Jump to content


Nowości sprzętowe


2569 replies to this topic

#1001 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 25 April 2012 - 00:59

Tarczowe hamulce w szosówce to cała masa problemów:
-znacznie większe wymagania jeśli chodzi o wytrzymałość ram i widelców w miejscu montażu zacisków hamulca, asymetria sił
- konieczność wzmocnienia korpusów piast i przystosowania ich do przenoszenia większych sił skrętnych
- większe wymagania w stosunku do zacisków koła (szybkozamykaczy)-znany problem wyciągania osi koła z haka podczas hamowania przy zacisku hamulca umieszczonym za osią koła
-koniec zaplotu przedniego koła na słoneczko
- problem z odprowadzaniem ciepła z tarczy hamulca (obręcz ma większą powierzchnię i większą prędkość względem powietrza (w górnej części koła prawie dwa razy większą niż rower))
-i pewnie wiele innych.

#1002 ziele477

ziele477
  • Użytkownik
  • 192 posts
  • SkądWrocław

Posted 25 April 2012 - 05:40

Ale weźcie pod uwagę że tarcze będą stosowane w cyclocrossie a tam błotko, syf woda i tam tarcze sprawdzą się dużo lepiej ni canti czy mini v-ki

#1003 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Posted 25 April 2012 - 08:52

marvelo, ale to wszystko są to bezproblemowe zmiany, w przełajach tarcze już chyba jeden sezon co najmniej są. Co do odprowadzania ciepła - porównaj ilość materiału która nagrzewa się w tarczy a ile w obręczy i wtedy sprawdź co się szybciej chłodzi. Dodatkowo nagrzewanie tarczy nie powoduje nagrzewania dętki i możliwości wystrzału. W końcu w rowerkach zjazdowych po coś te tarcze są.
Mamy za to jeden wielki plus - hamulce które nie zawiodą nas w różnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo przy specyfice jazdy szosówką klocki starczą na parę lat.

#1004 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 25 April 2012 - 10:38

Wszystko się zgadza , tarczowki są lepsze , ale maja jedna duża wadę zdecydowanie psują estetykę roweru szosowego ja osobiście nigdy czegoś takiego nie kupię ,.

#1005 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,220 posts
  • SkądPoznań

Posted 25 April 2012 - 10:55

No psują psują, ale kto wie jak potraktują nas producenci.

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#1006 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 26 April 2012 - 01:42

KeNaJ, tak porównuję ilość materiału w tarczy i w obręczy i wychodzi, że obręcz jest dużo większym magazynem (buforem) ciepła, niż tarcza. Po pierwsze, waży kilka razy więcej, a po drugie, jest z aluminium, które jest lepszym przewodnikiem ciepła, niż stal. Powierzchnię też ma większą, i z pewnością nie osiąga takiej temperatury, jak tarcza. W przełajach hamowanie jest krótkie, nie ma długich zjazdów serpentynami z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h i tam bardziej liczy się odporność na błoto i precyzja hamowania.

A tak biorąc na logikę - po co nam mocniejsze hamulce z tylu? Przyczepność tylnego koła w szosówce podczas mocnego hamowania jest tak mała, że nawet słabiutki hamulec i tak blokuje koło. A obecne klasyczne przednie też są wystarczające, żeby tylne koło zaczynało odrywać się od ziemi.

No i kto hamuje, ten przegrywa.

Chociaż z punktu widzenia producentów, szosówka z tarczówkami to istna żyła złota - nowe ramy, nowe widelce, nowe piasty, klamki itd.

#1007 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 28 April 2012 - 16:58

... Dodatkowo przy specyfice jazdy szosówką klocki starczą na parę lat.


Jesteś pewien?? Mnie bardzo denerwuje to że za każdym razem gdy kupuje okładziny do hamulcy to starczają na krócej:D Kiedyś miałem stare Exage to przejechały kilkanaście tysięcy i jeszcze połowa została, a teraz okładziny co rusz się kończą. Podobnie się zastanawiam jaki sens mają żywiczne klocki w mtb??


#1008 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Posted 28 April 2012 - 17:57

marvelo, i według Ciebie co się będzie szybciej chłodzić - obręcz czy tarcza? bo ja jestem jednak przy tarczy. Dodatkowo tarcza jest z dala od dętki której grzanie raczej nie służy, więc może się grzać jak chce - nic się jej nie stanie.

maciej1986, w szosówce okładziny wymieniam po końcu sezonu (choć czasem jeszcze sporo zapasu jest) a przebieg mam ponad 10 tys. Ostatni raz tarcz używałem w crossie i tam klocki (metaliczne) przejechały grubo ponad 20tys i w sumie kiedy ostatni raz je widziałem miały się całkiem dobrze, więc wnioskuję że w szosie by wytrzymały sporo więcej.

#1009 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 28 April 2012 - 20:32

bzdura, tarcza jak sie grzeje - momentalnie jak będziemy dłuzej trzymać hamulec, a nagrzewa sie równie szybko bo jest mała, a nagrzewajaca sie tarcza traci skuteczność hamowania - uczucie ślizgania sie , coraz mocniej ciśniemy i nic z tego, na dodatek w błotnistych maratonach nawet 60 km dla jednej pary klocków tarcz. to za dużo .

Dla niektórych zawodników mtb dalej v-break to dobry hamulec i tani.

W przełaju , czy szosie tarcze ?? no chcą nas uszczęśliwiać na siłe trendami , które nie bardzo mają sens stosowania , tak jak hudraulika hmulca szczękowego w szosie, no ale ... biznes musi sie kręcić, a fanatyków nie zabraknie.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#1010 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 28 April 2012 - 21:19

Robiłem kiedyś taki test. Mam w okolicy taki stromy podjazd, gdzie czasem trenuję (ładna asfaltowa droga, około 700 m, kończy się w polu, zero ruchu). Na zjeździe udaje się rozpędzić do 70-80 km/h, ale na końcu trzeba ostro wyhamować przed poprzeczną drogą z pierwszeństwem. Po jednym hamowaniu do zatrzymania obręcz nieco się nagrzewa, ale spokojnie można dotknąć jej ręką. Nie wiem jak by to wyglądało w przypadku tarczy, ale raczej bym nie ryzykował dotykania gołą ręką.
Jak będę miał trochę czasu, poszukam w sieci jakichś testów porównawczych pod kątem osiąganej temperatury, ale mimo wszystko obstawiam, że tarcze rozgrzewają się bardziej przy podobnym hamowaniu (widziałem zdjęcia świecących tarcz, a rozgrzanych do czerwoności obręczy nigdy).
Generalnie, czym większa różnica temperatur między obiektem a otoczeniem, to wymiana energii cieplnej zachodzi szybciej, dlatego tarcza o małej powierzchni musi pracować w wyższej temperaturze niż obręcz. Jeśli cała energia hamowania na bieżąco jest zamieniana na ciepło i odprowadzana do otoczenia, to ustala się pewna równowaga i problemu nie ma. Gorzej, gdy temperatura rośnie cały czas. Ale może niech jakiś fizyk się wypowie.

Czy naprawdę istniał realny problem wybuchających opon w szosówkach w wyniku wzrostu temperatury przy hamowaniu? Być może na alpejskim zjeździe ciężkiego turysty z sakwami na oponach szosowych, w sporcie raczej nie.

Myślę, że problem hamulców felgowych zaczął pojawiać się dopiero przy coraz popularniejszych obręczach karbonowych. Włókno węglowe nie jest zbyt dobrym przewodnikiem ciepła, a z drugiej strony kompozyty są wrażliwe na wysoką temperaturę i raczej im ona nie służy. I tu być może hamulce tarczowe mają jakieś uzasadnienie.

Ja w swoim rowerze, przy łącznej masie mojej i roweru około 70 kg i jeździe głównie po swojej okolicy, gdzie najdłuższe zjazdy nie przekraczają 2 km, uzasadnienia dla hamulców tarczowych w szosówce nie widzę.

#1011 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 28 April 2012 - 22:17

Hamulce tarczowe póki co do ram typowo szosowych raczej nie wejdą , producenci grup w większości przygotowali już komponenty na 2013 i są tam tradycyjne hamulce , ramy cross to co innego , tam już to jest choćby w cannondale na ostatnim Paris - Roubaix

#1012 Gosc_michal.now_*

Gosc_michal.now_*
  • Gość

Posted 29 April 2012 - 18:56

DA7900 wersja mechaniczna

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


To jest Dura Ace 9000 -> http://thedailygrind...ce-9000-photos/

#1013 Maitre

Maitre
  • Użytkownik
  • 483 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 30 April 2012 - 07:52

Hamulce tarczowe póki co do ram typowo szosowych raczej nie wejdą , producenci grup w większości przygotowali już komponenty na 2013 i są tam tradycyjne hamulce , ramy cross to co innego , tam już to jest choćby w cannondale na ostatnim Paris - Roubaix

Ten Cannon na Paris-Roubaix był zamontowany na dachu samochodu tylko jako reklamówka. Jak dotąd UCI nie pozwoliła na hamulce tarczowe w wyścigach szosowych.

#1014 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 30 April 2012 - 08:35

No o mam nadzieje ze uci nigdy na to nie pozwoli, choć producenci napewno bedą naciskać ,uci lubi przytulić pieniążki ze wszystkich możliwych stron więc pewnie to kwestia czasu ...

#1015 tommeke

tommeke
  • Użytkownik
  • 15 posts
  • SkądKatowice

Posted 21 May 2012 - 20:14

Nie rozumiem tego burzenia się. Nikt nikomu nie każe zakładać tarczówek. Ja chętnie spróbuję. Moim zdaniem karbonowe obręcze hamują tragicznie - nie wiem jak zawodowcy sobie radzą na nich... Poza tym dzięki tarczom można będzie wyprodukować lżejsze obręcze, które nie będą musiały znosić tortur związanych z działaniem klasycznych hamulców.
Zanim się na nie przesiądę w szosie, chciałbym sprawdzić Mavic Exalith - ktoś z Was próbował?

#1016 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Posted 21 May 2012 - 20:31

Na razie nikt nie każe, ale z czasem może być inaczej.
Np. w MTB nadal jeżdżę na Vkach i lubię ten system hamulców. Ale niestety teraz dostać ramę czy amor dobrej klasy pod Vki graniczy z niemożliwością.

#1017 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 posts
  • SkądRoztocze

Posted 31 May 2012 - 19:32

Shimano Dura-Ace Di2 9070. Chyba za dużo tych nowości na raz...

#1018 tommeke

tommeke
  • Użytkownik
  • 15 posts
  • SkądKatowice

Posted 31 May 2012 - 19:46

Gdyby tylko nie ta szpetna korba... Kłaniam się jednak Shimano za jeden rozstaw śrub dla standardu i compacta.

#1019 Gosc_dominik28382_*

Gosc_dominik28382_*
  • Gość

Posted 31 May 2012 - 20:04

Ciekawe jaka cena

#1020 Alex2310

Alex2310
  • Użytkownik
  • 170 posts
  • SkądCzarne/Szczecinek

Posted 31 May 2012 - 20:31

Niedługo to już wyrzuci się kable i wszystko będzie łączyć się poprzez wi-fi :-/



Reply to this topic