Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jakie mogą być konsekwencje używania opon 23 na obręczach 19


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 robertwww

robertwww
  • Użytkownik
  • 1 postów
  • SkądKobyłka

Napisano 14 kwiecień 2013 - 19:58

Posiadam kilkunastoletni rower. Chcąc wymienić w nim opony, zakupiłem te: http://www.decathlon...id_8173250.html i do tego dętki: http://www.decathlon...d_8243100.html. Gdzieś wyczytałem wcześniej że rozmiar ramy z rozmiarem opony przy rowerze szosowym nie większego znaczenia. Obręcz o wymiarze wewnętrznym 19 mm, wg tego co piszecie, jest za duża dla opon 23. Zastanawiam się co zrobić. Czy zwrócić to co zakupiłem i kupić najtańsze opony szosowe na allegro w większym rozmiarze, czy jeździć z tym co kupiłem. Opony charakteryzują się dosyć dużym maksymalnym ciśnieniem (8 barów), w porównaniu z tanimi (czyli w takiej cenie jak w decathlonie) oponami na allegro, więc może bardziej będą ochraniały obręcze na nierównościach.
I stąd moje pytanie jak w temacie... Najbardziej się przejmuję uszkodzeniami obręczy (kilkunastoletnie stalowe), szczególnie na pozimowych drogach asfaltowych...

#2 borasad

borasad
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 14 kwiecień 2013 - 20:09

Obręczy nic się nie powinno stać, lecz oponka może spaść ze zbyt szerokiej rafki, co może być mocno niebezpieczne. Chociaż myślę, że opona o niskim TPI powinna bez większych problemów usiedzieć. Większy problem jest z wysokiej jakości oponami bawełnianymi, w których stopka nie jest tak sztywna jak w oponach nylonowych, przez co łatwiej spada z szerokich obręczy.

#3 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 14 kwiecień 2013 - 20:14

NIE WOLNO na obrecz 19 montowac nic wezszego niz STANDARDOWE 28mm.

Stare obrecze - jak zniosa 8-9-10 bar ? 19mm obrecze znamionowo maja nizsze dopuszczalne cisnienia, nawet dla waskich opon.

26mm to absolutne minimum. jesli to realne 26mm !

Sam zamontowalem Conti rzekomo 28, faktycznie 25,5mm i jak zalozylem tak zdjalem... teraz siedzi rzekome 32, faktycznie 29mm ...
  • Dziwisław lubi to

#4 borasad

borasad
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 14 kwiecień 2013 - 20:43

Przesadzasz z tą dokładnością standardów, mam wyścigowe obręcze o szerokości wewnętrznej 17mm (KinLin XC-279), zamontowałem na nich oponki Michelin Pro 4 23mm i siedzą tak sztywno, że nie widzę możliwości żeby spadły, mimo, że dla szerokości wewnętrznej 17mm przeznaczone są teoretycznie opony >=25mm. Co do sił działających na ścianki obręczy: to szeroka opona na wąskiej obręczy działa większą siłą i może prowadzić do pęknięcia rantu, w drugą stronę: mimo wysokiego ciśnienia objętość opony jest na tyle niewielka, że siła działająca na ścianki nie będzie wcale taka duża.

Dla własnego bezpieczeństwa może jednak lepiej spróbować wymienić oponki na nieco szersze :)

#5 piotr68

piotr68
  • Użytkownik
  • 62 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 14 kwiecień 2013 - 20:51

Kiedyś miałem na obręcze 19mm zamontowane opony maxxis detonator 700x25,przejechałem na nich kilka miesięcy i nic się nie działo.Zakładane były w serwisie rowerowym ale gościu powiedział że to minimum i że 700x23 zdecydowanie odradza.

#6 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 14 kwiecień 2013 - 20:56

tyle ,ze szeroka opone pompujesz do ile Bar ? 28 do 8? max, z reguly 6-7 a 23 do ilu ? 11 max, z reguly 9-10 .

Cisnienie dziala tylko na scianki boczne obreczy ? jestes pewien ?

spadanie opony nie jest jedynym problemem- dobicie i uszkodzenie obreczy to raz, uszkodzenie obreczy cisnieniem (pekniecie ) to dwa, pekanie szprych to trzy. itp itd.

Rozumiem typowe "kombinatorskie" podejscie. Mam to zaloze. Ja wole nawet wyrzucic- zeby, oczy i cale kosci sa dla mnie cenniejsze.

Ty ze swoim zdrowiem i zyciem rob na co masz ochote.

Znajdz i przeczytaj uwaznie tabele max cisnien dla obreczy o szerokosci 19mm - mozesz sie mocno zdziwic.

A propos "wyscigowych" obreczy : ty zjechales 1 rozmiar w dol - on DWA , na starym sprzecie ...


Ile realnie maja twoje Micheliny 23 ? 25,5-26 prawda ?

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 kwiecień 2013 - 20:57

@borasad - mam dokładnie taką samą sytuację. Na obręcz 17 mm zakładałem opony 23c, 25c i 28c i nigdy nie miałem problemów.

Nie wezmę na siebie odpowiedzialności za czyjeś decyzje, ale sobie na pewno nie wahałbym się założyć "zbyt wąskich" opon ponownie.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 14 kwiecień 2013 - 21:03

Przeliczajac na obrecz 17 to jest kwestia zalozenia opon 19-20mm !!!

19-23(25,28)
17-19(23,25)

Zalozylibyscie takie ? W dodatku na kilkunastoletnie obrecze ? JA NIE. Nie pogielo mnie.

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#9 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 14 kwiecień 2013 - 21:23

W Decathlonie nie będziesz miał żadnych problemów z wymianą, np. na takie:
http://www.decathlon...id_8176404.html

Te nawet przy niższym ciśnieniu zapewnią lepszą ochronę obręczy i wyższy komfort, niż te 23 mm.

Możliwe, że nawet waga będzie podobna.
A w przyszłości warto pomyśleć nad obręczami aluminiowymi - zupełnie inne hamowanie w deszczu i dokładność wykonania, niż stare stalowe.

#10 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 kwiecień 2013 - 06:49

wiek obreczy ma małe znaczenia, mamy wszak jest mase starych Maviców szosowych i wszystkie sie sporawują wrecz idealnie, czy to pod szytke czy pod oponke.

na szose przy szerszej obręczy raczej C=28 zastosuj.

Z tańszych oponek np Kenda robi takie

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#11 borasad

borasad
  • Użytkownik
  • 202 postów
  • SkądSiedlce

Napisano 15 kwiecień 2013 - 18:48

Petri, moje napompowane Micheliny mają realnie ok. 23,2mm :) Zwiększenie szerokości mocowania nie zwiększyło na szczęście ich całkowitej szerokości, dzięki czemu zestaw powinien aerodynamicznie dobrze współgrać ;-)

#12 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 15 kwiecień 2013 - 20:02

nie moj pies nie moje pchly... limitow nie tworzyli idioci. eot

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 




Dodaj odpowiedź