Skocz do zawartości


Zdjęcie

klamkomanetki


18 odpowiedzi w tym temacie

#1 Zawrom

Zawrom
  • Użytkownik
  • 324 postów
  • SkądRacibórz

Napisano 19 wrzesień 2008 - 14:04

Mam pytanie czy istnieje możliwość regulacji luzu przy podnoszeniu biegu? Chodzi mi o luz pomiędzy spoczynkiem klamki i wrzuceniem większego biegu. Klamkomanetki shimano ST-6510

#2 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2008 - 14:24

Klamkomanetki shimano ST-6510


Czyli Ultegry. Raczej takowego luzu nie można regulować chociaż nie mam pewności. Ostatnio rozbierałem swoją zepsutą już co prawda klamkę (Sh 105). Jak zobaczyłem bebechy, to od razu stwierdziłem, że w ogóle szkoda czasu na grzebanie i zastanawianie się czy coś się da jeszcze naprawić.
Klamki Sh są w środku tak skomplikowane, że nie warto się zabierać za majsterkowanie. Jeżeli luz jest już dosyć duży to po prostu świadczy o dużym wyeksploatowaniu osprzętu i raczej nie da się nic na to poradzić. Ktoś już kiedyś pisał, że klamki Sh z każdą jedną zmiana biegów tracą precyzję działania... Jaki przebieg Twoich klamek jest?
Pozdro!

#3 Zawrom

Zawrom
  • Użytkownik
  • 324 postów
  • SkądRacibórz

Napisano 19 wrzesień 2008 - 16:42

Odkupiłem je na allegro więc nie wiem ile miały przejechane ,a ja zrobiłem ok 5 tyś. km

#4 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2008 - 17:13

Więc to może być to co mówiłem- klamka pomału będzie umierać...

W załączniku jest moja rozebrana PRAWA klamka SH 105.
Jak zdejmiesz kapę to może w tym samym miejscu znajdziesz tą okrągłą święcącą naklejkę- hologram. Na nim mamy takie małe dwie literki (na mojej klamce są to literki WB).
Literki te oznaczają rok i miesiąc produkcji klamki. Obejrzyj tą swoją i porównaj literki z tymi w linku:

http://pl.wikipedia....aczenia_Shimano

Jak będziesz znał datę produkcji będziemy mogli ewentualnie potwierdzić ewentualne zużycie.
Pozdro!

Załączone pliki

  • Załączony plik  Obraz.jpg   206,21 KB   305 Ilość pobrań


#5 Zawrom

Zawrom
  • Użytkownik
  • 324 postów
  • SkądRacibórz

Napisano 19 wrzesień 2008 - 17:24

Na naklejce jest "hK" pod spodem " YK"

#6 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2008 - 17:32

Produkcja: listopad 2ooo r.
a zatem to bardzo możliwe, że klamka po prostu będzie pomału wysiadać. Niewiadomo ile przejechał na niej poprzedni właściciel ale wiedząc, że ma już 8 lat, można założyć, że jej przebieg nie należy do najmniejszych.
Pozdro!

#7 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 19 wrzesień 2008 - 17:49

Możliwe, że poluzowała się śruba mocująca klamkę do mechanizmu manetki. Klamkę wystarczy rozłożyć nie rozkręcając manetki i skręcić porządnie.
Przy okazji możesz z zębatek i zapadek usunąć stary smar i nałożyć nowy grubą warstą, tak abyś nie był w stanie zobaczyć żadnej części metalowej. Jeśli smaru będzie za mało to manetka przestanie działać gdy wyjedziesz podczas mrozu.

#8 Rowerex

Rowerex
  • Użytkownik
  • 230 postów

Napisano 21 wrzesień 2008 - 20:25

Przy okazji możesz z zębatek i zapadek usunąć stary smar i nałożyć nowy grubą warstą, tak abyś nie był w stanie zobaczyć żadnej części metalowej. Jeśli smaru będzie za mało to manetka przestanie działać gdy wyjedziesz podczas mrozu.


poważnie to napisałeś? to co proponujesz jest najgorszą rzeczą jaką można zrobić!

klamkomanetki shimano są potwornie wrażliwe na zanieczyszczenia - np. najlepszą i sprawdzoną metodą "regeneracji", gdy przestają "zaskakiwać" przy próbie zmiany biegu i wydają się być uszkodzone i nie do użytku, jest wyszejkowanie ich w benzynie (oczywiście po zdjeciu gumowych osłon) i nasmarowanie minimalną ilością smaru, najlepiej czerwonym fl - taki zabieg czyni cuda o czym sam się przekonałem dwa lata temu.

#9 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 21 wrzesień 2008 - 20:46

Minimalną ilościa smaru? Poważnie to napisałeś? Gdy wyjedziesz w temperaturze równej 0*C klamka prawa od tylnej przerzutki przestanie Ci zrzucać.
Moja klamka kiedyś przestała łapać na jednej zębatce, więc rozebrałem i przeczyściłem - były dwa (2) ziarenka piasku w mechaniźmie.
Po zlożeniu i rozsądnym nasmarowaniu klamka przestała zrzucać podczas jazdy przy niskich temperaturach. Należy więc smarować te klamki nierozsądnie grubo, jeśli usunie się oryginalny smar. Oryginalny świetnie chroni przed wilgocią, więc należy szukać innego o podobnych właściwościach.
Smarujcie grubo bo będziecie musieli rozbierać je ponownie i smarować jeszcze raz.

#10 Rowerex

Rowerex
  • Użytkownik
  • 230 postów

Napisano 21 wrzesień 2008 - 21:02

Gdy wyjedziesz w temperaturze równej 0*C klamka prawa od tylnej przerzutki przestanie Ci zrzucać.


jeździłem zimą przy temperaturach zaczynający się od -8 stopni trasy 75-110km, latem jeździłem w temp pow. 30 stopni, zdarzyły się też jazdy w deszczu - nic takiego nigdy nie wystąpiło

Smarujcie grubo bo będziecie musieli rozbierać je ponownie i smarować jeszcze raz.


pozostanę przy swoim zdaniu - wyszejkować w benzynie i nasmarowac "suchym" smarem, typu czerwony FL

#11 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 21 wrzesień 2008 - 22:36

Ważne, że działa. Dobry widocznie jest ten smalec i dobrze chroni przed warunkami zewnętrznymi. To trzeba właśnie zapewnić.

#12 asmod

asmod
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądCIN

Napisano 04 maj 2012 - 19:46

Trochę odgrzeję kotleta ;-) . To w końcu jak smarować te mechanizmy klamkomanetek? Grubo, cieńko i jakim smarem - bo zdania w tym wątku widzę podzielone. Właśnie rozebrałem stare klamkomanetki, ponieważ się lekko zacinały. W środku napakowane dość dużo jasnożółtego smaru. Nie wiem, czy tak było orginalnie, bo klamki są przechodzone. Sprężynki i zapadki wyglądają ok, więc może po przesmarowaniu będą działać. Tylko czym i ile ? Wszelkie rady mile widziane.

#13 suchy

suchy
  • Użytkownik
  • 800 postów
  • SkądWrocław

Napisano 08 maj 2012 - 19:08

Edit: Zerknąłem na ostatniego posta bez czytania tematu i popełniłem lekki offtop...
wpis zostawiam, może ktoś skorzysta, a jeżeli nie to można wywalić.


No faktycznie obudziłeś dinozaura:)
Sam po wypadku miałem problem z prawą klamkomanetką ultegry ST-6400, dostał się piasek i przestała funkcjonować.
Poniżej kopia krótkiego opisu mojego autorstwa z innego forum wraz ze zdjęciami po zabiegu, może komuś się przyda.

"Benzyna w uciętej puszce po piwie, szczoteczka do zębów, mały śrubokręcik do podważania tego co się da i jazda. Zanurzając mechanizm w benzynce na przemian zrzucałem i podciągałem "biegi" żeby ruszyć co tylko możliwe.
Potem wszystko nasmarowałem woskiem do łańcuchów marki Pedros, który pięknie wniknął we wszelkie zakamarki, na koniec dałem troszkę zwykłego smaru ŁT-43 tam gdzie wydawało mi się to potrzebne.
Klameczka chodzi naprawdę elegancko:)
Poniżej zdjęcia i linki do dwóch stron na których komuś udało się rozebrać pakiecić trochę bardziej, tzn. odkręcili nakrętkę na wielowpust widoczną na drugiej fot.
"
Link 1
Link 2
Dołączona grafika
Dołączona grafika

#14 marb

marb
  • Użytkownik
  • 305 postów
  • Skądsouth

Napisano 28 sierpień 2012 - 19:54

Podepnę się pod temat.
Zmieniłem klamki na używane Ultegra ST 6600. Wszystko działa ok poza jednym elementem: prawa manetka ( a dokładnie dźwignia do zrzucania biegów na niższy) niekiedy (nie zauważyłem żadnego schematu) tak jakby wysprzęgla się, tzn. próbując zrzucić bieg na niższy nic się nie dzieje (wykonuje się pusty ruch) a dopiero po puszczeniu i ponownym naciśnięciu dźwigni zaczyna zrzucać prawidłowo. Objawia się to w różnych warunkach, najczęściej jak jadę dłużej bez zmiany przełożeń chcę zrzucić bieg dźwignia nie działa. Co może być powodem? Zaznaczam iż klamki dopiero co założyłem, są nowe linki, kaseta i zestaw nie jest do końca precyzyjnie wyregulowany.

#15 bikeservice

bikeservice
  • Użytkownik
  • 201 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 01 wrzesień 2012 - 08:28

Zastany smar na zapadce zabieraka redukcji- rozebrać- wyczyścic , rozruszać, nasmarowac i bedzie śmigać aż miło.

#16 marb

marb
  • Użytkownik
  • 305 postów
  • Skądsouth

Napisano 04 wrzesień 2012 - 19:48

Dzięki za odpowiedź. Rozbierać się tego boję, ale po "zewnętrznym" przesmarowaniu i w miarę używania problem zanika. Zapytam przy okazji o lewą klamkomanetkę - jest ona do napędu trzyrzędowego a pracuje z korbą dwurzędową i przerzutką pod trzy tarcze (SH 105). Zrzucanie z blatu na małą tarczę wymaga dużej siły - dźwignia zrzucania działa w ten sposób iż w całym zakresie wychylenia jest luz a dopiero na końcu pojawia się opór i bardzo mocne naciśniecie (tak mocne iż za pierwszym razem myślałem iż to nie działa i bałem się nacisnąć mocniej w obawie czy dźwignia nie pęknie)powoduje gwałtowną zmianę przełożenia (wrażenie jest takie jakby łańcuch spadał a z klamkomanetki dobiega głośny odgłos). Klamkomanetka działa tak jakby zrzucając pokonywała jakiś ogromny opór. W górę działa ok. Wcześniej miałem trzyrzędowe klamki 105 i działało to płynnie. Zastanawiam się czy to wina złego ustawienia (gość , który mi to robił nie ukrywał iż nie ma dużego doświadczenia jeżeli chodzi o osprzęt do szosy), niekompatybilności czy też wady klamki.

#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 wrzesień 2012 - 20:36

Manetki mają to do siebie, że zanim zwolnią linkę, bardzo delikatnie ją naciągają, żeby "wyskoczyć" z ząbka, na którym zatrzymał się mechanizm.

Spróbuj delikatnie wykręcić śrubę limitującą ruchy wózka przedniej przerzutki w taki sposób, abyś przesuwając wózek ręką był w stanie wysunąć go o jakiś milimetr dalej w kierunku pedałów niż obecnie - jest bardzo duża szansa, że to wystarczy.

Daj znać jak poszło ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 marb

marb
  • Użytkownik
  • 305 postów
  • Skądsouth

Napisano 05 wrzesień 2012 - 20:05

Pokombinowałem trochę i jest nieco lepiej, z tym iż robię to na oślep i nie spodziewam się wyników. Będzie jednak chyba konieczna zmian przerzutki bo wózek jest za szeroki i przy próbie maksymalnego wychylenia zahacza o ramię korby.

#19 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 wrzesień 2012 - 20:30

Czy wózek przerzutki na pewno jest ustawiony dokładnie równolegle względem tarcz? Ocieranie się o korby sugerowałoby, że przerzutka jest krzywo ustawiona.



Dodaj odpowiedź