Jump to content


Prosba o wyjasnienie kategorii w PL kolarstwie szosowym


8 replies to this topic

#1 Gosc_martinSEA_*

Gosc_martinSEA_*
  • Gość

Posted 19 February 2013 - 19:20

Podczas nastepnego (wolne i nieokresolne daty) pobytu w PL zamierzam wystartowac w jakis wyscigach szosowych. W USA jestem teraz w categorii 3-ciej szosowej i 2-giej CX. Jezdze przewaznie w grupie wiekowej seniorow; czasem startuje w master (ciezko w to uwiezyc ale jestem teraz 45).

Przegladajac PL stronki zauwazylem jakies 'ornitologiczne' kategorie jak orliki, itd :roll: . Na stronce pzkol kalendarz przedstawia kategorie: E, P, J, Jm, Ml i Masters; niestety nie ma legendy wyjasniajacej te terminy.

Czy ktos ma linka do konkretow?

Z gory dzieki.

Marcin

Dla zainteresowanych:

Kategorie w USACycling szosa i CX (na MTB sie nie znam) przedstawiaja sie nastepujaco:

Cat5 - poczatkujacy
Cat4 - szybsi
Cat3 - jeszcze szybsi
Cat2 - rakiety
Cat1 - najlepsi amatorzy
PRO - jak nazwa wskazuje

awans do wyzszej kategori jest uwarunkowany zdobyciem odpowiedniej ilosci punktow w limitowanym terminie czasowym (przewaznie 12 miesiecy ale wchodzi zmiana na 24). Punty osiaga sie za zajecie odpowiednich miejsc w wyscigach z odpowiednia iloscia startujacych. Czasem awans jest przymusowy (po zdobyciu 3 pierwszych miejsc itp)

Do tego dochodza kategorie wiekowe:

Junior - nie moze byc starszy anizeli X lat (junirzy maga startowac z seniorami)
Senior - od wieku X i bez gornej polki
Master XYZ - moze startowac po skonczeniu lat XYZ (przewaznie podzial jest na 35+, 45+, 55+)

Oczywiscie podzial na mezczyzn i kobiety.

Czasem kategorie sa laczone. Np. Pro/Cat1/Cat2 czesto jada w tej samej grupie; winiki sa rowniez wspolne.

#2 Bury

Bury
  • Moderator
  • 799 posts
  • SkądZłocieniec

Posted 19 February 2013 - 20:48

Tutaj w Polsce w zasadzie wszystko się opiera o wiek zawodników. I tak:

- kolarstwo amatorskie dzielimy na kategorie wiekowe:

kat Kobiety OPEN 16 i więcej lat
kat "0" 16 - 29 lat (jest to nieoficjalna kategoria dająca prawo startu kolarzom)
kat I 30 - 39 lat
kat II A 40 - 44 lata
kat II B 45- 49 lat
kat III A 50 - 54 lata
kat III B 55 - 59 lat
kat IV A 60 - 64 lata
kat IV B 65 - 69 lat
kat V 70 i więcej lat

- kolarstwo "zawodowe" (jak na polskie realia;) ):

zawodnicy Elita
zawodnicy poniżej 23 lat - (Orlik)
Juniorzy
Juniorzy Młodsi
Młodzicy

Niestety, ale nie pamiętam jakie przedziały wiekowe są od "orlika" w dół.

Źródłem jest strona "MASTERS", oraz PZKol
Na stronie PZKolu ciężko jest się czegokolwiek dowiedzieć ;)
Mam nadzieję, że niczego nie pogmerałem...

#3 Gosc_martinSEA_*

Gosc_martinSEA_*
  • Gość

Posted 20 February 2013 - 00:03

Dzieki za info.
Ciekawa kategoryzacja - 'nowi' kolarze maja nie lada zadanie startujac z tej samej lini z tymi juz wprawionymi i w doskonalej formie. Ciekaw jestem jak bhezpieczny jest peloton w takiej wymieszce.

Mam pare dodatkowych pytan jezeli mozna:

- licencja - czy jest uznawana miedzynarodowa licencja? mysle ze powinno mnie to zwolic z obowiazkow badan lekarskich i ubezpieczenia OC i NW (czy naprawde firmy ubezpieczeniowe ubezpieczaja rowery biorace udzial w zadwodach?)

- rejestracja na zawody - czy sie wypelniaja szybko i trzeba sie wpisac wczesniej czy spoko mozna sie zarejestrowac w dniu zawodow?

- jak kreci sie grupa 45-49? (w tej startowalbym). Przecietna liczba zawodnikow? Kozacy? Ex-pros? Jak daja sobie radze solisci - bez zespolow?

- ja jestem gdzies pomiedzy goralem a sprinterem z przewaga gorala :-) Standartowe wyscigi w mojej kategorii sa od 100 do 130 km. Zwawy peloton. Wole etapowe wyscigi ale jedno-dniowki sa jak najbardziej OK. Co polecacie ze smietaki Polskich wyscigow Masters? Gdzies pomiedzy majem a wrzesniem. Moje bazy to okolice Rybnika i Poznania ale moge sie ruszyc gdziekolwiek.

Dzieki!!!

#4 Gosc_Rzysko_*

Gosc_Rzysko_*
  • Gość

Posted 21 February 2013 - 00:16

OC, NNW i badania lekarskie, wymagane są na potrzeby licencji.
Jeśli masz Amerykańską i tak musisz wyrobić ubezpieczenie podczas pobytu w Polsce, chyba że jesteś zameldowany lub masz podwójne obywatelstwo.
Tylko OC i NNW, roweru ubezpieczać nie musisz*, badań wykonywać ponownie tez nie musisz.
Mówiąc "międzynarodowa" masz na myśli "licencje wydawaną przez UCI" czy wydaną przez Amerykańską Federację Narodową ?

*-Firmy ubezpieczeniowe ubezpieczają rower tylko na 1600$ [5000zł] i tylko firma PZU.

Można się spokojnie zapisać w dniu zawodów. ;-)
Liczba zawodników w danej kategorii waha się w przedziale 1-60, średnio 40 osób, zwykle w peletonie mocnych jest około 10-20 zawodników, w tym może być też kilkoro Ex-pros, najczęściej łączy się niektóre kategorie.
Spokojnie idzie przeżyć bez zespołu, lepsze perspektywy i mniejsza eksploatacja. :-)

Jestem z Poznanie, jeżeli jesteś w CAT3 to zapraszam na Rondo Obornickie w Poznaniu przy McDonald's, a dokładnie przy stacji BP, mocna grupa, średnie na 60km sięgają 40km/h, do tego dwa mocne podjazdy i duża grupa (10+ osóB) ;-)

#5 Gosc_martinSEA_*

Gosc_martinSEA_*
  • Gość

Posted 21 February 2013 - 00:33

Dziki Rzysko

mam podwojne obywatelstwo ale przeterminowany polski paszport (ktorego kopia jest podobno potrzebna do wyrobienia miedzynarodowej licencji UCI w USA; wyrobiona poprzez USACycling w ktorej mam licence na US) - bede musial cos pokombinowac. Wyobrazam sobie ze formalosci w PL zajelyby tygodnie :roll: .
Dzieki za zaproszenie na R. Obornickie. Chetnie sie podlacze kiedy przyjade. Dystans i tempo jak najbardziej OK :evil:
M

#6 Gosc_Rzysko_*

Gosc_Rzysko_*
  • Gość

Posted 21 February 2013 - 00:59

Hehehe Co do formalności to faktycznie tygodnie :mrgreen:

#7 Gosc_martinSEA_*

Gosc_martinSEA_*
  • Gość

Posted 21 February 2013 - 01:07

czyli niewiele sie zmieniolo w tym wzgledzie przez ostatnie 20+ lat :-(
Wlasnie skontaktowalem sie z USACycling pytajac o szybka droge zalatwienia miedzynarodowej licencji (regulamin podaje ze potrzebna jest kopia paszportu lub akt urodzenia - ale nie kumam z ktorego kraju - tutaj rowniez biurokraci lubia kombinowac)
Pozdro

#8 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,638 posts
  • SkądSulęcin

Posted 22 February 2013 - 07:46

Kategorie w USACycling szosa i CX


Dzięki za wyjaśnienie - ostatnio trochę czytam literaturę ze stanów (amazon) no i się zastanawiałem jak to jest z kategoriami w USA. IMHO jak dla mnie ten podział jest o wiele sensowniejszy, niż to co jest w Polsce.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#9 wiki

wiki
  • Użytkownik
  • 2,190 posts
  • SkądOzorków k/Łodzi

Posted 23 February 2013 - 19:12

martinSEA krótko i na temat:
1. Wyścigi masters: w większości wyścigów wystartujesz bez jakiejkolwiek licencji !!! Często trzeba podpisać oświadczenie o stanie zdrowia i to wszystko. Jak bardzo chcesz to wyrobić sobie licencję, koszt 50 zł. Zależy od związku czy ktoś zawoła od Ciebie ubezpieczenie "sportowe". Nikt nie woła żadnych badań !!! (chociaż trzeba je mieć, ale to jest Polska :-P ).
Jeżeli chodzi o poziom w Twojej kategorii wiekowej. Wystarczająco wysoki, zależy od wyścigu. Są "imprezy" w kalendarzu gdzie zjeżdża się czołówka i jest co dymać. Często zdarza się start wspólny kilku grup wiekowych i robi się fajny peletonik jak na amatorskie ściganie w Polsce.
Twoja kategoria wiekowa to M40b...średnie często w granicach 40 km/h.
Ekip nie ma, każdy jedzie na własne konto, szanse są bardzo równe.

2. Road Maraton - cykl imprez z reguły na południu dla amatorów. Brak wymaganej licencji.

3. Elitę sobie odpuść. W większości wyścigów nie wystartujesz bo trzeba należeć do jakiejś ekipy (soliści nie maja prawa startu).



Reply to this topic