Jump to content


Photo

Klamkomanetka 105 flightdeck jak dokręcić


16 replies to this topic

#1 GalGavu

GalGavu
  • Użytkownik
  • 83 posts
  • SkądWrocław

Posted 05 October 2012 - 18:34

Witam,
W zakupionym rowerze (używany) mam problem z klamkomanetką (105 flightdeck). Mianowicie muszę przytrzymać klamkę hamulca aby wbić wyższy bieg (np. z 7 na 8) małą klamką.
Czy to jest spowodowane tym, że coś jest niedokręcone??
Mogę zamieścić zdjęcia manetki i ewentualnie nawet film jak to działa (naciskając na małą manetkę cała klamka idzie przy pewnym wychyleniu - zamiast przełączyć bieg) ale może jest jakaś śrubka co odpowiada za regulację??

Edit: jeszcze lepiej bo film znalazłem :)


#2 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 05 October 2012 - 18:54

pewnei trzeba wyregulować naciąg linki

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3 GalGavu

GalGavu
  • Użytkownik
  • 83 posts
  • SkądWrocław

Posted 05 October 2012 - 19:01

@SPIKE
hmm...możliwe (chociaż na razie nie wiem jak) ale mi się wydawało, że skoro działa manetka przy przytrzymaniu (wszystkie biegi pięknie wchodzą) to bardziej myślałem, że problem leży gdzie indziej.
A ktoś ma jakieś inne pomysły??

#4 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 05 October 2012 - 23:28

Taki objaw świadczy najpewniej o zużyciu mechanizmu wewnętrznego. Tak właśnie kończą żywot klamkomanetki Shimano, a problem jest często opisywany na różnych forach. Można także spotkać sporą ilość ofert sprzedaży manetek z tym problemem.
W najlepszym przypadku może pomóc przepłukanie mechanizmu jakimś rzadkim penetrantem w sprayu, ale trzeba się też liczyć ze zużyciem mechanicznym któregoś z elementów, których niestety Shimano nie oferuje jako części zamienne. Czasem można je pozyskać z innych, uszkodzonych w innym miejscu klamkomanetek, czytałem też o naspawaniu i odtworzeniu jakiegoś wytartego ząbka na małej dźwigience.

Sam nigdy klamkomanetek Shimano nie rozbierałem, ale znalazłem szczegółowy opis rozbiórki i diagnozy podobnego problemu na przykładzie Dura Ace 7700. Zasada działania mechanizmu w 105 musi być podobna.
http://www.norvil.ne...e9sti/strip.php

#5 GalGavu

GalGavu
  • Użytkownik
  • 83 posts
  • SkądWrocław

Posted 06 October 2012 - 00:06

Rozbierać się trochę boję :)
Na razie spróbuję się nauczyć jeździć z taką manetką - biegi przerzuca bez problemu tylko trzeba przytrzymać hamulec. A po zimie jak mi się spodoba jeżdżenie na szosie to raczej i tak wymienię rower na coś ciekawszego.

#6 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1,761 posts
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Posted 06 October 2012 - 05:45

A tą śrubkę mocującą czarną manetkę (zrzucajacą) do srebrnej (hamulcowej/wrzucającej) sprawdzałeś? Może w jej dokręceniu tkwi problem? I prowizorycznie popsikaj WD40 do środka klamkomanetki, żeby trochę 'udrożnić' wszelkie zapadki, sprężynki i trybiki. Sprawdź też, czy linka w pancerzu przy klamkomanetce nie jest postrzępiona i nie haczy o pancerz.

#7 GalGavu

GalGavu
  • Użytkownik
  • 83 posts
  • SkądWrocław

Posted 06 October 2012 - 07:24

- linka ok,
- wd40 popsikam dzisiaj i sprawdzę,
- śrubka jest trochę wyrobiona (chodzi o śrubę bezpośrednio za manetka) więc może skoczę do OBI poszukać podobnej.

#8 Bury

Bury
  • Moderator
  • 799 posts
  • SkądZłocieniec

Posted 06 October 2012 - 08:45

Jest to ewidentnie wina zapadek w mechanizmie. Musi gdzieś być ułamany ząbek, który przytrzymuje wszystkie dźwigienki poza tą jedną którą ciągniesz. Na Twoim miejscu zacząłbym się rozglądać nad nową klamkomanetką. Jeśli jesteś uparty (to dobrze;) ) i masz odwagę zabrać się za sprzęt, to kup sobie piwko, poczyta trochę TEGO i zabierz się za "operację" mechanizmu robiąc przy tym mnóstwo fotek.
Pozdrawiam.

#9 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 06 October 2012 - 11:56

Coś mi się wydaje, że "spisek żarówkowy" nie dotyczy tylko żarówek i producenci coraz częściej projektują urządzenia tak, aby wyzionęły ducha w zakładanym przez nich czasie. Projekt musi wyglądać ładnie, funkcjonalnie, być lekki itd., ale gdzieś w środku jakiś element świadomie robiony jest (jak to ktoś kiedyś określił na tym Forum) z "gównolitu". I nie chodzi o to, że użycie lepszego materiału podniosłoby jakoś znacząco cenę, tylko o to, że niepotrzebnie zwiększyłoby trwałość. Nie trzeba dodawać, że ten słaby element najczęściej jest niedostępny jako część zamienna, albo horrendalnie drogi, albo sprzedawany jest jako cały większy podzespół.
Obecnie nawet Campagnolo, słynące ze swojej "naprawialności", zmniejszyło znacznie ilość dostępnych części zamiennych do swoich klamkomanetek, często zmuszając w razie uszkodzenia jakiegoś drobnego elementu do zakupu całego modułu, np. korpusu.

Popatrzcie, co się dzieje obecnie w motoryzacji. Niedługo siniki w samochodach będzie się zmieniać jak łańcuchy w rowerze, a po przepaleniu żarówki (czy co tam wymyślą) w reflektorze trzeba będzie wymienić cały przedni pas auta (bo rozebrać go to już obecnie nieraz trzeba do tej czynności).

#10 GalGavu

GalGavu
  • Użytkownik
  • 83 posts
  • SkądWrocław

Posted 06 October 2012 - 12:33

Wymiana manetek jest dla mnie bez sensu - za cały rower dałem 1160zł i jedyny mankament to ta manetka. Na szczęście idzie się nauczyć tak bieg przerzucać. Myślę, że na początkową zabawę szosą (zakładam ją jeździć od listopada do czerwca kolejnego roku, może troszkę dużej) to jest ok bo biegów też jak szalony nie przewiduje zmieniać :)

#11 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 25 October 2012 - 13:35

Witam
Mam podobny problem w klamkomanetce prawej ST-6500 Ultegra. Z tym, że klamka lekko o ok. 2 cm mierząc od końca dźwigni się odchyla przy manipulowaniu małą dźwigienką, taki sam luz jest jak chcę zrzucić bieg w dół i dopiero po tym krótkim "luzie" klamka "załapuje". Czy jest to normalne? Dodam, że swobodnie można zrzucić 3 biegi w dół klamką.
Druga sprawa - czym można nasmarować cały ten mechanizm? Naprawdę WD-40 nie narobi szkody? Wypłukać mam zamiar zwykłą benzyną ekstrakcyjną.
Po trzecie mam luz na całym mechanizmie obu klamkomanetek. Prawa ma słaby, a lewa duży. Gdy łapię za sama klamkę to cały mechanizm jest luźny, jakby mocowanie mechanizmu zmiany biegów do dźwigni hamulca się poluzowało. Pewnie tam jest wkręt/śruba? Będę niebawem w tym grzebał.
Filmik ukazujący obie usterki:

Obie klamkomanetki jeszcze nie są wmontowane do roweru, więc były testowane "na sucho".

Dobra, prawa klamkomanetka rozebrana i z oznaczeń wg tego dokumentu:
http://techdocs.shim...69830728746.pdf
pomiędzy elementem 7 i mechanizmem z klamką jest luz (wpusty nie są dobrze dopasowane). Spróbuję dokręcić tę tulejkę 10 w obu łapach, mam nadzieję, że dopomoże.

Czekam na odpowiedzi w związku z tym drugim problemem.

#12 grzegosz.

grzegosz.
  • Użytkownik
  • 623 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 25 October 2012 - 15:51

To, że klamki Shimano mają luz roboczy, tj. zanim zmienisz bieg to masz kawałek jałowego przesunięcia, to norma, inaczej jest w Sramie, nie wiem jak w campie. To, że starsze klamki Shimano łapią luzy i klekocą na wertepach to też norma, ale ten luz, jaki Ty masz to jakaś masakra...ja w starszych 600 Ultegrach takiego nie mam.

#13 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 25 October 2012 - 18:57

zanim zmienisz bieg to masz kawałek jałowego przesunięcia, to norma

Czyli luzem pierwszego typu się nie przejmować. ;-)

Znalazłem przyczynę mocnego luzu w lewej klamce - brak wkładki nr 6 na diagramie, miejsce w klamce na nią jest. Co ciekawe jest tu błąd w dokumentacji, bo lewa łapa ma mieć tę wkładkę, natomiast prawa nie - a u mnie jest zupełnie odwrotnie. Widocznie wkładka ma być w obu klamkomanetkach. Prawa strona ma ten element, ale luźny i dlatego znacznie mniej lata. W obu jest poluzowana ta nietypowa nakrętka nr 10.
Cóż, trzeba będzie widocznie dorobić tę wkładkę.
Klamkomanetki zostały zakupione bardzo okazyjnie i warto je zrobić porządnie. ;-) Bo inne rzeczy,w tym mechanizmy, chodzą płynnie.

edit:

Druga sprawa - czym można nasmarować cały ten mechanizm? Naprawdę WD-40 nie narobi szkody?

Nieaktualne. Właśnie w tym temacie znalazłem post maciej1986, który wspomniał o oleju silnikowym. I tym raczej nasmaruję.
Co do konkretnego modelu - moje to ST-6510 (gumy ma małych dźwigienkach).

#14 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 25 October 2012 - 19:32

Daj znać czym dokręciłeś nakrętkę nr 10:) Sam od bardzo długiego czasu nie mogę dorwać klucza TL-ST01.


#15 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 27 October 2012 - 11:29

maciej1986, na razie tylko mi szczypce do pierścieni Segera przychodzą do głowy i to będzie mój pierwszy patent na te nakrętki. Albo tulejka o średnicy równej temu pierścieniowi nakrętki z odpowiednio dopiłowanymi czterema ząbkami i z drugiej strony dwoma wcięciami na klucz płaski.

edit:
Wyrzuciłem posta i nowy napisałem. Wczoraj udało mi się wąziutkimi kombinerkami dokręcić nakrętkę 10 w obu klamkomanetkach i w prawej problem niewielkiego luzu częściowo zniknął tzn. już z oporem się klamka obraca przy ruszaniu lewo-prawo, za to w lewej plastik będzie potrzebny - luz ten sam pozostał.
Więc to

gównolit

...pomimo, że trywialne to jednak trafne określenie niektórych części. Aby się po krótkim czasie rozleciało i luzu złapało.
Czyli na razie trzeba to dorobić (może 2 sztuki z metalu jednak...?), a jakoś może zimą klamkomanetki rozbiorę dokładniej, umyję i nasmaruję.

#16 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 28 October 2012 - 14:32

Witam,
W zakupionym rowerze (używany) mam problem z klamkomanetką (105 flightdeck). Mianowicie muszę przytrzymać klamkę hamulca aby wbić wyższy bieg (np. z 7 na 8) małą klamką.
Czy to jest spowodowane tym, że coś jest niedokręcone??
Mogę zamieścić zdjęcia manetki i ewentualnie nawet film jak to działa (naciskając na małą manetkę cała klamka idzie przy pewnym wychyleniu - zamiast przełączyć bieg) ale może jest jakaś śrubka co odpowiada za regulację??

Edit: jeszcze lepiej bo film znalazłem :)


Pisałem niedawno, że to typowe uszkodzenie w klamkomanetkach Shimano i że wiele z nich trafia w tym stanie do sprzedaży na Allegro. I przypuszczam, że większość sprzedających wie, że to już koniec, a tylko udaje, że nie chciało im się już bawić w naprawy, albo że tylko trzeba przesmarować. Poniżej przykład (nie twierdzę jednak, że akurat ten sprzedający musi być świadomy powagi problemu i próbuje trochę manipulować):
http://allegro.pl/kl...2742494940.html

#17 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,389 posts
  • SkądRumia

Posted 28 October 2012 - 23:38

większość sprzedających wie, że to już koniec,

Tzn. tak - umówmy się, że oficjalnie koniec mechanizmu. ;-) Nieoficjalnie np. u tokarza czy we własnym małym warsztacie ze szlifierką stołową, imadłem, piłką do metalu i pilnikami można naprawdę wiele. :-) Pytanie tylko - komu się chce w to bawić (to kosztuje czasu,a nie każdy go ma...)?
Generalnie takim surowo handlowym okiem patrząc to klamkomanetki tak uszkodzone jak stąd http://allegro.pl/kl...2742494940.html są faktycznie kończące żywot, bo części do nich pojedynczych nie ma. No i to naprawianie może być lepieniem byle czego, jeśli porządnie nie dorobi się nowych części w miejscu tych uszkodzonych i to jeszcze z odpowiedniej stali i wymiarach (stare, uszkodzone elementy mają daleko inne tolerancje...).
Druga sprawa, to cóż - muszę ponarzekać. Skąd takie wygórowane ceny uszkodzonych klamkomanetek? 9-biegowe, naprawa trudna, a wołają niewiele mniej niż za sprawne Tiagry? Ultegry 6500 z niesprawnym lewym mechanizmem niedawno też poszły za niecałe 200 zł. Takich przykładów na pęczki. Naprawialne to powinno być, fakt - ale ile pracy...? I jeszcze nikt nie wie, kiedy znowu wysiądzie.
Nie wiem, ja za te moje 6510 dałem jakieś 30 zł, nie licząc kierownicy i mostka. I nawet jeśli mi lewa będzie klekotać to się cieszę. No ale to był fart - moim zdaniem takie jak wyżej z aukcji Dura Ace do 120 zł powinny kosztować.



Reply to this topic