Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klucz dynamometryczny


144 odpowiedzi w tym temacie

#41 piotrek_poz

piotrek_poz
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • SkądPoznań

Napisano 27 wrzesień 2014 - 11:27

A te klucze co podałem to dadzą radę jeśli chodzi o dokładność? Ponieważ o certyfikacie nic tam nie ma, jedynie że ten proteco ma znak GS.



#42 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 27 wrzesień 2014 - 21:44

Znak jakości świadczy o kalibracji narzędzia, ale klucz dynamometryczny powinien być sprawdzany okresowo, bo sprężyna ulega deformacji i wskazania nie są precyzyjne. Oznacza to, że gdy nawet kupisz klamota ze znakiem jakości, to po jakimś czasie, tę jakość straci. No i wówczas masz tę tańszą wersję.

Ale spokojnie. Na użytek domowy, można mieć niehomologowane graty i świat się nie zawali. Śruby nie urwiesz, ani karbonu nie połamiesz, jeśli przekroczysz moment siły o jeden, dwa, czy nawet pięć Nm. Poza tym, nie używa się go często w domu, dlatego nie traci tak prędko na jakości. Można przyjąć, że gdy go kupisz, będzie Ci służył do końca świata. Możesz mu pomóc, jeśli będziesz go przechowywał nastawionego na minimalną wartość, by w jak najmniejszym stopniu obciążać sprężynę.



#43 piotrek_poz

piotrek_poz
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • SkądPoznań

Napisano 28 wrzesień 2014 - 14:50

Aha to zakupie których z tych dwóch może ten tańszy, no bo rzeczywiście niech błąd w nim wynosi nawet 10 % to nie tak dużo. Lepiej niż na oko :)



#44 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 29 wrzesień 2014 - 14:07

Ultek, troche przesadzasz. Jesli masz graty z wegla, gdzie zalecany moment dokrecania ma byc nie wiekszy niz 4.5 Nm (mostek, kiera) a dolozysz drugie tyle to badz pewny, ze jak nie za pierwszym to za ktoryms kolejnym razem bedziesz biegl do sklepu po nowe graty z wegla. Nie wprowadzaj ludzi w blad bo jeszcze Ci ktos rachunek przesle za nowy mostek albo kiere :)


  • astronom lubi to

Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#45 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 29 wrzesień 2014 - 15:09

Chyba masz rację. Przeważnie używam większego, do kół i zawieszenia w samochodzie, a tam momenty dokręcania są znacznie wyższe. Przy wartościach 50 – 80 Nm, te 5 nie narobi szkód, ale gdy  maksymalna siła wynosi 3 lub 5 Nm, to 5 więcej jest stanowczo za dużo.

Dobrze, że zwróciłeś uwagę. Chyba jakiś rozkojarzony byłem. Myślałem o jednym, pisałem o drugim.

Co do homologacji tego konkretnego klucza, to przy wartościach 25 Nm, 5 stanowi aż 20 %, a taki błąd, nawet dla tych bez certyfikatu jest zbyt duży i raczej niemożliwy. Dlatego, mimo wszystko, obstaje przy zdaniu, że można ich używać w domu, bez obaw.



#46 piotrek_poz

piotrek_poz
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • SkądPoznań

Napisano 29 wrzesień 2014 - 15:32

Więc zakupiłem klucz dynamometryczny 2-24Nm firmy optima z certyfikatem za 104 zł.



#47 GoscNiedzielny

GoscNiedzielny
  • Użytkownik
  • 563 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 01 październik 2014 - 07:14

Dobre klucze robi Tengtools.
Wszystko oczywiście certyfikowane itp.

#48 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 01 październik 2014 - 09:04

Ultek, troche przesadzasz. Jesli masz graty z wegla, gdzie zalecany moment dokrecania ma byc nie wiekszy niz 4.5 Nm (mostek, kiera) a dolozysz drugie tyle to badz pewny, ze jak nie za pierwszym to za ktoryms kolejnym razem bedziesz biegl do sklepu po nowe graty z wegla.


Warto dodać, że zazwyczaj momenty które są podawane na mostkach, kierach (4,5 Nm) jest to moment przy którym osiągniemy 50% teoretycznej wytrzymałości śruby. Czasami podany jest moment maksymalny jakim zalecane jest dokręcenie złącza. Tak czy siak, najpierw urwiemy gwinty niż połamiemy karbon.
Kiedyś po odcięciu nadmiaru rury sterowej sprawdzałem jej wytrzymałość. Założyłem jakiś stary mostek i dokręcałem kluczem dynamometrycznym. Napisane na mostku było 4Nm, przy 12Nm ukręciłem śrubę. Z karbonem nic się nie stało.

#49 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 październik 2014 - 09:29

To akurat nie jest takie proste, bo testowałeś statycznie, a podczas jazdy powstają jeszcze obciążenia wynikające z jazdy.

 

Choć z drugiej strony zabieranie ze sobą klucza dynamometrycznego, bo podczas jazdy może być potrzebna doraźna korekta pozycji siodełka, to IMHO gruba przesada. Rezerwa wytrzymałości w przypadku dobrej jakości kompozytów jest ogromna.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#50 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 01 październik 2014 - 10:17

Severall, Twoje doświadczenie jest cenne i na pewno przyda się niejednemu. Dowodzi, że włókno jest wytrzymałe i bezpieczne. Jednak warto przestrzegać podawanych wartości, bo naprawa zniszczonego gwintu w aluminiowej tulei zatopionej w karbonie jest problemem. Wiąże się to zawsze z rozwiercaniem jej, czy to pod osadzenie drugiej tulei wewnątrz starej, czy też pod nacięcie nowego gwintu. Po kilku naprawach możemy całkowicie zniszczyć pierwotną strukturę. Inna sprawa, czy w wylajtowanych ramach węglowych, aluminiowe wstawki są na tyle grube, żeby w ogóle można było wiercić w nich i naprawiać.



#51 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 01 październik 2014 - 12:59

To akurat nie jest takie proste, bo testowałeś statycznie, a podczas jazdy powstają jeszcze obciążenia wynikające z jazdy.


To prawda. Co ciekawe, może niektórzy nie uwierzą, dokręcając śrubę M5 momentem 5Nm wywołujemy w niej siłę około 500kg. Nie sądzę więc żeby obciążenia od jazdy zwiększały w sposób znaczny naprężenia w elementach.

#52 ex_lemon

ex_lemon
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądKnurów

Napisano 01 październik 2014 - 14:53

Choć z drugiej strony zabieranie ze sobą klucza dynamometrycznego, bo podczas jazdy może być potrzebna doraźna korekta pozycji siodełka, to IMHO gruba przesada. 

 

Masz rację. Po przejażdżce po prostu dokonałem korekty w domu, co prawda dalej zwykłym imbusem, ale klucz zakupię w przyszłym tygodniu. Przy mojej wadze może nic do tego czasu się nie stanie. Starałem się nie przesadzać z siłą. 



#53 Gosc_IsaacBromberg_*

Gosc_IsaacBromberg_*
  • Gość

Napisano 01 październik 2014 - 20:36

A ja tak obszedłem klucz dynamometryczny:
 
Z wikipedii:
 
moment obrotowy = dzwignia[m] * siła
Siła = moment obrotowy / dzwignia
 
a teraz najlepsze
 
siła ciężkości = masa * przypieszenie ziemskie
 
masa = siła ciężkości / przyspieszenie ziemskie
 
czyli nacisk w kg na koniec klucza o długości r w cm i momencie Mo w Nm i przyspieszeniu ziemskim 9,81 m/ss
 
waga = (Mo / (r/100)) / 9,81
 
czyli gdy mam do przykręcenia sztyce z momentem 6 Nm to do klucza o długości 8,5cm muszę przyłożyć 7,19kg.
 
Najpierw nauczyłem palec naciskając na wagę łazienkową, potem dokręciłem. W międzyczasie znalazłem wagę do bagażu, czyli ciężar się podwiesza, czyli można zahaczyć na klucz. Jak by ktoś moje rozumowanie zweryfikował to był bym spokojniejszy :)


#54 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 02 październik 2014 - 06:22

Tak, twoje rozumowanie jest jak najbardziej dobre.

#55 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 24 grudzień 2014 - 21:39

Pod choinke dostalem klucz mighty :D musialem o tym napisac :):)

Pierwsze wrazenia pozytywne, porownam go z kluczem dostarczonym przez treka :P

#56 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 wrzesień 2015 - 19:44

Pod choinke dostalem klucz mighty :D musialem o tym napisac :):)

Pierwsze wrazenia pozytywne, porownam go z kluczem dostarczonym przez treka :P

 

I jak się spisuje ów klucz? Rozważam jego zakup.



#57 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 02 wrzesień 2015 - 19:47

smialo moge polecic, bardzo fajny zestaw, bardzo dobrze sie korzysta, cena super, karbon caly :D

 

naprawde pozytywnie jestem zaskoczony, moze wymagania mam jakies male :D



#58 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 03 wrzesień 2015 - 17:26

Tutaj ciekawostka: klucz dynamometryczny Giustafiorza II za 670 zł.

 

http://allegro.pl/kl...5639528432.html

 

Tolerancja urządzenia to 4% wg UNI EN ISO 6789:2004. Precyzja jest gwarantowana przy 5000 cykli (kliknięć), później klucz powinien być ponownie skalibrowany. Kalibracja odbywa się firmie Effetto Mariposa wysyłając klucz poprzez dystrybutora lub bezpośrednio. Koszt kalibracji to 35€ plus koszt przesyłki. Po kalibracji urządzenia ponownie można wykonać 5000 cykli zachowując tolerancję 4%.

 

Ciekaw jestem, jak długo odpowiednią kalibrację zachowuje przeciętny klucz typu Mighty lub Tengtools, ile kliknięć, nim zacznie przekłamywać



#59 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 wrzesień 2015 - 18:32

Klucze Mighty (które są sprzedawane pod setką innych marek) również mają świadectwo kalibracji. Mnie samego to zaskoczyło, ale całe narzędzie jest zgodne z normami europejskimi.

Nie pamiętam teraz, do ilu kliknięć ta kalibracja jest ważna, ale sam fakt, że każdy egzemplarz jest testowany i ma indywidualną kartę z ręcznie wpisanymi wynikami pomiarów, jest budujący.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#60 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 03 wrzesień 2015 - 18:41

5 tysięcy dokręceń śrub dla amatora z jednym, dwoma rowerami to prędzej rower zjedzą mole niż trzeba będzie kalibrować na nowo.


  • mess lubi to

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman




Dodaj odpowiedź