Klamkomanetka 105 flightdeck jak dokręcić
#1
Napisano 05 październik 2012 - 18:34
W zakupionym rowerze (używany) mam problem z klamkomanetką (105 flightdeck). Mianowicie muszę przytrzymać klamkę hamulca aby wbić wyższy bieg (np. z 7 na 8) małą klamką.
Czy to jest spowodowane tym, że coś jest niedokręcone??
Mogę zamieścić zdjęcia manetki i ewentualnie nawet film jak to działa (naciskając na małą manetkę cała klamka idzie przy pewnym wychyleniu - zamiast przełączyć bieg) ale może jest jakaś śrubka co odpowiada za regulację??
Edit: jeszcze lepiej bo film znalazłem
#2
Napisano 05 październik 2012 - 18:54
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#4 Gosc_marvelo_*
Napisano 05 październik 2012 - 23:28
W najlepszym przypadku może pomóc przepłukanie mechanizmu jakimś rzadkim penetrantem w sprayu, ale trzeba się też liczyć ze zużyciem mechanicznym któregoś z elementów, których niestety Shimano nie oferuje jako części zamienne. Czasem można je pozyskać z innych, uszkodzonych w innym miejscu klamkomanetek, czytałem też o naspawaniu i odtworzeniu jakiegoś wytartego ząbka na małej dźwigience.
Sam nigdy klamkomanetek Shimano nie rozbierałem, ale znalazłem szczegółowy opis rozbiórki i diagnozy podobnego problemu na przykładzie Dura Ace 7700. Zasada działania mechanizmu w 105 musi być podobna.
http://www.norvil.ne...e9sti/strip.php
#6
Napisano 06 październik 2012 - 05:45
#8
Napisano 06 październik 2012 - 08:45
Pozdrawiam.
#9 Gosc_marvelo_*
Napisano 06 październik 2012 - 11:56
Obecnie nawet Campagnolo, słynące ze swojej "naprawialności", zmniejszyło znacznie ilość dostępnych części zamiennych do swoich klamkomanetek, często zmuszając w razie uszkodzenia jakiegoś drobnego elementu do zakupu całego modułu, np. korpusu.
Popatrzcie, co się dzieje obecnie w motoryzacji. Niedługo siniki w samochodach będzie się zmieniać jak łańcuchy w rowerze, a po przepaleniu żarówki (czy co tam wymyślą) w reflektorze trzeba będzie wymienić cały przedni pas auta (bo rozebrać go to już obecnie nieraz trzeba do tej czynności).
#10
Napisano 06 październik 2012 - 12:33
#11
Napisano 25 październik 2012 - 13:35
Mam podobny problem w klamkomanetce prawej ST-6500 Ultegra. Z tym, że klamka lekko o ok. 2 cm mierząc od końca dźwigni się odchyla przy manipulowaniu małą dźwigienką, taki sam luz jest jak chcę zrzucić bieg w dół i dopiero po tym krótkim "luzie" klamka "załapuje". Czy jest to normalne? Dodam, że swobodnie można zrzucić 3 biegi w dół klamką.
Druga sprawa - czym można nasmarować cały ten mechanizm? Naprawdę WD-40 nie narobi szkody? Wypłukać mam zamiar zwykłą benzyną ekstrakcyjną.
Po trzecie mam luz na całym mechanizmie obu klamkomanetek. Prawa ma słaby, a lewa duży. Gdy łapię za sama klamkę to cały mechanizm jest luźny, jakby mocowanie mechanizmu zmiany biegów do dźwigni hamulca się poluzowało. Pewnie tam jest wkręt/śruba? Będę niebawem w tym grzebał.
Filmik ukazujący obie usterki:
Obie klamkomanetki jeszcze nie są wmontowane do roweru, więc były testowane "na sucho".
Dobra, prawa klamkomanetka rozebrana i z oznaczeń wg tego dokumentu:
http://techdocs.shim...69830728746.pdf
pomiędzy elementem 7 i mechanizmem z klamką jest luz (wpusty nie są dobrze dopasowane). Spróbuję dokręcić tę tulejkę 10 w obu łapach, mam nadzieję, że dopomoże.
Czekam na odpowiedzi w związku z tym drugim problemem.
#12
Napisano 25 październik 2012 - 15:51
#13
Napisano 25 październik 2012 - 18:57
Czyli luzem pierwszego typu się nie przejmować. ;-)zanim zmienisz bieg to masz kawałek jałowego przesunięcia, to norma
Znalazłem przyczynę mocnego luzu w lewej klamce - brak wkładki nr 6 na diagramie, miejsce w klamce na nią jest. Co ciekawe jest tu błąd w dokumentacji, bo lewa łapa ma mieć tę wkładkę, natomiast prawa nie - a u mnie jest zupełnie odwrotnie. Widocznie wkładka ma być w obu klamkomanetkach. Prawa strona ma ten element, ale luźny i dlatego znacznie mniej lata. W obu jest poluzowana ta nietypowa nakrętka nr 10.
Cóż, trzeba będzie widocznie dorobić tę wkładkę.
Klamkomanetki zostały zakupione bardzo okazyjnie i warto je zrobić porządnie. ;-) Bo inne rzeczy,w tym mechanizmy, chodzą płynnie.
edit:
Nieaktualne. Właśnie w tym temacie znalazłem post maciej1986, który wspomniał o oleju silnikowym. I tym raczej nasmaruję.Druga sprawa - czym można nasmarować cały ten mechanizm? Naprawdę WD-40 nie narobi szkody?
Co do konkretnego modelu - moje to ST-6510 (gumy ma małych dźwigienkach).
#15
Napisano 27 październik 2012 - 11:29
edit:
Wyrzuciłem posta i nowy napisałem. Wczoraj udało mi się wąziutkimi kombinerkami dokręcić nakrętkę 10 w obu klamkomanetkach i w prawej problem niewielkiego luzu częściowo zniknął tzn. już z oporem się klamka obraca przy ruszaniu lewo-prawo, za to w lewej plastik będzie potrzebny - luz ten sam pozostał.
Więc to
...pomimo, że trywialne to jednak trafne określenie niektórych części. Aby się po krótkim czasie rozleciało i luzu złapało.gównolit
Czyli na razie trzeba to dorobić (może 2 sztuki z metalu jednak...?), a jakoś może zimą klamkomanetki rozbiorę dokładniej, umyję i nasmaruję.
#16 Gosc_marvelo_*
Napisano 28 październik 2012 - 14:32
Witam,
W zakupionym rowerze (używany) mam problem z klamkomanetką (105 flightdeck). Mianowicie muszę przytrzymać klamkę hamulca aby wbić wyższy bieg (np. z 7 na 8) małą klamką.
Czy to jest spowodowane tym, że coś jest niedokręcone??
Mogę zamieścić zdjęcia manetki i ewentualnie nawet film jak to działa (naciskając na małą manetkę cała klamka idzie przy pewnym wychyleniu - zamiast przełączyć bieg) ale może jest jakaś śrubka co odpowiada za regulację??
Edit: jeszcze lepiej bo film znalazłem
Pisałem niedawno, że to typowe uszkodzenie w klamkomanetkach Shimano i że wiele z nich trafia w tym stanie do sprzedaży na Allegro. I przypuszczam, że większość sprzedających wie, że to już koniec, a tylko udaje, że nie chciało im się już bawić w naprawy, albo że tylko trzeba przesmarować. Poniżej przykład (nie twierdzę jednak, że akurat ten sprzedający musi być świadomy powagi problemu i próbuje trochę manipulować):
http://allegro.pl/kl...2742494940.html
#17
Napisano 28 październik 2012 - 23:38
Tzn. tak - umówmy się, że oficjalnie koniec mechanizmu. ;-) Nieoficjalnie np. u tokarza czy we własnym małym warsztacie ze szlifierką stołową, imadłem, piłką do metalu i pilnikami można naprawdę wiele. :-) Pytanie tylko - komu się chce w to bawić (to kosztuje czasu,a nie każdy go ma...)?większość sprzedających wie, że to już koniec,
Generalnie takim surowo handlowym okiem patrząc to klamkomanetki tak uszkodzone jak stąd http://allegro.pl/kl...2742494940.html są faktycznie kończące żywot, bo części do nich pojedynczych nie ma. No i to naprawianie może być lepieniem byle czego, jeśli porządnie nie dorobi się nowych części w miejscu tych uszkodzonych i to jeszcze z odpowiedniej stali i wymiarach (stare, uszkodzone elementy mają daleko inne tolerancje...).
Druga sprawa, to cóż - muszę ponarzekać. Skąd takie wygórowane ceny uszkodzonych klamkomanetek? 9-biegowe, naprawa trudna, a wołają niewiele mniej niż za sprawne Tiagry? Ultegry 6500 z niesprawnym lewym mechanizmem niedawno też poszły za niecałe 200 zł. Takich przykładów na pęczki. Naprawialne to powinno być, fakt - ale ile pracy...? I jeszcze nikt nie wie, kiedy znowu wysiądzie.
Nie wiem, ja za te moje 6510 dałem jakieś 30 zł, nie licząc kierownicy i mostka. I nawet jeśli mi lewa będzie klekotać to się cieszę. No ale to był fart - moim zdaniem takie jak wyżej z aukcji Dura Ace do 120 zł powinny kosztować.