Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wysokość profili - przód a tył


12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Iroman

Iroman
  • Użytkownik
  • 5 postów
  • SkądBrzeg Dolny

Napisano 11 marzec 2013 - 11:18

Hej
Jakiś czas temu w ramach przerabiania mojej szosy na rower czasowy, zakupiłem koła Planet-X o profilu 50mm. Jakoś tak się złożyło (osobny, dłuższy temat) że tylne koło jest obecnie "niezdatne do użycia". I teraz moje pytanie:

Gdzie bym nie patrzył/czytał/sprawdzał rowery budowane są tak, że tylne koło jest zabudowane bardziej niż przednie (dysk + 80mm, 120mm + 80mm itp). Nigdzie nie spotkałem się z układem, w którym to przednie koło miało wyższy profil niż tylne. Czy jest to podyktowane aerodynamiką (bardziej opłaca się zabudować tylne koło przy dodaniu wagi) czy czymś innym?

Tak więc, czy będzie świętokradztwem/głupotą wsadzenie na przód 50mm przy pozostawieniu z tyłu niskiego profilu? :D

A, dodam jeszcze, że wagowo koła są zbliżone (to o wyższym profilu z szytką waży mniej więcej tyle co stare z oponą).

#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 marzec 2013 - 11:33

Zawodnicy Garmina (za czasów sponsoringu Zippa) jeździli kiedyś na przednim kole z wyższym profilem. Tłumaczono to tym, że przednie koło ma większy wpływ na ogólną aerodynamikę i dlatego przy tym samym dociążeniu roweru bardziej zyskasz na szybkości.

Problem polega jednak na tym, że przednie koło jest bardziej podatne na działanie wiatru bocznego, więc po prostu przy silnym wietrze bardziej będzie Ciebie znosiło.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 Iroman

Iroman
  • Użytkownik
  • 5 postów
  • SkądBrzeg Dolny

Napisano 11 marzec 2013 - 12:07

Ok, dzięki - to już jest jakaś informacja - przynajmniej wiem, skąd takie podejście. Tak więc chyba założę to przednie (chociaż wygląda to kosmicznie w takim układzie :D)

#4 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 11 marzec 2013 - 12:22

nie, raczej zakłada sie z przodu małe z tyłu większe właśnie aby wiatr nie dawał po rowerze, nawet do czasówek niektórzy zakładają przód na bardzo niskim profilu np 22-30 mm a z tyłu nawet disc.

zakładanie dużego z przodu - sprawa problematyczna, ale jechać sie da , nie polecane .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#5 Iroman

Iroman
  • Użytkownik
  • 5 postów
  • SkądBrzeg Dolny

Napisano 11 marzec 2013 - 12:26

SPIKE, ale nie powiesz mi, że układ:
wysoki przód + niski tył

będzie bardziej podatny na podmuchy niż
wysoki przód + wysoki tył

Jeśli wcześniej decydowałem się na wysoki+wysoki, to teraz, awaryjnie, nie będzie chyba bolało w tym pierwszym układzie (albo inaczej, jak ma boleć, to będzie bolało w obu wariantach :P )

#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 marzec 2013 - 12:30

@Iroman - niegłupia koncepcja. Jeżeli wcześniej jeździło Ci się dobrze na przedniej obręczy 50 mm, to nie widzę powodu, żeby teraz przeplatać dwa koła i kombinować. Z kolei tylne koło na niższym profilu będzie nieco lżejsze (i da mikroskopijnie mniejszy zysk aerodynamiczny, bo tylne koło i tak znajduje się w strefie "brudnego powietrza" za korbami i nogami), więc w górach możesz odrobinę na tym zyskać.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Iroman

Iroman
  • Użytkownik
  • 5 postów
  • SkądBrzeg Dolny

Napisano 11 marzec 2013 - 12:36

mikroos - nie miałem okazji wypróbować tego kompletu 50mm. Kupiłem używki z nastawieniem, że zmienię bębenek z Shimano na Campa i okazało się to rzeczą niewykonalną (a przynajmniej na razie na taką wygląda). Nie chcę, żeby kółka trafiły tak po prostu do garażu i czekały aż zbuduję rower pod Shimano - stąd pomysł założenia tylko przedniego kółka.

#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 marzec 2013 - 12:53

W takim razie co Ci szkodzi spróbować? :-D Pojeździj na razie na normalnym tylnym kole i sprawdź, czy profil przedniego w ogóle Tobie odpowiada, czy jest zbyt radykalny. Potem podejmiesz decyzję, co zrobić.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 Iroman

Iroman
  • Użytkownik
  • 5 postów
  • SkądBrzeg Dolny

Napisano 11 marzec 2013 - 12:56

A bo ja wiem jak to się zachowa? Przez ostatni rok sprzęt rowerowy zaskakuje mnie na każdym kroku (przesiadłem się z MTB na szosę) - jeszcze by się okazało, że "wyższy profil z przodu to złe dociążenie roweru" czy inny diabeł xD

A na poważnie - spróbować spróbowałbym tak czy tak. Po prostu zacząłem się zastanawiać, dlaczego nikt tak nie jeździ (okazuje się, że ktoś jednak jeździ). Miło słyszeć, że wybitnie negatywnych konsekwencji nie powinno być :)

#10 Gosc_vmax_*

Gosc_vmax_*
  • Gość

Napisano 11 marzec 2013 - 18:00

Dobrze kombinowałeś , niższy stożek na przód . Na tył to i dysk wsadzisz , jedziem . Przód jest bardziej podatny na boczne podmuchy .Przy pozycji aero i oczywiście kierze czasowej "machnięcia wiatru " są dużo bardziej odczuwalne . tak trzymaj ,JAMEN.

#11 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 11 marzec 2013 - 22:01

Iroman, my wiemy że nie chcesz dokłdadać do interesu i próbujesz sobie pomagać tanim kosztem dopasowując do tego teorie .

Możesz sobie zakładać koła jakie chcesz , w te i nazad i jaki sens ma stwierdzenie prawidłowego układu , jak Ty na siłe chcesz sie sam przekonywać i innych, że byle jak będzie tak samo ???

Ano jakie koła byś nie założył to i tak pojedziesz .

Większość firm odchodzi od wyższych stożków z przodu, gdzyż nie poprawiają aerodynamiki, z tego wzgledu że nigdy wiatr nie wieje prosto centralnie wzdłuż osi koła, roweru.

Mirkoos, aerodynamika wyjścia też jest ważna, jeśli do sprawy podchodzimy profesjonalnie.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8664 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 marzec 2013 - 22:14

Pełna zgoda, dla aerodynamiki każdy element ma znaczenie. Mimo to chyba zgodzisz się, że - zgodnie z tym, co napisałem - wpływ tylnego koła na opory jest mimo wszystko mniejszy niż przedniego.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 11 marzec 2013 - 23:48

i dlatego napisałem zgodnie z nowymi trendami że odchodzą z wysokich stożków z przodu na rzecz mniejszych ale o szerszym profilu - patrz np.Zipp.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź