Skocz do zawartości


Zdjęcie

[Awaria ,naprawa Klamkomanetki]


41 odpowiedzi w tym temacie

#21 tomkaz016

tomkaz016
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 07 kwiecień 2013 - 14:50

tak tak , manual jest dobry , niestety spręzyna o której mowa znajduje się w w środku rączki , która jest oznaczona na obrazie jako "1. R.H. Main Lever Assembly" . Nie wiem czy jest w necie manual do samej rączki , tą części wymienia się jakos całośc , wiec nie jestem pewiem czy ktoś stworzył do niej manual .

#22 tomkaz016

tomkaz016
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 07 kwiecień 2013 - 15:19

Dołączona grafika

na przykładzie manetki ST-6500 .

sprężyna oznaczona nr.1 odpowiada za powrót do wyjściowej pozycji tej mniejszej manetki od zrzucania biegu na dół . Nie musimy się ją przejmować , ponieważ jest na tyle mocna że brud ani smar nie będzie wpływał na jej prace .

sprężyna oznaczona nr.2 odpowiada za blokowanie linki na danym biegu . Jest ona bardzo delikatna, więc gęsty smar blokuje jej prace, w takiej pozycji, że jest ona cały czas odsunięta od koła zębatego, które odpowiada ze zmianę biegów. Należy ją wyczyścić odtłuszczaczem a następnie przesmarować trzpień, na którym się trzyma oliwką, nie używajcie tam smaru ani innych specyfików.

Jest tylko jeden problem, aby wyczyścić to dokładnie to pasowałoby rozebrać manetkę do zera, i składać od początku. Dla osób, które nie mają cierpliwości, ani nerwów do sprężynek i śrubek nie polecam takiej zabawy. Samo składania to czysta przyjemność, do czasu, kiedy przyjdzie nam założyć cały bębenek z zębatkami na trzpień manetki i naciągnąć sprężynę. Manetka ma 9 biegów, więc trzeba ją praktycznie obrócić o 180 stopni i w ten sposób naciągnąć sprężynę, a następnie nasunąć cały mechanizm na trzpień trzymając zębatki w palcach. Zabieg jest bardzo poleśny dla opuszków pacy, dlatego po paru nieudanych próbach radzę zrobić sobie przerwę: P. No chyba, że mamy specjalny przyrząd, który służy właśnie do tego, aby naciągnąć sprężynę w bębenku to wtedy nie ma problemu. Nikt z nas chyba nie posiada takiego przedmiotu, więc trzeba się porostu męczyć.

Jeśli jednak ktoś chce iść na łatwiznę to polecam zdjęcia manetki , odkręcenie śruby od tej większej rączki , zdjęcie jej aż do momentu, gdy ukaże nam się plastikowy okrąg z zębatką w środku, który jest na zupełnie niepotrzebny , a służy do tego, aby komputer Shimano FlightDeck wyświetlał, który bieg jest aktualnie wrzucony . Nie ma się też, co przerażać taśmą, która służy do podłączenia czujnika od komputera do manetki. Jeśli nie korzystamy z komputerka dedykowanego, od Shiamano to możemy się jej porostu pozbyć, znacznie ułatwi nam to złożenie klamki do kupy. Jeśli już pozbędziemy się korpusu, to wtedy można wężykiem od WD-40 spryskać małą sprężynę, aby usunąć smar, a następnie zafundować kąpiel w ciepłej wodzie i osuszyć sprężonym powietrzem. Potem przez otwór kilka kropel oliwki i po sprawie .

#23 mateusz92

mateusz92
  • Użytkownik
  • 15 postów
  • SkądŁowicz

Napisano 07 kwiecień 2013 - 18:48

Zdjąłem klamko-manetkę rozkręciłem i w srodku zobaczyłem smar który wyglądem i konsystencją przypomina miód. Przemyłem oczyściłem założyłem na nowo i znowu nic... Nie wiem co może być . Być może tam cos pękło nie mam pojęcia

#24 Skywalker

Skywalker
  • Użytkownik
  • 166 postów
  • Skądpodhale

Napisano 07 kwiecień 2013 - 19:06

Dla pewności, że mówimy o tej samej "usterce" wrzucam filmik.
Problem z "pustym" przejściem języka, który zrzuca biegi występuje, gdy się go, choćby lekko, popcha w przód ( w stronę klamki hamulca).


#25 mateusz92

mateusz92
  • Użytkownik
  • 15 postów
  • SkądŁowicz

Napisano 07 kwiecień 2013 - 19:12

Moja usterka jest nieco inna. Klamko-manetka w ogóle nie działa nie naciąga linki i jej nie blokuje na biegać , co do spuszczania biegów tą mniejszą rączką to nie wiem czy działa gdyż nie mam okazji jej przetestować

#26 Skywalker

Skywalker
  • Użytkownik
  • 166 postów
  • Skądpodhale

Napisano 07 kwiecień 2013 - 19:27

mateusz92: nie wiem bo nie mialem tego modelu w rece ale identyczny problem z sorą był spowodowany sprężyną, którą trzeba naciągnąć (ja to robiłem nitką bo inaczej nie dało rady) i wcelować jej koniec w dziurkę w dekielku, który montuje się na samym końcu - tym zewnętrznym. Troche z tym zabawy było. Sprawdz czy pod dekielkiem masz spręzynkę z końcem skierowanym w strone dekielka, a w dekielku dziurke na nią.
Może to podobne mechanizmy.

#27 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 07 kwiecień 2013 - 20:10

U mnie jest trochę inaczej. To puste przejście dźwigni pojawia się, gdy neutralnie ją pcham. Gdy popycham ją również w stronę klamki wtedy jest OK. Ale zdjąłem dzisiaj klamkę i wypsikałem wd40, wypłukałem, wysuszyłem i wlałem troszkę Rolhoffa, tak jak radził Tomkaz016 i narazie jest w porządku. Muszę to jednak obadać w czasie jazdy.

#28 mateusz92

mateusz92
  • Użytkownik
  • 15 postów
  • SkądŁowicz

Napisano 08 kwiecień 2013 - 05:54

Wydaje mi sie że ze sprężynami jest ok, gdyż pomimo że bieg nie jest blokowany to klamkomanetka powraca do swojego początkowego położenia. Może nagram filmik z usterką to bedzie lepiej widać.

#29 Skywalker

Skywalker
  • Użytkownik
  • 166 postów
  • Skądpodhale

Napisano 08 kwiecień 2013 - 07:53

Wydaje mi sie że ze sprężynami jest ok, gdyż pomimo że bieg nie jest blokowany to klamkomanetka powraca do swojego początkowego położenia. Może nagram filmik z usterką to bedzie lepiej widać.

Sprężynka, o której pisze była powiązana z częścią blokującą linkę na odpowiednim biegu.
Także to że klamka powraca nie ma nic do rzeczy.

#30 mateusz92

mateusz92
  • Użytkownik
  • 15 postów
  • SkądŁowicz

Napisano 08 kwiecień 2013 - 15:00

Witam , dziś postanowiłem rozkręcić tę klamko-manetkę. Do tej pory nie działała ona z żadną stronę , jakims cudem udało mi sie tak zrobić że wrzucam biegi do góry (do największej zębatki) ale nadal nie mogę ich zmiejszać , oto link Może ma ktoś doświadczenie z wskładaniu tych podzespołów. W serwisie powiedziano mi że w klamko- manetkach czesto nawalają bębenki ale ja nie wiem czy to może być tego przyczyna

#31 tomkaz016

tomkaz016
  • Użytkownik
  • 130 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 08 kwiecień 2013 - 15:34

nadal wygląda to na problem ze sprężyną , tą pod numerem 2 którą opisałem . Ona jest przytwierdzona do obudowy tej małej manetki do zrzucania biegów , i porusza się z całym korpusem . Będziesz mógł zrobić zdjęcie rozkręconej manetki ?

do serwisów to nawet nie masz po co chodzić , ja chcialem żeby mi w BDC sprawdzili ta manetę , to powiedzieli że jest to nieopłacalne , a i tak nie dadzą gwarancji że po złożeniu będzie działać , więc wziałem sprawy we własne ręce .

#32 mateusz92

mateusz92
  • Użytkownik
  • 15 postów
  • SkądŁowicz

Napisano 08 kwiecień 2013 - 15:39

no zobacze jeszcze . Dzwoniłem do serwisu i tam mi powiedzieli że to rzaczej nie bedzie opłacalna inwestycja bo naprawa może przewyższeć nową część , krew mnie zalała wtedy . Rower kupiony za 8 stów na sama klamka 4 czy 5 niech to...

#33 vibrakiller

vibrakiller
  • Użytkownik
  • 2 postów
  • SkądSzczecin|Poznań

Napisano 16 październik 2013 - 21:25

To ja sie moze podlacze, zeby nie zakladac nowego tematu.

 

Mam problem z lewa klamkomanetka ST-1055 a polega on na tym, ze przy probie wrzucenia wyszego przelozenia nie "blokuje" się linka. przerzutka przerzuca na chwile na najwieksza zebatke ale od razu wraca. Probowalem rozbierac klamke ale sie zatrzymalem po odkreceniu pierwszej sruby i nie widze dalszego ruchu. Coz poczac drodzy forumowicze?  



#34 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8614 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 październik 2013 - 21:41

Jeżeli nie masz doświadczenia (i bardzo dużej ilości czasu do dyspozycji, tak na wszelki wypadek), nie polecam rozbierania mechanizmu. To dość skomplikowana bestia i trzeba sporo wprawy, żeby złożyć ją z powrotem.

Trzy podstawowe możliwości są takie:

1. Masz zbyt mocno naciągniętą linkę lub zbyt mocno wkręcony ogranicznik wychyłu wózka przerzutki (śruba limitująca), przez co mechanizm nie przeskakuje do końca i po chwili wraca
2. Mechanizm zapadkowy manetki jest zabrudzony - w takiej sytuacji nie rozbierasz go, tylko przepłukujesz gruntownie WD40 i osuszasz sprężonym powietrzem; czynność powtarzasz kilka razy, na koniec podajesz lekki olej i próbujesz całość rozruszać
3. Zęby albo jakiś inny element mechanizmu zapadkowego są uszkodzone (ale jest to mało prawdopodobne); w takiej sytuacji klamkomanetka nadaje się właściwie tylko na śmietnik, bo reanimacja mogłaby być droższa niż zakup nowego egzemplarza.

Istnieje też możliwość, że linka lub pancerz są w tak tragicznym stanie, że nie pozwala manetce działać jak należy, ewentualnie są źle położone i generują ogromny opór. Dobra nierdzewna linka kosztuje kilka złotych, pancerz podobnie, a pomogą Tobie się upewnić, co jest grane. Możesz też po prostu zdjąć manetkę z roweru i sprawdzić ją "na sucho" - wtedy wyeliminujesz ewentualny wpływ linki.

Teoretycznie może się też zdarzyć, że pojedyncze włókna z uszkodzonej linki zostały gdzieś w mechanizmie i go blokują. Ale zakładam, że ten typ awarii byś zauważył przy wyciąganiu linki z manetki ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#35 sznerchu

sznerchu
  • Użytkownik
  • 52 postów

Napisano 21 grudzień 2014 - 11:26

https://www.youtube....eature=youtu.be

 

A oto moja awaria. Linka na przerzutce mocno naciągnięta, zmiana biegu klamka hamulca nie działa (żadnego odgłosu), pyknięcie małym dzyndzlem również nie działa (tak jakby o coś zahaczało jak mocno się przesunie)



#36 fausto

fausto
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • Skądkościan

Napisano 27 grudzień 2014 - 11:11

Podłączę się do tematu. Mam klamki Ultegra 6700. W prawej (od tylnej przerzutki) mam problem - gdy chcę zrzucić niżej tą wewnętrzną manetką to zdarza się, że ona jakby nie chwyta czegoś tam w środku, chodzi "na pusto" do końca i muszę poprawiać, żeby zrzucić. To poprawianie polega na tym, że popcham tą dźwignię również do przodu. Nie dzieje się to stale tylko czasami. Czy ktoś z Was miał taki problem?

 

MIałem podobnie.Przyczyna była po stronie śruby i nakretki ,która trzyma oś główną mechanizmu.Tak naprawdę to nakretki wogole nie było.Z nalazłem nakretkę poskręcałem dodatkowo skreciłem na klej do śrub (niebieski) i śmiga.Dodam ,że trzeba manetkę całą rozebrać do tej operacji.Zajęcie na jakieś 2 godziny.Dodam ,że problem dotyczył modelu 6700,starsze manetki mają nakrętki z przodu przynajmniejRSX oraz stara ultegra - 600.W RSX kiedyś problem miałem z zębatkami które po prostu się zużyły i stały się półokragłe podpiłowanie ząbków pomogło.
 



#37 OpaQ

OpaQ
  • Użytkownik
  • 190 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 08 listopad 2015 - 11:21

Podepnę się.

 

Klamki Ultegra 6700, przez około miesiąc miałem problem z "pustymi przejściami" małej dźwigienki, taki jak opisywali koledzy wcześniej.

Ostatnio podczas jazdy zrobiła się zupełnie luźna.

Duża dźwignia wrzuca biegi bardzo dobrze, ale nie można ich zredukować w dół, bo mała nie ma  oporu.

 

Po rozebraniu i wstępnym przeczyszczeniu, sprawa wygląda tak:

 

1) Zauważyłem, że jak kliknę dużą dźwignią, element nr 1 ( foto ), pozostaje w właśnie tej pozycji i wtedy mała dźwignia nie działa.

2) Jeżeli jednak go dopchnę palcem, w głąb manetki i tak zostawię w pozycji nr 2 ( foto), wtedy mała dźwignia zrzuca biegi bez najmniejszego problemu.

3) Wystarczy, że kliknę dużą dźwignią, wracamy do punktu 1.

 

Tak to wygląda, że coś nie odbija tego elementu do tej prawidłowej pozycji, a może jakaś sprężynka się wyrobiła, spadła ?

 

Klamki maja około 34 000, jeżeli to ma jakieś znaczenie.

Jeżeli gruntowne czyszczenie i smarowanie nie pomoże, zamierzam  spróbować to rozebrać według tego filmiku,który ktoś podesłał w innym wątku.

,

 

 

Najpierw jednak wolę podpytać, może ktoś ma jakieś sugestie, na co zwrócić uwagę.

 

Edit:

Rozebrałem klamkę i znalazłem przyczynę.

Okazało się, że jest pęknięta sprężyna, pokazana na ok 2:40 powyższego tutoriala.

 

Rozumiem, że Shimano, nie sprzeda mi takiego elementu, więc zwracam się z prośbą do kolegów, czy może posiadacie takową na zbyciu?

Nie mam na tyle doświadczenia, żeby stwierdzić, czy taka sama występuję w innych klamkach np. 105, czy Dura Ace, może ktoś to wie?

 

 

Załączone pliki


  • Pyrzan lubi to

#38 Zawrom

Zawrom
  • Użytkownik
  • 324 postów
  • SkądRacibórz

Napisano 08 listopad 2015 - 17:44

Edit:

Rozebrałem klamkę i znalazłem przyczynę.

Okazało się, że jest pęknięta sprężyna, pokazana na ok 2:40 powyższego tutoriala.

 

Rozumiem, że Shimano, nie sprzeda mi takiego elementu, więc zwracam się z prośbą do kolegów, czy może posiadacie takową na zbyciu?

Nie mam na tyle doświadczenia, żeby stwierdzić, czy taka sama występuję w innych klamkach np. 105, czy Dura Ace, może ktoś to wie?

 

Mam ten sam problem. Też mi pękła ta sama sprężyna. I jak na razie nie znalazłem innego rozwiązania jak zakup inaczej uszkodzonej lamkomanetki. Przebieg mojej również ok 35 tyś km.



#39 OpaQ

OpaQ
  • Użytkownik
  • 190 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 11 listopad 2015 - 12:30

No i się udało.

 

Rozebrałem klamkę na części pierwsze, wyczyściłem, a w sprężynie , która pękła,  wygiąłem odpowiedni zaczep, ale jeszcze ją przedtem skróciłem odrobinkę. ( czerwony kolor )

Udało mi się ją nawet zaczepić w stare miejsce i odbija bardzo dobrze. Na razie klamka działa jak nowa. Zobaczymy.

 

Teraz wiem,że można zaczepić sprężynę w innym miejscu, ot chociażby zrobić malutki otworek gdziekolwiek w obudowie, ale to już jakby nie było innej możliwości.Według mnie też to będzie działało.

 

Także taką awarię można naprawić na starych częściach.

Może się komuś przyda.

 

Załączone pliki



#40 Szanti

Szanti
  • Użytkownik
  • 68 postów
  • SkądŁódź

Napisano 04 marzec 2017 - 09:46

Rozebrałem manetkę 105 st-5510 również na części pierwsze i jak zwykle przy składaniu nie zgadza się waga :). Została mi jedna sprężynka i nie mogę dojść skąd była. Ma ktoś może serwisówkę ale bardziej szczegółową bo tą od całej klamki znalazłem

http://si.shimano.co...-5510-2171.pdf 

 

Albo jakiś film od tego modelu.





Dodaj odpowiedź