. Kiedyś robiłem taki eksperyment na DA22 alexrim obręcz popękała przy nyplach, i czesto pekały mi szprychy. Jedyny plus takiego rozwiązania to lżejsze koło o pare gram poprostu szybciej sie je rozpędza ale bardzo czuć jego wiotkość brakuje poprostu tej sztywności.
bardzo dobra porada i nie mam nic do doadania, mniej szprych - wyższa obręcz, cięższa sztywniejsza, mocniejsze szprychy i waga wzrasta , dlatego trzeba umieć znleżć pośrednie rozwiazanie, którym jest 24-28 na tył, a komponenty uzależnione od wagi rowerzysty.
Trzeba miec bardzo duży dostęp do komponentów jakich normaly użytkownik nie posiada aby dobrać wszystko do kupy z sensem.
Dla ciekawostki powiem iż np. Sapim robi ok 4 ( conajmniej o których nwet nie wiecie ) modeli szprych aero i zmieniając same szprychy dane koła mogą być na różne wersje wagowe użytkownika.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#9
Napisano 27 lipiec 2012 - 10:59
Ważę od 80 do 87kg.
Jakieś 8 lat temu kupiłem Gipiemme Grecale 16 szprych przód i tył.
Szprychy pękały co jakiś czas. Powierciłem w tylnej obręczy i piaście dodatkowe otwory i zaplotłem koło na 24 szprychy. 16 w dwa krzyże od kasety i 8 w słoneczko po przeciwnej. Szprychy płaskie Sapim.
Od tamtego czasu... 2003 albo 2004 już nie pamiętam nie pękła ani jedna szprycha jak również ania razu nie musiałem centrować koła.
Jeździłem we Włoszech na przełożeniu 36x26 podjazdy 12-13% z wagą ok 85kg.
Więc da się Najważniejsze to równe i mocne naciągnięcie wszystkich szprych. Wówczas siły rozkładają się równomiernie na wszystkie ciągnące czy atakujące. Najgorzej jest gdy naciąg jest nierówny. Wówczas szprychy najbardziej naciągnięte przejmują całą siłę i nie są wstanie tego wytrzymać.
#10
Napisano 30 sierpień 2012 - 18:46
Na wadze zaoszczędzisz może 50 g, za to koło będzie wyraźnie mniej sztywne i mniej wytrzymałe, a zysk na aerodynamice będzie praktycznie zerowy ze względu na zawirowania nieuchronnie powstające po przejściu powietrza przez okolice korb.
Lubię dobry sprzęt i niską wagę, ale sam powiedz: ile zyskasz na prędkości? 0,1, może 0,2 km/h? Zrobisz jak uważasz, ale moim zdaniem po prostu szkoda kasy
Inna sprawa, że liczba 18 nie jest podzielna przez 4, więc fizycznie niemożliwe jest zaplecenie takiego koła w sposób gwarantujący równomierne rozłożenie sił "ciągnących" i "pchających" obręcz po lewej i prawej stronie, co może mieć fatalny wpływ na wytrzymałość, jeżeli obręcz i piasta nie są skonstruowane z myślą o tak nietypowym zaplocie.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#11
Napisano 31 sierpień 2012 - 21:14
1. obręcz stożek min 30 - 40 mm, waga ok 480-520 g ale z dobrego materiału a nie z plasteliny, musi wytrzymać naciąg ok 100-120 kg !
2, Piasta musi mieć kołnierze specjalnie wiercone pod szprychy płaskie min 3.2 mm - czyli otwór podcięty
3. Szprychy płaskie aero szerokość 3.2 mm wystarczy przy grubości ok 1.2-1.3 mm
Waga rowerzysty powiedzmy do 75 kg powinno wytrzymać.
Koło przede wszystkim musi byś od początku zrobione na tip top, naciąg kontrolowany
Przy karbonie przy stożku 50 - 60 mm też można by sie skusić o takie koło, ważne aby obręcz pod nyplami nie była za cienka, szprychy jak powyżej, chocz drugiej strony wolałbym dać na 20 .
KinLin robi obręcze 38 mm pod 16/20 !
Mikros, na kołach zbudowanych odpowiednio , na podjazdach zyskasz troche więcej
Reasumujac , jeśli dostaniemy odpowiednie materiały można zrobić ...... cuda , ale .... warto sie zastanowić czy ma to większy sens , czy nie lepeij zrzucić 2 kg wagi własnej dla równowagi.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#12
Napisano 01 wrzesień 2012 - 17:23
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#13
Napisano 01 wrzesień 2012 - 17:37
to takie rozważnia teoretyczne , bo przecież są koła małoszprychowe np karbony i to na karbonowych szprychach .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo