Jump to content


Photo

Różnice w geometrii Trek Madone (H2) - GIANT TCR Composite


29 replies to this topic

#1 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 06 March 2013 - 18:07

Robiłem przymiarkę do (między innymi) tych dwóch rowerów:

Trek Madone 4.5
GIANT TCR Composite

Nie jestem do końca przekonany która geometria ramy bardziej mi pasuje i choć od razu wyczuwam różnicę między nimi to, patrząc na suche liczby, nie bardzo rozumiem, skąd się one (te różnice) biorą:

Rozmiar Ramy 54: Geometria TREK

Rozmiar Ramy M: Geometria GIANT

Wrzucam linki do ang. wersji stron, ponieważ nie mogłem znaleźć tabelki z wymiarami ramy w polskiej wersji na GIANT'a

Czy różnice które wyczuwam wynikają ze znaczących różnic w geometrii tych ram (liczby na moje amatorskie oko wyglądają podobnie :-)), czy też one tzn te ramy rzeczywiście się różnią i będzie to odczuwalne w użytkowaniu. Na moje 'oko' pozycja na Treku wydaje mi się mniej pochylona, bardziej odprężona.

Dzięki z góry za komentarze.

Pozdrawiam
Tomek

#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,664 posts
  • SkądSzczecin

Posted 06 March 2013 - 18:27

Tabela geometrii to tylko wskazówka, a nie wyrocznia. Każdy rowerzysta jest inny, więc nie da się na podstawie tabelki dobrać optymalnego roweru. Poza tym liczy się nie tylko rozmiar ramy, ale też np. długość mostka, a nawet gięcie kierownicy, więc sama geometria ramy nie da Tobie nigdy pełnej odpowiedzi, który rower będzie lepszy.

Jeżeli masz możliwość przymiarki do obu rowerów (a z tego co rozumiem, masz), to olej tabelki i po prostu wybierz ten rower, na którym czujesz się lepiej :-) Nie ma prostszej i skuteczniejszej metody :-)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1,367 posts
  • SkądBurzyn

Posted 06 March 2013 - 18:41

H2 to geometria podniesiona. Dobra dla początkujących. Ale jeśli jeździ się dużo to po niecałym roku zaczyna ona niejako wadzić. Można ją obniżyć usuwając podkładki dystansowe pod widelcem dochodząc z mostkiem kierownicy do "cane creek" jak w moim przypadku. Przy okazji należy uciąć widelec by nie wystawał jak komin. Ja teraz brałbym bardziej sportową, tj. H1 (jeśli chodzi o Treka).

www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#4 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 06 March 2013 - 18:48

Dzięki za odpowiedz. Absolutnie nie mam zamiaru dokonywać wyboru na podstawie tabelki :-) Próbuje przede wszystkim rozumieć skąd się biorą różnice które odczuwam, bo o ile mogą one być, jak sugerujesz, związane jedynie z mostkiem, kierownicą itd. to problemu nie ma tzn. zawsze można sobie te elementy dopasować pod siebie. Ale ramę kupuje się raczej na długo i warto to zrobić świadomie. Wiem ze banał.... :-)

Jak nie trudno zauważyć mam dylemat, ponieważ nie do końca jestem przekonany do jednej z tych ram. Czuję że moja pozycja jest trochę inna na jednym i na drugim rowerze , ale (jeszcze :-) ) nie czuję która rama bardziej mi odpowiada. Niestety nie ma szans dla dłuższą jazdę testową :-(, a to pewnie rozwiałoby moje wątpliwości, przynajmniej ich część.

Gdyby wiec okazało się że różnice między tymi rowerami wynikają jedynie z długości mostka, położenia siodełka (nie regulowałem w poziomie) itd. to wtedy skupiłbym się na innych kryteriach wyboru. Dlatego właśnie moją uwagę przyciągnęły te tabelki. Jednak informacje w nich zawarte nie rozwiały póki co moich wątpliwości i dlatego wracamy do postu numer 1 :-)


H2 to geometria podniesiona. Dobra dla początkujących. Ale jeśli Ja teraz brałbym bardziej sportową, tj. H1 (jeśli chodzi o Treka).


Na H1 nie mam szans bo to seria 6 i 7 tylko. Za cienki portfel :-(

Pozdrawiam
Tomek

#5 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1,367 posts
  • SkądBurzyn

Posted 06 March 2013 - 20:01

Na H1 nie mam szans bo to seria 6 i 7 tylko. Za cienki portfel :-(


No właśnie... I dlatego w moim przypadku następna rama nie będzie już od Treka.

www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#6 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 06 March 2013 - 20:55

Zrobiłem porównanie wymiarów pomiędzy H1 i H2 dla mojego rozmiaru czyli 54cm i jak się można spodziewać największa różnica jest w wysokości główki ramy (D) która to różnica wynosi 2.5cm. Myślę że o tyle jestem wstanie obniżyć mostek w H2 usuwając podkładki (spacer'y). Oczywiście w H1 można zrobić to samo i obniżyć mostek jeszcze niżej, ale nie jestem pewien czy tego rzeczywiście potrzebuję w moim codziennym rowerowaniu :-)

Poza tym jest różnica w rozstawie ramy (M) o 1.5cm i przypuszczam że można to 'skompensować' dłuższym mostkiem w przypadku H2. Pozostałe różnice nie wydają mi się bardzo istotne biorąc pod uwagę że kąty są takie same.

Oczywiście zdaję sobie sprawę że to tylko teoretyzowanie i zabawa liczbami :-), z której wniosek dla mnie jest tylko taki że sama geometria na pewno nie będzie dla mnie powodem zakupu serii 6 H1 ;-)
------------------------------------------------H1----------H2
G Obniżenie suportu---------------------7.0 cm-----7.0 cm
H Długość widełek------------------------40.7cm----40.7 cm
E Efektywna wysokość górnej rury-----55.1--------54.3 cm
D Kąt główki ramy------------------------73.0 °-----73.0°
C Długość główki ramy-------------------12.5cm----15.0 cm
I Przesunięcie-----------------------------4.5 cm-----4.5 cm
M Rozstaw ramy--------------------------39.6 cm----38.1 cm
B Kąt nachylenia rury podsiodłowej-----73.7 °------73.7°
A Rura podsiodłowa-----------------------50.1 cm----50.6 cm
L Przekrok----------------------------------74.3 cm----75.8 cm
J Trasa--------------------------------------5.6 cm-----5.6 cm
K Rozstaw kół------------------------------98.5 cm----97.8 cm

http://s7d4.scene7.c...,0,0&iccEmbed=0

#7 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 01:37

Sama geometria nie moze byc powodem do kupna wyższego modelu ramy.
Choć dla mnie h2 w treku jest nie bardzo ponieważ stack mocno odbiega od innych rowerów .
Seria 6 i 7 jest robiona tylko w stanach i to mocny argument bo dzis jak wiemy wszystko jest made in Taiwan albo china a dla mnie skoro firma jest z Ameryki to niech robi w Ameryce z innym firmami powinno byc tak samo , no na szczęście jest jeszcze pare takich firm .

#8 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 12 March 2013 - 01:43

Choć dla mnie h2 w treku jest nie bardzo ponieważ stack mocno odbiega od innych rowerów .


Co to znaczy?

#9 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 09:53

A no to ze np porównując do speca rozmiar 58 w treku ma 8 mm większy stack i czym większy rozmiar tym większa roznica miedzy poszczególnymi rowerami . Staje się to poprostu nieproporcjonalne wystarczy spojrzeć na rowery w geometri h2 no ale mówię chodzi mi o rozmiary od 58 w górę . I zaznaczam ze długość główkek jest taka sama więc oznacza to ze trek bardziej podnosi przód względem tylu . Gdybym chciał kupić rower z takim stackiem to wybranym już domane albo roubaix . Względem innych marek tez sa spore różnice .

#10 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 12 March 2013 - 09:58

OK, to zapytam inaczej :-)

Co to jest ten stack?

#11 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 11:38

Wysokość od środka suportu do krawędzi górnej główki ramy .

#12 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 12 March 2013 - 11:51

Wysokość od środka suportu do krawędzi górnej główki ramy .


OK, dzięki. To jest ta odległość oznaczona na rys. powyżej jako M? Jeżeli tak nie wystarczy zastosować trochę dłuższy mostek?

#13 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 12:22

Tak , wysokość to stack a odległość miedzy środkiem suportu a glowka to reach .

#14 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 12:27

M to jest dokładnie na poziomej lini i to jest reach , jak wcześniej pisałem pionowa linia czyli wysokość to jest stack . Na stronie treka jedt to w opisane jako wznios ramy ( z ang rise frame )
Teraz masz już chyba wszystko wyjaśnione .

#15 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 12 March 2013 - 13:18

Na stronie treka jedt to w opisane jako wznios ramy ( z ang rise frame )


OK, to nie jest w takim razie M jak zasugerowałem w pytaniu. Mój błąd.

Na rysuknku widać że 'frame rise' u Treka mierzone jest nie do główki ramy tylko do top tube.

TREK (ang)


Jeżeli weźmie się pod uwagę odległość top tube od podłoża czyli L (Standover) to akurat u Treka wysokość ta jest mniejsza niż np. w GIANT.

TREK (54) Standover: 74.2cm
GIANT (M) Standover: 30.1inch = 76.454cm

GIANT Geometry

I zaznaczam ze długość główkek jest taka sama więc oznacza to ze trek bardziej podnosi przód względem tylu .


I jeszcze pytanko. Skoro wysokość główki jest taka sama to w jaki sposób Trek podnosi przód?

#16 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 14:04

Po pierwsze standover to nie stack , po drugie w treku standover wychodzi mniej niż gdzie indziej spowodowane jest to tym iż oni mierzą 21 cm od krawędzi seat tube w poziomie i od tego punkt w dół , w innych rowerach ten punkt wyznacza się od 25 do 30 cm od seat tube a co za tym idze rama jest wyższa w tym dłuższym pynkcie . Po drugie jest różny sloping w rożnych ramach i jedne sa bardziej obniżone przez rurze podsidlowej .
Tu podaje ci opisy jak trek oblicza rożne wymiary i co onzaczaja poszczególne literki .
Stack jest zawsze do główki ramy no chyba ze owa glowka jest równa z top tube . Na rysunku jest lekkie przeklamanie
http://www.trekbikes...ometry_2012.pdf

#17 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 12 March 2013 - 14:07

Odnośnie drugiego pytania to sam się nad tym zastanawiałem i nie mam pomysłu , dłuższe widelki ? Raczej nie

#18 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 12 March 2013 - 19:03

Po pierwsze standover to nie stack ,

Jasne, dlatego pytałem co to jest stack ponieważ nie znalazłem tego wymiaru w tabelce Treka.

po drugie w treku standover wychodzi mniej niż gdzie indziej spowodowane jest to tym iż oni mierzą 21 cm od krawędzi seat tube w poziomie i od tego punkt w dół , w innych rowerach ten punkt wyznacza się od 25 do 30 cm od seat tube a co za tym idze rama jest wyższa w tym dłuższym pynkcie

Tego nie wiedziałem. Zresztą Trek nie podaje aż takich szczegółów a z samego rysunku ciężko wywnioskować jak oni to mierzą.

Tu podaje ci opisy jak trek oblicza rożne wymiary i co onzaczaja poszczególne literki .
Stack jest zawsze do główki ramy no chyba ze owa glowka jest równa z top tube .
http://www.trekbikes...ometry_2012.pdf

Super, bardzo dziękuje. Więcej info niż na stronie Trek'a

Z tym Trek'iem (H2) to jest w ogóle zabawnie :-) Trochę dziwnie mi się na nim siedzi (np. w sklepie) ale za to bardzo fajnie jeździ. Nie wiem jak oni to zrobili :-) ale tak odbieram tę geometrię H2.

#19 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1,367 posts
  • SkądBurzyn

Posted 12 March 2013 - 19:11

...
Z tym Trek'iem (H2) to jest w ogóle zabawnie :-) Trochę dziwnie mi się na nim siedzi (np. w sklepie) ale za to bardzo fajnie jeździ. Nie wiem jak oni to zrobili :-) ale tak odbieram tę geometrię H2.


Owszem, jeździ się fajnie. Dzięki mniej agresywnej pozycji, jest to geometria dobra na długie całodobowe+ trasy, gdzie prędkość nie jest najważniejsza.

www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#20 Tomek398

Tomek398
  • Użytkownik
  • 74 posts
  • SkądLubelskie

Posted 12 March 2013 - 19:17

I jeszcze jedno na temat Trek'a. Pomęczyłem dzisiaj trochę sprzedawcę w sklepie i poprosiłem o zamianę mostka na dłuższy 90mm->110mm oraz obniżenie go o jeden spacer. Wniosek dla mnie jest taki że po tej zamianie nie potrzebuję jeszcze bardziej pochylonej pozycji. Powiedziałbym nawet że w moim wypadku dalsze obniżanie mostka znacząco pogorszyłoby 'komfort'. Tak więc H2 wydaje się być całkiem OK jak na moje potrzeby.

Podsumowując: Dla rozmiaru 54 H2 mam w Treku tą samą wysokość head tube co w teoretycznie 'bardziej sportowej' ramie GIANT TCR M (15cm i tu i tu) oraz trochę krótszą top tube. Nie wiem jaki jest i jak sprawdzić Frame Stack w Gian'cie.



Reply to this topic